Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 20:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2018 17:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Zondag de hele dag bezig geweest met strips snijden om de vorm te maken voor de pleisterlaag. De bedoeling in om een halve mm gips te gieten in de vorm van de muur en die dan voorzichtig op de muur te plakken. Door het aandrukken krijg je dan barsten zodat het oud lijkt.
In theorie dan :lol:

Voor het gipsgieten heb ik tot nu toe gips van de bouwmarkt gebruikt. Snel drogend. Nou en snel is het! Binnen 15 minuten is het keihard, na ongeveer 5 minuten begint het al in je bakje en kan je niks meer. De strips plak je met witte lijm op een gladde ondergrond. Waarschijnlijk ( weet het eigenlijk wel zeker :lol: ) heb ik niet netjes genoeg gewerkt waardoor er toch lijm onderuit gekomen is. Daar door kan je strips moeilijk loskrijgen van de dunne gips laag.
En dan krijg je al barsten voor je begonnen bent:

photo 458706


photo 458707

Dus weggoien, uithuilen en opnieuw beginnen!
Heb nu gips gehaald bij Pipoos. Hobbygips dat langzamer droogt. Bij de tweede poging wordt het in ieder geval netter werken met de lijm en niet alles in 1 stuk proberen te gieten.

Om even iets anders te doen heb ik toen maar de pompoen voor het wijk Halloween feest gesneden :mrgreen:

photo 458704


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2018 23:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Wow wat een mooie pompoen!
Multitalent!!! :mrgreen:

Over het gips. Ik heb goede ervaringen met Alebastine muurvuller. Dit is een soort gips dat iets flexibeler en steviger is. Maar wellicht werkt langzamer gips ook.
Ik begreep dat Marcel de ondergronden ook vaak inpakt met huishoudfolie zodat gips niet hecht aan de vorm.

Succes, ik volg het op de voet.

En ik ben begonnen met een mal voor losse steentjes op 1:24, maar dit ging de eerste keer ook niet helemaal goed. (Als troost) 8)

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 8:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik begreep eerst niet zo goed wat je met de muren van plan was maar nu heb ik het helemaal door. Gips gieten van een halve mm lijkt mij een hele opgave.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 9:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
Wow knap gedaan die pompoen , kan ze goed gebruiken voor morgenavond dan komen de kindjes van onze straat aankloppen om ons de stuipen op het lijf te doen krijgen maar onze voortuintjes (moeten ) worden versiert met kaarsen en spookachtige dingen ,wij gaan niet zover wel kaarsen enz. van die zaken en zeker een grote doos met snoepjes dat wel
Nu wat die meer betreft zonde he ? Maar kon je niet beter met een dunne plaat werken en daar een laagje opzetten dat heb ik zo al gedaan en daarna de bakstenen uitgekrast ?
In ieder geval suc6 met de verdere bouw
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 20:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jan, 2018 20:08 pm
Berichten: 341
Ik volg ook, sucses Esther...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2018 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2015 16:20 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Temse
Ik ga zeker volgen,succes ermee.
Marc S


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2018 15:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Gisteren met het nieuwe gips heb ik weer een nieuwe pleisterlaag gegoten. En deze keer is het prima gelukt. Ik kon de strips er zonder problemen afhalen en het hele dunne laagje gips bleef heel. Daarna heel voorzichtig op de muur geplakt en zelfs dat lukte!
Maar toen het er eenmaal opzat vond ik het helemaal niks. :( Het gipslaagje, hoe dun het ook was, is te dik voor 1/43. Ik denk dat ik in dit project te veel naar anderen werkwijze gekeken heb wat gewoon te ver van mijn eigen manier is. Naar anderen kijken om dingen te leren is prima maar 1 op 1 over nemen werkt gewoon niet. Voor mij dan :wink:
Kijk zelf maar op de foto hieronder maar ik denk dat jullie het wel met me eens zijn dat het niks is.

Maar niet getreurd! Ik maak gewoon een doorstart met het project. Nog steeds een barnfind alleen een andere schuur met meer hout. Voor de enige stenen muur heb ik het gipsblok al gegoten. Want dat heb ik wel geleerd dat je met gips prima kan werken.

photo 458869


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2018 17:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jan, 2018 20:08 pm
Berichten: 341
Gebruik je hiervoor hobby gips of gewoon iets uit de bouwmarkt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2018 17:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
De eerste poging waarbij het heel snel brak was snelgips uit bouwmarkt. De tweede poging die beter ging was hobbygips. Het gips van de bouwmarkt is in 15 minuten hard, het hobby gips in 30 minuten. Dat geeft je net iets meer tijd om het te verwerken.

Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2018 19:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jan, 2018 20:08 pm
Berichten: 341
Heb het ook geprobeerd met snelgids en inderdaad breekt snel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement