Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 8:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2018 12:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
De bepleistering op de wanden is eindelijk droog en vandaag maar eens met verdund wit schilderen


@ Esther dank voor de tip en krijt heb ik ook en ga eens op wat proefstukjes er mee aan de slag.

@ Walther wellicht een domme vraag maar bedoel je met gekalkt net als de rechtermuur of moet ik bakstenen wand
gewoon met witte kalk waar je ook je plafond mee doet b.v. wit maken en ik begrijp uit jouw tekst dat je dan het steen motief
niet meer hoort te zien ?

@ Sebastiaan veel werk maar het word wel leuk zo

Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2018 12:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
In vroegere tijden werd bepleistering aangebracht in twee lagen: een bruine laag bestaande uit een mengsel van leem en/of klei en gehakt stro, daarover zette men een dun laagje kalk. De bakstenen muur op de foto werd behandeld met ongebluste kalk. Die kalklaag had het effect van verf en dus blijf je de structuur van de bakstenen zien.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 dec, 2018 9:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Het heeft even geduurd maar ondertussen enige werkzaamheden aan mijn project gedaan


De wanden zijn tot zover klaar en vraag me af moet ik ze nog geler maken i.v.m. de zogenoemde vochtplekken ?


Afbeelding

Ondertussen vast maar een beetje begonnen met het binnenwerk
Binnenwerk staat nog los momenteel.

Afbeelding


Bedankt voor het kijken en de reacties alvast

Iedereen hier een fijne en gezellige kerstdagen toegewenst


Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 dec, 2018 10:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Voor zover ik kan zien op de foto ziet je balkenconstructie er al goed uit!
Betreft die vochtplekken: niet vergeten dat je je nu meer dan 100 jaar in de tijd verplaatst, de foto's van Sebatiaan zijn recent na restauratie. In 1918 zal het fort - en zeker het ondergrondse gedeelte - heel wat te lijden hebben gehad van vocht en schimmel. Dergelijke vochtplekken gaan van gelig tot bijna zwart, naargelang de vochtigheid van de muur.
Neem nu bvb het fort "La Ferté" in Frankrijk, ook uit die tijd... daar ligt het diepste gedeelte 35m onder de grond en in die gang daar is het zodanig vochtig dat er zelfs paddenstoelen onderaan de muren groeien en zien de muren bijna zwart van de schimmel, ook nu nog!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 dec, 2018 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Het vordert goed! :D

Wat Walter zegt, klopt. Die forten hadden toen ook al veel te lijden onder het vocht.
Als je nu door fort Vaux loopt of door fort Douaumont, het belangrijkste fort van de ring van forten om Verdun, kom je stalagmieten en stalagtieten tegen en die groeien zeer langzaam.

Jij ook fijne dagen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 dec, 2018 12:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Vocht was tot na WO2 een groot probleem in de bouw, ook bij gewone huizen. In die tijd was "waterkering" vrij onbestaande, huizen werden rechtstreeks op de grond gebouwd en zelden met een fundering. Nu zit er tussen de fundering en de muur een "waterkering", d.i. een waterdichte laag die verhinderd dat het vocht in de muren stijgt. ook van "spouwmuren" had men niet gehoord... bij veel gebouwen zoals forten werden dus heel dikke muren gebouwd om vochtinsijpeling zoveel mogelijk in te perken. Bij majestieuze gebouwen zoals paleizen en kerken werden wel vochtbestijdende maatregelen genomen maar die waren heel duur. Zo had de bouw van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal te A'pen last van grondwater, één van de architecten: Pieter Appelmans kwam met de oplossing en legde onder de fundering een dik tapijt van koehuiden wat ook werkte... dat was al in 1352! Maar bij forten, gewone huizen, boerderijen, etc zag men niet zo nauw, daar werd die techniek niet toegepast. Gezondheid was ondergeschikt aan geld! :evil:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Laatst bijgewerkt door walesha op vr 28 dec, 2018 19:33 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2018 16:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Walther bedankt voor de uitleg

Ben inmiddels wel met gele pastel krijt over de muren gegaan maar denk dus afgaande op Sebastiaan en Walther dat het
nog veel erger kan.

Maar dacht voorzichtig beginnen want meer tinten erbij is sneller gedaan dan extreem en te veel weer weg werken


Verder bezig geweest met het houtwerk zoals jullie zien
Beetje puzzelen en veel passen en meten maar dat maakt het ook weer leuk en uniek en ben best tevreden met het resultaat tot nu toe en ben uiteraard weer benieuwd naar jullie reacties.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Tot zover de bouwwerkzaamheden
Bedankt voor het kijken


Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2018 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Goed bezig hoor tot zover!

Ik denk inderdaad dat je je met het gele pastelkrijt kunt uitleven. :)
Zeker als ik denk aan de beschrijvingen die ik heb gelezen over de omstandigheden in de forten tijdens de Eerste Wereldoorlog en de vochtige toestanden in de forten zoals ik ze zelf gezien heb de laatste twaalf jaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2019 9:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha Richard,

Ik zit deze week vier dagen in Verdun en omgeving voor onze jaarlijkse Eerste Wereldoorlogexcursie.
Mocht het geval zich voordoen dat we in Fort Vaux belanden met onze groep, wil je nog foto's hebben van de hospitaalruimte?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2019 14:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Hoi Bas

Ja zeker graag zelfs want zit een beetje vast met dat dio
Mocht de gelegenheid zich voordoen hou ik me aanbevolen voor detail foto's hoe de brancards hangen o.a.

Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement