Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 12:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 apr, 2019 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 apr, 2019 11:49 am
Berichten: 1
Woonplaats: Rotterdam
Hoi, heb speciaal een account aangemaakt hier, zodat ik op de hoogte blijf van je vorderingen van dit project. Wat je aan detaillering laat zien is W-A-A-N-Z-I-N-N-I-G. Kwam nauwelijks aan werken toe deze ochtend want ik heb het hele draadje doorgelezen.. heel interessant! Minpuntje: geen enkel stukje treinspoor te bekennen :oops:
Ga zo door zou ik zeggen. Als je weer verder gaat met het metselen van de gevels, in veel 'vintage' bakstenen-muren zie je ook hier en daar wat donkere (tot zwarte) bakstenen in de gevel zitten. Dat komt omdat die steentjes onderin de oven stonden tijdens het bakken, zwartgeblakerd dus (heb ik eens geleerd tijdens een rondleiding in de steenfabriek te Lochem). Misschien aardig om dat effect mee te nemen. Of ga je ieder steentje nog apart behandelen als de hele gevel klaar is?
Nog een tip waar je niet op zit te wachten: kleine rondjes uit papier mooi rond 'stansen' (dus zoals bij de metertjes bovenop de gasfles) gaat redelijk goed met zo'n gaatjestang (voor broekriemen). Op zo'n tang zitten een aantal diameters van ø2 tot 4 mm. Gebruik 'm zelf voor verkeersbordjes in 1:160.
Groet,
Vincent

_________________
http://www.modelbouwwerk.nl
Instagram: @de_modelspoorgoeroe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2019 15:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Bedankt GoeroeVincent!,
Ook dank voor de tip over de rondjes ... ik was mijn 'Revolvertang' al lange tijd kwijt.
Maar heb onlangs een nieuwe aangeschaft. Dus toekomstige rondjes zullen ook aan uw kwaliteitsstandaard voldoen :mrgreen:

Waardevolle tip van die donkere steentjes!
Ik wilde ze eigenlijk niet meer gaan na-behandelen. Ik denk dat ik de volgende gieting gewoon wat donker pigment aan mijn mix toevoeg.
En deze serie steentjes dan door de eerdere productie steentjes meng.

Bert Takken schreef:
Veel beter kop, de kleuren zien er nu overtuigender uit, en toch, jij moet in staat zijn om die ogen te doen, ik twijfel in ieder geval niet aan je

@Bert bedankt voor het vertrouwen in mijn kunnen ... niet geheel terecht hoor;

Lippen, ogen, wenkbrauwen en oren gedaan, heb ook Sjaaks zolen en sokjes van kleur voorzien.
Nu nog een nieuw horloge en een peuk in zijn hand en dan ben ik wel klaar met Sjaak.

photo 473907
photo 473908
photo 473909

Ik ga lekker geen ingezoomde foto's tonen. 8)
Ik zeg een 5,5 uit 10. Voor mij net voldoende om door te gaan.
(Het gezicht/ogen wel te verstaan ... de rest ben ik wél tevreden over.)
Ogen waren drama om op te zetten, ik heb het vele keren over gedaan. :evil:

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op do 04 apr, 2019 23:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2019 18:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Mooi man. Misschien nog een ultra matte vernis het t shirt lijkt nog een beetje glanzend.
Verder vind ik wel dat je met je goed met je schaduw bezig bent geweest maar ik mis iets bij het t shirt het is een beetje saai. Nu snap ik ook dat het lastig is om dit te veranderen maar ik wou het toch kwijt

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2019 19:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Bedankt Martin!
Dat van die vernis is een goede, daar twijfelde ik over, en het is nu nog goed uitvoerbaar.

Het is een groot leeg vlak, en de meeste plooien voorop lopen vertikaal waardoor ik niet echt wist wat ik met de hooglichten/schaduwen aan moest om het daar ‘spannender’ te maken.
Ik was ook bang dat als ik dat licht/donker voorop te ver ging overdrijven ik Sjaak teveel borsten of buik zou geven. :lol:

Ik heb nog gedacht om het shirt voorop nog van een print te voorzien. Ik kwam er niet uit wat ik dan wilde. Zo’n print op een t-shirt wordt snel nogal druk en trekt dan teveel aandacht naar mijn zin.
Maar door jouw opmerking is het gaan borrelen :idea: en heb ik een goed idee waar ik zelfs heel misschien ook nog wat extra lichtinval in kwijt kan.

To be continued.

Tnx,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op do 04 apr, 2019 23:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2019 23:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
En meteen daad bij het woord gevoegd ...

Polygoon-Journaal-stem:

De 'Boehringer Ochsenkopf' is een beeldmerk dat op de eerste Unimogs werd geplaatst.
Boehringer heeft de eerste serieproductie van de oer-Unimog uitgevoerd.
Daarna ging de productie naar Mercedes Benz, maar de ossenkop heeft nog langere tijd de motorkap gesierd.


Mooi symbool voor Sjaak z'n shirt.

Malletje gesneden uit Kip-tape;
photo 473935

En met heel licht grijs en iets donkerder grijs (schaduwen) bespoten.

photo 473934

Tevens is zijn shirt van een matte laag voorzien.
Blijft lastig, écht matt op een model krijgen.
Ik heb nu de matte lak van Vallejo gebruikt met -extra- een 1:1 toevoeging van Matt-medium.
Normaal wel goede ervaringen mee. En tóch is het nu nét niet helemaal matt.
(Goed geschud, gemengd én heel dun gespoten ... zou normaal moeten werken)

Welke matte lak -op waterbasis- is écht matt-komma-matt??
Dat is de vraag voor vanavond ...

Tot de volgende,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op vr 05 apr, 2019 10:10 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2019 6:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Ja super tof.

Ik gebruik AK ultra Matt vernis en breng het gewoon met een penseel aan.

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2019 7:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ik denk dat jij rechtshandig bent en met Sjaak zijn linkeroog begonnen bent......zo te zien aan de stand van de ogen

En raar maar waar, ik wil juist wel de macrofoto's zien, omdat ik je dan veel beter tips en truks kan geven om eventueel te verbeteren of voor een volgende keer leerpuntjes mee te geven.

basis is heel simpel, zet eerst bij zijn rechteroog een vertikaal streepje van waar de iris wil, daarna het linkeroog (je dekt dan namelijk het eerste oog niet af en weet je waar je moet positioneren)
Daarna neem je een sateprikker die je even in de juiste grootte van de zwarte ondergrond schuurt met aan de bovenzijde een plat vlakje (dat zet je dan tegen het bovenste ooglid aan)
Even in de zwarte verf dopen en dan stempelen. Dit herhaal je dan voor de oogkleur.

Ben je linkshandig even de andere volgorde van oog beginnen.

Het t-shirt: Zet een sterke LED lamp recies boven Sjaak en je ziet direct waar de highlights en waar de shadows moeten.
Het 2D effect ka je opheffen door de 12 o'clockmethode te hanteren, dus op de schouders wat meer oplichten, de oksels wat donkerder maken, dus naar de oksel toe steeds wat donkerder laten worden, de basis is al goed, dus die hoef je alleen maar te accentueren. De naainaadjes kan je wat donkerder maken, met een oplichting in het midden. Omdat je tijdens het schilderen of spuiten er redelijk dicht met je neus opzit, lijkt het al gauw overdone, maar dan moet je juist nog even doorgaan. Als ik twijfel zet ik de figuren vaak even op 50 cm van een spiegel en kijk dan in de spiegel hoe of wat.

De basis in het gezicht is gewoon goed, daar moet je niet veel meer aan doen , Sjaak kijkt een beetje als kameleon, net mijn collega die Kikkeroog als bijnaam heeft. maar op kijkafstand valt dit niet veel op hoor, dus maak je daar niet te druk over. Ogen zijn nu eenmaal moeilijk want daarmee breng je een ziel in je figuur

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2019 20:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Martin,

Bedankt voor de tip, dan zal ik dat eens gaan proberen.

@Bert,
Als eerste een:
photo 473969
Voor de onvermoeibare stroom handreikingen en tips van jouw kant.
:brouw:

En dan nu toch ... vanmiddag foto's gemaakt van wat ik eigenlijk niet wil zien.

photo 473968

Knap dat je meteen kon zien dat ik rechts was. :lol:
Maar inderdaad ik heb het hoofdje 90º dwars neergelegd kin naar links ogen naar rechts en toen ben ik begonnen met mijn rechterhand om met mijn penseeltje eerst Sjaak's rechteroog (kijkers links) van een streepje te voorzien. En daarna het onderste oog, het linkeroog (kijkers rechts). Na het zetten van deze streepjes zag ik al dat het mis was. Ik heb toen onnoemelijk veel keer geprobeerd om het met wat wit op te vullen en het streepje richting neus op te schuiven. Wat ik ook deed, het lukte niet.
Extra lastigheid is dat het bovenste ooglid verder naar buiten uitsteekt zodat je daar ook steeds met je kwastje tegen aan zit.
Daarna toch maar afgemaakt met de speld het glimmertje. Dat ging ook al :evil: niet ... want dan had ik voldoende natte verf op mijn speld en drukte ik het op het oog en kwam er geen verf meer los van het speldje.
Acryl droogt dan te snel denk ik.

Anyhow, toen ik echt een hele avond met die ogen aan het ploeteren was geweest had ik echt zoiets van: één keer, nooit meer!
Dat zakt dan wel weg ... maar ik vind dit echt een beproeving. :mrgreen:

Ik kwam er ook nog achter dat Sjaaks linkeroog (kijkers rechts) niet goed was nagekeken op onvolkomenheden.
Dit onder-ooglid heeft aan de oorzijde een putje, daar loopt verf in.

Misschien ga ik er aan het einde van het weekende nog eens mee aan de slag.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 apr, 2019 23:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Zo, dan krijg ik eindelijk erkenning :mrgreen:


Ik zie al een aantal punten die je moet verbeteren.

Zo in de macro is je verf te dik, je kan dit beter verder verdunnen en dan een paar laagjes opbrengen, hiermee wordt het minder korrelig. Ik weet dat het heel frustrerend kan zijn, maar geloof me, mijn gemiddelde verftijd op een gezicht is toch een uur of 10, alles bij elkaar en ik dan pas redelijk tevreden ben, dan merk je het grote voordeel van best verdunde verf, dan maakt het niet zoveel uit hoeveel laagjes je opbrengt (okee, er is wel een maximum hoor)
De iris mag breder, het zijn nu wat katachtige ogen, zijn linker oog is wel beter dan zijn rechter.
Het is een veel gemaakte fout door een volledige ronde iris te willen schilderen, dat kan nog wel bij vrouwen, maar bij mannen komt dat heel weinig voor, je moet dus meer aan liggende halve manen denken, dus je kan alles nog prima redden. het is ook makkelijker om het gezicht gewoon met de kin naar beneden te douen, ik gebruik een mini handbankschroef met houten handvat, bij veel figuren is dit zichtbaar. Het is gewoon zo, dat je onder een hoek, de ogen toch vaak niet gelijk krijgt, dus het is echt geen misser van je, zeker niet als je hier geen ervaring mee heb. Eerlijk gezegd ben ik ook nog steeds een tobber en soms pakt het met geluk goed uit.
Het is inderdaad soms een crime om met een speld het witte puntje te zetten, ik doe dat tegenwoordig weer met een penseel, maar je moet hoe dan ook verduveld goed opletten dat je wel op het juiste moment je penseel stil houdt anders heb je weer een geheel wit oog.
Kijk, de basis is goed, je begrijpt de essentie, het is een kwestie van doen en niet nadenken. Ik werk heel veel puur op gevoel en bij dit gezicht zou ik direct meer oplichting aan brengen aan de bovenzijde van de wangen weglopend naar de zijkant naast de ogen, zijkant van de neusvleugels en brug, het uiterste bovenste topje van de wangplooien, heel liht midden van de onderlip

De zijkant vanaf de oren wat donkerder maken met een vleugje donkerrood afgedekt met een paar glazings met bruin.

Het onderste ooglid heel dun oplichten net boven de ogen wat donkerder maken. Maar dat zou ik doen en ik verwacht niet dat je dit alles ga doen, hardlopen leer je ook met de eerste voorzichtige wankele stapjes. Figuren schilderen is ook iets wat je moet liggen, net zoiets wat bijv Jeroen en Peter hebben met hun voertuigen, ik krijg dat nooit goed. Dus raad absoluut niet ontmoedigd door jouw foto's en mijn woorden. Je moet gewoon uitvinden waar het goed en waar het fout ging en dat moet je onthouden, daarbij, en ik merk dat zeker, het ene figuur schilderd makkelijker weg dan het ander. Kijk maar naar mijn beide Spitfire piloten, die met het hondje was raar genoeg een draak om te schilderen, de ander vloog als het ware uit mijn vingers

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 apr, 2019 10:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Het was bijna zover dat Sjaak met kop en kont in de kliko zou verdwijnen.

Ik heb meerdere malen de ogen uit frustratie compleet kaal gehad.
Als bonus krijg je dan fijne rafelrandjes.
photo 474131

Eerste poging leverde twee mooie irissen op. die ook nog rechtuit keken en van gelijke grootte waren.
Als ik daar was gestopt was allles okee geweest ...
Maar met de glimmert ging het mis. Vele pogingen daarna leverde steeds slechtere resultaten op.
Toen was ik inmiddels al aardig aan het trillen en kreeg ik de iris in de nieuwe versies ook niet meer goed.
Van 20:00 tot 23:30 geconcentreerd stilzitten was ook niet echt lekker meer.

Anyhow the results;

photo 474130
photo 474132

Nogmaals bedankt voor alle handreikingen en tips. Bert, die tip van het cocktailprikkertje is écht een waardevolle! Tenminste, voor mij werkte dat goed.

Ik laat het hierbij. Sjaak krijgt misschien nog een mat laagje als ik de extra Matt te pakken krijg.
(Op Intermodellbau, 8 hallen met van alles en nog wat was er één leverancier die AK had. Maar extra matt was er niet. Wél nog een mooi en zeer fijn penseeltje gekocht.

Misschien, heel misschien komt er ooit een nieuw figuur ... en dan zal ik zelf zeker dit hele topic na gaan lezen voordat ik begin.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement