Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 37  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 jun, 2019 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
odorf schreef:
Citaat:
Ik ben erg benieuwd hoe het spuiten straks zal gaan.

Probeer van het spuiten geen heel project te maken, anders blijf je er misschien tegen aan hikken. :wink: :mrgreen:


Ha Odorf,

Het lijkt wel alsof je me persoonlijk kent. :lol:
Dat is het precies, ik hik er vooral tegenaan om de AB te gaan gebruiken.
Het ontbreekt me aan de ene kant momenteel ook echt aan tijd om er echt voor te gaan zitten, maar wat het meer is, is dat er voor m'n gevoel met het beginnen met airbrushen er heel veel op me afkomt.
Van zo'n gevoel krijg ik het altijd een beetje benauwd. 8)
En ook door het idee dat bij het gebruik van een AB er dingen zijn die goed te verkloten zijn (in mijn hoofd in ieder geval), zoals het schoonmaken van een airbrush, het niet goed verdunnen van verf, maar die waarschijnlijk in de praktijk allemaal goed te doen zijn.
Daar moet ik altijd even achterkomen.
Beetje hetzelfde als wat ik had in het begin met het niet aan durven brengen van washes.
Klinkt voor sommigen misschien erg raar dit allemaal, maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar. :mrgreen:
Met de washes hebben jullie me er ook doorheen geholpen. Dus bedankt dat jullie dat nu weer met de AB doen!

Bovenstaande is de reden geweest zijn, dat ik vooral veel geplakt heb de laatste tijd.
Want die tijd had ik uiteraard ook kunnen gebruiken om te doen wat Odorf zegt met het uitproberen met water.
Ik ben oprecht blij met die praktische tips, want dat helpt me echt om volgende week te beginnen.
Dat is dit keer geen uitstel, want dit weekend ben ik met m'n jongste zoon kamperen, dus is er nu echt geen tijd. :)

Nu ik toch een reactie aan het typen ben, nog twee foto's van de Sherman met nu een derde, half in elkaar gezet, crewlid.
Ik wilde hem gisteren helemaal in elkaar zetten, maar kwam maar tot halverwege.
Dinsdagavond in Amsterdam naar Metallica geweest en 3,5 uur geslapen en toen was het weer tijd om te gaan werken.
Dus gisterenavond om half 9 was ik op. :lol:
Los achter de koepel ligt de kist die nog tegen de koepel moet, maar ik moet eerst de lijmnaden nog wegwerken en dat met putty de stalen giethuid van de koepel herstellen.
Pas als dat gedaan is, komt die kist tegen de koepel.
Ondanks dat ik vooral veel geplakt en gebouwd heb, omdat ik tegen de AB aanhik, wordt ik ook heel enthousiast van dit project omdat ik nu een Britse Sherman aan het bouwen ben met crew en infanteristen en die gave PAK van AFV.
Leuke afwisseling na voornamelijk Amerikaans en Duits gebouwd te hebben.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jun, 2019 13:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Ik als beginnend modelbouwer had ook zoiets van als het maar lukt met de airbrush.

Na wat tips hier op het forum van de gevorderden gelezen te hebben ben ik gewoon aan de slag gegaan. En ik kan je vertellen het is niet eng :lol:

Oja en spuit niet te dik. Dunne laagjes aanbrengen.

Ik werk er nu graag mee en zet alles in de verf dmv de airbrush.

Gewoon een paar keer proberen op een "oud" model of iets wat je toch niet kan of wil gaan gebruiken. Ik zag op youtube ook iemand voordat hij begint altijd even op een "oud" model spuiten hoe de instellingen staan om deze eventueel nog iets aan te passen en als hij tevreden was begon hij pas zijn daadwerkelijke model te spuiten.

Succes.

En dit project word ook weer mooi.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jun, 2019 21:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Momenteel ben ik verstoken van welke vorm van modelbouw dan ook, vrouw is geopereerd en heeft als experiment een soort koelend harnas, met een flinke warmtewisselaaar erbij en die moest dus op het krukje waar ik normaal tegen het aanrecht geplakt zit. Dus heb ik mijn energie maar gefocust op mijn motor (werkelijk, koop geen harley, want je blijft bezig :mrgreen: :mrgreen: )

Maar goed, na deze zinloze inleiding

Ik kon effe niet vinden wat voor AB je heb, maar heb een double action dan eerst lucht (indrukken) en dan pas verf(trekken) als je begint en als je eindigt, dan eerst verf dicht en dan lucht dicht. Tis effe een slag dus de hint van odorf met water is perfect om de slag te pakken.
probeer niet na te denken begin met een simpele dekkende laag, eerst de moeilijke plekjes even snel doen daarna dekkend spuiten.
Eerst op een proefstukje kijken of je verf en je druk goed zijn (karnemelk met ca 1 bar druk) Spinnewebben is te dunne verf, spetters te dikke of een vervuilde nozzle, althans de meest voorkomende oorzaken.
Maar het voornaamste is geen angst hebben maar gewoon beginnen en geloof me, je zal nog veel fouten gaan maken (ik heb nu mijn airbrush sinds 2000 en ik maak nog steeds fouten

Maar je plaksessies gaan lekker

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jun, 2019 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Bedankt Jeroen en Bert voor jullie aanmoedigingen en tips.

Bert, veel sterkte met je vrouw en haar herstel!

Ik moet er inderdaad niet teveel over nadenken, nog zo’n mindere eigenschap van me.
Als ik ergens 5 minuten over nadenk heb ik zo 20 dingen gevonden die verkeerd kunnen gaan. :lol:
Gek word ik soms van mezelf. :mrgreen:

Na het weekend plan ik een avond primen in en pak ik de AB en ga met de watertip van Odorf aan de slag.

Het plakken gaat inderdaad lekker.
Maar dat is op zich ook nou niet echt moeilijk.

Het derde crew member staat in elkaar en is gefotografeerd op de Sherman.
Ik weet nog niet of ik tevreden ben met de houding van zijn linkerarm.
Misschien dat ik die nog aanpas.
Ik heb bij het crew member die op de koepel zit en bij het derde crew member, die voor de koepel zit, de linkerhanden omgewisseld.
Nu heeft het crew member op de koepel de microfoon van de radio vast, i.p.v. het derde crew member.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jun, 2019 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
De Sherman ziet er tot nu toe prachtig uit. Let wel even op een van de hijsringen op de kanonsmantel, deze zit scheef.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2019 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Bedankt MarChant!

Leuk om te lezen.
Ik herstel de hijsring.
Die zat er recht op bij het lijmen, waarschijnlijk een keer bij de koepel vastpakken scheefgegaan.
Had ik niet gezien, dus bedankt voor het meekijken.
Kan ik beter nu herstellen dan wanneer ik de Sherman gespoten heb.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 13:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ik heb deze een beetje in stilte gevolgd Bas. Ziet er prima uit hoor. Succes met de AB, dat moet lukken!

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Bedankt Jeroen!
Ik dacht al, waar blijft ‘ie nou? :lol:

Na terugkomst van een leuk weekendje kamperen met de jongste telg van het gezin in Zeeland, vandaag nog even verder gewerkt aan de figuurtjes van dit dio.

Het plakken gaat overigens nog steeds lekker.
Ik ga nu door tot alle figuurtjes van dit dio zover in elkaar staan als kan.
Dat wil zeggen met uitzondering van de wapens.
Die schilder ik apart en bevestig ik als laatste.

De Britse infanteristen staan nu in elkaar:

Afbeelding

Afbeelding

Op de werktafel even wat gespeeld met de positionering van de Sherman met een deel van de crew, de Britse infanteristen die uit zichzelf bleven staan en de PAK:

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2019 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Vandaag crewlid nummer 4 in elkaar gezet.
Nu staat de hele crew op een na in elkaar.

Meer dan bij het MiniArt setje dat ik gebruik bij het “After The Action” dio openbaart zich bij dit setje een minder positief euvel.
Namelijk dat bij sommige figuurtjes de aansluiting tussen benen en torso slecht is.
Vorige week is er putty gearriveerd, dus dat gaan we gebruiken om de openingen op te vullen.

Ik heb een Britse infanterist van Tamiya en een crewlid van MiniArt naast elkaar gefotografeerd.
De betere pasvorm bij het Tamiya figuurtje valt op, maar ook dat de MiniArt figuurtjes net wat gedetailleerder zijn.
Althans naar mijn mening.

Het vierde crewlid heeft een kaart in zijn handen.
Omdat dit dio tijdens Market Garden in Brabant speelt, eens kijken of ik een kaart kan vinden van een deel van het operatiegebied om die als decal op de kaarthouder te bevestigen.

Ook z’n achterwerk moet ik bij werken. Met het weghalen van de gietnaden flink uitgeschoten.
Z’n zitvlees zal wel goed pijn doen. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2019 23:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit is bij Miniart figuurtjes steevast het geval, al prefereer ik ze zeker boven de ouwe Tamiya figuurtjes. Kijk maar naar de lange vingers van die Tommy.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 37  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement