Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Huisje diorama
BerichtGeplaatst: do 22 nov, 2018 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Pastelkrijt krijg je door met een hobbymesje er wat af te schrapen, je mengt het niet met water maar je brengt het met een zachte kwast voorzichtig op.
Zeker met de kleur zwart moet je rustig aan doen, want het is gauw te zwart.
Voor naden een kiertjes gebruik je een vloeibare wash.
Met pastelkrijt krijg je een soort stoffige doorzichtige laag, bv wat mos of algen aangroei op sommige plekken.
Kijk gewoon naar bv oude huizen in je buurt, in een hoop spoorweg tijdschriften staan ook vaak tips.
Of op de site van Artitec, als je pastelkrijt gebruikt moet je wel een matte ondergrond hebben, op gladde oppervlakken
blijft het niet zitten....

Succes, Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Huisje diorama
BerichtGeplaatst: do 06 dec, 2018 16:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Hoi,

Ik ben afgelopen tijd bezig geweest met het verweren van het looppad rond het huis, en ik heb een terras toegevoegd aan het huis. Foto's volgen nog.

Ik ben nu eigenlijk bezig met de omgeving in te vullen, althans het bedenken ervan.

Als eerste wil ik mij richten op een eenvoudig aangelegd bloemen 'perkje' als uitzicht op het grote raam van het huis.

Ik heb in het foodtruck bouwverslag van Esther een uitleg gevonden hoe bloemen te maken, dat zag er mooi uit, maar aan haar schaal te zien meende ik dat dit te groot was voor mij.
Misschien heb ik het verkeerd gezien?

Ik zie ook bloemensetjes op modelbouw webshops te koop staan, Busch heeft een paar leuke (zelfbouw) setjes om flink wat bloemen mee te maken in 1/87 schaal.
Dat was helemaal niet duur, maar zelf bouwen lijkt me leuker.

Ik heb dus geen idee of bloemen in een 1/87/1:100 schaal zelf te maken zijn, misschien kan iemand mij daar iets over zeggen?

Bedankt en groet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Huisje diorama
BerichtGeplaatst: do 06 dec, 2018 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Je hebt het goed gezien. De foodtruck is 1/24 dus dat was een stuk makkelijker. Waar ik nu mee bezig ben is 1/43 en daar vind ik het al moeilijk om planten voor te maken, dus laat staan waar jij mee bezig bent.

Het makkelijkste is denk ik toch iets kopen in een modeltrein afdeling. Wil je toch iets proberen te maken, ( zou ik ook doen :wink: ) misschien heb je dan iets aan de onderstaande links. In het Engels maar met genoeg foto’s.

http://www.btz.se/minis/DIY/87_lilacs.php
http://www.btz.se/minis/DIY/144_lavender.php

Nog even over je vorige post. Ik gebruik zacht pastelkrijt. Als je daar afschraapt gaat het prima. Ik gebruik het veel voor het meer subtiele effect. Het lost ook niet op in water. Als ik een wat ruwer oppervlak wil, bvb roest, maak ik er wel een soort papje van met water. Ik heb het zo gebruikt op het golfdak van mijn schuur.

Succes!
Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Huisje diorama
BerichtGeplaatst: do 06 dec, 2018 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=51440&start=30#p1002871

Kijk hier ook eens. Antwoorden zijn soms dichterbij dan je denkt.

Als je wit vervangt door geel of rood krijg je ook weer andere bloemetjes.
Woodland Scenics heeft daar een setje voor met 4 kleurtjes.
Ik heb ook lupines in h0 gemaakt; stukje ijzerdraad insmeren met lijm, in bakje met strooisel dopen en daarna na droging op kleur brengen.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Huisje diorama
BerichtGeplaatst: vr 07 dec, 2018 7:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Mamo schreef:
Ik zie ook bloemensetjes op modelbouw webshops te koop staan, Busch heeft een paar leuke (zelfbouw) setjes om flink wat bloemen mee te maken in 1/87 schaal.
Dat was helemaal niet duur, maar zelf bouwen lijkt me leuker.

Ik heb dus geen idee of bloemen in een 1/87/1:100 schaal zelf te maken zijn, misschien kan iemand mij daar iets over zeggen?

Bedankt en groet.

In de regel is vrijwel niks onmogelijk maar bloemen maken op 1/87 lijkt me toch wel een hele klus en heel wat priegelwerk. :roll:
Maar ja... je kan het altijd proberen natuurlijk. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Huisje diorama
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2018 17:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Bedankt voor de tips aangaande de blommekes, ik heb wat strooisel besteld en ga daar binnenkort mee aan de gang.
In principe had ik al wat bloemen gemaakt bij de ingang van het huis naast de garage, zie foto's in begin van deze post, maar dit betrof foam kruimels op elkaar geplakt.

Hier enkele foto's van het looppad rond het huis, het is niet geworden wat ik voor ogen had, namelijk grijze ruw achtige tegels, verweerd.
Ik ben gaan experimenteren, wilde vooral een ruwig oppervlakte en uiteindelijk is dit het resultaat.

photo 462873

photo 462875




Het terras, hier is de kleur nogal donker uitgevallen na een bewerking van zwart pastelkrijt.
Het terras heb ik uit mn printer laten komen, de rode lijnen zijn de tussensteentjes, deze zien er misschien iets te onnatuurlijk strak uit, dit komt dankzij het afplakken voor ik ging verven.
Ik had eerdere terras versies met de hand geverfd, dit zag er ronduit slordig uit en ook onnatuurlijk.
Dus koos ik voor de uiteindelijk strakke versie van tussensteentjes.

photo 462874


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Huisje diorama
BerichtGeplaatst: za 08 dec, 2018 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Op de foto’s ziet het toch behoorlijk goed uit, vind ik. :D
Ik vind dat tegelpad rondom het huis erg geslaagd als je het mij vraagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Huisje diorama
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2019 23:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Hoi,

Ik ben aan de slag gegaan met de bloemen.
Had een zelfbouwsetje bloemen van Busch gekocht en de materialen om zelf te maken.

Aanschouw het verschil:

photo 467785


photo 467784

De schaal is 1:87 en de zelf gemaakte bloemen zijn ietsje groter dan de Busch bloemen, circa 1 a 2 mm.
De bloemen zijn varierend in lengte gemiddeld tussen de 5 en 7 mm.

De Busch bloemen vind ik mooier t.a.v. de bloembollen, die zijn echt ienieminie klein, en door hun plastic vorm realistischer vind ik, dan de zelfbouw schuimbolletjes.
De zelfbouw bloemen vind ik mooier t.a.v. de bladeren, die heb ik min of meer iets meer rondom de steel heen kunnen plakken in tegenstelling tot de 2D bladeren van de Buschset.

Graag verneem ik jullie reakties!
Groet,
Martijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Huisje diorama
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2019 17:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Heb een paar bloempotten geprint en 2 emmers, en een lading bloemen gemaakt, van eigen materialen dus geen Busch set dus, alhoewel een oplettend oog ziet 1 oranje tulpenbol wel uit die Busch set komen :).
De bloempotten heb ik gevuld met een bodempje aarde en daarop de bloemen gedaan, tussen de stengels als laatste nog een extra beetje aarde.

photo 468329


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Huisje diorama
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2019 16:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
In een tuin hoort ook een tuinhek vond ik, dus ik heb een hekje ontworpen en geprint.
Na het primen en bruin verven zagen ze er allenmaal heel uniform en plastic uit.
Heb alle hekjes bijna kaalgeschuurd met grof schuurpapier en met diverse andere tools beschadigingen aangebracht.

Van uniformiteit is nu in ieder geval geen sprake meer, ik kan stellen dat ik elk latje en balkje van het hele hek een unieke beschadiging heb gegeven, en gespeeld heb met verflaagjes en verwering, mede geholpen door een houtverweringssetje van AK heb ik het volgende resultaat bereikt:

Ps plantjes en potjes heb ik hier en daar opgesteld.

photo 469055


photo 469052


photo 469054


photo 469053


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement