Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2019 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Een updatetje

Sorry Esther, jouw idee/tip van die grote deur te gebruiken kon mij niet overtuigen.
Ik heb nergens zo'n deur gezien, niet in mijn referentieboeken en ook geen gezien aan de herenhuizen in de streek.

Ik twijfel er niet dat er wel zo'n degelijke deuren bestaan en dat je uitleg wel correct zal zijn, maar ik wilde er een herkenbare deur van maken, eigen voor mijn streek. Dus met zo'n bovenraampje.


De deur moest dus ingekort worden. de deur uit de kit mat 7 cm => 245 cm in het echt.
Mijn 'nieuwe' deur meet nu 6 cm en dat maakt 210 cm. Ook geloofwaardig zou ik zeggen :wink:

Met een figuurtje erbij geeft dat volgend beeld
photo 469527

Het tussenlatje in de deur zit nog niet vast. Dat wordt dan vastgelijmd als de aangepaste deur uitgehard is en dan op de juiste hoogte volgens de deur. (Misschien nog een 'versiering' erin? met (gekleurd) glas?)

photo 469525

Tevens werden de raamkozijnen gemonteerd. Deze met een beetje schade:
photo 469528

In de andere raamopeningen zitten de kaders er al in. Het binnenste van de vensters passen niet in het kader en moeten dus een beetje aangepast worden. Ook wil ik ze openstaand laten met eventueel een stuk gordijn die naar buiten hangt.

Ik ben nu een beetje op zoek naar allerhande ref.foto's om de gevel nog een beetje aan te kleden. Ik dacht daarbij aan van een 'trekbel' (zo'n koperen baar die naast de voordeur hangt), brievenbusgleuf, huisnummer, een plakkaat van een dokter oid , een regenafvoerbuis,reclame van een winkel, 'grafitti' , propagandaposters, wegwijzers... Het zijn maar ideetjes :lol:
:?: :?: Alhoewel over die plakkaat twijfel ik. Werd koper niet ingezameld voor de oorlogsindustrie??
In dat geval dan tenminste een zichtbare plek om de gevel waar die plakkaat heeft gehangen.


Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2019 1:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Mac,

Echt heel leuk weer om zo'n Miniart legohuis te zien, noem ik het maar even. Veel detail toch, mits de onderdelen goed bij elkaar gebracht worden. En inderdaad doet één en ander me aan het centrum van Parijs denken, hoge houten deuren en veel koper en vooral gietijzeren ornamenten. Miniart heeft ook zelf hun huis-accessoires-set en anders www.obochod.valka.cz uit Tsjechië voor restanten van Custom Dioramics. Een ander idee is misschien het middengedeelte van The Bourne Identity, waar hij (Matt Damon) daar verblijft.
Zelf ook een beetje aan het rondkijken voor een mooi ruïne. Verlinden had er nog eentje met interieur "naar buiten" noem ik het maar even, met grote schouw (open haard).

Vriendelijke groet, succes,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2019 17:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Hallo Mac,

Hoewel de oude deur niet verkeerd was, ziet dit er veel mooier uit.
Ik denk dat ik hetzelfde gedaan zou hebben. :wink:

Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Esther, bedankt voor het compliment.

Anne, bedankt voor de link, heb echter nog geen tijd gehad om deze te bekijken. De Jason Bourne -films ken ik wel en al enkele gezien maar ik kan mij TOTAAL geen beeld bedenken hoe zijn verblijfplaats er uit ziet :?

Ondanks een weekje ziekteverlof kwam ik niet veel aan modelbouwen toe :roll:
Alleen thuis had ik eens deftig goesting om nog eens een shootersgame te spelen :mrgreen:
Tijdens de dagen dat mijn vrouw dan thuis was, kwam zij , dankzij het warme weer voor de tijd van het jaar, met het idee om eens een mini-lenteschoonmaak te doen. :|

Maar dat had een paar voordeeltjes opgeleverd ; mijn kamertje is nu een beetje opgeruimd met meer plaats in de vitrinekast :D , enkele opbergdoosjes en een ideetje voor mijn vloer.

Voila:

photo 470052

een stuk zwart/wit/grijs geblokt kadopapier kan mogelijks dienen als vloertje.
Mijn eerste indruk: wow niet mis, moet lukken.
Ik zal zien al het zo ver is.


tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2019 22:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Bouwnieuws met kleurtjes.

Ik had dringende een nieuwe primerspuitbus nodig. In mijn schoonvaders garage vond ik een anthraciet-kleurige primer. Spoot wel goed , dus proberen :wink:

photo 472144

Je kan het verschil tussen blank en gespoten plastic zien daar waar het trapje moet komen.

Met de basiskleuren (licht)grijs, wit en rood geeft dit het volgende:

photo 472146

photo 472147


Na een volledig dag drogen, kon er al verder gegaan worden met accentjes, washes, drybrushes,... en andere reutemeteutes.

photo 472145

photo 472148

photo 472149

photo 472150

photo 472153

Nog veel werk, zoals jullie wel zien.
Zo zal ik de komende dagen bezig zijn met dit alles tot het gewenste resultaat dat ik wens.

De onderste boord van het huis wordt later aangepakt als het op de vloerplaat gekleefd wordt. Daar is nog wat werk aan om allerhande kiertjes op te vullen.



Maar dat is voor volgende keer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2019 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Gaat al de goede kant op. Zo in kleur ziet het er ineens heel anders uit.
Vooral die laatste foto ziet er erg mooi uit!

Wellicht een idee om de bakstenen met 3 tot 4 verschillende tintverschillen van het basisrood individueel om en om te schilderen.
Is een werkje, maar komt het eindresultaat ten goede.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 maart, 2019 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Mooi die vorderingen!

Wat een beetje schilderwerk al niet kan doen.
Ik ervaar het ook altijd bij mijn eigen projecten.
Motiveert altijd om lekker door te gaan. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2019 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Jaja, kleurtjes doen je model leven.

odorf schreef:
Wellicht een idee om de bakstenen met 3 tot 4 verschillende tintverschillen van het basisrood individueel om en om te schilderen.


Dat heb ik wel gedaan, het was misschien wel iets te subtiel om verschil te zien. :?


Ik heb een nu grijze wash gebruikt om de voegen te creëren ipv een beige zoals bij de kerk-dio.
Waarom? met de grijze cement-gevel van het huis, hadden ze dus cement genoeg om de stenen op elkaar te zetten :wink:
En het is eens iets anders. :mrgreen:

photo 472779

photo 472778

photo 472775

photo 472774

photo 472773

photo 472777

Misschien nog eens een drybrush-sessie overwegen :?
Trap aan de voordeur moet wel nog afgewerkt worden, hoor.

Een vraag aan jullie

photo 472776

Ik wens nog 2 vensterluiken te hangen. Maar hoe kan ik een effect van afbladderende verf creëren?? op de luiken en op de ramen en de deur. Nu is da maar saai bruin.
Iemand een idee of tip?
Ik hoor het graag.

Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 maart, 2019 22:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi die stenen met die wash. :brouw:

Vensterluiken;
Oud hout is vaak grijs. Je kunt ze in de kleur schilderen die het moet worden, bijvoorbeeld blauw. En dan met een sponsje grijze verf aanbrengen. (verf op sponsje, beetje afdeppen aan keukendoek, en dan met het sponsje op het luik deppen.) Draai regelmatig met het sponsje om repeterende vlekken te voorkomen.

Als je het nog mooier wilt doen schilder je de luiken eerst de kleur, weer bijvoorbeeld blauw, dan meng je iets lichter blauw en daar doe je een drybrush mee. Om gesleten verf te creëren en dan met een sponsje met grijs om kaalgebladderde stukken te maken.

Later zou je met een donkere wash nog de lamellen wat meer diepte kunnen geven.

Maar probeer het eens met een proefstukje.

In plaats van blauw kun je natuurlijk iedere kleur doen die je wilt.

Check ook een Esthers Traction Avant verslagje. In de link hieronder staan een paar blauwe deuren die ook fraai zijn verweerd. Als idee: >>linkje<<

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 mei, 2021 18:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Na meer dan 2 jaar kan ik deze eens opnieuw tonen aan jullie.
Vooraleer ik mijn stash weer aanvul, heb ik me voorgenomen enkele begonnen projekten eerst af te maken.
Dus het 2e ruine-diorama en misschien nog de HEMMT.

Eventjes terug in de tijd:
Mac Reel schreef:
Maar hoe kan ik een effect van afbladderende verf creëren??


Dat heb ik geprobeerd door dikke grijze acrylverf te 'smeren' en deppen zodat er dikke lagen werden bekomen. Van dichtbij gezien modelbouwtechnisch een ramp, maar van op een afstandje toch wel aanschouwelijk :wink:

photo 537437

Door gebruik te maken van snippers folie van een diepvrieszakje, heb ik de ramen voorzien van glasscherven.

Aan het interieur werd ook het één en ander gedaan. Ik vond het maar povertjes.
Het kadopapier als vloertegels werd met pritt op de vloer geplakt en voorzien van plintjes.
Van een afgedankt houten 3D-puzzel werden houten latjes gesneden om balken te hebben voor een plafond/vloer 1e verdiep. Door het een wash te geven werd volgend resultaat bekomen.

photo 537436


Ook werd een tegelmuurtje gescratched en geplaatst waar ik dacht dat er daar een keuken zou kunnen gestaan hebben.

photo 537433

Door de zwevende vloer was er dus een open ruimte boven de grondplaat.
Plastic latten werken de boord af.

photo 537438

Door het abrupte overgang van vloer en grondplaat moest ik efkes nadenken hoe ik dit vloeiend in elkaar kon laten lopen.
En nu komt de fun part of the game: steenbrokken en puin. 8)
Hiervoor gebruikte ik volgende ingrediënten:

Steentjes voor in een aquarium:
photo 537442

Steentjes uit een industriële waterfilter. (? aktieve kool ?)
photo 537432

En koffiegrut
photo 537434

Aanbrengen door gebruik van houtlijm en verdunde houtlijm in verschillende lagen:
eerst de grote steentjes , dan de filtersteentje en dan het koffiegrut.
Tussen de lagen werd er dus met water verdunde houtlijm gedruppeld zodat alles mooi in elkaar vloeit.

photo 537443

photo 537444

photo 537440

photo 537439

En als laatste heb ik ook nog een beetje bloem gestrooid om nog een fijnere structuur te hebben.

photo 537441

Nu laat ik alles zeker een weekje drogen en hopelijk wordt er een mooi resultaat verkregen, want ik zou de 'afgebrokkelde' bovenkant van muren ook zo willen doen. Deze zijn nu een beetje te gladjes.

Tot de volgende :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement