Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 9:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 mei, 2020 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Bedankt Peter.

Figuurtjes hebben even stil gelegen, die komen binnenkort weer.
Vooral bezig geweest met de tank spuitklaar krijgen en de ondergrond maken.

Vandaag de stukjes zeegras van de boom met green brown gespoten. Het resultaat is zoals ik voor ogen had. Ditzelfde ga ik ook doen met de heg die al op het dio staat. Eerst nog wat takjes erbij zetten en dan bijkleuren met de airbrush.

Ik snap wel dat je het nog niet voor je ziet met de Sherman, Peter.
Als ik met het dio bezig ben, zie ik het wel, maar heb het nog niet goed op de foto kunnen krijgen.

Net weer een paar pogingen gedaan en in tegenstelling tot het betaalde voetbal mogen wij wel aan de gang met de opstelling. :mrgreen:
Oftewel, ik heb de figuurtjes rondom de Sherman neergezet en de aanblik bevalt me wel.
De middelste twee figuurtjes staan improvisorisch opgesteld want ze blijven uit zichzelf niet staan.

photo 508263

photo 508261

photo 508262

photo 508264

photo 508266

photo 508265


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei, 2020 6:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Mooi boompje.

Leuke setting ook.
1 puntje de kist achterop de Sherman moet hoger de deksel zat gelijk aan het motor dek.

Je hebt best nog wel wat lege ruimte op de weg nog plannen daarvoor.

Groet Martin

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei, 2020 7:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Ha Martin,

Dank voor je complimenten en het aandachtspuntje van de kist.
Ik zag het laatst op foto’s ook dat die kist hoger zat. Op de foto die ik gebruikt had, leek die lager te zitten. Dat blijk ik verkeerd gezien te hebben, dus die kist gaat hogerop. :D

Ja, ik zit weer met het ‘probleem’ dat er ergens veel ruimte zit op de ondergrond. Ik heb geen plannen om er iets op te zetten, maar op de referentiefoto’s ligt het wegdek rondom de Sherman vol met takken en puin, dat komt er op te liggen. Maar verder eigenlijk geen plannen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 13:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2508
Woonplaats: Den-Haag
hoi,

Valt ook niet mee, een diorama bouwen.
Een hoop plannen en tekenen zodat het ontwerp in je hoofd zit of op papier staat.
Net schaken een diorama bouwen, je moet een paar zetten verder denken.
Misschien een oplossing voor het lege stuk, je zou er ongeveer 5 a 6 cm over de hele lengte af kunnen halen :roll:
Probleem opgelost :wink:
En anders, zoals je al schreef, een hoop troep er neer leggen.
Misschien die kar die je over hebt van je vorige diorama.
Of een stuk van een voertuig of een motor.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 16:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, Bas gaat voor sfeer! De foto’s geven een leuke sfeer weer van verlatenheid. Hier in dit topic weer hij dit goed over te brengen. Daarbuiten weet ik dit niet en zal alleen een verhaal met foto’s en tekst dit kunnen compenseren.

Groet en succes met de laatste loodjes, is een fotocamaraman een idee? Of een een eenvoudige stafwagen erbij? Miniart en Masterbox heeft nog een mooie dacht ik.

Groets, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Bedankt heren voor de suggesties. Wordt gewaardeerd. :)

Ik snap je hint Peter, maar ik heb geen lintzaag :wink: en recht zagen is niet één van mijn kwaliteiten. :mrgreen:
Zoals op de referentiefoto’s te zien is, ligt de ruimte rondom de Sherman bezaaid met puin en takken en dat komt er hier ook te liggen. Dat zal straks de lege aanblik behoorlijk opheffen denk ik.
Maar Anne, er is nog genoeg te doen aan de tank, de figuurtjes, verdere aankleding van de ondergrond, dus dat zijn nog veel laatste loodjes. :lol:

De boom staat inmiddels vast op het dio. Eerst nog de boom bespoten met spuitlijm en besprenkeld met een mix van 3 kleuren groen foliage. Rondom de stam van de boom gras tufts bevestigd met witte houtlijm.
De heg en het gras bijgespoten met green brown van Vallejo Model Air. Daarmee ook een stukje zeegras gespoten om als losse takken te kunnen gebruiken.

photo 508467

photo 508500

photo 508501

photo 508502

De Sherman in de primer gezet. Eerst nog even de stowage kist aan de achterkant op de goede hoogte gebracht en nog twee bouten bevestigd.

photo 508380

Daarna de Sherman in een basiskleur gespoten van Tamiya olive green. Dit is een Britse Sherman, daarom heb ik voor deze basiskleur gekozen en geen US olive drab. Persoonlijk vind ik het mooier als die een andere kleur hebben dan de Amerikaanse Shermans.
Na 5 modellen heb ik het voorzien van een model van een strak jasje wel onder de knie, maar het echte spuiten begint nu pas.
Ik volg momenteel een appcursus tank spuiten bij Martin Visser :mrgreen: en ben een oplichtingstechniek aan het proberen die Martin ook gebruikt. In de buurt van zijn niveau kom ik nog lang niet, maar heb gisteren en vandaag veel zitten spuiten en echt veel geleerd over werken met meerdere dunne laagjes en van boven naar beneden spuiten.
Ik licht op met Tamiya buff. De eerste keer had ik teveel buff gebruikt. Zie de foto’s hieronder. Daarna er weer voorzichtig overheen met olive green, daarna weer opgelicht met buff, maar dan veel voorzichtiger en ook meer bij de randen op de tank. Daarna weer met olive green bepaalde plekken wat donkerder gespoten. Het is nog niet wat het zijn moet, maar voor een eerste keer bewust kleurverschil proberen te creëren met de airbrush vind ik het er toch niet slecht uitzien.
Ik vind het nu echt supergaaf om de airbrush te gebruiken. In plaats van zenuwen heb ik nu van die kriebels als je ergens heel veel zin in hebt. Lach maar met z’n allen :lol:, maar ik ben altijd een zenuwpees bij nieuwe dingen. :mrgreen:

De basiskleur:

photo 508463

photo 508469

Na de eerste keer ‘oplichten’, inderdaad echt teveel buff gebruikt:

photo 508476

photo 508474


photo 508473

photo 508474

Na het er voor de eerste keer weer overheen gaan met olive green:

photo 508495

photo 508496

photo 508498

Na de tweede ronde oplichten met buff en het plaatselijk aanbrengen van laagjes olive green. Ook heb ik een Fallschirmjäger erbij gezet om op kijkafstand te kunnen zien hoe de aangebrachte highlights eruit zien.
Op de bestrating met Vallejo green brown wat groene aanslag gespoten. Dat was een probeersel, pakt goed uit en dat breng ik nog meer aan.

photo 508538

photo 508539

photo 508540

photo 508541

photo 508542

photo 508543

photo 508544

photo 508545


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 mei, 2020 7:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Het wordt best mooi, maar op de tank vind ik de overgangen nu wel erg abrupt, te groot verschil tussen licht en donker.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 mei, 2020 14:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Het ondergrondje had misschien een stukje kleiner gemogen, voor nu zou ik gewoon doorgaan en wellicht kom je met een briljant idee Bas. De boom en struik zijn alvast heel overtuigend. Nu zijn de overgangen op de tank wel wat direct maar is voor mij persoonlijk niet storend. Na een paar rondjes verweren kan dat juist ten goede komen.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 mei, 2020 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Ha heren,

Bedankt voor het commentaar. Er is inderdaad iets voor te zeggen dat bij dit dio de ondergrond kleiner had gemogen. Omdat het zichtpunt aan de voorkant zit en het grootste gedeelte van de achterkant niet te zien is als je op die manier naar het dio kijkt, valt de (te) grote ondergrond pas op als je het dio van boven bekijkt. De denkfout die ik gemaakt heb, is dat de tank voor een groot gedeelte naast de weg op het talud ligt en niet op de weg staat.

Verwacht geen briljante ideeën Jeroentje :mrgreen:, want ik wil dit keer heel erg dicht bij de referentiefoto’s blijven en dan is daarop te zien dat er rondom de tank alleen maar puin en takken ligt.
Wat je zegt over de overgangen en de gunstige uitwerking bij het verweren, was ook het commentaar van Martin Visser.
Ik heb een hele batterij aan van die Mig olieverfstiften en gun metal en track rust pigment besteld die ik wil gaan gebruiken. Ik wil regenstrepen op de tank, de Mig stiften kan ik mooi gebruiken voor de stippeltechniek.
Ik weet dat ik er goed aan doe om dan eerst de tank in de glans vernis te zetten, maar ben daar een beetje huiverig voor omdat ik in eerdere gevallen de zaak dan niet meer mat kreeg. Nu weet ik wel dat de olieverf straks de tank alweer een stuk matter maakt en dat pigment daar ook aan bijdraagt en dat ik ook nog matte vernis van Vallejo heb om te gebruiken, maar toch ben ik een beetje huiverig.

Overigens vandaag de tank voorzien van de markings. Op de referentiefoto’s zijn geen markings te zien, maar heb de tank voorzien van Canadese markings die ik nog had liggen.
De tank heeft nu markings van de Canadian 3rd Infantry Division terwijl de tank toebehoorde aan de 4rd Armoured Division. Dat is dan weliswaar niet 100% historisch correct, maar de 3rd ID vocht en in dezelfde periode in Nederland en in het operatiegebied meteen links van het operatiegebied van de 4rd AD. Voor mij dus goed genoeg om die markings te gebruiken.
De markings geplaatst na een halve ochtend onderzoek gedaan te hebben naar waar ze te plaatsen op de tank en aangezien er verschillende mogelijkheden bleken te zijn, heb ik daarbij mijn eigen voorkeur gevolgd. Met andere woorden, wat ik het mooist vond.

Nu verder met een begin maken met het schilderen van de details. Foto’s van de markings en (delen) van de details volgen snel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Inmiddels flink bezig met het verweren van de Sherman. Details zijn ondertussen geschilderd.
Ben bezig om de romp te bewerken met de stippeltechniek m.b.v. de Mig oilbrushes.

Heb dat twee keer gedaan, maar ben nog niet tevreden over de aanblik, dus herhaal het net zolang tot ik tevreden ben. En dat is zeker geen straf, niet in de laatste plaats omdat die oilbrushes zo fijn werken. :)

De tracks zijn inmiddels behoorlijk ver klaar.

Zoals eerder al laten zien, heb ik de tracks eerst in de primer gezet en daarna de basiskleur gegeven met Vallejo natural steel van de Model Color serie.
Daarna met Tamiya dark iron de tracks een stevige wash wash gegeven, vervolgens nog een zwarte wash met Vallejo black, ook van de Model Color serie.
Daarna de tracks bewerkt met track rust pigment van Mig. Onlangs aangeschaft en heerlijk om mee te werken. Hele mooie kleur. Het pigment aangebracht m.b.v. geurloze white spirit.

De gebruikte middelen:

photo 508812

Na de dark iron en zwarte washes:

photo 508693

Na het aanbrengen van het track rust pigment. Ben terughoudend geweest met aanbrengen.

photo 508745

photo 508814


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement