Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 11:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 jun, 2019 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Dank je Odorf!

Ben ik blij dat ik al deze fouten gemaakt heb met dit oefen dio. :lol:
En blij dat ik ze heb laten zien, nu heb ik tenminste gerichte info en stappen om het in het vervolg anders en waarschijnlijk ook beter te doen. :wink:

Nee, de figuurtjes hadden geen sopje gehad. De PAK trouwens ook niet. 8)

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ik heb nog een hoop te fine tunen begrijp ik uit je woorden, maar met je uitleg moet ik een heel eind kunnen komen en ik kom er liever nu achter dan wanneer ik met de Sherman en de andere PAK bezig ben.

Ik heb ook geen twee rechterhanden. :mrgreen:
Als hier in huis geschilderd wordt, ben ik niet degene die de kwast vastheeft. :lol:
Was vroeger meer van de computers en gitaar spelen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jun, 2019 0:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
En Bas, blijven bewegen tijdens het spuiten. De spuitbus van links naar rechts zeg maar.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jun, 2019 7:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ja en afstand houden, ca 25 cm


had Odorf al iets gezegd over dun spuiten? Meerdere dunne laagjes beter dan 1 dikke?

Een airbrush is net een penseel, en zo beweeg je ook

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jun, 2019 7:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Bas, vergeet ook niet om dunne lagen te spuiten. Mensen willen dat nog wel eens vergeten erbij te vermelden. :mrgreen:

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jun, 2019 9:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Ha heren, iets met dun spuiten, meerdere laagjes en afstand houden toch? :lol: :mrgreen:

Bedankt voor het meekijken Jeroen en Bert.

We kunnen er beter mee lachen dan huilen toch? :)

Ook moet ik letten op het blijven bewegen met de spuitbus.
Dat wist ik, had ik gezien op de spuitbus, maar tijdens het spuiten niet altijd gedaan, dat heeft er ook aan bijgedragen dat aan de binnenzijde van de PAK en de figuurtjes er de verf te dik op zit.
De buitenkant van de PAK daarentegen is grotendeels erg aardig gelukt.

Nu met het primen met de spuitbus en straks met de AB ben ik een enorme spons om alles wat jullie te melden hebben op te zuigen, want dit is echt onontgonnen gebied voor mij.
Ik voelde me gisteren nog net niet zoals 3 jaar geleden, toen ik aan mijn eerste model begon. :lol:

Ben wel blij dat ik gisteren buiten ben gaan zitten.
Had kranten over de tuintafel gelegd en wat denk je?
Toen ik ging opruimen zat er een hele mooie grijze waas precies waar de kranten niet gelegen hadden. :lol:
Dat is weer echt iets voor mij.
Wel oude kranten eronder leggen en dan nog ernaast spuiten.
Gelukkig de zaak weer schoongepoetst en niets meer van te zien. 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jun, 2019 10:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ach, moet je in mijn schuur kijken, had mijn motorscherm blauw gespoten, das gelukt, de rest is trouwens ook blauw van de spuitnevel, was ik eindelijk een blij dat mijn dak echt niet waterdicht is, spoelt nu het nevelgebeuren mooi weg

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2019 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Ook bij dit dio weer wat vooruitgang.

Ik had nog wat donkerbruine drab staan van het aanbrengen van de tracksporen bij het “After The Action” dio en zag het plankje staan voor de ondergrond van dit dio en i.p.v. de overtollige drab weg te gooien, begon het te kriebelen om met de ondergrond van dit dio te beginnen.

De overtollige drab was niet genoeg, dus nog een nieuw mengseltje bijgemaakt.
Het mengsel was vrij nat, dat is nu aan het drogen.
Eerst witte houtlijm op een stukje van het plankje bevestigd, daar een mopje drab op en een beetje uitsmeren en aandrukken.
Hier en daar is er wat houtlijm te zien en het zand is wat donker, maar er komt straks statisch gras overheen, dus dat valt dan toch niet zo op.
In het drogende mengsel de PAK erin gedrukt om wielafdrukken te krijgen en afdrukken van de poten.

Meteen na het aanbrengen:

Afbeelding

Na het drukken van de PAK in de nog natte ondergrond:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
De ondergrond is inmiddels helemaal droog.

Er is een duidelijke scheiding te zien tussen de twee mengsels zand die ik heb gebruikt, maar zoals gezegd, daar is straks niets van te zien want er komt gras op.

Ik ben begonnen met de figuurtjes in field grey te schilderen.
Besloten om voorlopig figuurtjes met de kwast te blijven doen als het gaat om de basiskleur aanbrengen.
Eerst met de AB grote oppervlaktes onder de knie krijgen en daarna andere dingen uitproberen zoals figuurtjes.
Inmiddels veel bijgeleerd over bijvoorbeeld met dunne laagjes werken dus ik wil zien welk resultaat ik daarmee kan bereiken.

Bij het figuurtje op de derde foto glimt het field grey nog een beetje, die werk ik nog bij. Bij de eerste twee is het mooi mat.
Hier en daar zit er nog licht een craquelé effect bij de figuurtjes in de uniformen, overblijfsel van een verkeerde manier van primen.
Dat heb ik behoorlijk kunnen herstellen met een lichte nevel na een tweede keer primen.
Misschien dat dat restje craquelé nu nog van pas komt, want deze Tamiya figuurtjes hebben weinig plooien in hun uniformen dus misschien kan ik dit daarvoor gebruiken.
Het is een oefen dio, dus we gaan kijken wat dat wordt.

Komende zaterdagmiddag heb ik zo ongeveer 2,5 uur voor mezelf, vrouw werken en de kinderen naar de scouting en dus dat is een mooi moment om de PAK erbij te halen en m'n eerste stappen met de AB te gaan zetten.
Ik zag dat odorf Esther in haar Barn find dio tips had gegeven hoe te spuiten en die ga ik maar eens lezen voor ik begin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 aug, 2019 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Vandaag een mijlpaal bereikt. :mrgreen:
De airbrush gebruikt. :lol:

Ik heb de PAK in Vallejo Panzer Dark Grey gespoten of in ieder geval een poging daartoe ondernomen.
De verf voor de helft verdund met Vallejo airbrush thinner en er een paar druppeltjes Vallejo flow improver bij gedaan.

Ik kreeg de compressor niet op 1,2 bar, maar wel net onder de 2.
Heb gespoten tussen de 1,5 en 1,9 bar.

Toen ik klaar was met spuiten, schoot me te binnen dat ik de PAK misschien nog had moeten ontvetten, maar ik weet niet of dat nog moet als iets in de primer staat zoals deze PAK.

Na het spuiten het verfcupje schoongemaakt en met water en airbrush cleaner de airbrush doorgespoten.
Als laatste de airbrush met lauw water gespoeld.

Het resultaat staat hieronder.
Ik ben niet geheel ontevreden voor een eerste keer, maar bij een aantal dingen heb ik jullie hulp nodig.
Zo is er op het schild links een soort van vlek te zien.
Ik zag dat ik een paar plekken vergeten was, die moeten nog bijgewerkt worden.
Is de vlek weg te werken door er licht overheen te spuiten of kan dat beter anders?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Net even de PAK en de figuurtjes op het ondergrondje gezet en dat ziet er al best aardig uit.

Allemaal nog work in progress, zoveel is wel duidelijk :lol:, maar alweer iets meer een dio.
Straks camoufleer ik de PAK met takken en ander groen spul.
Leek me wel een leuke toevoeging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement