Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 7:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 37  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 18:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ga nu eerst eens highlighten, dan valt de inlijning en zware shadow achteraf wel mee, verwacht ik en anders een beetje terugtonen met de goed verdunde basiskleur, dan worden ze ook wat lichter

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Ha Bert, goed plan!

Deze week maar eens beginnen met de highlights.

Vandaag niet zo heel veel gedaan: de wapens aan de figuurtjes bevestigd.
Misschien niet helemaal handig gezien het verder afwerken van de figuurtjes, maar dat zien we van de week wel weer.

Verder nog wat ijzer van het gereedschap verweerd en de tweede ronde munitiecontainer net zo verweerd als de eerste.

Ook begonnen met het schilderen van PE-banden voor de enfield rifles en de stengun met Tamiya khaki.
Op de eerste foto hieronder zijn de banden op de boxart te zien en die moeten er wel in, vind ik.
De PE-banden komen uit een setje Duitse infanterieuitrusting van MiniArt.
De bijbehorende wapens heb ik of al gebruikt of ik verwacht ze niet te gaan gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 nov, 2019 8:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Gaat lekker zo. Voor die riemen, neem gewoon loodstrip (het heet anders, maar kan even niet op het woord komen, tis nog vroeg zo achter mijn werk pc) , (oude wijndoppen oid) buigt makkelijker en als je er per ongelijk tegen aanstoot is het makkelijker te herstellen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 nov, 2019 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Verder gewerkt aan de riemen: de gespen op de banden zwart geschilderd.

Ik had ook zitten denken aan oude wijndoppen, heb die ook liggen, maar de PE-banden hebben een gesp en dat vind ik een leuk detail.
Zie je waarschijnlijk straks in het dio niet of nauwelijks, maar daarom toch voor de banden van PE gekozen.

Bij twee figuurtjes de banden bevestigd en het is een mooie toevoeging.
Op een later moment de banden nog wel met een wash afwerken om ze er gebruikt uit te laten zien.

Afbeelding

Het belangrijkste is dat ik begonnen ben met de highlights.
Weer een nieuwe stap.
Heb het bij één figuurtje gehouden tot zover.
Kan er eerst op geschoten worden en dan kan ik daarmee verder bij de rest.

Heb de afbeelding erbij gehouden die Martin me stuurde, waarvoor nogmaals dank en de woorden en aanwijzigingen van Bert en Martin.
Heb weer van Tamiya khaki en Tamiya flat brown de uniformkleur gemaakt en er een beetje Vallejo flesh base doorheen gemengd.
Ben voorzichtig te werk gegaan, meer kan altijd nog.
Zag wel dat de binnenkant van het gebogen been nog niet zo mooi is afgewerkt, dat doen we nog.
Heb het figuurtje voor de foto’s even in m’n hand gelegd, niet ideaal, maar kreeg anders geen goede foto’s.
Zoals gezegd, schiet er maar op. :D
Maar niet met scherp. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 nov, 2019 16:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Ja dat ziet er wat mij betreft prima uit.

Je zult ziet dat als je het vaker doet je ook steeds fijner gaat werken.
Nu heb je groefweg 3 lagen. Basis, schaduw en highlights.
Uiteindelijk kan je met 3 schaduw tinten en 3 highlights gaan werken om het na uiteindelijk helemaal goed in te blenden.
Je bent goed of weg en zeker niet bang om iets te proberen. Hou dat vol.

Martin

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 nov, 2019 22:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Dat dacht ik al, de inlijning is nu minder zwar.
Wat Martin al zegt, stukken beter, maar het kan nog levendiger de volgende keer (3 * donker, 3 * licht klopt wel, maar is relatief hoor)

Ik weet niet hoe je de oplichting heb gedaan, drybrush of echt ingeschilderd, maar je zou met een subtiele drybrush met wat lichtere tint even de bepakking en de grootste plooien nog kunnen doen, het hoeft echt alleen maar bij de uitstekende randen.

Ik weet niet of je de techniek van shadow en highlight al doorheb (nu is dat geen rocketscience hoor) maar je begint met de donkerste kleur donker, daarmee doe je het centrum van de plooi, daarna met middel de "noordkanten" van de plooi, en dan het randje van de noordkant met de lichtste kleur. Met blenden trek je dan de kleuren samen, dus met een verdunde middenshadow de plooi doen.
Highlights, de donkerste kleur van de highlight gebruik je om de meest vlakke delen wat op te lichten (kijk eens goed naar die boxartfoto's van bij Hornet of Alpine, de middenkleur tegen de donkere shadow in de "zuidkant"van de plooi, de lichtste highlight gebruik je dan weer voor het randje aan de "zuidkant" en verdund boven langs de "noordkant".Met de middenkleur weer even blenden. ook de brede vlakken met verdund effe doen

Dit is echter een beetje de basis, want elk figuur is toch weer anders en moet je soms een beetje improviseren of aanpassen, soms heb je aar 2 kleuren nodig, soms ben je constant aan het klooien met veel verdunde verf.
Ik ben nog steeds bezig om elke keer weer wat nieuws uit te proberen wanneer ik weer wt lees, soms heel goed, soms drie keer Kilo Uniform Tango
Het is voornamelijk een kwestie van routine krijgen en niet bang zijn om de beslissing te nemen de boel weer in de ovenreinger te gooien. Het overkomt mij ook nog wel ondanks mijn 50 figuren en de nodige nog onafgemaakt in de kast of in opdracht geedaan


LET WEL. Dit is wel voornamelijk voor aryl. Olieverf of enamel is een heel andere techniek, maar ook heel leuk om aan te leren. Hierbij werk je heel veel nat in nat, dus in principe meng je de highlight en shadowkleuren op jej figuur

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 nov, 2019 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Bedankt Martin en Bert voor de positieve commentaren en voor de aanwijzigingen om bij de volgende figuren weer m’n grenzen te kunnen verleggen.

Bert, ik heb de highlights overwegend gedrybrushed.
Geprobeerd om het penseel niet te nat te maken, maar dat lukte niet altijd.
De tip om de bepakking en de grootste plooien te doen, neem ik mee.

De uitleg over de shadow en highlighttechniek sla ik op.
Mooi om bij de para’s te gaan proberen bij m’n Normandy dio.

Vanavond aan nummer twee en drie gewerkt qua highlights.
Nummer twee is behoorlijk gevorderd, nummer drie voor ongeveer een kwart.

Dit is nummer 3, maar de foto is vooral om te laten zien dat ik bij de infanteristen de gesp van de koppelriem en de gespen op de banden aan de voorzijde en achter op de rugzakken zwart gemaakt heb door te drybrushen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is nummer 2, ben bij deze de gespen ter hoogte van de borst vergeten.
Die komen dus nog aan de beurt.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 nov, 2019 8:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Je 2e figuur vind ik tot nu toe de beste voor wat betreft de highligtning, je ziet dat de grotere vlakken nu ook wat meer oplichten, zou bij het inlijnen ook de polsen niet vergeten.
De benen zijn nog wel wat donker, daar mogen wel wat meer contrasten op komen

Maar..............je leercurve stijgt met de dag lijkt het wel, het gaat echt de goede kant op, ik deed er langer over om mezelf iets aan te leren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 nov, 2019 9:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Op zich heb ik als gecertificeerd prutser hier geen tips te geven :) maar om te voorkomen dat de borstel bij drybrushen te nat is, haalde ik hem altijd eerst over keukenrol tot ik "zag dat het goed was". En dan pas naar het model.

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 nov, 2019 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Ha Bert,

Bedankt weer voor het positieve geluid.
Leuk om te lezen! :)
Dankzij de uitleg en aanwijzigingen van jou en Martin en de foto met aanduidingen die Martin stuurde, was het duidelijk wat ik moest doen.
Het beeld is duidelijk en dat is wat ik nodig heb.
Voor de eerste keer bezig zijn met highlights, ben ik zeker niet ontevreden.
Mooi startpunt om het bij volgende projecten te gaan verfijnen en verder te oefenen.

Als ik zo nu en dan naar de dio’s kijk in de vitrinekast, is heel mooi de ontwikkeling qua figuurtjes te zien.
Van het vlakke bij de “Panzerschlacht” en “Switchback” dio’s, naar de alweer betere figuurtjes qua shading bij het “After The Action” dio en de verdere stappen met inlijnen en shadows bij het “Feuer” dio en nu ook de highlights erbij bij dit dio.

En dan te bedenken dat als jij of Peter Stoof bij het “Panzerschlacht” of “Switchback” dio over inlijnen, shading of highlights begonnen, het zweet me over de rug liep.
Want dat voelde toen voor mij echt als hogere wiskunde. :lol:
Kun je het je voorstellen? :mrgreen:

Bedoel je overigens met het tweede figuurtje de Brit met de stengun?

Nicolas, bedankt voor de tip.
Dat doe ik ook, maar soms tijdens het schilderen ben ik zo lekker bezig dat ik dat nog weleens wil vergeten. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 37  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement