Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 23:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 37  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 mei, 2019 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Hoewel ik nog lang niet klaar ben met het "After The Action" dio, heb ik alweer een idee voor een volgend dio.

Ik heb thuis dit boek met daarin uitgebreide verslagen en heel veel foto's van de oorlogshandelingen in mijn gedeelte van Brabant ten tijde van Market Garden, de Slag om Overloon etc.:

Afbeelding

Bladerend door dat boek een week of twee geleden en doordat ik met m'n oudste zoon een PAK40 aan het bouwen ben, die ook op mijn eigen lijstje staat, kwam er een idee m'n hoofd ingezeild.
Als dat een compleet idee is en dat was het en een naam voor het project komt er bijna meteen achteraan, dan weet ik dat ik dat moet gaan bouwen. :D

Hoewel dit dio speelt tijdens Market Garden, heb ik voor deze titel gekozen omdat dit niet gaat over de bekende eenheden zoals de 82e AB en de 101e AB of de bekende gevechten zoals de airborne landingen.

Het idee:
Een stukje weg in Brabant in september 1944 tijdens Market Garden.
De ondergrond gaat qua oppervlakte net zo groot worden als het "After The Actio" dio.
Geen gevechtsscene, maar een Britse Sherman met crew op rust, op de voorgrond een achtergelaten Duits stuk PAK40 geschut met de hulzen, granaten en andere uitrusting erbij en daartussen in passeert een aantal Britse infanteristen.
Misschien ook nog een stuk muur met gevechtsschade op de achtergrond, maar dat weet ik nog niet zeker.

De kits die ik wil gaan gebruiken:

Eerst wilde ik deze Tamiya Sherman kit ombouwen tot de Britse variant:

Afbeelding

Maar toen kwam ik deze Sherman van Dragon tegen:

Afbeelding

Erg gave kit en deze variant van de Sherman heb ik nog niet gebouwd.
Deze kit is wel bedoeld voor Noord-Afrika en Italië, maar dit wordt dus een ETO tank.
Daarnaast zit er het een en ander aan PE materiaal in en ik merk dat ik dat een beetje aan het ontwijken ben, hoewel ik hier op het forum bij veel modellen zie dat het erg gaaf spul is.
Uitdaging dus om mee aan de gang te gaan.
De Sherman krijgt straks stowage, voor en achter en ook stukken reservetracks aan de koepel en voorzijde.
Over de stowage aan de achterzijde komt er straks een dekzeil gemaakt van papieren zakdoekjes.
Ik weet nu hoe dat moet. :)

Dit setje voor de tank crew:

Afbeelding

En het setje voor de infanteristen:

Afbeelding

De PAK40:

Afbeelding

Dit wordt het eerste dio waarbij ik de airbrush ga gebruiken.
Samen met de PE delen weer een mooie uitdaging. :)

Nog geen idee wanneer de bouw start, maar ik kon het idee niet meer voor me houden. :lol:


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op di 03 maart, 2020 19:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2019 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Leuk ideetje weer Bas, ik weet alleen niet of de Dragon kit ook voor de ETO gebruikt kan worden, het zou echter zomaar kunnen hoor. De tank crew heb ik ook voor mijn volgende bouwsel, zelfde matige kwaliteit weer.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2019 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha Jeroen,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de kits al besteld. :D
De Dragon Sherman is een M4A2 en die versie werd door de Britten veel gebruikt.
Ik had alleen graag gehad dat de Dragon Sherman de koepel had van de Tamiya kit, want die versie heb ik veel in het boek staan in m’n post.
Maar ook de Dragon versie kwam in het boek voor, dus ik denk dat ik goed zit met deze Sherman.

Het MiniArt setje heb ik besteld omdat de poses heel mooi zijn, dan maar wat meer gietnaden en ander overtollig plastic weghalen. :D
Ook heb ik ze besteld omdat ik geen ander setje kon vinden dat paste binnen mijn idee.
Hier en daar ga ik bepaalde poses wel aanpassen, maar dat ik dat aardig onder de knie heb is gebleken tijdens mijn huidige dio.
Dat schrikt me in ieder geval ook niet meer af. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 mei, 2019 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
no leaf clover schreef:
Maar ook de Dragon versie kwam in het boek voor, dus ik denk dat ik goed zit met deze Sherman.


Het M34 Gun Shield dat bij de Dragon-versie zit, was in april 1943 geheel vervangen door het M34A1 schild. Tijdens Market Garden dus erg onwaarschijnlijk dat er nog een M34 schild op een actieve tank zat.
http://the.shadock.free.fr/sherman_minu ... ounts.html

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 mei, 2019 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ik snap wat je zegt en heb voor ik deze Sherman bestelde, onder andere die website bekeken en ook de Britse Shermans in het in de eerste post genoemde boek.

Daarin vond ik deze foto van een Britse Sherman in Normandië in 1944.
Ik moet me sterk vergissen als dit niet dezelfde Sherman is als die van de Dragon kit.
Deze heeft in ieder geval het M34 shield.
Dat maakt het een stuk aannemelijker dat er een paar maanden later er nog een aantal van deze Shermans in Britse actieve dienst waren.

Voor mij goed genoeg om deze kit te gebruiken voor dit dio.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 mei, 2019 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Verbazingwekkend, maar inderdaad een M34 schild.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 mei, 2019 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Deze foto zorgde ervoor dat ik uiteindelijk voor de Dragon kit koos.

En hoewel het M34 shield in 1943 op de productielijnen vervangen was, waren de al geleverde Shermans met het M34 shield ten tijde van Market Garden niet allemaal buiten gevecht gesteld en ook niet buiten dienst gesteld.
Dus moeten er in 1944 nog exemplaren van deze Shermanversie rondgereden hebben, zoals de foto laat zien.
Maar goed, dat is voor de fijnproevers. :D

De Dragon kit is te verantwoorden in dit dio dus komende week als de kits binnenkomen, op het gemak beginnen met bouwen. :)
Voor velen misschien een noodzakelijk kwaad bij deze hobby, maar het in elkaar zetten en lijmen van allerlei onderdelen in de sprues tot iets herkenbaars bezorgt me altijd een hoop plezier.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2019 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ik kwam vandaag nog 3 foto’s tegen van Shermans tijdens Market Garden met het M34 gun shield.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aannemelijk dus om te denken dat er nog best wat exemplaren van deze versie rondreden in september 1944.
Misschien wel meer dan wordt aangenomen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2019 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Alsof Sinterklaas langs geweest was, zo voelde ik me toen ik vandaag het pakketje ging halen met daarin de kits voor dit dio. :lol:

Dit zijn ze:

Afbeelding

Een overzicht van de sprues per kit:

De Britse infanterie van Tamiya, netjes gegoten, subtiele gietnaden en behoorlijk gedetailleerd:

Afbeelding

De Britse tank crew van MiniArt, mooie poses, maar wel best forse gietnaden en overtollig plastic:

Afbeelding

Het Duitse 75mm PAK40 kanon, hoewel uit 1975/1985, vind ik het geen verkeerd setje:

Afbeelding

En toen de absolute klapper, de Sherman Mk. III van Dragon.
Meer dan 330 onderdelen, de halve keukentafel vol sprues. :D
Ik vond altijd dat Tamiya al behoorlijk gedetailleerde voertuigenkits had, maar na een vluchtige blik op de sprues van deze Dragon kit, ben ik behoorlijk onder de indruk van wat ik allemaal in de doos aantrof.
Echt heel veel zin in om deze te bouwen, zeker nu ik ook een airbrush heb.

Afbeelding

Meteen een start gemaakt met het PAK40 kanon.
Als ik hem aan het bouwen ben met m’n oudste, moet ik me inhouden, het is tenslotte zijn project, bij mijn eigen exemplaar kan ik me nu helemaal uitleven. :mrgreen:
De interesse in dit Duitse kanon komt voort uit mijn interesse voor de “After Hitler” Sherman in het oorlogsmuseum in Overloon, die ik gebouwd en verwerkt heb in mijn “Panzerschlacht” dio.
Ik vond het als kleine jongen apart om in Overloon het type kanon te zien dat verantwoordelijk was voor twee van de drie voltreffers bij die Sherman.
Vandaar dat dit kanon op m’n lijstje stond, toen ik halverwege 2016 begon met bouwen.
Ik wist alleen niet hoe en wat en nu wel.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2019 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Het bouwen is nu echt begonnen. :D

Vandaag best wat zitten snijden en lijmen.
Even geen foam bewerken, maar lekker plastic plakken.

Grote delen van de PAK40 staan al behoorlijk in elkaar.
Ik kreeg alleen het schild niet bevestigd aan het kanon en laadmechanisme.
Het wilde na een poging of vier nog steeds niet lukken.
Daarna heb ik de PAK40 maar weggelegd voor er uit frustratie iets onherstelbaar kapot zou gaan.

Afbeelding

Ben daarna verder gegaan met de Sherman.
Ik ben zo blij dat ik deze Dragonkit gekocht heb. Het is een mooie en verzorgde kit.
Het gave vind ik dat er echt veel gebouwd en geplakt moet worden.
Wat bij Tamiya bijvoorbeeld twee onderdelen zijn, zijn dat er bij deze kit een stuk of 6.

Vandaag een sprocket en een bogie gemaakt.
De kit geeft qua loopwielen en sprockets de keuze tussen early production en mid/late production.
Ik heb bij deze Sherman gekozen voor early production.
Simpelweg omdat ik nog geen Sherman heb gebouwd met zowel early production loopwielen en sprockets.
Ook de M10 niet van mijn andere dio.

Ik ga niet elke keer als ik een bogie en een sprocket gemaakt heb er een post van maken, maar dat doe ik nu omdat dit m’n eerste niet Tamiya voertuig is. :D

Merk wel dat het toch wel kriebelt om even de kwast te pakken en te beginnen met schilderen, maar net zoals de Sherman mijn eerste niet Tamiya kit is, is dit ook mijn eerste dio met de airbrush.
Mezelf dus toch in bedwang houden. :mrgreen:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 37  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement