Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 14:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Na vorige week mij voorgesteld te hebben, had ik al aangegeven dat ik met een project voor mijn vader bezig ben als cadeau, namelijk een landing van D-Day.

Het is mijn aller eerste modelbouw diorama. En ik ga het mij gelijk moeilijk maken. Maar gewoon blijven proberen en dan lukt het vanzelf.
De vaartuigen zijn inmiddels gemaakt en staan in de verf, ik ga ze alleen nog verweren.
De tank heb ik als eerste project al verweerd, en ik moet zeggen dat het voor de eerste keer niet tegenvalt. Vind hem eigenlijk wel zeer geslaagd al zeg ik het zelf. Tips zijn altijd welkom daar leer ik zeker weer van.

Met de manschappen ben ik druk bezig om ze te schilderen. Ik heb gekozen voor de Pegasus hobbies US rangers en de Pegasus hobbies landing craft with crew and soldiers.
De LCVP van Pegasus ga ik niet gebruiken. Ik ga alleen de manschappen gebruiken in mijn bestaande Higgins vaartuig van airfix.

De bedoeling is dat de grote LCVP al manschappen heeft uitgeladen en dat de tank eruit komt rijden.
De kleine Higgens vaartuig komt vol te staan met manschappen en is nog net onderweg naar het strand.
Op het strand komen dan al manschappen in actie.

Het geheel word ongeveer op A3 formaat gemaakt, zie overzicht foto.

Heb nog wel een vraag, de ondergrond wil ik van dat "schuim" materiaal (blauw of geel) maken maar ik weet niet hoe dat heet, kan iemand mij dat vertellen?
Ik zie dat dat veel gebruikt word in youtube filmpjes.

Verder zijn uiteraard alle tips welkom voor deze beginnende diorama modelbouwer.

Nou hieronder dan alvast de foto's tot zover van mijn project. Verder zal ik het proces in beeld blijven houden d.m.v. foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 15:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Dat blauwe schuim heet Blue Styro foam maar je kan ook gewoon de bekende witte tempex platen uit de bouwmarkt gebruiken
in de scheefte snijden en daarna een laagje modelbouw gips er over.

Wat betreft je tank bedenkende dat deze nog nooit actie hebben gezien en bij de voor de landing in Normandie veelal rechtstreeks uit de fabriek of depot kwamen is deze wel erg verweerd.

Weet niet of het figuurtje achter de versperring een blijvende opstelling is maar de ligt er op deze wijze niet heel natuurlijk bij
( probeer zelf zo maar een een met je bovenlichaam zo van de grond te gaan liggen )

Hoop dat je mijn re, niet als kritiek opvat want zo is het zeker niet bedoeld

Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik ben het met Tankboy volledig eens: al het materiaal dat bij de landing werd gebruikt was splinternieuw, zelf de uitrustingen en uniformen van de meeste soldaten. Echt "verweren" is hier dus niet op zijn plaats, rollend materiaal zou hooguit wat regensporen en stof kunnen hebben en het varend materiaal zou lichte corrosie door bvb zeewater kunnen vertonen aan de waterlijn. Verder zou je op de vloer van de landingsboten "gebruikssporen" kunnen aanbrengen, een tank met volledig metalen rupskettingen brengt heel wat krassen aan op die vloer. Gezien de kleine schaal zou ik daar ook niet mee overdrijven.
Tot slot ben je goed bezig, wel zoals Tankboy al aanhaalde: goed letten op de (natuurlijke) houding van de figuurtjes.

Btw: die gekleurde schuimplaten wordt hier in Vlaanderen ook wel "styropor" genoemd, dat is een merknaam niet te verwarren met piepschuim dat in de gelijknamige fabriek wordt gemaakt. Die platen bestaan in diverse dikten en kleuren: geel, rood en blauw en soms ook groen, de kleur staat voor de isolatiefactor maar dat is voor de modelbouwer van geen belang.:)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 16:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Hahaha.... mijn broer had het ook al over de arbodienst ivm de houding van de soldaat.
Dit was maar een voorbeeld van hoe ik het ongeveer wil gaan maken.
Ben al foto's en video's aan het bekijken hoe het er ongeveer uit heeft gezien.

Verder heb ik nooit geweten dat al het materiaal nieuw was voor deze grote operatie. Zo zie je maar weer, weer wat geleerd.

Met de vaartuigen zal ik daar rekening mee houden. Wat betreft de tank die kan ik nog wel iets aanpassen maar aan de andere kant het is mijn eerste verwering's project en ik denk dat mijn vader dat niet erg zal vinden, waarschijnlijk zal hij het ook nog mooi vinden.
Verder moet het er wel natuurlijk uitzien maar ik breng wel wat eigen fantasieën in mijn werk.

@Richard, nee je hoeft echt niet bang te zijn dat je kritiek levert. Ik vat altijd alles op als leermoment en haal daar juist mijn vaardigheid uit.

Bedankt voor de input van het styrofoam. Maar als het inderdaad ook met de tempex platen kan dan ga ik die gewoon halen. Lekker makkelijk, bouwmarkt zit bijna om de hoek. In plaats van modelgips kan het ook met gewoon gips uit de bouwmarkt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
A110 schreef:
Bedankt voor de input van het styrofoam. Maar als het inderdaad ook met de tempex platen kan dan ga ik die gewoon halen. Lekker makkelijk, bouwmarkt zit bijna om de hoek. In plaats van modelgips kan het ook met gewoon gips uit de bouwmarkt?

Een modelbouwer kan in wezen alles gebruiken en ja: gewoon gips kan ook maar let wel op dat je dio niet te zwaar gaat worden. Een alternatief i.p.v. gips die ik kan aanraden is "gipsverband" wat men in het ziekenhuis gebruikt, dat kan je normaal gezien kopen bij de apotheek en is niet zo duur.

Ik blijf dit volgen! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
A110 schreef:
Hahaha.... Bedankt voor de input van het styrofoam. Maar als het inderdaad ook met de tempex platen kan dan ga ik die gewoon halen. Lekker makkelijk, bouwmarkt zit bijna om de hoek. In plaats van modelgips kan het ook met gewoon gips uit de bouwmarkt?



Als je gewoon een tempex plaat in de gewenste vorm snijd en daar vervolgens gips over gaat smeren werkt prima.
Gewoon gips kan wel maar modelbouw gips hebben ze ook in 2.5 kg verpakkingen bij de bouwmarkt

https://www.gamma.nl/assortiment/knauf- ... /p/B102719

Modelbouw gips word harder dan de gewone roodband gips.

Wat Walher ook al zegt een modelbouwer kan alles gebruiken , ik noem maar wat vuurpijl stokjes voor hekken en balken, wortels van plantjes uit de tuin kunnen prima dienst doen als klimop b.v , riet of dor gras zijn prima te maken van de afgeknipte haren van een blokkwast , je kan ook zelf van een elektrische vliegenmepper heel simpel een statische grasstrooier voor realistisch gras maken.
En zo zijn er veel meer huis tuin en keuken dingen te gebruiken,

@Walther met een tempex ondergrond en een dun laagje gips word het niet zo zwaar allemaal

Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 13:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De landingsvaartuigen zien er al mooi uit. De tanks werden meestal volgeladen met materiaal, je zou de bruine vlekken op de tank daarmee nog kunnen afdekken. Beperk de bemoddering tot de onderste helft van de tank en hou het bij wat stof voor de koepel. De wielen in demiddelste bogie links zitten wat raar uitgelijnd, zit die wel goed vastgelijmd? Voor de positie van de veerbenen op een ramp kan je deze foto raadplegen: http://www.americainwwii.com/files/2014/11/CobraKing-being-put-on-trailer-for-move-to-Ft-Benning-Chun-lun-Hsu.jpg
Machinegeweren schilder je beter zwart dan zilver.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 19:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke setting en dat met 6 juni in aantocht. Al sinds jaar en dag kijk ik op die avond naar de legendarische film: The longest day.

StevenVD schreef:
Voor de positie van de veerbenen op een ramp kan je deze foto raadplegen

Dat komt uiteraard door de vering. Als je daar tijdens de bouw al geen rekening mee houdt, dan zou ik de Sherman of geheel op de boot / ramp of strand plaatsen.

StevenVD schreef:
Machinegeweren schilder je beter zwart dan zilver.

Evt. gunmetal?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Tempex breekt wat sneller, en is iets lastiger te snijden. (Gebruik een heel scherp mes en dan gaat het beter) Tempex is wel overal verkrijgbaar.
Geel schuim is in diverse beter gesorteerde bouwmarkten ook te krijgen. (Oa Hornbach)
Dit heet ook wel XPS plaat. (eXtruded Polystirene geloof ik)
Blauw schuim via Scenery- websites en grafische winkels zoals Van Beek en Harrolds.
Je hebt het ook nog in groen, roze, grijs etc.
Ook als ondervloer voor laminaat is het bij bouwmarkt, Kwantum, Parket Right etc. in dunne plaatjes te krijgen. Deze zijn dan iets van 3 tot 6 mm dik. Ook prima te gebruiken materiaal.

Let op dat je al dit plaatmateriaal niet plakt met oplosmiddel-lijmen omdat het dan wegsmelt.
Met bijvoorbeeld Bison Polymax is het wel prima te lijmen.

Als je het met gips gaat insmeren, prik er dan met een schroevendraaier flink wat putjes in zodat het oppervlak wat ruwer wordt en het gips daarin vast zit. Ander kan de toplaag na droging zo loslaten van het tempex of polistyreen schuim plaat.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2019 15:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Bedankt voor de antwoorden.

Ben al druk aan het stoeien met mijn ondergrond.

Heb nog wel een vraag over water "maken",
Waarmee doen jullie zoiets? je ziet op youtube heel veel verschillende manieren. De bekende merken hebben het ook in het assortiment in een potje zitten. Maar ik zie dat er ook een heleboel mensen het met gewoon siliconenkit doen.

Wat is jullie voorkeur?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement