Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 37  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
@ Anne,

Bedankt voor het meekijken. Leuk dat je deze volgt.

Vraagje:
Ik wil op de helmen van de Britse infanteristen camonetten bevestigen.
Kan ik die van een hydrofiel gaasje maken of is dat overscale?

Gisteren bezig geweest met de bewapening van de Britse infanteristen.

Gewerkt aan de sten gun, de bren gun en twee Lee Enfield rifles, de derde moet nog.

Ik heb de rifles niet in red brown geschilderd, zoals Tamiya voorschrijft.
Eerst heb ik ze een basiskleur gegeven van flat brown.

Ter referentie heb ik deze foto gebruikt:

Afbeelding

Na het schilderen in flat brown:

Afbeelding

Omdat ik de rifles in de universal carrier van het “Switchback” dio niet echt vond, maar gewoon bruin geschilderde stukjes plastic (zie de derde foto), wilde ik dat met deze rifles anders doen.

Afbeelding

Tankboy gaf me een tijdje geleden de tip om met een naaldje nerven in het plastic te maken en dat
heb ik nu bij deze rifles ook gedaan.
Daarna heb ik de rifles een roodbruine wash gegeven.

Afbeelding

De metalen delen heb ik dit keer niet zwart en ook niet met gun metal geschilderd, maar in dark iron.

Afbeelding

De rifles bewerkt met Humbrol matt cote, dat niet deed wat het moet doen, namelijk de metaaldelen mat maken.
Daarna die delen nog twee keer behandeld met matte vernis van Vallejo en dat werkte wel.

Afbeelding

Eerlijk gezegd ben ik best wel tevreden over het resultaat van m’n aanpak.
Doelstelling was de rifles een realistischere aanblik te geven en ik vind dat toch behoorlijk geslaagd, al zeg ik het zelf.


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op ma 24 jun, 2019 13:27 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ook bij de bren gun was de doelstelling een meer realistische aanblik.

Ter referentie heb ik deze foto voor de bren gebruikt:

Afbeelding

Ook bij de bren heb ik de houten onderdelen eerst in flat brown geschilderd en het metaal in dark iron.
Dan krijg je dit:

Afbeelding

Daarna, net zoals bij de rifles, met een speldje nerven in de kolf en het handvat gemaakt.
De handgreep bovenop niet omdat die straks verborgen zit in een hand van een van de Britten.

Vervolgens de houten gedeeltes voorzien als dezelfde roodbruine wash als de rifles:

Afbeelding

Daarna wilde ik met een zwarte wash de gebruikersschade creëren zoals op de referentiefoto.
Toen gebeurde er iets raars, de wash verdween wanneer ik die aanbracht.
Als de wash droog was, waren er geen zwarte plekken te zien.
Dacht eerst dat ik de wash te dun had gemaakt, maar na twee keer dikkere wash aangebracht te hebben en zelfs een keer gewoon onverdunde zwarte verf bleef het resultaat hetzelfde.
Gek genoeg.

De bren na die pogingen.
De verf op de kolf en het handvat lijkt op de foto er dik op te zitten, maar dat is het resultaat van de nerven aanbrengen. Ik heb de verf dun aangebracht:

Afbeelding

Daarna maar eens geprobeerd om met de dark ironverf de schadeplekken te creëren en dat lukte dan weer wel.
Eerst met Humbrol matt cote de bren proberen mat te maken, dat werkte niet, na twee keer matte vernis van Vallejo gebruiken lukte het wel.

Afbeelding

Ook hier vind ik dat ik behoorlijk in de doelstelling geslaagd ben, al zeg ik het ook nu weer zelf. :D


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op zo 23 jun, 2019 21:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Voor nu nog twee dingen:

De stukken reserve tracks voor op de Sherman hebben nu allemaal een roodbruine wash gehad.
Die wash zeer verdund, aangebracht om het egale grijs te breken, het “nieuwe” eraf.

Hier is nog een stuk niet behandeld met de wash:

Afbeelding

Hier hebben ze allemaal de wash gehad:

Afbeelding

Het laatste, ik ben bezig met het gereedschap voor op de Sherman en heb een stukje van een houder geschilderd in de kleur waarin ik de Sherman wil spuiten.
Wat vinden jullie van de kleur?
Naast het zwart van de schep, lijkt het groen redelijk donker, maar ik denk dat ik de goede kleur te pakken heb.
Ik heb ook nog US olive drab, die is net iets lichter.
Die zou eventueel ook kunnen.

Hieronder de schep en het groen van de houder:

Afbeelding

Hier een Britse Churchill van Tamiya:

Afbeelding

En een kleurenfoto van Britse Shermans in Nederland in 1945.
Hoewel ik weet dat kleurenfotografie destijds nog in de kinderschoenen stond, zal de daadwerkelijke tint groen van de tank niet al teveel afgeweken hebben, als er al een afwijking is in kleur:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Het schiet al lekker op Bas. Ik geef je gelijk om niet altijd de kleuren aan te houden wat een fabrikant voorschrijft. Het internet staat vol met referentie materiaal dus kies je kleurtjes zelf.

Voor wat betreft de kleur van je tank, ik kan niet goed bepalen aan de hand van de foto met de schep hoe het eruit komt te zien. Probeer 'm deze keer lichter te houden want door al die verweringstechnieken wordt het zowieso donkerder.

Gave laatste foto trouwens.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Die foto is ingekleurd, origineel is een gewone zwart wit foto....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Dat is me bekend, ik heb het origineel ook.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2019 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
@ Jeroen, lichter wordt deze Sherman sowieso. In ieder geval lichter dan de M10.
Maar dat is ook niet zo moeilijk gezien hoe donker die in eerste instantie was. :lol:
Je hebt gelijk wat betreft het donkerder worden door de verweringstechnieken, dat even in de gaten blijven houden tijdens de bouw.

Ik heb de achterkant van de kaartenhouder in dark green geschilderd en de achterkant van de kist voor op de achterkant van de koepel in US olive drab om even goed de twee kleuren te kunnen vergelijken.
Veel verschil is er niet, ik wilde eerst de Sherman dark green spuiten, maar het wordt de US olive drab.

Afbeelding

In afwachting van tijd om te gaan spuiten, alvast begonnen met uitrusting te schilderen.
Op de eerste foto munitiekisten en gereedschap, op de tweede foto geschilderde reserveloopwielen (nog niet klaar) en op de derde foto onafgewerkte stowage kisten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook bezig geweest met putty aan te brengen op de zijkanten van de koepel om aan de ene kant de lijmnaden weg te werken en om de stalen gietnaad te herstellen.
De putty is nu aan het drogen.
Straks nog wat schuren en dan ben ik een heel eind denk ik.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2019 8:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
De romp staat, op de staalkabel na, nu zover als kan in elkaar.

Dat wil zeggen: de onderkant van de romp is spuitklaar, alleen de tracks moeten er nog op, de bovenkant van de romp is ook zover (gereedschap en stowage schilder ik apart en bevestig die als de romp gespoten is) en de koepel is ook zover klaar.

De rompdelen zitten nog los, eerst de binnenzijde van de bovenkant van de romp primen en wit spuiten voordat die op de onderkant van de romp gelijmd kan worden.

Gisteren de putty aan de linkerkant van de koepel nog wat bijgewerkt, als het uitgehard is, de scherpe randjes ervan af schuren.

Overigens breng je de putty aan door een mengsel te maken van putty en een paar druppels plastic lijm naar verhouding.
In de tutorial die Steven me stuurde, werd er extra dunne plastic lijm gebruikt.
Die had ik niet, dus heb de gewone plastic lijm gebruikt.
Vervolgens de putty en de lijm gemengd en met een klein plat penseel stippend aangebracht.

Afbeelding

Ook gisteren de kist voor op de achterzijde van de koepel verder afgemaakt.
De steunen erop gelijmd en daarna de twee banden van PE erop bevestigd.
Ik dacht dat dat heel moeilijk ging worden, aangezien die steunen piepklein zijn, maar het was achteraf een fluitje van een cent.
Het kostte me wel 40 minuten, maar gewoon de tijd genomen en het zit er nu op.
De uiteinden van de PE banden wel wat ingekort, want ze waren veels te lang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kist zit inmiddels op de koepel en daarmee is deze tank nu een echte Britse Sherman geworden.
Dat levert, samen met een gedeeltelijk geschilderde track (die los om de loopwielen zit :mrgreen:) voor nu de volgende foto's op:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende!

Bas


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op wo 26 jun, 2019 11:35 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2019 10:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Lekker bezig Bas, maar ik zou de kleur groen toch veel lichter maken, zeker op een dio zal het snel te donker lijken

Vuistregel voor deze schaal kan je ongeveer het volgende aanhouden

Officiele kleur + 7% oplichting, dus ongeveer 7% geel er bij mikken, meestal zit je dan goed, zeker als je nog een soort van preshading gaat toepassen

ook kan je de zwart/wit techniek gaan gebruiken, dus schaduwplekken, wat je normaal ook met een preshading doet, maar de bovenste panelen met wit spuiten, hierdoor krijgt je dekkleur twee verschillende ondergronden en daardoor ook al een soort tintverschil.
Als je een lampje boven het model zet, zie je vanzelf waar je donker, licht en waar je niets hoeft te spuiten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2019 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha Bert,

Bedankt voor de toelichting.
Ik was nog steeds aan het twijfelen, want de twee groene onderdelen die ik liet zien, zijn inderdaad nog steeds best donker.
Het droogde donkerder op dan verwacht, toen ik de verf op een schoteltje deed.
Het plan is inderdaad om of te proberen te gaan preshaden of om de zwart/wit techniek toe te passen.
Dank voor het meekijken en het wijzen op de combinatie van de donkerte van de basiskleur in combi met de effecten van dit soort technieken.
Scheelt me straks een hoop gedoe om de Sherman ook weer lichter te krijgen zoals de M10. :lol:
Moest toch nog wat verf hebben, dus dan bestellen we ook maar meteen een potje geel mee.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 37  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement