Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Met de PAK en de figuurtjes weer wat verder gekomen.

Ik heb de smaak van het werken aan de ogen te pakken dus ben daar bij deze figuurtjes ook aan begonnen.
Het gaat tot nu toe niet onaardig.
Persoonlijk vind ik de gezichtsuitdrukking al zoveel beter doordat ze nu ogen hebben i.p.v. een bruin streepje.
Meteen ook een goede les in het voorzichtig aanbrengen van niet teveel en niet te dikke verf.
Bij alle ogen moet ik er meerdere keren op aanleggen, maar dat is geen probleem.
Oefening baart kunst zeggen ze. :mrgreen:

Ook van het figuurtje in het field grey zijn uniform en uitrusting verder afgewerkt op de veldfles na qua basiskleuren.

Bij het eerste figuurtje zie je vooral de op broek het craquelé effect goed, dat doet afbreuk aan het figuurtje, maar dat gedeelte is straks niet echt te zien in het dio.
Ook heb ik bij dat figuurtje met een donkere burnt umber wash (met wat zwart erin gemengd) de shading in de split van zijn jasje op z'n rug gedaan en rand aan de onderkant gedaan die op de broek zit.
Ik heb het niet te dun gedaan omdat het best overdone mag lijken van dichtbij, maar wellicht is het nog wat aan de dikke kant.
Met die wash ook de ribbels van de gasmaskertrommel gedaan om er diepte in te krijgen (op de foto's moeilijk te zien) en bij zijn tas heb ik de shading bij de rand gedaan.
Zelfde verhaal als hierboven qua dikte ervan.
Tevens begonnen met shading aanbrengen langs de banden die over zijn uniform lopen, maar daar ben ik nog niet klaar mee, net zoals bij de plooien op de broek en het jasje.
Net zoals ik ook nog shading aan moet brengen bij koppelriemen van de figuurtjes en de plooien van de zakken op de jasjes.

Ben ook begonnen met het aanbrengen van shading in de plooien van de broeken, maar die plooien zijn weinig gedetailleerd (lees grof), dus ik vind het wat lastig om te bepalen tot waar de wash moet lopen en hoeveel ik aan moet brengen.

Ook wash bij de lippen aangebracht en die moet nog afgezwakt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de PAK ben ik begonnen met het aanbrengen van schade op de randen van de schilden en op een aantal andere plaatsen, zoals de platen aan de voorkant tussen de wielen, de bak waar het kanon overheen schuift en op de grondankers.
Ben daar nog niet klaar mee, dat wil zeggen er kan denk ik schade op meer plaatsen worden aangebracht en nu lijkt het nieuwe schade, doordat ik het met metallic grey heb aangebracht en het moet juist wat oudere schade lijken.
Kijken of ik dat met dark iron verf wat afgezwakt kan krijgen.

Op de PAK zijn de fouten die ik met het primen heb gemaakt goed te zien ontstaan door het te dik erop spuiten.

Zichtbaar op de eerste foto hieronder is de vlek rechtsboven op de plaat.
Die wilde ik eerst overspuiten, maar het plan is nu om met de stippeltechniek de voorste platen te verweren en die vlek daarin mee te nemen.
Het is niet echt een druiper, het heeft nu de aanblik van een vuile vlek, dus daar wilde ik gebruik van maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 8:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Gisterenavond nog wat geschilderd, niet echt spannende dingen, maar meer plekken bijwerken bij de figuurtjes.
Bijvoorbeeld de epauletten en de kragen dark green geschilderd. Die had ik in eerste instantie zwart geschilderd.
Vraag me niet waarom. :lol:

De munitiekist heb ik opnieuw geschilderd, maar nu in Tamiya field grey.
Oorspronkelijk had ik die geschilderd in Tamiya German grey, maar ik situeer het dio in 1945 en dan wordt er in de Wehrmacht qua kleuren alles door elkaar gebruikt dus vandaar.
Het kanon gespoten in Panzer Dark Grey van Vallejo Model Air, Tamiya noemt dat German Grey en dan de kist in field grey.

Van het weekend in Wenen in het Heeresgeschichtliches Museum een PAK gespoten in German grey gezien, kon me niet voorstellen dat deze kleur echt gebruikt werd voor voertuigen of kanonnen omdat die zo donker is, maar nu dus met eigen ogen gezien.

Gisteren weer wat foto's gemaakt van de opstelling op m'n spray stand en dan zie ik het dio weer wat meer vorm krijgen.
De camojasjes zijn uiteindelijk toch behoorlijk gelukt, weliswaar moeten ze nog een dunne wash krijgen, maar in de foto's vind ik het een meerwaarde hebben, t.o.v. drie in field grey geschilderde figuurtjes.
Het past binnen het beeld van het ratjetoe van kleuren, uniformen en uitrusting dat de Wehrmacht in 1945 gebruikte.

De hulzen maak ik wel wat matter, want die glanzen me nog teveel.
In hetzelfde museum als de PAK stonden ook hulzen tentoongesteld en die glimmen een beetje, maar niet zoveel als mijn hulzen en granaten nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Vandaag weer wat meer kunnen doen aan de PAK en toebehoren.

De munitiekist grof verweerd.
Ik wil een flink beschadigde munitiekist, dus heb ik die fors bewerkt met metallic grey verf.
De schade wil ik hier en daar nog verder bewerken met dark iron verf om de schade wat te verouderen.

Uitrusting van het figuurtje in field grey is zo goed als geschilderd.
De veldfles op de gesp na afgewerkt.

Bij de PAK op de platen aan de voorkant schade aangebracht waar ze omgeklapt worden bij transport.
Misschien wat teveel, dus wellicht nog wat afzwakken.
Het blad van de schep moet ik nog verder afwerken.
Ook de bouten op de pantserplaten heel licht gedrybrushed met metallic grey verf.

Ik heb een paar vragen:
1. Ik heb nu delen van de PAK gedrybrushed met metallic grey.
Met wat voor een wash krijg ik nu meer diepte op het kanon?
Met een wash van panzer dark grey/German grey, de kleur waarin de PAK gespoten is, of een andere kleur wash?
2. Welke delen van de PAK kan ik drybrushen en met welke kleuren?
Ik zit daar een beetje vast mee.

De munitiekist:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het figuurtje in field grey:

Afbeelding

De PAK:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 23:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 sep, 2017 17:39 pm
Berichten: 54
Heey Bas,

Aardig bezig geweest!
Ik denk als je meer diepte wil creeeren dat je dan donkerder moet pakke en dat toepassen in de schaduwe maar zou ik een donkerdere tint Dan wat je als basis hebt, of nog meer de oppervlakken oplichten met drybrushen... ik weet niet of je iets met pigment verder kan bewerken misschien wat zand/aarde/stof kleuren dan ziet het ook meteen anders uit.

Was laats in overloon in het musea en had voor mezelf wat foto’s gemaakt van een pak en wat granaten, zal ze ff posten misschien hebje erwat aan ik weet niet of die van een pak ertussen liggen :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding






Greetz
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 9:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha Peter,

Bedankt voor de foto's! Altijd leuk als iemand behulpzaam is.

Wat betreft schaduw creëren, normaal gesproken pak je inderdaad een donkerdere tint dan de basiskleur, maar dat German grey is al zo donker.
Dan hou je zwart volgens mij als enige mogelijkheid over.
Het lijkt me dat het dan helemaal zo'n donker object wordt.

Daarom was ik begonnen met delen te drybrushen met metallic grey, maar dat kan niet bij elk onderdeel van de PAK.
Het is bij een kanon als de PAK natuurlijk ook ietsje anders als een tank lijkt me, omdat een tank of pantservoertuig veel meer oppervlakte heeft en onderdelen om diepte op aan te brengen.
Diepte op de PAK aanbrengen zal ook meer een oefening voor mezelf zijn als het gaat om het aanbrengen van een pinwash want het meeste van de PAK zie je straks niet zo goed.
Aan de voorkant verdwijnt het grootste gedeelte van de PAK straks achter takken ter camo en aan de achterkant zitten of staan de figuurtjes voor een groot gedeelte voor de PAK.
Waar ik zeker meer diepte in wil hebben zijn de wielen, want die zijn straks te zien.

Pigmentpoeder heb ik en ook wheatering poeder dus daar kan ik ook al behoorlijk wat mee bereiken.

Ik zal eens wat drybrushen met lichtgrijs en wat stukken bewerken met wheatering poeder. Eens kijken hoe de PAK er dan uit gaat zien.

Als mensen andere ideeën hebben, lees ik ze graag! :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Elke dag een uurtje werken aan dit project.

Vandaag met een burnt umber wash (heel klein beetje zwart erin gemengd) de kruizen op de munitiekisten ingeschilderd om diepte op de kist te krijgen.

De kist voor:

Afbeelding

De kist na:

Afbeelding

De broeken van de crew wat donkerder gemaakt met dezelfde burnt umber wash:

Afbeelding

Op het schild van de PAK de stippeltechniek weer een keer toegepast.
Het schild is straks verstopt onder takken, dus ideaal om deze techniek weer een keer te testen voordat ik deze weer toepas op de Sherman in m’n Market Garden dio.
Ik vind het er behoorlijk uitzien.
Misschien zou het effect wat steviger mogen, maar ik durfde niet te stevig te beginnen.
Het effect wat heftiger maken kan altijd nog.

De PAK voor:

Afbeelding

De PAK na:

Afbeelding

Afbeelding

Tips en commentaar uiteraard welkom!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 6:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Misschien kan je aan de randen wat licht grijze chips aanbrengen. Op die manier licht je ook het geheel iets op.

Voor je volgend spuitwerk wil ik je adviseren om je basislaag goed op te lichte. Door te mengen met bijv een buff kleur

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 7:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt voor de tips Martin!

Je zegt eigenlijk de basiskleur wat lichter te maken, toch?

Bert adviseerde dat ook al om bij de Sherman van m’n Market Garden te doen.

Bij de PAK ben ik dat gewoonweg vergeten.
Dat zit nog niet in m’n systeem, net zoals er heel veel bij het spuiten nog niet in m’n systeem zit. :lol:
Maar dat zal bij elk volgend spuitproject stapje voor stapje goed komen. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Ik weet niet hoe erg je de PAK wilt verweren, maar wellicht een leuk idee om wat roestplekjes aan te brengen aan de bovenkant (rand) van het schild met een sponsje.
Hoeft niet veel te zijn maar er en der wat roestplekjes op de plekken die het snelst slijten en kaal zijn.
Hiermee ligt je de kleur in zijn geheel ook iets op lijkt mij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 19:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Hoi Jeroen,

Bedankt voor de suggestie.

Ik ben vanmiddag een uurtje losgegaan op de PAK.

Veel stukken onderhanden genomen, gewoon van alles uitgeprobeerd.
Veel gedrybrushed met metallic grey, op de bovenrand van de plaat met red brown wat gedrybrushed om wat roesteffect te creëren.

De onderkant van de PAK en de plaat onder aan de voorkant bewerkt met een hele dunne burnt umber wash (wederom gemengd met wat zwart), daarnaast bij het laadmechanisme wat schade aangebracht en met de wielen bezig geweest met wheatering poeder en washes.

De binnenkant van de hulzen zwart geschilderd, de voorkant van de loop bewerkt en ook bovenop de munitiekist bij het gedeelte van het handvat ook wat van de burnt umber wash geplaatst.

De PAK begint tot leven te komen.

Omdat ik het dio situeer in 1945 en de Wehrmacht dan op haar laatste benen loopt, wil ik een PAK die wat geleden heeft.
Hij hoeft niet uit elkaar te vallen, maar wat roest hier en daar vind ik dat wel mag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement