Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 jan, 2020 15:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Al een hele lange tijd wilde ik graag een bootje bouwen. Misschien omdat mijn vader ze vroeger bouwde, misschien omdat ik opgegroeid ben in Rotterdam en vaak in de haven kwam of gewoon omdat ik gek ben op oude (sleep)bootjes.
Wat voor bootje het zou worden wist ik nog niet echt tot ik de volgende tekening van een Russische jongen op Pinterest tegen kwam!

photo 496234

Op slag verliefd!
Maar om een tekening om te zetten in een 3D model is toch wel iets meer werk dan ik dacht. En een diorama maken met water is ook een nieuwe uitdaging.
De eerste dagen vlogen de papieren met tekeningen en berekeningen in de ronde. Toen ik die had was ik gelukkig zo slim om eerst een model van een oude muesli doos te maken om te kijken of de vorm klopte met mijn berekeningen.

photo 496235

De vorm klopte. Maar ik zag wel dat het, voor mij, onmogelijk was om met hout de gebogen bovenkant te maken.

Dat werd weer opnieuw beginnen!
Op internet/Pinterest had ik al een aantal keer gezien dat je een vacuumvorm bak, waarmee je een styreen plaat na verwarmen over een mal vacuum zuigt, makkelijk zelf kan maken.
Daarvoor heb je dan wel een mal nodig dus dat werd de eerste volgende stap. Door het bootje in twee delen te maken een boven en onderkant moet het makkelijker zijn.
Na een aantal dagen houtsnijden en schuren had ik een boven en onder mal.

photo 496240

De vaccumvorm bak zelf was snel gebouwd: vier plankjes voor de zijkant, waarvan eentje met een gat voor de stofzuigerslag, een dichte onderkant en een bovenkant met gaatjes. En dan twee vierkanten waar een styreenplaat tussen kan worden geklemd om te verwarmen

photo 496236

Hoe wel op internet precies staat hoe je een bak moet bouwen vertelt niemand hoe lang en hoe warm de styreen plaat in de oven moet. De eerst poging op 100 graden op grillstand werd niks. Dat leek meer een soort chipsbak.

photo 496239

De tweede poging op 140 graden en grillstand ging stukken beter. Voor het raam blijven zitten en zodra je ziet dat het plastic ongeveer 1,5 cm is doorgezakt, eruit halen, zorgen dat de stofzuiger aanstaat, en dan gelijk op de vacuumbak over de vorm strak strekken.

photo 496237

De mal voor de onderkant ging redelijk makkelijk maar voor de bovenkant had ik nog twee pogingen nodig. Omdat de bovenkant om de mal heel getrokken moest worden had ik daarvoor een dunnere plaat van 1,5 mm genomen maar die werd door het vormen te dun en kwam er een gat in.

photo 496238

Dus op dit moment heb ik twee styreen vormen met een blok hout erin en geen idee hoe ik die eruit moet krijgen. :lol:

En dat allemaal voor een bootje van 11 cm zoals mijn moeder vriendelijk opmerkte :lol: :lol:
Wordt vervolgt.....
Esther

ps
Ik weet dat styreen in een oven verwarmen giftige gassen kan geven dus stonden de ramen open en de afzuigkap aan. En de oven is goed gereinigd erna.
En Bert als je dit topic richting de schepen wil verplaatsten snap ik het. :wink:


Laatst bijgewerkt door Esther op do 16 apr, 2020 11:53 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jan, 2020 15:42 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ik ben weer benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Veelbelovende voorbereidingen in ieder geval. :D

Still water is fijn om water van te maken.
Mocht je op zoek zijn naar een manier om water te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jan, 2020 17:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ohh Leuk weer! :brouw:

En een goed begin, zeker voor een bootje van maar 11cm :wink:

Water;
Versie 1 waar ik ervaring mee heb;
photo 262533
Op een houten ondergrond hele dunne gips kwasten. (daarmee maak je de golfjes)
Groengrijs schilderen.
4 lagen Ruwa jachtlak eroverheen

Versie 2;
Vallejo water uit de serie Water&Stone;
photo 354838
Hier wat proefstukjes, heb ook grotere delen gemaakt, maar even geen foto's van voorhanden.
Water&stone water is met bijv groene acrylverf op kleur te brengen. (stuk midden, en rechts) De potten zelf hebben nogal felle blauwe kleuren (links).
Een plaat isolatieschuim, bewerkt met kaarsenaansteker om er golfdalen in te smelten.
Water&Stone watergel uitsmeren (soort dikke yoghurt)
Na droging met Water&Stone foam gel en witte verf de schuimkoppen aangebracht (links).
En eerst witte verf en daarna met transparante water variant watten aangebarcht, (midden en rechts) na het zien van instructies van Chris Flodberg.
>>LInk Youtube<<
Zoek maar eens op zijn werk. 8)

Overigens is het water van Water&Stone gewoon voorgekleurd, of transparante acrylmedium. Hier kan het dus ook mee.
Hoef je niet moeilijk op zoek naar die potten.

Misschien heb je hiermee wat inspiratie voor het water.

Oja en nog een -geheel vrijblijvend- ideetje;
Mocht je nog een ergens een langzaamdraaiend motortje hebben liggen; misschien is het een leuk idee om dit scheepje in zijn ondergrondje te laten schommelen op de golfjes.
Ik heb dat lang geleden eens toegepast in een modelspoor diorama dat we hebben gemaakt.
(As met exentrisch wiel (schijf met gat naast het midden) onder het scheepje gemonteerd en scheepje in gat in ondergrond scharnierend opgehangen)
>>hier<< op dit filmpje van Ted Polet zijn de bootjes helemaal aan het begin van het filmpje te zien.


Succes met dit leuke onderwerp!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan, 2020 9:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Supercool! Die eerste foto, geweldig!
En mooie vorderingen ook al, ik volg deze!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan, 2020 10:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Iedereen bedankt voor het leuke commentaar.

Odorf, jouw eerste foto ziet er uit zoals ik het in gedachten had. Dus als ik het goed begrijp heb je het golfjes relief gemaakt met de gipslaag? Dat geverfd en daarna gelakt. Klinkt makkelijk :lol:

Dank je
Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan, 2020 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Citaat:
Klinkt makkelijk


En dat is het ook! :mrgreen: Wij hadden lekker dunne gips aangemaakt, zodat het lekker vloeiend kabbelend water werd.
In jouw geval zou je ook kunnen proberen om het iets steviger aan te maken, voor iets steviger golfjes.
Je kunt het ook even proberen met wat teststukje op een stukje hout of plaatje karton.

Dunne gips uitgesmeerd met een kwast. Beetje 'tappen' voor de golfjes.
Grijsgroene acrylverf er over. En daarna de jachtlak.
Wel 3 a 4 lagen jachtlak, want de eerste keren trekt de lak helemaal in de ondergrond.

Boeggolf zou je nog steeds met glanzend acrylmedium en witte watten kunnen proberen te 'sculpten'
Is ook helemaal niet moeilijk.

Succes!
En mocht je nog vragen hebben verneem ik het wel.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan, 2020 13:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Ik ga weer volgen :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jan, 2020 8:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik ken wel de eggplanes, maar eggships?
Tenminste, ik vind het een geslaagd karikaturesk model van een havensleper..................tenminste ik denk dat het als zodanig bedoeld is.
Houtbuigen is heel simpel, heetwater (stoom) spelden en klemmen, geduld en pleisters, meer heb je niet nodig. Zou je balsahout gebruiken en in stroken werken is het nog makkelijker. Maar als het vacuumvormen lukt, och waarom ook niet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jan, 2020 9:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Grappig bootje eigenlijk, ben toch benieuwd hoe je deze cartoon gaat transformeren naar een 3D model.
Onmogelijk is het zeker niet maar het lijkt me ook weer niet zo eenvoudig.

Ik wens je veel succes en ik blijf volgen! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jan, 2020 9:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Het is zeker bedoelt als een cartoon bootje, Bert.

Mijn vader bouwde zijn schepen van hout dus die techniek ken ik en heb ik in eerste instantie ook geprobeerd. Maar omdat het bootje zo klein is werden de bochten te veel voor het hout.
Volgens mij kan je balsahout niet stomen om te buigen. Misschien dat ik iets verkeerd gedaan heb maar het bleef bij mij breken.

En nu had ik een reden om die vacuumbak te maken :wink:

Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: no leaf clover en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement