Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 11:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 14:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Zoals jullie weten was ik begonnen aan een ander project "Hobbyschuur waar gesleuteld wordt" maar dit was toch iets te ambitieus en te groot voor een beginneling.

Ik kon ook niet echt een opstelling krijgen die ik in mijn hoofd had en het wilden gewoon niet lukken.

Heb daarom lang na zitten denken hoe ik het ging aanpakken en kwam tot de conclusie dat ik er gewoon 2 projecten van ga maken. 1 waarin de Renault 4CV tot zijn recht komt en de Renault 5 Alpine blijft wel in dat project bestaan maar word op een andere keer aan verder gewerkt.

Hier dus het project waarin de 4CV komt te staan.

De enorme vermoeidheid waarmee ik kamp is mede dat ik op dit project ben gekomen. De oorzaak is oververmoeidheid in combinatie met een griep waarmee ik geen rust heb genomen. Zo gaat dat helaas als je een eigen zaak hebt en je eigen voorbij gaat lopen. Ik moet deze week dus ook verplicht thuis blijven van de huisarts en zorgen dat ik weer weerstand opbouw door rust te nemen en te gaan wandelen in de frisse buitenlucht (om het hoofdje leeg te maken).
Wij hebben vlakbij een mooi natuurgebied waar je lekker kan wandelen. Hier zag ik dus een oude vervallen schuur staan en daardoor kwam ik op het idee van dit project.

Het geheel komt te staan in een fotolijst op A4 formaat. Bij nader inzien vind ik dit voor mij de perfecte grote en ik kan ze ook wat makkelijker kwijt.

Het is dus een half vervallen oude schuur waar dus de oude Renault naast staat in de vervallen staat zoals ik deze al had gemaakt. Ik denk er nog over om er een "autohoes" overheen te maken wat dus weggetrokken is en op de grond licht. Net of de auto net onder de hoes vandaan is gehaald en opgehaald word voor restauratie.

Hieronder alvast wat foto's van wat ik tot nu toe gedaan hebt.

Ik heb siliconen mallen gevonden op het internet die in de schaal 1/24 zijn wat betreft de afmetingen van de bakstenen en grond tegels.
Heb bakstenen gemaakt. Eerst geprobeerd om er iets van een kleurstof in te doen maar dat werd hem niet dus maar verder gegaan met gewoon wit gips (vandaar die gele steentjes ertussendoor).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het dak word een golfplaten dak (waarschijnlijk nog met asbest :lol: ). Wil er ook een regenpijp aanmaken maar daar wil ik graag van jullie horen hoe jullie die maken en waarvan?
Had al wel gelezen dat je de pijp van een drinkrietje kan maken maar waar maken jullie de half open dakgoot van?

En hoe zou ik het beste de muur kunnen "kleuren"?
Ik zit te denken om nu de "voegen" met hele verdunde gips/water mengsel te maken en dit in de voegen te laten lopen. Daarna alles in de grijze grondprimer te zetten en daarna de bakstenen met een sponsje de juiste kleur te geven met de verschillende kleur nuances. En daarna met een hele verdunde grijze wash nogmaals de voegen een beetje op laten komen.

Of hebben jullie andere tips hierin?
Had al de zoekfunctie gebruikt maar er zijn een heleboel topics die geen fotomateriaal meer bevatten wat soms wel over dit soort onderwerpen gaat. Dat is erg jammer vandaar mijn vraag.

Verder zijn uiteraard alle tips en of suggesties welkom.

Gr. Jeroen


Laatst bijgewerkt door A110 op za 02 mei, 2020 16:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 17:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Heb vanmiddag het dak nog gemaakt van karton. En dit in een grijze primer en voorlopig in een black wash gezet.

Verder het geheel in de primer gezet. En het raamkozijn en de deur alvast in de verf gezet. Het echte verweren komt pas als de muren ook gedaan zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben tot nu toe heel erg tevreden.

Tot de volgende update,

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Hoi Jeroen,

Allereerst sterkte met je herstel!

Heb een beetje ervaring opgedaan met muren maken.
Mijn muur was van blauw schuim en die had ik met grijze primer geschilderd.
Eerst had ik de steentjesvormen er met een kleine schroevendraaier ingedrukt.
Daarna de steentjes geschilderd en als laatste met de verdunde grijze primer voorzichtig de voegen gedaan.

De regenpijp kun je gerust van een rietje maken als de diameter ongeveer 3 mm is.

Dakgoot kun je maken van bijvoorbeeld evergreen profielen.
Ik heb er een u profiel voor gebruikt.

Kijk eventueel naar de gevel die ik gemaakt heb bij het "After The Action" dio.

Succes!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 19:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Bedankt voor je antwoord Bas.

Uiteraard heb ik al jou projecten weer eens door zitten lezen, heb nu toch tijd zat :wink:

Ik had ook eerst mijn muur van blackfoam bewerkt en voorzien van steentje's. Maar ik vond het niet realistisch genoeg vandaar dat ik het ben gaan proberen met gipsen steentjes maken.

Eigenlijk is het een mal voor cobblestone's maar ik vind ze ook goed genoeg voor een baksteen. En ik moet zeggen het ziet er keurig en realistisch uit.

Nu kwam ik ook dit filmpje tegen op youtube en dat lijkt mij ook erg gaaf om te doen. Misschien dat ik maar eens een proefstukje ga maken met verschillende optie's.

https://www.youtube.com/watch?v=zqGnra6fnRM

Dat van de regenpijp had ik inderdaad al vernomen. De dakgoot is inderdaad een optie en daar zal ik eens naar kijken.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha Jeroen,

Het schuurtje vind ik er al heel goed uitzien.
Netjes gedaan tot zover. :D

Je zou voor het kleuren van de stenen de werkwijze kunnen volgen die je beschrijft.

En momenteel heb ik maar twee lopende projecten met niet zoveel updates, dus dat scheelt jou een bak tijd met lezen! :lol: :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 10:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2015 16:20 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Temse
Ziet er goed uit.Succes verder.
Marc S.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 12:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Inmiddels is de glaszetter ook geweest :lol:
Het glas heb ik ingebracht met Vallejo still water. Werkt voor mij perfect. Een beetje verweren en het lijkt net echt.
De luchtbellen zijn inmiddels ook weg. De foto is genomen net na het aanbrengen.

Afbeelding

Verder ben ik bezig met een "proef" stukje om de bakstenen te schilderen. Had al een idee om een laag muurtje achter de Renault te plaatsen tegen de schuur aan. Daarachter komt dan nog een boom.
Ik kon het muurtje mooi gebruiken om mijn techniek die ik in mijn hoofd had zitten uit te proberen.

Ik moet zeggen het ziet er niet slecht uit. Uiteraard moeten de voegen nog gedaan worden en wil misschien via de drybrush methode hele lichte highlights aanbrengen. Maar misschien is het niet nodig als de voegen erin zitten. Daarover later meer. Hieronder de foto's van hoe het er nu uit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Voor zover het er nu aan toe gaat ben ik dik tevreden voor een beginneling. En dat allemaal uit het niets opgebouwd. Is toch veel leuker dan een kant en klare set.
Heb ook al een idee om de dakgoot te maken maar daarover ook later meer.

Vanmiddag maar eens samen gezellig met de vrouw naar de Action voor hobby spullen te kopen.
Gr. Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha Jeroen,

Waar de Action al niet goed voor is! :D

Ziet er al heel goed uit en helemaal waar dat dit veel leuker is dan kant en klare sets.
Vaak nog goedkoper ook.

Als de voegen bij dat stukje muur gedaan zijn, heb ik sterk m’n twijfels of drybrushen nog nodig is voor de highlights want je stenen zijn al verschillend qua donkerte.
Je hebt al donkere en lichte stenen en de stenen zelf zijn ook niet effen.

Succes!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 20:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
ziet er oogstrelend uit knap werk , toch lekker gegaan met uw verkoudheid , ik volg met alle plezier
Suc6 verder
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2020 13:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Zo na de Action leeg gekocht te hebben zijn we weer verder gegaan met de bouw.

Heb inmiddels het muurtje "gevoegd" en dat is erg makkelijk om te doen en ziet er erg goed uit. Ik gebruik de extra allesvuller van Alabastine (een klein potje wat bijna niks weegt) dit meng ik met wat water en smeert het met een kwastje in de voeg. Uiteraard moet je eerst het oppervlak met een hoogglans vernis behandelen. Hierdoor kan je het overtollige spul met een vochtig stukje keukenrol weer van de bakstenen verwijderen.

Afbeelding

De voegen zijn uiteraard nu erg wit maar door een hele licht zwarte wash erin te laten lopen krijg je een mooie grijze verweerde voeg.

Afbeelding

Was ook al bezig geweest met het modelleren van een boom die achter het muurtje komt te staan. Het is niet echt een hele grote boom maar ik zat meer te denken aan een fruitboompje.

Afbeelding

Zoals je ziet had ik de schuur ook al geschilderd. Deze staat nu te drogen en word daarna nog voorzien van dezelfde methode als het muurtje.

Gr. Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement