Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Diorama XL Herst '44
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 9:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Je gaat lekker vooruit!

Gaaf dat je de gebouwen helemaal zelf maakt i.p.v. voorgefabriceerde setjes.

Kijkend naar die rijtjes wat er allemaal aan kits in je dio gaat komen, is het misschien wel leuk om de Cromwell en de 2 bren carriers al even te laten zien.
Laat ik het zo zeggen, ik ben eigenlijk gewoon best benieuwd naar hoe die er nu uitzien. :lol:

Als ik je een tip/suggestie mag geven: ik zag in een eerdere post dat je van Tamiya de allied vehicle accessory set had.
Leuk setje voor de jerry cans, heb het setje zelf ook, maar als je de dekzeilen uit dat setje van plan was te gebruiken, zou ik je willen aanraden om ze zelf te maken van papieren zakdoekjes.
Ik kreeg die suggestie toen ik de dekzeilen uit dat setje wilde gebruiken.
Ben toen gaan proberen om ze zelf van papieren zakdoekjes te maken en dat werkte als een trein, het ziet er 100x echter uit.
Op de M10 in m’n “After The Action” dio heb ik van die zelfgemaakte dekzeilen zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama XL Herst '44
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 11:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 sep, 2017 17:39 pm
Berichten: 54
no leaf clover schreef:
Je gaat lekker vooruit!

Gaaf dat je de gebouwen helemaal zelf maakt i.p.v. voorgefabriceerde setjes.

Kijkend naar die rijtjes wat er allemaal aan kits in je dio gaat komen, is het misschien wel leuk om de Cromwell en de 2 bren carriers al even te laten zien.
Laat ik het zo zeggen, ik ben eigenlijk gewoon best benieuwd naar hoe die er nu uitzien. :lol:

Als ik je een tip/suggestie mag geven: ik zag in een eerdere post dat je van Tamiya de allied vehicle accessory set had.
Leuk setje voor de jerry cans, heb het setje zelf ook, maar als je de dekzeilen uit dat setje van plan was te gebruiken, zou ik je willen aanraden om ze zelf te maken van papieren zakdoekjes.
Ik kreeg die suggestie toen ik de dekzeilen uit dat setje wilde gebruiken.
Ben toen gaan proberen om ze zelf van papieren zakdoekjes te maken en dat werkte als een trein, het ziet er 100x echter uit.
Op de M10 in m’n “After The Action” dio heb ik van die zelfgemaakte dekzeilen zitten.


Bedankt voor de tip!

Ik denk zowiezo dat ik wat meer eigengemaakte accesoires ga maken of er wat realistischer uit wil laten zien..
ook als ik van de ambu jeep de bijgeleverde ''vouw''brancards bekijk.. lijkt het wel of het een platte deur is waar ze op moeten liggen :lol: :lol:
Hier ga ik ook iets op verzinnen :wink:

Hierbij even wat foto`s van de Cromwell en Carriers!

Ik denk dat ik bij de Cromwell de sleepkettingen ga vervangen door een fijne messing ketting(ziet niet zo statisch uit)
ook over de decals ben ik nog niet zo tevreden.. dat je de decal look hebt, ik heb vorige week 2 spuitsjablonen ontvangen waar letters/cijfers en symbolen op staan voor geallieerd en duits matteriaal zodat ik het er op kan airbrushen.. :) foto staat hier beneden

ik wil alle modellen verder nog iets weatheren zodra de basis af is.. zodat het match met de modderige kleurige ondergrond :brouw:

Cromwell
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bren Carriers

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Setje bij elkaar

Afbeelding

Spuitsjabloon
Afbeelding


Greetz


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama XL Herst '44
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Eureka heeft hele mooie realistische sleepkabels:

http://www.eurekaxxl.com/sets/towing-cables-35

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama XL Herst '44
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Als je de scherpe randen van de decals af wilt hebben, kun je decal softener gebruiken.
Vallejo heeft dat onder andere.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama XL Herst '44
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik heb het niet zo begrepen op die waterdecals, voor zover als mogelijk gebruik ik al jaren drytransfers… dat is zoiets als die wrijfletters en geven mijns inziens een veel realistischer resultaat. Geen gedoe met set & sol, geen risico op luchtbellen etc.
Jammer dat ze blijkbaar nog maar enkel beschikbaar zijn voor militaire voertuigen en dat ze nog steeds ondergewaardeerd worden.

Bij Archer vind je ze.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama XL Herst '44
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Als je het goed doet, werken waterdecals prima.
Door middel van wheatering kun je ze nog steeds een realistische aanblik geven.
Met decal softener kun je de scherpe randen goed wegkrijgen en dan nog wat wheateren en je bent er.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama XL Herst '44
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2019 22:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 sep, 2017 17:39 pm
Berichten: 54
Bedankt voor de tips!
Zal eens rondkijken tzt als de modellen aangepakt gaan worden :brouw:

Misschien alvast een lijstje maken voor de Modelscale challenge in Veldhoven 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama XL Herst '44
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 0:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 sep, 2017 17:39 pm
Berichten: 54
Hallo Brouwers!
Weer even een kleine update van wat ik deze week gedaan heb aan huis 2
jullie kennen het vast wel.. vaak zijn het van die kleine dingen waar zoveel tijd in gaat zitten :lol:

Eerst ben ik verder gegaan om alle raamomlijstingen te maken deze zijn op de ornamenten na af(hier moet ik nog even wat op verzinnen hoe dit het ''makkelijkste'' of het beste is na te maken..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna de gevel voorzien van de buitenste gevelversiering.. dit is gemaakt van styrofoam.

Afbeelding

Ik wilde een stevige binnenwand hebben om zo een stabiel mogelijk geheel te kunnen opbouwen dus de brede kant van het huis(lange kant) bestaat uit 8mm triplex hier vallen de raamomlijstingen zometeen in.. en de buitenwand bestaat zoals hierboven te zien is uit styrofoam.

De smalle kant van het huis bestaat uit 3mm karton binnenkant en 5mm styrofoam buitenkant.

Vervolgens heb ik nog een gedeelte van de houten beneden verdieping gemaakt, Kleine raamframes links en rechts van de voordeur, de gedeelte`s waar straks de bovenlichten van gekleurd glas in gemaakt worden en de houten kozijnen voor de etalage's beneden,

Afbeelding

Afbeelding

Hierna ben ik begonnen met het raamkozijn voor het glas in lood/gekleurd glas.. hier heb ik raammallen van schaal 1/87 H0 voor gebruikt, na wat aanpassingen verder op maat gemaakt zodat deze mooi in het houten kozijn vallen..

Afbeelding

Boven de deur
Afbeelding

Het totale plaatje na veel passen en meten en aanpassen,

Afbeelding

Zoals je ziet is nu de gehele beneden verdieping rondom afgewerkt/opgevuld met styrofoam (op de achterkant na)

Ook heb ik alvast een twee-tal deuren gemaakt, ik denk dat ik de linkse ga gebruiken.. dit lijkt mij meer een winkelpand deur
dit gemaakt van balsahout en wat stukke plastic profielen, en bij de rechtse deur een stukje op maat gemaakte 1/87 raammotief van bovenstaande foto en wat balsahout.

Afbeelding

Het huis hoe het ernu bijstaat voordat het in een primerlaagje gaat.. en daarna komt de gipsplaatvuller weer te pas.. voor het geheel te voorzien van een ''egale'' laag pleisterwerk.

Afbeelding

Afbeelding

Naast het 1ste gemaakte huis(uiteindelijk ook in die layout op de module)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze week de dakpannen binnen gekregen waaruit het dak opgebouwd gaat worden...
De pannen zijn van plastic op bovenstaande foto, ik heb ook zelf een mal voor gipspannen te maken.. echter dit is zo`n gepriegel omdat de mal vrij diep is (lengte van de pan) deze moet je gieten met behulp van een injectiespuit :lol: :lol: en de % wat heel eruit komt is misschien 60% van iedere gietbeurt dus het grootste gedeelte wil ik met plastic leggen en de details met gips(denk aan gebroken pannen) :roll:

Afbeelding

Hier moet ik even over filosoferen en wat research over gaan doen.. hoe het precies gemaakt of in elkaar steekt..
de bedoeling is dat er een schilddak op komt en ook hoe dit overloopt naar of in de regengoot

zou eerst de hoofd draagbalken van het dak willen maken en daarna de regels willen maken voor de dakpannen.. de uiteindelijke bedoeling is dat er een beschadigd dak op komt.. met hier en daar stukken dakpannen eruit en regels die gebarsten of stuk zijn zoals te zien is op de onderstaande foto zoals het eruit zag in de oorlogsjaren.
daarachter komt weer een mooi inkijkje op de zolder etage! 8)

Afbeelding

Greetz
Peter!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama XL Herst '44
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 8:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Mooie vooruitgang weer!

Ben op dit gebied onervaren, dus volg ik deze vooral en ik zie veel dingen voorbij komen die ik in de toekomst ook zou kunnen doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Diorama XL Herst '44
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 0:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 sep, 2017 17:39 pm
Berichten: 54
Weer een hele kleine vooruitgang geboekt met huis 2

Houtwerk in de eerste bruine laklaag gezet

Afbeelding

De glas in lood kozijnen vastgemaakt.. heb er 2 op een kiepstand gezet voor extra detail,
Daarna begonnen met pleisterwerk aan te brengen grof zodat de meeste oneffenheden zijn opgevuld

Afbeelding

Vervolgens het huis licht geschuurd, en alvast een paar beschadigingen aangebracht(kogelgaten)

Afbeelding

Even kijken hoe het een beetje staat op de basis

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens de buitenkozijnen geplaats en daarna de naad aan de buitenkant iets afgedicht, en begonnen aan de zolder/dak

Afbeelding


Spanten monteren

Afbeelding

Afbeelding

dakpan latten alvast gesneden en nog meer spanten gezet
De houten spanten heb ik gemaakt van satestokken vd action hier heb ik het brede gedeelte smaller gemaakt zodat ik 1 lange gelijkmatige lat heb.. ik heb de punt erop moeten laten zitten anders was het net te kort... :cry: punten staan beneden en hier zie je niets meer van omdat aan de buitenkant de pannenliggen en de binnekant komt nog metselwerk tegenaan..(schijnbaar was dat zo gemaakt zoals een foto die ik uit het archief heb geplukt van het huis :lol:

Afbeelding

foto uit het archief
Afbeelding

wil de nadruk wel op militaire modelbouw houden.. dus ik ga niet de gehele dakconstructie precies zo namaken zoals op de foto te zien is.. met alle juiste houtverbindingen etc :lol: :roll: ik laat de achterkant van het huis open.. voor een inkijk te maken dat wel...

toch besloten om zelf de pannen te gieten van gips ipv de plastic pannen die ik binnen heb gekregen.. de gips pannen zijn veel mooier en voor de dakschade`s te maken is het makkelijker een gebroken pan van gips te hebben en ook realistischer.. dan als je iets van plastic moet ? buigen?knippen? :lol:

heb ff globaal uitgerekend..
512 pannen voor de lange zijde.. dan komt de zijkant nog.. schat zo`n 200 en een klein stuk aan de achterzijde.. 150stks :lol:

ahh zeg 900 pannen :roll: :lol: :lol: :lol: 84x per mal.. echter lukt daar 60% misschien van elke giet beurt.. Afijn... het blijft modelbouw en het resultaat zal er denk ik dan ook wel naar zijn.. :brouw:

Op de foto`s lijkt alsof het heel hoog en niet echt schuin loopt maar de helling van het dak ziet er op het oog beter uit..! en het huis heeft eenmaal een vrij hoge dakconstructie :)

Tot zover! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement