Beste medebrouwers,
Ik was al langere tijd aan het nadenken over een diorama voor mijn 1:24 Unimog. (Zie onderschrift) Hier heb ik in 2014 het laatst aan gewerkt.
Ik had steeds geen goed idee wat ik er mee wilde, en het geheel werd zo fragiel dat ik hem -om beschadiging te voorkomen- meteen na gereedkomen in een diorama wilde plaatsen.
Inmiddels begon het door alle mooie dingen die hier voorbijkomen wel te kriebelen.
Italiaans bergdorpje waar hij te koop staat? Duits herfstig wijngebied waar hij aan de rand is achtergelaten?
Zoveel leuke ideeën, maar tot voor kort niets concreets.
Het idee is nu dan toch geboren; het wordt een oude Nederlandse loods met een 'Sheddak', zaagtanddak in goed Nederlands.
Bouwstijl ergens eind 1800, met er in een werkplaatsje waar de Unimog wordt gerestaureerd. Vele internet-zoekopdrachten verder begint dat beeld steeds meer te landen ... daarover later meer.
Voor dat loodsje wil ik iets met echte steentjes. Niet de makkelijkste-, maar voor wat ik wil denk ik wel de beste weg.
Er zijn wat aanbieders van steentjes in diverse formaten, maar ik vond niet precies wat ik zocht.
Steentjes dus.
Daarvoor heb ik -na wat onderzoek over steenformaten- allemaal stukjes plastic van 9x4,3x2mm en 4,3x4,3x2mm gesneden.
Dit op een plaatje plastic gelijmd, randje eromheen, en klaar om er een siliconen mal van te maken.
Mijn siliconenrubber was op, ik had voor mijn testjes geen zin om nieuwe dure potten siliconenrubber te halen, daarom even gekozen voor wat goedkope kokers siliconenkit van de bouwmarkt. Is wat lastiger om de lucht langs de steentjes weg te krijgen, maar even proberen kan geen kwaad. Het duurt alleen heeeeel erg lang voordat de siliconenmal uitgehard is.
Na droging de mal losgehaald en meteen gevuld met een muurvuller/zilverzand/pigment-mengsel dat ik nog had staan.
Omdat ik weet dat luchtbellen bij het vullen van die kleine vormpjes snel ontstaan heb ik ervoor gekozen om de vormen in poedervorm te vullen en er daarna pas water bij te doen.
Dit was de oogst van de eerste test:
Ik had niet helemaal netjes gewerkt waardoor er toch wel grote verschillen in afmetingen van de steentjes waren. (links)
En ik had wel aardig wat luchtbellen in de siliconenvorm gekregen. (rechts). Zo'n luchtbel geeft extra rommel aan de steentjes. dit is weg te snijden, maar door zand in het mengsel breekt dat wat ruwer los. Allemaal niet echt mooi dus.
De steentjes heb ik wel gebruikt om een testje mee te 'metselen'
Dat gaat redelijk de goede kant op ... Maar de te ongelijke vormpjes stoorden mij.
Tevens geprobeerd of ik de grijze steentjes in een badje met rode verf gekleurd konden worden.
Maar dat viel tegen, ze werden vlekkerig en flauw gekleurd. (hieronder links)
Daarom een zakje rode pigment gehaald en dat gemengd met muurvuller en zilverzand (rechtsboven)
Hier kwamen mooi gekleurde steentjes uit, al zeg ik het zelf. Ook nog een gele variant aangemaakt voor de opvallende sierlagen die tussen mijn metselwerk moeten komen.