Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2019 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Het kan verkeren, het derde dio waar ik nu tegelijkertijd aan begin. :lol:

Eigenlijk wilde ik dit Tamiya kitje van het Duitse PAK40 geschut gebruiken in mijn “In The Shadow...” dio, maar deze wordt bij dat dio vervangen door een PAK40 kit van AFV Club die inmiddels onderweg is.

Ik ga dit kanon gebruiken om het spuiten met een airbrush te oefenen.
Maar ik vind het eigenlijk jammer om er alleen maar mee te oefenen.
Dus maak ik een simpel dio.
Ik bouw de opzet van de boxart en maak er een ondergrondje bij.
Hoewel zowel het kanon als de figuurtjes verouderd zijn, ga ik toch proberen er iets leuks van te maken.

De boxart:

Afbeelding

De sprues:

Afbeelding

Toen de eerste onderdelen in elkaar stonden:

Afbeelding

Vanavond op een paar onderdelen na het kanon in elkaar gezet.
Behalve de nog te monteren onderdelen, moet er aan het kanon nog een paar dingen gebeuren zoals de spleet tussen de voorste pantserdelen wegwerken.

Het kanon bouwen ging voortvarend.
Behalve het pantserschild bevestigen.
Eerst moesten er twee dunne stukjes plastic aan de zijkanten van het laadmechanisme gelijmd worden, staven waarmee het laadmechanisme vastzit aan het pantserschild.
Die twee dunne stukjes zijn erg flexibel en wilden maar niet op de goede plaats gaan zitten.
Toen maar het kanon een paar dagen weggelegd en rustig nagedacht over hoe nu verder.
Ik kon het niet hebben dat ik dit niet voor elkaar kreeg.
Uiteindelijk viel het kwartje.
De twee dunne stukjes heb ik verwijderd, het schild op z’n plaats gebracht en toen de stukjes plastic opnieuw bevestigd.
Was even priegelen, maar het werkte wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een vraag over het spuiten:

Hoe spuiten jullie?
In een schoenendoos, zoals ik weleens zie of in een spuitcabine met een draaischijf?

Van de laatste ben ik een exemplaar tegengekomen, waarvan ik zit te denken om die aan te schaffen.

https://www.hbm-machines.com/producten/airbrush/airbrush-spuitcabines/hbm-bd-512-airbrush-spuitcabine-met-led-verlichting-afzuiging-draaiplateau-en-filter


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op zo 08 dec, 2019 12:57 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 7:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als je in een afgesloten ruimte spuit, dan zal de spray net de andere kant op gaan. Momenteel spuit ik eigenlijk op een tafel waar ik veel licht heb, op een draaischijf.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 7:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Dus als ik jouw reactie goed lees, raad je een spuitcabine af?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 9:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
als je het goed leest raadt ie af om in een doos of dergelijke afgesloten ruimte te spuiten... (een doos is geen spuitkabine, hoewel je hier de termen door elkaar gebruikt als zijnde 1)

Een spuitkabine heeft een aanzuig met meestal filter die de lucht aanzuigt, dus de lucht met verfdeeltjes gaat in 1 richting, zelfs al botst het tegen de achterkant, het wordt aangezogen en kan niet beginnen wervelen en terugkeren.

Als je in een doos spuit, kan de lucht met verfdeeltjes tegen de achterwand botsen en terugkeren. Ook gaat de lucht met verfdeeltjes beginnen wervelen. Samen "kunnen" ze ongewenste resutaten geven aan je spuitwerk, zoals verfdeeltjes die zich afzetten waar het niet hoort (te zien als allemaal kleine spikkeltjes op de verf). allemaal op de lossen door meer af te plakken en zo. Ook moet je met zo'n systeem meer opletten voor stof en dergelijke die zich ook in de verf kan nestelen.

Zelf gebruik ik geen van beide, maar zoals Steven aanhaalt, gewoon aan een tafel, maar dan in de garage...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 9:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 okt, 2012 10:19 am
Berichten: 121
Woonplaats: Swalmen
Die HBM heb ik
werkt perfect omdat de afzuiging naar achter toe zit en gefilterd word
stel je alleen niet al te veel voor van het licht wat er in zit, ja je ziet wat je doet maar de kleur komt niet goed tot zijn recht

dat gezegd hebbende maakt dat uiteraard niet zo heel veel uit tijdens het spuiten

over het algemeen best een prima ding voor kleine zaken te spuiten binnenshuis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 10:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
langs de andere kant heb ik al veel collega bouwers zo'n kabine zien kopen, en evenveel verkopen. In het begin is het aardig en handig, maar licht, ruimte (of gebrek daaraan) en de "on"mogelijkheid tot handelen doen soms anders kiezen. Als je 1 wilt kopen, wacht op een testmodel op een beurs en probeer het daar kritisch, of probeer het bij een collega bouwer in de buurt...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 15:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Ik heb nog nooit in een cabine gespoten gewoon zo in de hand of een statiefje , ik zit nu wel niet in de living hoor
Als ik vernis ( blinkende lak ) uit een spuitbus doe dan ga ik gewoon in de garage poort op een spleet en gassen maar
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2019 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ik heb de afgelopen weken nog geen tijd gehad om op m’n gemak de airbrush te pakken.
Wel heb ik sinds een paar dagen primer van Vallejo, de spuitbus.
Kijken of ik deze week de beide PAK kanonnen, deze en die van AFV in het onderstaande andere dio en de crewleden van deze PAK in de primer kan zetten.

De afgelopen dagen wel veel kunnen bouwen in de uurtjes die ik zo links en rechts had.
In het “In The Shadow of...” dio de Sherman, crewleden en infanteristen en bij dit dio de bemanning van de PAK.

Dit kitje is uit 1975, de figuurtjes zijn verouderd en niet de meest gedetailleerde, zeker vergeleken met figuurtjes van andere merken.
De poses daarentegen vind ik voor zo’n oud kitje toch nog steeds erg goed.

Ik bouw deze kit precies volgens de beschrijving.
Even geen eigen initiatief.

De crewleden:

Afbeelding

Afbeelding

Even de twee crewleden die blijven staan bij de PAK gezet en dan krijg je dit:

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jun, 2019 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Vanmiddag voor het eerst gewerkt met primer uit een spuitbus.
Dat ging niet meteen goed.

Aangezien we pas leren als we fouten maken, gaan we van start met mijn foutenfestival. :lol:

Zowel de figuurtjes als de PAK gedaan.
Meteen ook de twee nieuwe draaischijven in gebruikgenomen.

Het primen heb ik in twee rondes gedaan.
Na de eerste ronde was ik niet ontevreden, maar wel een stomme fout gemaakt.
Op een gegeven moment kwamen er druipers aan het schild van het kanon en raakte ik per ongeluk een van de wielen aan.
Ik probeerde die plekken met een kwast te herstellen, maar dat had ik beter niet kunnen doen.
Daarmee werden de plekken alleen maar lelijker.

Bij de figuurtjes gebeurde er wat raars.
Meteen nadat de primer op de figuurtjes zat, begon het te rimpelen als een gek.

Twee oorzaken voor de problemen die ik ondervond, kunnen zijn dat ik bij sommige stukken van te dichtbij gespoten heb en dat ik bij sommige stukken, waar de details zaten, een te groot spuitstuk heb gebruikt.
Dat heb ik bij de tweede primerronde meteen aangepast.
Vandaag op primegebied meteen veel geleerd.
Zeker dat ik er vanaf moet blijven tot het droog is en dan pas fouten herstellen, de juiste spuitafatand aanhouden en goed kijken welke maat spuitstuk ik nodig heb.

Een ding heb ik ook al meteen gezien, het grote voordeel van spuiten t.o.v. schilderen.
Het zit er wel strak op, als je het goed doet. :mrgreen:

De PAK voor:

Afbeelding

De PAK na de eerste ronde, op de eerste foto zijn links op het kanonschild de druipers te zien, op sommige plaatsen zit te veel primer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk besloten de primer te laten drogen en te gaan schuren.
Toen was het zo, best lelijk waar er geschuurd is:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna een tweede ronde primen, ik denk dat ik de lelijke plekken best behoorlijk heb weten te herstellen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de figuurtjes na de eerste ronde primen:

Afbeelding

Afbeelding

Na de tweede ronde, de barsten zijn bijna niet meer te zien:

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op do 20 jun, 2019 22:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jun, 2019 19:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Dat wordt nog wat als je ook zo gaat airbrushen. :lol: :lol:

Probeer als eerste een mistlaag te spuiten. Een mistlaag is een dunne laag waar je nog door heen kunt kijken. Dus bij de eerste laag alleen maar een heel dun waasje. Zodat je net ziet dat er een beetje verf op zit. Dun dus, heel dun. Zei ik dun? Ik bedoel heeeeel dun. Zei ik waasje? Ja ik bedoelde een heeeel dun waasje :mrgreen:
Na uitdamptijd van zo’n 10 minuten. (Ja tien minuten er af blijven! Niet aankomen dus :wink: ) daarna doe je een iets vollere laag. En daarna nog een.

Probeer met de vollere lagen eerst alle details en moeilijke vormpjes te raken, en daarna pas de makkelijke delen zoals het schild.

Datzelfde geldt ook voor airbrushen. Al gaat dat over het algemeen iets subtieler dan met een spuitbus. Alhoewel je ook met airbrushen de boel vol kunt kliederen.

Maar de tweede poging ziet er al beter uit.

Die figuurtjes, hebben die een sopje gehad voordat je met de spuitbus aan de gang ging??? 8)
Maar ook die zijn in één keer veel te dik gespoten.

Zo’n dunne mistlaag (dun hé, een waasje :wink: ) zorgt ervoor dat de dikkere laag houvast heeft op je model. Dat craquelé effect wordt ook veroorzaakt doordat verf (zeker spuitbus-primer) heel erg krimpt tijdens het drogen. En dat is een fijne eigenschap want dan wordt de laag lekker dun en blijven veel details zichtbaar. Maar die eigenschap kan je dus ook parten gaan spelen als je te dik spuit.
Met een dun waasje als basis hecht je primer beter en zal hij minder aggressief krimpen.

Er staat een paar keer ‘dun en waasje’ in bovenstaande tekst. Onthoud het één keer en dan komt het helemaal goed. :mrgreen:

Succes in ieder geval!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op vr 21 jun, 2019 0:22 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement