Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2020 10:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha Jeroen,

Bedankt voor je complimenten. :D
Altijd leuk om te lezen.

Oefening kan mijn spuitwerk zeker gebruiken. :brouw:
Deze PAK wordt pas het derde model dat ik ga spuiten, dus misschien is het ook wel een goed idee om het nu simpel te houden en de gewoon de basiskleur er strak op te zetten i.p.v. in het diepe te springen door te willen preshaden of te werken met oplichten.

En dan te bedenken dat het originele plan was om de PAK in camo te spuiten. :?
Dat was iets te ambitieus gedacht.
Odorf vond het al moedig en gelijk had ‘ie. 8)

Mocht ik toch voor de oplichtmethode gaan, hoeveel tijd moet er dan tussen de laagjes zitten?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2020 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
De PAK is spuitklaar.

Vandaag die nog na gelopen en hier en daar wat bijgeschuurd.
Morgen spuiten, zin in. :)

De rubberen bandjes heb ik bijgeschuurd en een nachtje in de vriezer gelegd om te verweren.
Tip van Bert, alweer enige tijd geleden.
Krijg je met mijn lange verslagen. :mrgreen:

De figuurtjes zijn bijna klaar.
In de gezichten met Tamiya hull red de plooien geschilderd en daarna met verdunde Vallejo flesh base wat afgezwakt.
De ruimte tussen de vingers ook met Tamiya hull red ingeschilderd.
Bij eentje een oog bijgewerkt, was nog niet naar mijn zin.
Meer doe ik niet aan de gezichten want ik heb ze op een voor mijn doen zeer acceptabel niveau.

Op de rest van de helmen van PE bandjes bevestigd.
Die moet ik nog ombuigen en schilderen zoals bij de eerste Brit waar ik dit bij gemaakt had.

Laatste toevoeging bij vier van de vijf infanteristen: een drinkbeker.
Wilde die eigenlijk eerst weglaten, maar als je lang aan een project bezig bent (weliswaar met tussenpozen), kun je lang nadenken en van de week toch maar besloten ze te gebruiken.
Een persoonlijk detail naast de geweren en pikhouwelen etc.
Geschilderd met Tamiya aluminium en voorzien van een zeer verdunde wash van Vallejo black.
Te zien op de foto hieronder.

Dit dio begint echt in de eindfase te komen.
De PAK spuiten en verweren, de infanteristen afmaken en plaatsen en nog wat details afwerken, zoals een dekzeil en camonet plaatsen en dan is het klaar.

Blijft apart: lang aan een project werken en gevoelsmatig is dan in één keer het eind in zicht.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 feb, 2020 14:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Top ziet er goed uit vanaf mijn beeldscherm.

Je bent goed vooruit gegaan deze periode

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 feb, 2020 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
De spuitcabine die ik op het oog heb, is nog steeds niet leverbaar, maar zin om nog langer te wachten met het spuiten van de PAK heb ik ook niet.
Ik zag bij Jeroen Zuiderduin zijn Savio river project een behang van oude kranten bij het primen en spuiten.
Dat heb ik ook gedaan in mijn hobbykeldertje: alles mooi behangen met oude kranten en de PAK gespoten. :mrgreen:

Ik heb ervoor gekozen om de PAK gewoon in de dark yellow basiskleur te spuiten.
Een model netjes spuiten is nu al uitdaging genoeg.
Er staan hier nog twee Shermans waar ik straks op los kan gaan met preshaden, zwart spuiten en oplichten. :D

De PAK is gespoten met Vallejo Model Air dark yellow.
Door de verf flow improver en airbrush thinner gemengd, beiden van Vallejo.
Dit is pas het derde model dat ik spuit en ik merk dat ik moeite heb met het samenstellen van bovenstaand mengsel in de juiste verhouding.
Ik moet er een beetje een gevoel voor ontwikkelen denk ik.
Het spuiten zelf gaat me niet onaardig af: ik blijf op en neer bewegen en probeer genoeg afstand te houden en meest belangrijk: eraf blijven als iets fout gaat.

Het uiteinde van de loop kreeg ik niet mooi gespoten.
Die heb ik nadat de PAK droog was, voorzichtig geschuurd en bijgewerkt.
Daarna ook meteen verder gegaan met het schilderen van details zoals de schep en begonnen met verweren.
De loop van de PAK en de voorzijde van de pantserplaten hebben een sterk verdunde zwarte wash van Vallejo Model Color black gehad: ik wil de PAK flink vies hebben.
De rest van de PAK krijgt die zwarte wash ook nog.
Ook begonnen met chipping met Tamiya metallic grey.

De ontwikkeling van deze PAK:

Na het bouwen:

Afbeelding

Na het primen:

Afbeelding

Na het spuiten:

Afbeelding

Afbeelding

Na het verweren tot zover:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
De Britse infanteristen staan nu op het dio en een dekzeil waar ik aan bezig was, zit nu ook vast aan de Duitse zijde.

Voor bij de Duitse zijde hengsels gemaakt van PE voor een canteen met losse deksel en zwart geschilderd.
Die bevestig ik daar nog, nadat ik de canteen, deksel en hengsels nog wat verweerd heb.

Afbeelding

Nu nog een camonet bij de PAK plaatsen als ik die in het dio plaats.
Dan de rand van de ondergrond nog netjes afwerken: overtollig zand wegschuren en de rand zwart schilderen.
Als dat allemaal gebeurd is, kunnen de eindfoto’s gemaakt worden, want dan is het eindpunt bereikt.

De gehele PAK heeft de zwarte wash gehad en op een aantal plaatsen heb ik hem gedrybrushed.
Bedacht me dat om de PAK te verweren ik ook de stippeltechniek had kunnen gebruiken, maar ik ben erg te spreken over de PAK.
Ik heb met de sterk verdunde zwarte verf ook een aantal onderdelen een pinwash gegeven.
Ik wilde een flink vuil kanon en dat is gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

The end is in sight! :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2020 8:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ik vind hem best wel mooi geworden tot zover

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2020 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Bedankt Bert.

Ik zei al: ik ben er zelf ook behoorlijk tevreden over.
De zwarte wash heeft een gaaf effect.
Van de week de PAK nog eens aankijken voordat die definitief geplaatst wordt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2020 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Vandaag nog even naar de PAK gekeken en ik laat hem zo.
Ik vind hem prima. Ben er tevreden over.

De PAK is geplaatst en het camonet ook over de linkersteunarm, kan het juiste woord er even niet voor vinden. :wink:
Ook de Duitse canteen en de losse deksel is geplaatst nadat ik de hengsels nog wat gedrybrushed had.

De rand van de ondergrond is zwart geschilderd en nu resten er nog twee kleine dingen: wat steentjes aan de rand bijwerken en de dop plaatsen van de losse munitiecontainer.

Hopelijk staat het weer het deze week toe om buiten de eindfoto’s te maken.

Hier alvast een kleine teaser :wink::

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2020 19:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ziet er wel goed uit, maar ik zou afraden dat de loop zo ver over de rand van het dio steekt als er voor de rest zoveel ruimte beschikbaar is. Het spuiten gaat wel goed, zo te zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2020 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
En ook dit project is klaar. De eerste van 2020. :)
Een half jaar geleden begonnen en nu klaar.
In de tussentijd ook aan andere projecten gewerkt zoals het "After The Action" en "Feuer" dio en inmiddels alweer begonnen aan twee nieuwe projecten.

Dit keer geen foto die als basis diende, maar een idee gebaseerd op zaken die aan bod komen in onderstaand boek.

Afbeelding

Geen letterlijke situatie die in het boek beschreven wordt, maar een combinatie van gegevens.
Zoals de achtergelaten PAK in Geldrop en het gegeven dat de Britse 11 Armoured Division door Geldrop trok tijdens Market Garden.
Ik heb me de welbekende dichterlijke dan wel creatieve vrijheid veroorloofd om die twee zaken met elkaar te combineren in dit dio.
De 11 Armoured Division maakte geen deel uit van XXX Corps, maar had als taak om de flanken te beveiligen en was daardoor dus zijdelings betrokken bij Market Garden.
Vandaar de naam van dit project.

Wat een project was dit weer. :)
Ik heb me wel veel op de hals gehaald: een Sherman, een PAK, tien figuurtjes en dan natuurlijk de hele aankleding en daar kom ik altijd pas echt achter als ik aan het bouwen ben. :lol:
Tijdens het bouwen zoals altijd veel plezier gehad en ook weer veel bijgeleerd.
Werken aan verschillende projecten tegelijkertijd betaalde zich nu wel uit, zeker bij de figuurtjes.
De kwaliteit daarvan heb ik tijdens het bouwen toch nog behoorlijk kunnen verbeteren dankzij de blendtechniek die ik bij de tank crew van het "Hello, 2nd Armor!" dio heb toegepast.
Ze zien er nu toch echt wel anders uit dan hoe ik ze in het begin had.
In dit wederom ellenlange brouwverslag is terug te zoeken hoe, voor degene die daar zin en tijd voor heeft. :mrgreen:

Zo ongeveer alles is in dit wederom lange verslag langsgekomen en besproken.
De Sherman was pas het tweede model dat ik spoot en de PAK de derde, dus daar is nog een hele wereld te ontdekken.
Uiteraard is er nog steeds veel dat beter kan en dat zal vanzelf wel gebeuren met nieuwe projecten, uiteindelijk blijft dit natuurlijk een hobby, maar dit project is in zijn totaliteit echt een enorme vooruitgang.
Vandaar ook de foto hieronder van mijn "Panzerschlacht" dio afgerond in oktober 2018.
Qua opzet behoorlijk op elkaar lijkend en dus mooi vergelijkingsmateriaal met dit dio.

Afbeelding

Ben over het eindresultaat meer dan tevreden.
Had wel een beeld voor ogen van hoe het ongeveer zou moeten worden, maar dit overtrof mijn verwachtingen.
Over een jaar zie ik waarschijnlijk genoeg wat ik tegen die tijd anders zou doen of wat beter kan, maar nu ben ik heel erg blij met wat ik zie als ik naar dit dio kijk.
Naar mijn mening zit er veel leven in en is er meer aandacht voor details waardoor er een aantal leuke details te zien zijn zoals bijvoorbeeld de drinkbekers op de rug van de infanteristen en de banden aan hun wapens.
Misschien had ik aan de Duitse helmen ook bandjes moeten maken, maar dat durf ik niet meer. Bang om iets te beschadigen.

Dit zijn de kits en setjes die ik gebruikt heb om dit dio te maken, vind het altijd wel mooi om dat even bij elkaar te zetten, ook voor diegenen die later zijn komen invallen:

Afbeelding

De Britse infanteristen, echt een leuk setje van Tamiya:

Afbeelding

De Britse tank crew van MiniArt, uiteindelijk helemaal geen onaardig setje:

Afbeelding

De houten kistjes, de kisten voor de Panzerfausten en de kisten voor de Duitse handgranaten:

Afbeelding

En uit dit setje heb ik wat kisten gebruikt voor de stowage achterop de Sherman:

Afbeelding

Wat ik hier weer herhaal, is dat ik iedereen wil blijven bedanken die ook dit project gevolgd hebben, in stilte dan wel met geluid. :wink:
En ook wil ik Bert, Jeroen Zuiderduin, Peter Stoof en Martin Visser in het bijzonder bedanken omdat ze me scherp houden met hun kritische blikken en blijven helpen met bijvoorbeeld het wijzen op het gebruik van bepaalde technieken.
Hierdoor worden mijn dio's elke keer een stukje beter en hoewel dit natuurlijk vooral een hobby is en blijft, vind ik het wel gaaf als wat ik maak elke keer weer een stapje realistischer wordt.

Genoeg gezeverd, hier is "In The Shadow Of Market Garden" in all it's glory :mrgreen: :lol::

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement