Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 14:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 jan, 2020 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 25 aug, 2019 10:31 am
Berichten: 107
Heb daar ook al aan gedacht hoor, mischien het gedeelte achter de pilaren behouden als een overblijfsel van??? En daar rond bouwen met bakstenen, een soort modernisering uit die tijd. Weet alleen niet goed hoe ik die overgang moet brengen.
Mvg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Wel... een baksteen op 1/35 zal uiteraard op zijn minst de helft zo dun zijn dan die grote blokken. Hoe ga je best te werk... waar je begint met baksteen leg je eerst een "blauwe steen", meestal arduin zoals de dorpels vroeger aan de voordeur en de vensterbanken, daarop ga je verder met baksteen. Nu heb je weer twee mogelijkheden: een eensteense muur of een halfsteense, de eensteense heeft de dikte van de lange kant van de steen, een halfsteense die van de smalle breedte.
Als je de ramen uit die mallenset wil blijven gebruiken hoeft je daar geen arduin onder te leggen, ga je voor een halfsteense muur kan je die achteraan bouwen zodat je aan de voorkant een klein randje krijgt en dan ligt de muur t.o.v. de ramen iets verder naar binnen wat ook heel realistisch oogt en het strakke breekt.
Laat maar weten of iets niet duidelijk is! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 15:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 25 aug, 2019 10:31 am
Berichten: 107
Omdat ik weet dat je gelijk hebt, heb ik eerst een paar foto's gedownload van monumentale gebouwen en daar neem ik nu bepaalde elementen uit. Zoals bv niet hoger dan 1 verdiep met die blokken. Nog iets zijn die sierstenen op elke buitenhoek, gezien van een Nazi hoofdkwartier in Utrecht. Niet hetzelfde, maar bracht me wel op een idee. Ook wil ik vanaf het 1e verdiep gebruik maken van die bogen rond de ramen. Deze komen oorspronkelijk uit de victoriaanse periode en dan begint de twijfel bij mij. Die bogen, romeinse zuilen, etc... Kunnen we dan nog spreken over een gebouw, gelegen in het hart van Nazi Duitsland?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 25 aug, 2019 10:31 am
Berichten: 107
Één foto van die hoekstenen

photo 495806


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Je zegt zelf niet historisch correct te bouwen dus maakt het weinig uit of een dergelijk gebouw al niet in Berlijn staat of stond. Trouwens aan de Brandenburger Tor in Berlijn werden ook zo'n zuilen gebruikt en dichterbij bij het Museum voor schone kunsten in A'pen en zo zijn er nog veel Europese gebouwen te vinden hoor... dus ja...

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Ik heb dit topic al een aantal keren zitten volgen en ik denk dat je er verstandig aan doet om een duidelijke keuze te maken: of totaal niet historisch verantwoord en dan kun je bouwen wat je wilt en met de stijlelementen die je mooi vind of je gaat historisch verantwoord bouwen, waardoor bepaalde keuzes al gemaakt zijn.
Nu zit je behoorlijk vaak met dilemma's omdat je aan de ene kant naar historische gebouwen kijkt en aan de andere kant je er je eigen draai aan wilt geven en dan klem komt te zitten, lijkt het wel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@Bas,ik denk dat hij eerder in de knoei zit met het bouwkundige... hij wil een fictief gebouw en dat situeren in Berlijn tijdens de oorlogsjaren. Historisch correct hoeft niet echt, er speelt toch wel een zekere illusie mee ook, ik vind het "bouwkundig juist zijn" veel belangrijker. Vandaar ook de vragen: "kan dit of kan dat"!

Bleuberry1 schreef:
Ook wil ik vanaf het 1e verdiep gebruik maken van die bogen rond de ramen. Deze komen oorspronkelijk uit de victoriaanse periode en dan begint de twijfel bij mij. Die bogen, romeinse zuilen, etc... Kunnen we dan nog spreken over een gebouw, gelegen in het hart van Nazi Duitsland?

Daar hoef je niet van wakker te liggen hoor, stel dat het gebouw inderdaad echt in Berlijn zou gestaan hebben tijdens de oorlogsjaren... logisch dat dat gebouw er niet van gisteren stond maar van decennia geleden of zelfs al veel langer.
Er zijn tenslotte heel wat monumentale gebouwen die al een eeuw of langer oud zijn toch? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 25 aug, 2019 10:31 am
Berichten: 107
Zoals jullie al aanhaalde hier, heb ik de keuze gemaakt om het bouwkundig toch wat realistisch te houden, daarom neem ik een voorbeeld van een gebouw dat niet in Duitsland gelegen is maar wel elementen bevat die je in de grote Duitse steden terug vind. De volgende foto geeft aan hoe het vanaf nu gaat worden. Gelijkvloers en verdieping.

photo 495886

De bovenste ramen worden ongeveer even hoog als de onderste.
Mvg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jan, 2020 16:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 25 aug, 2019 10:31 am
Berichten: 107
Dit word de omranding van het terras, de steunbalken moeten er nog onder. Dat stenen motief wil ik misschien wegwerken zodat je een buitenbezetting krijgt.

photo 496036

photo 496037


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan, 2020 9:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 25 aug, 2019 10:31 am
Berichten: 107
De voorlopige opstelling van mijn idee, veel bogen en sierelementen kwamen voor in dit soort gebouwen, dat muurtje op de achterkant komt over heel de breedte.
Mvg

photo 496280

photo 496281


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement