Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 20:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 37  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 12:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Ik doe echt een klein beetje sec lijm dus tik je het figuur er makkelijk af.
Overigens boor ik ook soms gaatjes in de voetje en steek er een pinnetje in.

Dank voor je compliment. Ze staan in het figuren sub forum.

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Bedankt voor het antwoord. :)

Ik gebruik nu zowel Tamiya als Vallejo.

Ben er nog niet helemaal uit welke ik definitief wil gaan gebruiken.
Misschien blijf ik ze wel alle twee gebruiken.
Als ik van Tamiya een kleur gebruik zonder te mengen gaat die vaak glanzen, terwijl als ik kleuren van Tamiya meng, het mooi mat wordt (zie de Britse infanteristen van dit dio).

Vallejo is altijd mat, dus dat bevalt me wel.
Ik heb de Britse tank crew geschilderd in een mengsel van Tamiya en Vallejo.
Heb een flesje British Tank Crew van Vallejo, maar de mosterdkleur beviel me niet.
Daarom m'n eigen mengsel gemaakt.
Heb ook een flesje British Tank Crew highlights liggen.

Tamiya verf lijkt beter te hechten en te blijven zitten dan Vallejo is mijn ervaring tot nu toe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Vandaag van alles en nog wat gedaan.

Voor dit dio is dat: de basis van de tracks zo goed als afgerond en bezig geweest met de ogen van één van de Britse infanteristen.

De tracks even op de Sherman gelegd voor een foto.
Ben er heel tevreden over.
Misschien de gedeeltes die met metallic grey geschilderd zijn, nog wat donkerder maken met dark iron verf en op de chevrons misschien met dark iron hier en daar wat donkere vlekken maken.
De chevrons zijn dan wel schoongereden doordat de Sherman over een klinkerweg gereden heeft, maar nu ziet het er wel erg gelijkmatig uit, te gelijkmatig in mijn ogen.

Afbeelding

Ik zag vandaag wat figuren van Martin Visser en dat inspireerde om eens met de ogen van een figuurtje aan de gang te gaan.
Ik heb de ogen wit geschilderd en met een satéprikker voorzichtig een zwart stipje gezet.
Het is nog niet alles, maar om een gezichtsuitdrukking te creëren veel beter dan een donker streepje, vind ik.
Overigens is het rechteroog op de foto verkeerd gegaan, maar had geen tijd meer om het opnieuw te doen.
Het linkeroog vind ik voor een eerste poging behoorlijk in de buurt van iets aanvaardbaars komen.
Commentaar uiteraard welkom.

Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op di 03 sep, 2019 8:35 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 7:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Linkeroog is goed, maar.................ik zou me eerst eens concentreren op het grote geheel, ik vind op de foto het uniform erg vlak, dus zal het een redelijk groene vlek worden op je dio.
Probeer eens middels drybrushen de boel wat op te lichten, in te lijnen (mag best voor je gevoel overdone, want eenmaal op je dio valt dat toch weg)
Ik snap dat je de ogen wilt doen, maar eerlijk gezegd, gaan die opvallen op ej dio voor de gemiddelde kijker? Denk het niet. Jij zit er met je neus bovenop, dus jij ziet de details, ik zal het zeker zien omdat ik als eerste naar de figuren ga kijken, maar de gemiddelde bezoeker bij jou zal als eerste naar de tank kijken.
Ik schrijf dit niet om je te ontmoedigen, absoluut niet, maar ik denk dat je nu een stap te ver wilt gaan en de tussenstappen gaat vergeten. En ja ik ben kritisch, maar dat werkt het best bij jouw, met alleen OH en AH wordt je erg snel lui :mrgreen: :mrgreen:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 8:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Ha Bert,

Wees gerust, ik raak gelukkig niet ontmoedigd door wat je schrijft. :mrgreen:
Integendeel, het inlijnen en drybrushen moet allemaal nog gebeuren (staat op het to do lijstje, maak voortaan bij elk dio een lijstje met wat er moet gebeuren), dus je praat eigenlijk een beetje voor je beurt, hahaha! :lol:
Dat geeft verder ook niks.
Ik wilde gisteren gewoon eens proberen hoever ik zou kunnen komen met het maken van realistische ogen i.p.v. een donker streepje.
Dat linkeroog lukte ook pas na drie pogingen.
Maar juist dat het toch behoorlijk lukte, zorgt ervoor dat ik nu weer wat verder durf te gaan met de gezichten.
En ja, je hebt volkomen gelijk, ik zie de details want ik zit er bovenop en inderdaad denk ik ook dat de gemiddelde bezoeker eerst naar de tank zal kijken, maar het stoorde me al langer dat ik m'n figuurtjes geen "echte" ogen kon geven.
Ik doe de ogen ook meer voor mezelf om ook daarmee vooruit te komen.
Dus geen zorgen, de tussenstappen komen zeker nog aan bod. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 20:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Okee, prima, even een uitdaing inbouwen, maar......wist je toevallig het handigheidje voor het plaatsen van de iris/pupillen of is het nu een kwestie van goed mikken?

Het handigheidje is, wanneer je rechts bent dan plaats je eerst het rechteroog en dan de linker, hiermee, dek je dan het linkeroog met je rechterhand niet af als je het rechteroog gat doen en dan de ogen niet gelijk weet te krijgen, soort Marty Feldkamp idee
Ben je linkshandig, dan is de volgorde uiteraard net andersom.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Ha Bert,

Beetje van beide. :lol:
Nu ik lees wat je schrijft, bedenk ik me dat je dat volgens mij ook geschreven hebt bij het figuurt van het Unimog dio van odorf.

Ik ben rechtshandig en begonnen met het rechteroog, maar dat was eigenlijk stom toeval. :mrgreen:

Bij de andere figuurtjes zal ik eraan denken. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2019 8:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Hoi Bas,

Betreft gezichten schilderen
Ik gebruik Vallejo. Als basis brown sand, voor de highlights basic skintone en highlight skintone. Voor de schaduw hull red of shadow skintone.
Ik vind de brown sand als basis al een mooie kleur.

Voor te plaatsing van de highlights en schaduw is online genoeg te vinden.
Goed oefenen en na een tijdje heb je al een redelijk effect

Voor de kleding gebruik ik de basic skintone vaak om de basis op te lichten. Voor de schaduw vaak donker paars of groen. Dit werkt beter dan puur zwart

Succes

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2019 9:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, mooie tank inderdaad en ik lees met oprechte interesse over het m34 gun shield dat nog steeds gebruikt werd, al dan niet met die extra platen. Het geheel doet me echt denken aan het oprukken van de Garden-tak van de operatie, niet helemaal in de schaduw zoals andere delen van het Tweede Britse Leger dat op de flanken deden, maar goed, ik weet dus niet of je er ook de weg: H-Highway c.q. de Corridor bij gaat maken. Zou kunnen wat materiaal betreft. Als je de Vallejo British Uniform gaat gebruiken voor de highlights geeft dat wel een levendige en frisse uitstraling. Ik snap jouw punt. Ik highlight ook wel met een crèmekleur en British Uniform en dan krijg je dus bijna een zandkleur.

Vriendelijke groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2019 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Ha Martin,

Bedankt voor deze tips.
Er is al een bestelling met verf onderweg, anders had ik deze kleuren mee besteld, voor zover ik ze nog niet heb.

Misschien dat ik nu wat domme vragen stel, maar je gebruikt basic skintone om bij de kleding de basis op te lichten.
Ik neem aan dat je doet door te drybrushen.

Bert heeft me al voorzien van veel info, maar dit is een gebied waar ik voor m'n gevoel nog echt aan het begin sta.
M'n "After The Action" dio was het eerste project waar ik met shading op de kleding van figuurtjes bezig ben geweest.
Over highlights nog niet gesproken.

Voor de shading gebruik ik nu een burnt umber wash (soms gemengd met wat zwart).
Ik lees dat jij donker paars of groen gebruikt. Is dat donker groen?
En is dit een kwestie van persoonlijke voorkeur? Of werkt donker paars en donker groen beter dan de burnt umber wash?

Ik zal online mijn ogen eens goed de kost geven, want ik moet vaak iets zien wil ik het snappen.
Ben een beelddenker. :)

Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Wordt gewaardeerd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 368 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 37  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement