Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Lost way in France
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2020 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
We zijn allemaal ergens begonnen hè. :D

Bij mijn eerste paar projecten was ik bijvoorbeeld allang blij dat ik alle onderdeeltjes van de figuren in de juiste kleur geschilderd kreeg.
Zoals ik ze nu geschilderd krijg, is oefenen, vallen en opstaan en weer verder.
Hou gewoon goed in de gaten wat je wel en wat je niet aankunt of durft.
En neem tips die je nu niet toepast gewoon mee naar volgende projecten.
Ook blijven doen, wat je nu al doet, verslagen van anderen lezen.
Er staat altijd iets nuttigs in, ook al kun je hetzelfde niveau nu misschien niet halen.
Vooral ook dingen blijven laten zien en vragen stellen.
Succes!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lost way in France
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 12:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Goedemorgen,

Even weer een update, we hebben de afgelopen weken niet echt veel kunnen bouwen.
De zolderkamer welke ik aan het verbouwen en opknappen ben, is nu ook tijdelijk mijn kantoor geworden.
Ik ben in het dagelijks leven calculator op een timmerfabriek en werk nu de laatste weken thuis.
Na een dag werken op de zolderkamer is er ‘s avonds best nog wel zin om te brouwen maar niet om nog langer op een zolder kamer te zitten.
Genoeg over de dagelijkse perikelen, nu het topic weer.
Een aantal postings geleden noemde ik al dat ik zou gaan experimenteren met het maken van een boom volgens een methode vanuit de modelspoorbouw.
Dit heb ik nog nooit gedaan en nu de resultaten.

De basisboom gevormd door koperdraden uit electrakabels

photo 505007

Nadat deze in een natuurlijke vorm zijn gebogen worden de stam en takken bekleed met klei.
Deze klei droogt aan de lucht en is dus met een dag drogen hard.

photo 505008

photo 505009

Was vorige week een mooi karweitje op de loungeset in de tuin.
Nadat de klei hard was hebben we de hele boom in de flat earth gezet met hier en daar een hightlight van cork en golden olive.
photo 505010

Daarna hebben we met secondenlijm takjes gedroogd zeegras in de boom gelijmd.
Toen deze naar onze zin vast zaten en er al een vol skelet ontstaan was hebben we de boom bespoten met bison lijmspray en er microvlokken over gestrooid.
Dit een aantal keer herhaald totdat we tevreden waren, zo te vaker je dit doet, zo te voller wordt de boom.

photo 505013

Ik heb nu 1 kleur microvlokken gebruikt, zal een volgende keer misschien beter meerdere kleurn kunnen gebruiken.
Als laatste hebben we de boom, nadat de lijmspray droog was, de boom bespoten met haarlak
Gaat hij lekker van ruiken en de haarlak fixeerd alle microvlokken zonder dat dit zichtbaar is.

Als laatste even gekeken hoe de boom in het plaatje komt te staan en wat het beeld daarmee gaat worden, want daar deden we het tenslotte voor.

photo 505014

photo 505014

Eerlijk gezegd ben ik ik best tevreden, ik zie wel wat verbeterpunten maar het is de eerste boom.

Pfff, uiteindelijk toch nog een lang verhaal geworden.
Als jullie opmerkingen of commentaar hebben, lees ik die graag.
In de volgende update zullen we de vorderingen met de figuren en de ondergrond laten zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lost way in France
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 12:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Hele mooie, zeker als dit je eerste is! :D

Misschien praat ik voor mijn beurt, maar staat de boom al vast?
Ik zou nog iets aan de voet van de boom doen, die lijkt nu wat onnatuurlijk boven de ondergrond te zweven.

Ik denk dat ik deze week zeegras ga bestellen want al begint mijn hedgerow steeds meer eruit te zien zoals ik het voor ogen heb, toch mis ik iets elke keer als ik ernaar kijk.
Heb al vaker naar dat zeegras zitten kijken en ik denk dat dat is wat ik mis.
Daarmee kun je echt hele fijne begroeiing maken en dat moet er bij mij nog veel meer in.

Mooi totaalplaatje op de foto’s tot zover.


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op zo 19 apr, 2020 14:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lost way in France
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 13:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Ha Bas

Dank voor het meekijken en mee denken
De boom staat nog niet vast, ik heb deze even snel neergezet voor een totaalplaatje

Mijn zeegras komt bij modelsale vandaan en ik ben erg tevreden over de hoeveelheid en de kwaliteit

Bedenk wel voor je er aan begint: het is een monnikenwerk dat instoppen en verlijmen
Het meeste die je met een pincet
Maar het loont wel, ik heb serieus getwijfeld of ik wel met microvlokken zou werken.
Ik vondt de boom al mooi zonden.
Mogelijk ga ik in een ander vignetten wel zonder de vlokken werken, maar daar zeg ik nog even niets definitiefs over.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lost way in France
BerichtGeplaatst: zo 19 apr, 2020 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
jwbuijk schreef:
Bedenk wel voor je er aan begint: het is een monnikenwerk dat instoppen en verlijmen
Het meeste die je met een pincet

Is dat niet wat onze hobby inhoudt? :wink: :lol:

Overigens ook bij Modelsale zeegras besteld.
Goed dat je dat vermeldde, ben eerst daar gaan kijken.
Profiteren van de aanbiedingen: ook nog een figurensetje en een voertuig besteld. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lost way in France
BerichtGeplaatst: do 04 jun, 2020 17:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Hallo allen,

Hier weer een update na lange tijd
Dit vignette nadert zijn voltooiing.

photo 509380

We hebben de naad aan de onderzijde van de muur bijgewerkt met een mengsel van houtlijm-water-volierezand. Dit mengsel op kleur gebracht met flat earth
Na het aanbrengen ook gelijk wat ongerechtigheden als steentjs straatvuil en gras aangebracht.

photo 509381

De muur zelf nog een keer behandeld met een wash van zwarte olieverf en inderdaad zoals Bas al zei gaat de muur door het zwart in de oneffenheden “leven”.
Bedank Bas!

photo 509382

Ook de trottoirs en de straat nogmaals een wash van burnt umber olieverf gegeven, hierbij op de ene plek iets meer dan op de andere.
Daar overheen de naden tussen de straatstenen nog behandeld met een mengsel van schuursel van stoepkrijt in verschillende kleuren.
We hebben nu een stoffige aanblik van de straat gekregen, ik ben er tevreden over.

photo 509382

photo 509383

Ook de boom heeft zijn definitieve plaats gekregen.rondom de boom de grond afgewerkt met o.a. fijngestampte, gedroogde tuinaarde, hechtwortels van een klimopplant en andere gedroogde “ rommel” uit de echte tuin.
Leuk om met dit echte materiaal te experimenteren, wel de verhoudingen goed in de gaten houden
Steentjes kunnen al snel de indruk van formaat rotsblok gaan aannemen.

photo 509383

Hier nog een plaatje hoe e.e.a. rondom de boom er uit is gaan zien.
Het to do lijstje voor dit vignette is nu kort geworden: de chauffeur en bijrijder verder aanpakken en de electriciteitsmast verder inkleuren, afwerken.
Een volgende update zullen dus de eindfoto’s worden

Nog een laatste opmerking:
De foto’s zijn allemaal genomen met flitslicht, in werkelijkheid is alles iets donkerder dan nu op de foto’s.

Dak voor het kijken en lezen.
Commentaar en opmerkingen zijn altijd welkom.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lost way in France
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2020 13:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2506
Woonplaats: Den-Haag
Hoi JW,

Het begint wat te worden zo, mooie boom trouwens.
Komt er nog iets bij?
Ik vind het wat kaal, stil, weinig verhaal.
Wat ga je er bij doen of hou je het hier bij met enkel je twee figureren waar je het over hebt.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lost way in France
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2020 15:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Hallo Peter

Dank voor je opmerkingen.
Over de boom ben ik ook zeer tevreden mede gezien het feit dat dit voor mij de eerste keer is dat ik zo’n boom gemaakt heb.

In eerste instantie dacht ik naast de chauffeur en bijrijder nog een MP motor en 2 figuren van de militaire politie toe te voegen maar bij nader inzien ga ik die voor iets anders gebruiken.

Nu heb ik het plan om de chauffeur te plaatsen bij de motorkap van de jeep met een miniatuur landkaart op de motorkap.
De bijrijder komt rechts aan de achterzijde van de jeep met een jerrycan te staan.
Hij zal de tank van de jeep bijvullen.

Verder heb ik als titel “lost in France” gekozen met de gedachte dat deze buitenlandse militairen de weg zijn kwijt geraakt in Frankrijk.

Mijn gedachte was door niets hierbij toe te voegen wordt het beeld verdwaald te zijn versterkt.

Maar ideeën zijn uiteraard altijd welkom, soms kom je in een bepaalde tunnelvisie terecht en is een frisse kijk van een ander erg verhelderend.
Bovendien beschouw ik mezelf nog als een modelbouwer met weinig ervaring en is alle commentaar dus welkom.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lost way in France
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2020 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ziet er heel netjes uit. :)

Geen dank voor de tip. Ben blij dat die het gewenste effect heeft. Op deze manier ben en wordt ik hier ook nog steeds vooruit geholpen. Ben blij dat ik anderen op dezelfde manier vooruit kan helpen.

Ben benieuwd naar de figuurtjes en het uiteindelijke plaatje.
Heb je binnenkort toch twee mooie projecten afgerond. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Lost way in France
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2020 15:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Haha Bas

Geen 2 maar 3 afgeronde projecten
Ik ben stiekum met nog iets kleins bezig
Ik heb daar nog nooit iets van laten zien maar dat is een soort schaduwprojekt
Nieuwe technieken die ik toe wil gaan passen heb ik eerste geoefend op dit derde projektje

Zodra dat derde projektje toonbaar is komen er foto’s maar voorlopig oefen ik daar nieuwe technieken en methodes op


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement