Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 jul, 2020 9:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Heerlijk om vakantie te hebben. De laatste dagen veel zitten bouwen. Even de kop flink leeg maken na een onvoorstelbaar raar schooljaar.

Het houtwerk van het dak heb ik een zwarte wash gegeven om de houtstructuur naar voren te brengen en ook om het hout wat ouder te laten lijken.
Waar het hout is afgebroken is het nu ook lichter.
Ook de stukken vloer hebben deze zwarte wash gehad.

photo 512613

photo 512614

De beschadigingen op de gevel heb ik lichter gemaakt met grijze verf. Panzer dark grey lichter gemaakt met highlight flesh. Alle twee van Vallejo.
Met dezelfde mix de betonnen lijsten grijzer gemaakt.Ik vond ze te blauw.

Ook het enorme decal van het halve reclamebord aangebracht. De kit levert 2 opties. Ik heb voor de optie gekozen die niet op de boxart staat.
Ik heb op de voorzijde van de gevel een Frans straatnaambord bevestigd. Ik wil een zo Frans mogelijke look. De plaats van het bordje is misschien niet helemaal logisch, maar voor mij in deze van ondergeschikt belang. Aan de overzijde van de gevel tegen het stukje hek komen nog Duitse wegwijzers en misschien ook nog Franse. Ik heb ze liggen.

photo 512565

photo 512564

Ook nog bezig geweest met het gezicht van het tank crewlid voor in de romp. Gebruikte kleuren zijn basic skintone en brown sand van Vallejo Model Color en shadows flesh en highlight flesh van Vallejo Panzer Aces in verschillende samenstellingen. Ben er behoorlijk tevreden over. Hij kijkt opzij dus daarom dat hij op de foto’s wat raar lijkt te kijken. Wederom foto’s naar Martin gestuurd en weer commentaar gekregen. Misschien dat ik het gezichtje nog wat aanpas.
De helm heeft een pinwash gehad met Vallejo olive green wash.

photo 512612

photo 512611

photo 512610

photo 512609


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jul, 2020 14:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Mooie vorderingen Bas. Goeie setting. Wat zijn jou bevindingen van Asuka?

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jul, 2020 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha mister Zuiderduin :mrgreen:!

Dank voor je complimenten! :D

Over Asuka ben ik op zich heel tevreden. Een hoge mate van detail op veel vlakken en een uitstekende pasvorm. Bouwt eigenlijk als een trein.
Toch ook wel wat minpunten tegengekomen zoals de loop uit twee delen in plastic. Dragon bijvoorbeeld levert een loop uit één stuk en bij de PAK van AFV die ik gebouwd heb was de loop van aluminium.
Ik had meer PE verwacht, bijvoorbeeld voor de bandjes om het gereedschap en het ontbreken van een gun breech vind ik ook jammer.
Maar als je dan weer ziet hoe gedetailleerd de meegeleverde .50 is. Dat is dan wel weer vakwerk en dat er stootkussens in de kit zitten voor aan de binnenkant van de luiken van Shermans. Daar denken ze dan wel weer aan.
Wat je bij Asuka wel zou verwachten zijn de gaten in de bogies. Die heeft geen enkele fabrikant en dat zou net iets voor Asuka zijn om juist wel te doen. Volgens mij uiteraard dan. :D
Het enige wat voor mij onmogelijk lijkt zijn die rivetjes van de sprue krijgen voor de dichte loopwielen van de Sherman. Twee keer geprobeerd en alle twee finaal aan gort gesneden. :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jul, 2020 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2506
Woonplaats: Den-Haag
Bas,

Ik ga ook met Bert mee.
Waarom de vloer niet en het dak wel?
Ik zou die vloer toch veranderen.
Het zal dan altijd een vreemd gezicht blijven, je wilt tenslotte ook de binnenkant laten zien, toch.
Zou er ook geen plafond tegen je vloer moeten zitten?
Zijn misschien een paar zeik puntjes maar dat maakt je huisje wel af.
Je figuurtje gaat wel lekker, nog niet af, maar gaat de goede kant op.

Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Het figuurtje zit inmiddels in de romp van de tank en de rompdelen zitten nu op elkaar gelijmd.
Heb het gezicht nog een klein beetje bijgewerkt.
Martin adviseerde om het jasje zo te laten en was ook behoorlijk te spreken over het gezicht.
Ik volg bij deze figuurtjes nu even zijn lijn. Tot nu toe werkt dat heel goed.
Gewoon eens kijken waar ik uitkom.

Klaar met het aanbrengen van de stowage op de Sherman. Om de jerry can achter komen nog bandjes en bij de rest van de stowage komen nog touwen.
Ook strips voor sand shields bevestigd. Een paar stukken weggelaten en de aangebrachte stukken wat gebobbeld aangebracht voor een gebruikte aanblik.

photo 512758

photo 512757

photo 512756

Vandaag ook de vloeren aangepast. Ze bleken relatief makkelijk en zonder onherstelbare schade te verwijderen. Hoewel ik het met de opmerkingen over de vloeren eens ben, was ik bang dat verwijderen tot onherstelbare schade zou leiden. En dat was gelukkig niet het geval. Dus de vloeren opnieuw gemaakt, in de verf gezet (Tamiya red brown) en bevestigd na drogen.
Dit past bij de setting. De kit bevat alleen onderdelen voor de buitenkant en was allang blij dat ik zelf op het idee kwam om de binnenkant aan te kleden. :mrgreen:

photo 512741

photo 512759

photo 512760


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul, 2020 8:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Dat ziet er in ieder geval veel beter uit, Bas

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2020 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt Bertus! :D

Het ziet er zeker veel beter uit.

Ook bij dit project het één en ander in de primer gezet.
In dit geval de Sherman, romp en koepel en de .50.

Ook bij de romp van deze tank en ook bij de koepel, de voor-, zij- en achterkant met grijze primer gedaan en de bovenkant met de witte primer om bij het spuiten kleurverschil proberen te creëren.

Ook de grote advertentie op de gevel verouderd door er met een oud vijltje voorzichtig overheen te gaan. Ik denk dat ik dat voorzichtig nog een keer doe en als laatste nog met matte vernis erover.

photo 514546

photo 514548

photo 514547

photo 514549

photo 514550

photo 514551


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jul, 2020 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Vandaag de tank gespoten.

Ik heb geprobeerd om zelf op mijn eigen manier kleurverschil te creëren. Ik wilde eens zien hoever ik daarmee zou komen. Hieronder het resultaat.
Dit keer heb ik de tank gespoten met Tamiya olive drab en die lichter gemaakt met Vallejo medium yellow. Tamiya olive drab is donkerder dan de Vallejo US olive drab van de Model Air serie waarmee ik de Sherman van het “2nd Armor” dio gespoten heb. Dit keer voor de Tamiya olive drab gekozen omdat ik deze tank een wat donkerdere basiskleur wilde geven. Plan is om bij het verweren veel met buff te werken.
Ik heb al wel gezien dat ik hier en daar wat plekjes bij moet werken, omdat ik die gemist of niet goed geraakt heb.

photo 514633

photo 514634

photo 514635

photo 514636

photo 514637


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2020 20:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Sorry ik kom en reageer hier te onregelmatig. Excuses. 8)

Mooie vorderingen zeg!

Verkleuring van de tank komt op mij erg goed over. Soort versterkte lichtinval maar dan anders.
(Misschien het schild van de loop bovenaan nog iets meer geven)
Mogelijk dat je deze techniek ook goed kunt combineren met de ‘streaking’ techniek met olieverf stippeltjes in diverse kleuren die je dan met verdunner van boven naar beneden uitsmeert.
(Streaking voor het beste effect op een glanzend gelakte basis)

Benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen.
Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jul, 2020 10:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Als ik heel eerlijk ben, ben ik het tegenovergestelde van Odorf, ik snap wat je wilt doen, maar voor nu vind ik het meer een aangevreten geheel, de oplichtingen van de diverse punten vind ik persoonlijk raar overkomen. Ja, ik weet het, ik moet eerst met positieve punten aankomen, maar die kan ik nu even niet zo snel beginnen

Ik vind de oplichtingen te licht en te abrupt, juist op de lichtvangende punten (rondingen van bijv de koepel) zie ik niets, de bepakking is nu gelijk de tank, terwijl het een heel andere structuur is.

Tuurlijk, het is de eerste keer dat je dit toepast en ik weet dat het veel moeilijker is dan het lijkt, maar ik denk dat je met wat transparantere kleuren een beter resultaat had verkregen.
op sommige punten kan je wel een scherpe afscheiding maken tussen licht en donker, maar daar wordt dan maar 1 lichtbron gebruikt en jij gebruikt er 4. (dus de richting waar het licht vandaan komt)

Maar, ik denk dat dit nog wel goed te krijgen is, door met een glazing te gaan werken, de eerste met een mis van basis en oplichting in een 60/40 verhouding en dan verdund rondom de meeste lichtvelkken heen gaan, dus het overschilderen van de basiskleur en rand van de lichtvlek. neem hiermee dan ook de rondingen mee, daarna van die mix in een 50/50 verhouding met de lichte kleur de randen en overlap van de eerste glazing en lichtvlek doen, je trekt de kleuren meer naar elkaar toe, je krijgt, als het goed is, vloeiender overgangen in je toepassing en het effect wordt softer, de bepakking doe je met een glazing van basikleur en wat bruin een paar keer, daarmee haal je de felheid uit het geel en geef je een iets andere structuur weer. Daarna kan je dan drybrushen met khaki om het verweerd te laten lijken


En waarschijnlijk om de verwarring groter te maken zal Martin ongetwijfeld met iets heel anders aankomen, Jeroen gaat er tussen in zitten, Ferry weet het effe niet, Peter adviseert pastels en Steven gooit er iets Belgisch doorheen, ach je heb toch vakantie

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement