Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 2:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2019 10:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Nu het “After The Action” dio klaar is, verder met dit project.

Even de titel van dit project gewijzigd.
Hoewel ik bij dit project de airbrush voor het eerst gebruik en de PAK in die zin dus een oefenobject is, zie ik dit dio als een volwaardig project.

En zoals de PAK er nu uitziet, na één keer spuiten buiten bij een te hoge temperatuur, is dat niet eens zo onaardig.
De onderkant van de PAK had niet overal verf gehad en heb gisteren met verdunde Vallejo Panzer Dark Grey verf, van de model air serie, met dunne laagjes dat met het kwastje gedaan en het verschil is niet te zien.

Omdat de PAK gespoten is in Panzer Dark Grey en de Wehrmacht tot februari 1943 German grey als basiskleur gebruikte, daarna overging op dark yellow en pas richting het einde van de oorlog weer terug ging naar German grey, plaats ik het dio ergens in Europa in 1945.

Ik vond op internet deze foto van een PAK in Italië en die setting hoop ik een beetje te kunnen creëren bij dit project.
In ieder geval een behoorlijk gecamoufleerde PAK.

Afbeelding

Gisteren nerven gemaakt in de steel van de schep voorop de PAK en de wielen zwart geschilderd, binnenkant van de wielen moet nog grotendeels.
De steel van de schep is geschilderd in flat brown, daar komt straks een buff of khaki wash overheen en het blad van de schep zwart geschilderd.
Die wordt straks ook nog verweerd.
Ik ontdekte op de steel van de schep een gietnaad, baalde daar wel van, maar zag toen dat die straks niet te zien is.
Daarom ga ik het me niet onnodig moeilijk maken door toch te proberen die gietnaad te verwijderen.
Wel de gietnaden verwijderd op de granaten voordat ik ze in de verf ga zetten.
Ook heb ik de verlichting of reflector (ik neem aan dat het zoiets is) voor op de PAK rood geschilderd.

Op de onderste foto zijn er nog een aantal plekken op de onderkant van de PAK te zien die bijgewerkt moeten worden.

Op de een na laatste foto lijkt de verf er dik op te zitten, maar dat is niet de donkergrijze verf, maar een gevolg van de gemaakte fouten tijdens het primen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2019 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ik kreeg vandaag een leuk idee.
Ik vind de figuurtjes een beetje saai met allemaal hetzelfde field grey uniform.

Daarom dus op internet en in een boek over D-Day wat rond gezocht over Duitse camouflagekleding.
Ik kon me herinneren dat er in het boek Duitse camouflagetunieken stonden in kleur.

Voor de geïnteresseerden, dit is het boek:

Afbeelding

Plan is om bij één of twee soldaten het jasje in camouflage te schilderen en in ieder geval één helm in dezelfde camouflage te schilderen.

Ik heb het één en ander gevonden aan Duitse camouflage en de camouflagepatronen gebruikt door de Waffen SS spreken me het meest aan om te gebruiken.

Hieronder wat ik vond aan Duitse camouflage:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2019 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Alles over de camopatronen van voor WO2 tot heden vind je hier... in jouw geval: Duits WO2:

https://camopedia.org

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2019 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt Walter.

De link opgeslagen bij de rest.

Vanmiddag bezig geweest om van een figuurtje het jasje en de helm een camouflagepatroon te geven.

Daar heb ik de volgende patronen voor gebruikt ter inspiratie:

Afbeelding

Afbeelding

Ben begonnen met het field grey van het jasje over te schilderen met verdunde Tamiya desert yellow verf.
Dat kwam al dichtbij de tuniek hierboven.
Daarna met Tamiya field grey groene vlekken gemaakt.
Ik kwam er bij toeval achter dat als je desert yellow mengt met een beetje field grey er een kleur ontstaat die nog dichterbij de tuniek hierboven komt.
Omdat de groene vlekken te hard waren, het desert yellow/field grey mengsel sterk verdund en als wash gebruikt en de groene vlekken afgezwakt.

Bij de helm eerst met Tamiya buff het field grey overgeschilderd, daarna met Tamiya field grey groene vlekken aangebracht, daarna een wash eroverheen en toen de groene vlekken met Tamiya field grey nog gedrybrushed.

Hoewel ik bij het figuurtje qua basiskleuren nog van alles moet nalopen, over inlijnen en shading nog niet gesproken, ben ik al behoorlijk tevreden met het resultaat tot nu toe.
Zeker als je het figuurtje nu vergelijkt met een ander figuurtje geschilderd in alleen field grey.

Ik kreeg de camo op het figuurtje alleen niet echt goed op de foto.
Het doel was om de camo op het jasje net zo vaal te krijgen als de tuniek op de foto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 7:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Om de kleuren vaal te krijgen, met name op een cammo schema zijn een paar dingen belangrijk

Doe in elke kleur dezelfde hoeveelheid wit, wit geeft kleuren een valere uitstraling, dus eigenlijk niet de beste kleur om iets lichter te maken wat vaak gedacht wordt, beter is dan een licht geel voor warme kleuren of een lichtblauw van koude kleuren.
Verder kan je met glazings (dit is een dunne wash) ook de boel wat valer krijgen en de cammokleuren verder naar elkaar toetrekken als de wash maakt met dezelfde kleuren als gebruikt voor je schema. bedenk wel dat een glazing niet direct gaat werken, je moet vaak meerdere laagjes opbrengen (das ook de reden waarom het soms wat langer duurt voor mij om een figuur te schilderen)

Ook met de donkere versie van de glazing kan je donkerder schaduwplekken aanbrengen en niet alleen shadows van de plooien bijv, maar bijvoorbeeld het gebied onder een arm

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 10:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha Bert,

Bedankt voor het meekijken.
Dat van die witte verf heb ik je eerder ergens zien schrijven. :)
Als ik met de schaduwen aan de gang ga, lees ik dit even terug en hou ik het erbij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Vandaag wat beperkt de tijd, vooral bezig geweest met de granaten verder af te werken qua schilderwerk en bij het tweede figuurtje begonnen aan de camo.

De granaten zijn echt erg versimpeld en er zit werkelijk waar geen enkel detail in vergeleken bijvoorbeeld met het setje 75mm PAK ammo van AFV dat ik hier ook heb liggen.

Datzelfde geldt voor de figuurtjes, maar dat wist ik toen ik aan dit kitje begon.
Het is een teruggang qua gedetailleerdheid van de figuurtjes vergeleken met de MiniArt figuurtjes bij m’n vorige dio en bij de Tamiya figuurtjes van m’n andere lopende project.
Het biedt wel de mogelijkheid om niet alleen met de AB te oefenen, maar ook andere technieken met het kwastje op bijvoorbeeld de figuurtjes.

Bij beide figuurtjes met het camojasje kijk ik nog naar de camo, het is het nog niet helemaal, maar ik vind de aanblik van straks twee figuurtjes met een camojasje achter de PAK beter dan alledrie gestoken in field grey (zie laatste foto).
Totaal overbodig om te vermelden dat de figuurtjes nog heavily work in progress zijn op alle fronten. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 10:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Sinds zondag naar de camo van de jasjes aan het kijken en elke keer weer zag ik dat er iets bij moest en nu weet ik wat.
Ik ga khaki toevoegen want dat zit ook in de tuniek en ook desert yellow toevoegen, want de tuniek die ik als inspiratie gebruikt heb gaat meer richting lichtoranje/lichtbruin dan de bijna vlak bruine jasjes die ik nu geproduceerd heb.
Ook de groene vlekken, zowel klein als groot, mogen duidelijker.

Om het desert yellow wat valer te maken zoals op de tuniek, meng ik er wit doorheen zoals Bert al aangaf.
Eens kijken hoever we er dan mee komen.

Misschien straks bij de camohelmen er nog een netje overheen.

Ideeën genoeg! :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2019 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Grrr, gisteren bijna twee uur zitten werken op twee camojasjes en ik heb het idee dat ik 1mm dichterbij m'n doel ben gekomen.
Ik krijg maar niet voor elkaar qua kleuren want ik in mijn hoofd heb hangen. :evil:

Dit is de tuniek die ik niet exact na wil maken, maar wel het idee ervan wil benaderen:

Afbeelding

En dit is het na gisteren, even niet letten op de riempjes etc., want dat komt allemaal nog, maar het gaat me nu om de camo:

Afbeelding

Afbeelding

Als je de figuurtjes dan even bij de PAK zet, levert het best een aardig beeld op:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar toch klopt het niet.
Ik krijg die rood/bruin/oranje achtige tint in de tuniek niet voor elkaar.
Om die tint te krijgen ga ik Tamiya desert yellow wat donkerder maken, misschien dat dat werkt, want desert yellow komt al erg in de buurt, maar is nog te licht.
Maar misschien heeft iemand andere ideeën hoe ik die kleur zou kunnen maken.

Wel heb ik de goede khaki tint weten te creëren, door van Vallejo Model Air dark yellow te mengen met Tamiya red brown.

De stippen, weet niet of ik ze in het geval van de tuniek oak leafs mag noemen, zijn te groot t.o.v. de grootte van het figuurtje, maar dat is aan te passen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2019 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ik heb het over een andere boeg gegooid met de camojasjes.

Ik heb de tuniek gelaten voor wat het is en heb een ander camoschema erbij gehouden.
De tuniek was voor mij niet te reproduceren en aangezien dit verouderde figuurtjes zijn, ga ik het mezelf niet moeilijker maken dan nodig.

Ik heb nu met verf stippen gezet, net zoals het uniform op de foto hieronder, waar ik de jasjes naast gehouden heb ter vergelijk en dan vind ik dat ze de vergelijking toch behoorlijk kunnen doorstaan.

Voor de stippen heb ik gebruikt:

Van Vallejo Model Air:
Dark yellow
Dark green
Green brown

Van Tamiya:
Desert yellow

Later gaat hier nog een dunne wash (glazing) overheen om de camo meer naar elkaar toe te trekken.
En ja, ik zal dit keer echt goed erop letten dat de wash echt dun is. :lol:
Dat ik gekleurd water gebruik.
Het vale wat in eerste instantie de bedoeling was, laat ik ook voor wat het is.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement