Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 14:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Hoi Bas,

Puin en takken op de straat, prima toch. Zou genoeg kunnen zijn zoals je zegt, uitgaande van de foto.
Moet misschien ook niet te veel liggen anders komt de focus daar op te liggen dan op de rest.
De sherman, moeilijk moeilijk.
Ik zou er een zware donkere wash op zetten maar of jij er dan vrolijk van wordt is dan de vraag omdat je nu tevreden bent
Dan zou ik hem zo laten.
Ik vind er alleen zo weinig leven in zitten, ik mis het een en ander.
Flest geheel, geen diepte, geen schaduw, geen vuil, geen beschadigde verf, enz.
Ieder zijn smaak natuurlijk zoals je al aan gaf, maar ik zie een sherman met heel veel lichte en groene vlekken.
Ik denk dat je hem met donkere washes beter kan krijgen.
Misschien alleen al met je pinwashes waar je het over hebt en niet meer ziet, misschien is dat al voldoende om er wat meer contrast in te krijgen.
Je figuurtje,
Bij deze kleuren zou ik zwart inlijnen, dat blijf je wel zien denk ik.
Het inlijnen is altijd even zoeken naar de juiste kleur.
Ik heb er ook wel eens een ingelijnd met bruin op een khaki sand kleur.
Zag er niet uit, en ben helemaal overnieuw begonnen.
Dat kom je tegen als je er mee bezig bent en neem je weer mee naar een volgend figuur.
Bestandje bij houden op je pc, komt altijd weer van pas.
Met die highlights heb ik ook moeite hoor.
Soms zijn ze te sterk, soms te groot. De verschillen in kleuren te groot.
Als je hem in je hand heb ziet het er perfect uit, zie je het hier op een scherm, eigenlijk veels te groot, dan valt het weer tegen.
Soms ga ik het dan ook weer afzwakken met meerdere laagjes sterk verdunde verf en dan komt het meestal wel goed.
Wat zwart betreft, denk dat Anne met skintone op de goede weg zit.
Dit is ook weer zo'n gevalletje proberen, dan zie je het vanzelf.
Ik heb nog een boek over figuren schilderen met acryl, staat een Duits figuur in met een zwarte jas.
Zal eens kijken wat ik daar kan vinden voor je.
Kom ik nog even op terug.

Laters, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 18:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Bas, het kan niet anders dat het grote plaatje overzien jouw kracht is, dus als je veel contrast met de tank hebt (gehad), moet dit bij je figuren ook heel goed zo hebben gedaan.
Heb je al een idee of je die handgranaat ook zo in z’n hand gaat toepassen? Als je voor de actie gaat is zo’n antitankgranaat met holle lading, (in ieder geval twee typen van) een optie. Groets, Anne
Ps: met skintone, bedoel ik dat om door het zwart te mengen om zo te voorkomen dat je grijs als resultaat krijgt (bij het toevoegen van wit in plaats daarvan).

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Hoi Anne en Peter,

Dank voor jullie verhaal.

Allereerst een vraag. Ik heb nog één FSJ te gaan qua basiskleur van het jasje. Ik heb er nu één met het ‘camo’-jasje en twee met een feldgrau jasje. De vierde wilde ik een jasje geven geschilderd met Vallejo German camouflage beige. Volgens mij dezelfde basiskleur die Peter bij zijn FSJ gebruikt heeft. Kan dat of wordt het dan een te groot ratjetoe aan verschillende uniformjasjes? En werden de beige jasjes uitsluitend in Italië gedragen? Want het Duitse leger was in 1944 wel een samenraapsel van allerlei eenheden, uniformen en uitrusting, maar ook aan dat verhaal zitten natuurlijk grenzen.

Om nog even terug te komen op wat je mist Peter, ik kan me wel iets voorstellen bij de diepte die je aanstipt, maar vuil bijvoorbeeld zit er op. Alleen heb ik dat dit keer veel minder gedaan dan bij de Amerikaanse Sherman van het vorige dio. De hele tank is stoffig, achter bij de uitlaat zit droge modder (net als achter het loopwerk) en ook op het loopwerk zit vuil. De tracks en bogies zijn wel relatief schoon qua zand en moddder, heb dat juist een beetje subtiel gehouden omdat dit tafereel zich afspeelt op een verharde weg. Veel modder op de tank en de tracks leek me niet op z’n plaats. Ondanks dat het tafereel zich in oktober afspeelt.

Beschadigde verf heeft de tank ook, maar ook dat heb ik heel minimaal gehouden. Ik vind het zelf al snel overdreven ogen als dat veel gedaan is. Bij sommige voertuigen die ik langs zie komen, lijkt het net of ze bij een oudijzerboer weggereden zijn.
Laatst veel docu’s zitten kijken over de Tweede Wereldoorlog en gelet op dat soort zaken bij voertuigen en dan kom ik er geeneen tegen waar er zichtbaar veel verf vanaf is, dus ben terughoudend met het aanbrengen daarvan. Ook niet op foto’s van Shermans en die heb ik de laatste tijd best veel gezien.
Er zit beschadigde verf bij alle luiken, bij de rand van de commander’s hatch, de grepen op de kleppen op het motordek, op de stowage kisten op de koepel en op de romp zelf, de ogen met de sleepkabel, het gereedschap op de tank en op de randen aan de bovenkant van de romp.

Heb de rij bouten vooraan een wash gegeven, maar of dat meer diepte oplevert?
Zie de foto hieronder en daaronder de foto’s met de plaatsen met beschadigde verf.

photo 509878

photo 509881

photo 509879

photo 509880

Ik ben ook weer bezig geweest met de hl en shadows bij de FSJ. Ik heb hem in het dio gefotografeerd van redelijk dichtbij. Heb vooral de shadings behoorlijk afgezwakt.
Hieronder zoals hij nu is:

photo 509890

photo 509891

Kijkend naar de referentiefoto’s lijkt er naast de Sherman een camonet te hangen, die nog net aan de brandblusser vast lijkt te zitten. Ga als laatste toevoeging een camonet maken en ben wat stukken stowage aan het schilderen. Om het niet te netjes te laten lijken, heb ik bij Resicast setjes beschadigde jerrycans en ammo boxes besteld, naast ander gaaf spul, maar dat duikt de komende tijd vanzelf wel op bij andere (nieuwe) projecten. :wink: Ik weet dat jerrycans wel het één en ander kunnen hebben, maar ik denk dat het voor het beeld wel leuk oogt als er wat ingedeukt spul tussen ligt.

photo 509889


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2020 8:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Over de Sherman weinig zinnigs toe te voegen, ik ben het wel eens met jouw argumenten (heb je ook vanaf 1 meter naar je dio gekeken? )

Over het figuur, ja, is beter, maar nog steeds die vlak vorming. Wat je kan doen om het visueel te verbeteren in de onderzijde van de rug, dus vanaf ongeveer het midden naar onder , de highlights af te zwakken met de basiskleur en de shadows daar wat zwaarder aan te zetten, het zelfde geldt voor de onderzijde van de armen
Boven de canteen (of hoe die broodtrommel ook heette mogen, even iets meer shadow gebruiken, hoef niet veel, zeg maar van de aanhechting tot ongeveer bovenzijde van de trommel, onderzijde van de riemen nog een klein likje inlijning, aan de voorzijde zijn rechter onderzijde van de jas wat op zijn been ligt, iets meer licht geven, dus een opgelichte basiskleur over het hele driehoekje en vanuit de oksel aan de achterzijde iets donkerder maken met de shadowkleuren dan zelf zeggen wat je er van vindt.

Het lijkt een hele lijst waar je een dag mee bezig bent, maar geloof me, meer dan een kwartier gaat dit niet duren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2020 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha Bert,

Dank voor je uitgebreide reactie en duidelijke instructies. Ik ga er mee aan de slag. Het uitproberen.
Ik zag bij het werken aan dit figuur de aanblik al positief veranderen, dus dat was mooi om te zien. Op deze manier krijg ik hem misschien nog beter. Als dat niet lukt, ligt dat niet aan jouw instructies, maar aan mijn schilderskwaliteiten. :wink: :mrgreen:

Ik snap je 1 meteropmerking goed, ben maar op 1,5 meter gaan staan :lol: en dan valt inderdaad veel weg.
Vanwege dat argument mag je dus effecten overdone aanbrengen, maar omdat ik natuurlijk veel bovenop het model zit, komt dat snel onrealistisch over en doe ik het dus niet.
Bij de volgende modellen maar eens extra kijken naar pinwashes en beschadigingen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2020 15:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Overigens gisteren begonnen met de bestrating onder handen te nemen door het te bewerken met verschillende kleuren pigment. Als het nog niet overtuigt, geen zorgen, het overtuigt mij ook nog niet, dus daar wordt nog aan verder gewerkt. Om één of andere reden is het groene pigment bijna wit geworden. Het stukje bestrating achter de Sherman zit er qua aanblik van het pigment behoorlijk uit, de rest van het aangebrachte pigment wordt nog verder aangepakt.

Ook begonnen met het plaatsen van stukken tak. Het oogt meteen stukken minder leeg en het begint ook een stuk meer op de referentiefoto’s te lijken.

Van balsahout had ik zoals gezegd stukjes geschilderd in verschillende bruintinten en voorzien van verschillende washes: groen en zwart. Elke keer stukken afgebroken in verschillende diktes en lengtes en bevestigd. Zowel de takken als de stukken hout verlijmd met witte houtlijm.

Heb bij het plaatsen van het puin en de takken onderstaande foto aangehouden. Het puin ligt oorspronkelijk verder weg, maar dat heb ik wat naar voren gehaald.

photo 497862

De ribben van de bogies en de zichtbare stalen randen van de loopwielen bewerkt met wheateringpoeder. Geeft ook wat meer diepte. Die randen mogen nog wat meer poeder hebben. Op de tank zitten en hangen wat takken, die ook bevestigd.

photo 510015

photo 510014

photo 510013


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun, 2020 21:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Lekker bezig Bas.

Komt vast goed met alle puntjes die je nog aan haalt.
Vreemd met dat pigment. Zonde.
Misschien met een donkere wash dit oplossen. Misschien op een manier dit verdunnen o.i.d.
Kijken wat er gebeurt.

Ben benieuwd, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2020 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha Peter,

Was inderdaad bezig met een donkere wash. De oil earth wash van Vallejo.
Lang links laten liggen en nu bij dit en het vorige dio inmiddels weer veelvuldig gebruikt. Ben nu helemaal fan van dat potje wash.
Van dat pigment snap ik ook niets, maar dat heb ik gewoon opnieuw aangebracht. Bij een aantal plekjes subtiel opnieuw pigment aangebracht en weer goed laten drogen en toen weer andere plekjes aangepakt. Op die manier elke keer aanpassen en bijwerken.
Ik was overigens begonnen met het gebruiken van white spirit bij het aanbrengen van het pigment, maar hoewel het schuim van de ondergrond goed in de primer staat, toch uit voorzorg overgeschakeld op pigment binder.

Ben gisterenavond met de tips van Bert bezig geweest. Wel langer dan een kwartiertje :mrgreen:, maar dat is niet erg, want ik wilde niet het risico lopen te snel te gaan. Ik ben zelf eigenlijk wel tevreden over de aanblik.
Heb zelf het idee dat de ‘vlakkenaanblik’ nu wel een stuk minder geworden is.
Alleen de driehoek van zijn jas over zijn been heb ik niet gedaan, die is namelijk al best licht, dat komt op de foto’s niet helemaal goed naar voren. Daar ben ik dus even afgebleven. Maar misschien mag die toch nog wat lichter.

Hieronder het resultaat nu:

photo 510173

photo 510174

photo 510175

photo 510180


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2020 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Tijd goed besteed want het figuur is stukken beter Bas. Blijf het toch jammer vinden van het wapen dat zo raar wordt vastgehouden. Voor de rest prima vooruitgang.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jun, 2020 7:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Jeroen, als je moe bent en je moet steeds maar weer opstaan, lopen, door de knietjes dekking zoeken etc, dan kan moeheid je parten spelen en je niet geheel stabiel maken, dus deze Fritz, had zijn zwaartepunt even verkeerd en dreigde om te tuimelen.



Bas, ja, dit gaat zeker de goede kant op, ik zie nog wel wat punten ter verbetering, maar blijf er nu gewoon effe vanaf, voor nu toont die 3D en de kans dat het mis gaat is aanwezig en dat zou zonde zijn. Je heb nu door wat de "simpele" tips voor effect kunnen hebben en die ga je dan bij andere figuren weer toepassen, hierdoor krijg je een soort routine en ga je steeds beter kijken en steeds makkelijker te werk (ik moet nogmaals zeggen dat de 1/35 figuren bij mij meestal op neits lijken, het lukt mij eigenlijk zelden om ze netjes te krijgen terwijl ik echt wel weet wat ik doe :) :) )

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement