Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 1:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: uitgebreide diorama's
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2018 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 sep, 2018 21:56 pm
Berichten: 2
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw en na bijna 20 jaar wil ik eindelijk (ik ga) beginnen met een lange wens van mij. Graag zou ik willen een diorama willen maken van een compleet industrieterrein. (gericht op transport)

Echter ik heb geen ervaring en hoop op deze wijze wat tips te krijgen.... hoe te beginnen. Misschien dat er mensen zijn die foto's hebben en deze hier willen plaatsen.

Ik ben van plan om veel zelf te maken maar ook gebruik te maken van de schaal 1:87


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2018 1:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ga naar een winkel met toebehoren voor treinmodelbouw in schaal HO. Je zou ook eerst een plan moeten uittekenen van wat je wil bouwen. Is er een bepaalde reden waarom je meteen met iets groots wil beginnen? Je maakt namelijk kans om je te vergalopperen. Heb je al eerder aan modelbouw gedaan voor je op het idee van dit diorama kwam? Je moet in dit verslag ook foto's plaatsen, laat misschien al eens wat zaken zien die er volgens jou in moeten voorkomen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2018 8:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 sep, 2018 21:56 pm
Berichten: 2
Hallo,

Bedankt voor uw reactie. Ik heb gelukkig heel wat ervaring in de modelbouw, zowel hout als plastic.

Ik hoop dat er mensen zijn die voorbeelden hebben om eens een idee op te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2018 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een "compleet" industrieterrein... wat moeten we ons daarbij voorstellen? Het ene industrieterrein is het andere niet en: "Gericht op transport"... dan zit je eigenlijk niet meer echt bij "industrie" maar meer bij "logistiek". Bij een logistieke zone stel ik me dan magazijnen voor zoals Retail en distributie, waar vracht- en bestelwagens op en af rijden. Ga je naar het industriële kom je aan de echte fabrieken toe waar transport slecht een noodzakelijk kwaad wordt en zeker niet op de eerste plaats komt.
Dan nog de omvang van je idee: wat had je in gedachte want er zijn fabrieken die de grootte hebben van een middelgrote stad? Welke oppervlakte heb je tot je beschikking, blijf ik bij het "transport"... gaat dat enkel over de weg of ga je ook voor het spoor, desnoods ook een stukje over water (wat je meer en meer ziet dat dergelijke zones zich langs het water vestigen)?

Je idee klinkt ambitieus maar je blijft nogal vaag errond, met schaal 1/87 zit je goed maar ook deze kleine schaal kan zeer omvangrijk worden uitgebouwd zoals sommige megatreintafels. Ik volg dan ook Steven wanneer hij vraagt iets duidelijker te zijn betreft wat er zeker volgens jou moet opkomen en welke weg te denkt te gaan volgen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Het meest uitgebreide diorama dat ik ken staat in Clervaux (Luxemburg):

http://www.diorama-clervaux.com/

Ik ben er één keer geweest en het is echt zo ontzettend mooi gedetailleerd, in elk hoekje is wel iets gaande.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 23:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ga eens kijken bij MiniWorld Rotterdam.
http://www.miniworldrotterdam.com/
Of Miniaturwunderland Hamburg. (Miwula)
https://www.miniatur-wunderland.de/
Om ideeën op te doen, en begin met een groot stuk papier waar je je plannen op schetst en met kartonnen dozen en kokers de industrie op neer zet.

Ik heb veel diorama’s op 1:87 gemaakt (en nóg meer plannen) en het maken van zo’n plan scheelt veel teleurstelling achteraf.

Vaak is het ook leuker om kleinere stukken te maken, dan kun je je veel meer uitleven in details. En komt er nog iets af. Je ziet veel modelspoorders die starten met een enorme houten plaat met wat sporen en dan zijn ze zooo lang bezig met alles zonder dat je echt resultaat gaat zien dat ze de interesse verliezen
Je kunt ook een groot masterplan maken en dat opdelen in kleinere stukken van bijvoorbeeld 1meterx50cm. En deze stuk voor stuk uitwerken.
Dan zie je sneller resultaat en dat motiveert.

Odorf

Edit;
Ik ga nog even door op wat hierboven door de andere schrijvers ook al is gesteld;
- Welke ruimte heb je tot je beschikking (hoe groot wil je gaan - of hoe klein wil je het houden)
- Logistiek kan ook breed zijn, wil je een containerterminal met kranen, kades en schepen?
Wil je beweging en licht? Behalve treinen kunnen vrachtwagens ook heel mooi rijden met Faller Car system (en daar is veel meer mee mogeljk dan alleen Faller levert)
- heb je een bepaald budget in gedachten dat je eraan uit wil geven? Of een bedrag per maand ofzo?
- wil je het gebruiken om bijvoorbeeld een aantal vrachtwagens die je nu al hebt tentoon te stellen?
- wil je het alleen thuis tentoonstellen (vaste opstellng) of wil je er ook af en toe mee op stap?(beurzen/tentoonstellingen/brouwersdag)
- hoeveel tijd wil je er aan besteden en wanneer wil je resultaat zien?

Nog wat losse tips;
Als je kijkt naar Faller enzo dan wordt het al snel heel erg Duits, maar met wat verf en heel goed kijken naar het echte voorbeeld om je heen kan je dat ook ‘vernederlandsen’
Voor grote loodsen kun je ook bij het Amerikaanse merk Walthers kijken. Google eens op Walthers cornerstone series bijvoorbeeld. link
Maar merken als ‘Evergreen’ hebben ook platen plastic met allerlei ribbelprofielen waar je zelf iets mee kunt maken. Bij grotere grafische winkels zijn ook kunststoffen of metalen golfplaatvellen te koop. Zelf maken kan ook weer door een voorbeeldplaatje golfplaat te bedekken met dik aluminium folie en hier met een rubber rol of plaatje rubber het profiel in te drukken.
(Faller/Walhers is soms prijzig, (gemiddeld 25,- tot 150,- per kit?) maar sneller klaar. Zelfmaken is veel goedkoper, maar kan weer weken tot maanden per gebouw qua tijd gaan kosten.
Je kunt bijvoorbeeld ook zelf gaan tekenen in Illustrator of Autocad en dat uit Polystireen laten laseren of ingraveren bij bijvoorbeeld Snijlab.nl

Ik heb met een vriend ooit onder andere het diorama ‘Zone Industriëlle’ gemaakt. Dit is vrij klein. 1,20mx60cm, maar daar hebben wij alle gebouwen afgesneden zodat het een stukje uit een veel groter geheel lijkt. Dit is voor het grootste gedeelte zelfbouw uit platen polystireen en bijvoorbeeld Slaters muurplaten etc. Poppetjes en voertuigen zijn gekocht, of verbouwd uit bestaande modellen. Opslagtanks zijn kartonnen kokers, bekleed met dun aluminium.
Hier hebben we ongeveer 9 maanden vrije tijd in zitten. Ieder gemiddeld denk ik 2a4 avonden in de week.
http://www.modelbouwwerk.nl/2014/11/diorama-zone-industrielle/
Onderaan staan een paar foto’s

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2018 8:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
odorf schreef:
Ik heb met een vriend ooit onder andere het diorama ‘Zone Industriëlle’ gemaakt. Dit is vrij klein. 1,20mx60cm, maar daar hebben wij alle gebouwen afgesneden zodat het een stukje uit een veel groter geheel lijkt. Dit is voor het grootste gedeelte zelfbouw uit platen polystireen en bijvoorbeeld Slaters muurplaten etc. Poppetjes en voertuigen zijn gekocht, of verbouwd uit bestaande modellen. Opslagtanks zijn kartonnen kokers, bekleed met dun aluminium.
Hier hebben we ongeveer 9 maanden vrije tijd in zitten. Ieder gemiddeld denk ik 2a4 avonden in de week.
http://www.modelbouwwerk.nl/2014/11/diorama-zone-industrielle/
Onderaan staan een paar foto’s

Dat is een heel mooi dio odorf, sommige foto's kan ik zelfs ongeveer plaatsen op diverse locaties in Vlaanderen en btw: ook Vollmer heeft veel industriële modellen in het aanbod zitten.

Dan toch nog even een vraag aan de topicstarter: welke tijdslijn had je in gedachten want dat speelt ook mee in de presentatie van het geheel?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2018 10:50 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
Hoi Ruben,
Wanneer je groot diorama wilt maken, dan zou ik je een adviseren om eens goed rond te gaan kijken wat je er precies op wilt hebben.
Ik heb hier een link geplaatst van Rossie, dit is een mooi voorbeeld hoe je een (grote) diorama op kunt starten.
Veel succes ermee

De link:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=40649&hilit=rossie#p796765


Groet,
Fred

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2018 18:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er was een hele tijd geleden ook iemand die een diorama had gemaakt met vrachtwagens. Hij had die niet vastgemaakt en bootste de ene dag een ongeval met een graaflachine na waar hij een brandweerwagen bij liet komen, om dat 's anderendaags weer op te ruimen. Ik weet echter de naam van zijn topic niet meer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement