Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 9:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 539 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 54  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2019 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Ha Odorf en Jeroen,

Bedankt voor het meedenken!

Dat verspringen is een gouden tip, want nadat ik de geveltekening gemaakt, miste ik wat.
En jullie raden het al, ik wist niet wat. :D

Ik zie de verspringende gevel ook al helemaal voor me!
Deze week even opnieuw een geveltekening maken voor de nieuwe situatie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Vandaag na een geslaagde excursie weer verder met het dio.

Ik ben begonnen met het aanleggen van de straat.
Wederom steentjes van Plus Model, maar nu geen granite, maar sand stone.
Dit zijn gelige stenen.
Ook bij dit stukje straat wil ik geen strakke aanblik.
Het karton golft hier en daar en dat draagt daar wel aan bij.
Stavelot ligt in de Belgische Ardennen en de kwaliteit van de wegen daar is in de tegenwoordige tijd niet alles, dus toen zal het niet veel anders geweest zijn.

Werkwijze is hetzelfde als bij het “Switchback” dio, ondergrond insmeren met houtlijm en steentjes leggen.
Ook nu heb ik bij de steentjes beschadigingen aangebracht door ze met knikkers in een handdoek te doen en het geheel op en neer te rollen.
Ik heb de beschadigingen dit keer minder gedaan dan het vorige dio.

De bovenste rijen gaan wat scheef, dat was niet de bedoeling, maar dat zal straks bijdragen aan de aanblik.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 14:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Ik heb even wat hulp nodig.

Aan beide zijden van de straat komt een stoepje te liggen, anders werd de straat wel erg breed voor en doorgaande weg in een klein stadje.
Kijkend naar de foto hieronder, wat ziet er beter uit: de stoepsteentjes in dezelfde kleur (links op de foto) of in een andere kleur (rechts op de foto)?

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 18:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Toen ik zo'n weggetje bouwde, heb ik geprobeerd het wat te laten afwateren en er spoorvorming op te zetten.

photo 462257

photo 462258

Als je dus een trottoir wil toevoegen , moet de weg aan beide kanten wat lager liggen, zodat het water weg kan. Anders staan daar plassen. Ga voor dezelfde kleur, dat lijkt me praktischer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Bedankt voor het meekijken Steven.

Ik zat bij de kleur van het trottoir juist meer te denken aan de grijzige steentjes omdat je bij het trottoir vaak zit dat die stenen een andere kleur hebben, maar ik kan uiteraard ook de steentjes van dezelfde kleur gebruiken en ze een wash geven.
De weg lager leggen komt goed want het stoepje komt straks wat hoger te liggen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2019 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
De bestrating krijgt vorm.
In het begin dacht ik even dat het niks zou worden.
In vergelijking met de bestrating in m’n “Switchback” dio ligt de bestrating er tot nu toe er niet overal even netjes in, hier en daar behoorlijk scheef.
Geen idee hoe dat kan.
Mijn geluk is dat op de stukken waar de bestrating er erg scheef in ligt, straks de M10 eroverheen staat.
Een ander geluk is dat er op de referentiefoto veel zand op de bestrating ligt.

Op de foto’s is te zien dat ik meer putdeksels aangebracht heb in de bestrating.

Toch ben ik eigenlijk erg tevreden tot nu toe.
Zeker als je naar de onderste foto kijkt.
Daar ben ik aan de stoep begonnen rechts en heb ik met een mengsel van kinetisch zand, water en houtlijm de onderste voegen dichtgesmeerd.
De stoep is lager dan een normale stoep, dit heb ik zo gedaan omdat in de referentiefoto ook geen verhoogde stoep te zien is, maar ik wilde wel een duidelijk onderscheid tussen straat en stoep.
De M10 lijkt op de foto ook licht schuin te staan en dat kan ik op deze manier creëren.
Ik heb wat zand op de straat laten vallen en dat tussen de voegen gewreven.
Het schuurt over het oppervlak van de steentjes tijdens het in de voegen wrijven, waardoor ze dof worden en er meteen gebruikt uitzien.
Dat verbetert de aanblik van de bestrating enorm.

De bestrating rondom de ronde putdeksel op de onderste foto moet uiteraard nog netjes afgewerkt worden.
Straks nog een roodbruine wash over de steentjes en dan begint het toch alweer een heel gaaf stukje bestrating te worden.
Naar mijn eigen bescheiden mening uiteraard! :D

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2019 18:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Zo'n klinker straatje knapt er niet van op als er een stel van die taks overheen aan het karren zijn, en zo te zien ook nog draaien, die hadden echt de straattracks er niet op en zo. Daarbij is dit toch oorlogsgebied en zal er best een granaat oid op het straatje zijn geland, en ja, das wat anders dan netjes er in gooien en aftrillen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2019 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Zeker waar Bert.

Het moest er in ieder geval minder hult en bult uitzien dan bij het “Switchback” dio en dat is gelukt.

Na vandaag is dit het resultaat tot zover:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2019 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Voordat ik de bestrating afmaak, heb ik de gevelopzet veranderd.
Ik ben aan de slag gegaan met het verspringende stukje gevel.

Ik heb van de linkse gevel twee cm afgehaald en die meer naar links verplaatst omdat het verspringende deel anders wel een heel smal strookje zou worden.
Nu weet ik ook waar ik de putdeksel aan de linkerkant in de stoep kan plaatsen.

Dit moet dan de opzet gaan worden, met het verspringende stukje gevel en de redelijk definitieve opstelling van de figuurtjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 apr, 2019 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Eigenlijk wilde ik pas weer een update geven als de hele bestrating erin lag, maar ik kon niet echt wachten. :lol:

Op wat stukken stoep na ligt de bestrating erin en met de gevelopzet erachter, vind ik de aanblik tot nu toe erg gaaf voor een stuk straat in een plattelandsdorpje.

Hoewel ik alles goed uitgerekend had, kom ik de kleine sandstone steentjes tekort.
Ik had ook dezelfde steentjes in granite besteld, dus daar maak ik de stukken stoep mee af.
Een groot probleem is dat niet, want de steentjes krijgen straks een rood/roodbruine wash, dat zal straks tot wat kleurverschil leiden.
Komt de aanblik alleen maar ten goede want in een straat vol met klinkers is er ook kleurverschil.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 539 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 54  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement