Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 70  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2018 8:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
De eerste heeft een overtuigend kopje, al is die voor de maatstaven te licht, ogen zien er zo echt uit. Met een washje kan je iets meer nadruk krijgen van de donkere segmenten op een gezicht, dus onder de ogen, langs de neus. misschien een strijkje penseel met basiskleur en hull red langs de zijkanten van het gezicht.
Maar als jij met Enamel schildert, waarom dan niet nat in nat werken? Dus als de vleeskleur nog nat is met een tipje bruin langs de donkere segmenten blenden en met wit over neus, bovenzijde wangen en kin blenden, je mengt dan de verf op het gezicht (wel een 000 penseeltje nemen he) of anders stipje bruin op de donkere plekken en dan met breed penseel van onder naar boven strijken en dan tipje wit op neusbrug streepje op wangbovenzijde en puntje op kin en dan van boven naar beneden strijken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2018 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Dat is wel grappig dat je dat zegt Bert, het figuurtje op de eerste foto heeft de roodbruine wash nog niet gehad (op de onderste foto wel, is hetzelfde figuurtje).
Vandaar dat die zo licht is.

Op de onderste foto heeft het figuurtje de roodbruine wash wel gehad.
Maar die onderste foto is eigenlijk te slecht om er echt goed iets op te kunnen zien.

Ik heb de washes dit keer met acryl verf gedaan omdat de verdunner daarvan minder hard stinkt dan de white spirit die voor de enamel nodig is.
En de basiskleuren doe ik tot nu toe altijd met acryl. Voor de washes gebruik ik wel vaak enamelverf en acryl als ik de juiste kleur niet heb van enamel.
Dus vandaar dat ik niet nat in nat gewerkt heb.

Dat met die stippen ga ik proberen bij een figuurtje.

Ik had eerst een donkere wash geprobeerd op het bovenste figuurtje en bij toeval bleef er een stipje achter in het oog waardoor hij nu een duidelijke pupil heeft.
Die wash was een enamel chocolate wash. Is het een idee om nu bij elk figuurtje pupillen aan te brengen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2018 11:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ja, maar kijk uit voor een poppengezicht (wijdopen gesperde ogen), vaak is een donker streepje horizontaal veel doeltreffender

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2018 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ok. Mooi! Ga ik dat proberen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2018 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Vandaag de laatste decals aangebracht op de halftrack. Nu kan ik doorgaan met het verder verweren ervan.

Afbeelding

Afbeelding

Ook verder gegaan met het aanbrengen van een donkere wash op de figuurtjes en geprobeerd om de plooitjes en randen in te schilderen. Klopt het dat dat bedoeld wordt met inlijnen?

Ik heb geprobeerd om met een donkere wash de lippen nog meer aan te zetten en ook de oren en de oogholtes mee te pakken.

Afbeelding

En bij de figuurtjes waar ik de helmen al van bevestigd heb, vandaag de decals op de helmen gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2018 8:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Je kan beter proberen de foto's op witte of blauwe achtergrond te maken, groen op groen werkt niet echt :lol:

Yep randjes en overgangen inschilderen heet inderdaad. inlijnen, de plooitjes schilderen heet voor de donkere kleur schadowing (1e, 2e, 3e) en voor de lichte kleur Highlights (1e, 2e en 3e)
De nummers geven aan dat er dan 3 tinten, steeds donkerder zijn gebruikt of lichter in het geval van highlights

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2018 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ja, dat is inderdaad wel een goeie Bert. :lol:
Ik zal inderdaad in het vervolg rekening houden met de achtergrond van foto's zodat het beter contrasteert.

Ik heb nu een chocolate wash gebruikt om de randjes en plooitjes in te schilderen.
Is dat juist of had ik misschien beter een zwarte wash kunnen gebruiken of is dat dan weer te donker?

Het inlijnen, doe je dat in 1 keer en de plooitjes schilderen ook of schilder je de plooitjes een aantal keren in en dan licht beginnen en elke volgende keer donkerder?
Volgens de nummering die jij noemt Bert?

Welke delen van figuurtjes worden er bedoeld met highlights, zijn dat de lichte delen van figuurtjes?
Misschien een stomme of voor de hand liggende vraag, maar voor mij is dit nog onbekend gebied en weer een stap verder dan alleen maar de figuurtjes een wash geven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2018 12:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Hoi Sebastiaan

Ben even aan het experimenteren geweest om riet te maken en wellicht is onderstaande een idee voor je

Ik heb van een blokkwast de steel afgezaagd en deze in een pot gedaan.
In de pot zit gewoon water met een paar druppels groene kleding kleurstof ( vond ik bij de vrouw in de kast :lol: )

Afbeelding

Na een nachtje in de kleurstof ziet het er zo uit

Afbeelding

Je kunt er nu zo bosje afknippen en op je dio plaatsen

Wellicht heb je er wat aan

Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2018 13:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat is niet slecht gevonden maar de kleur is niet echt realistisch. Jong riet is lichtgroen, ouder volgroeid riet is eerder lichtbruin.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2018 13:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Hoi Richard,

Bedankt voor de tip. Die ga ik zeker onthouden. :D
Ik heb al wat materiaal liggen om riet van te maken, maar als dat niks wordt, dan is dit zeker een goede om op terug te vallen.
De kleurstof zou ook vervangen kunnen worden door een paar druppels verf denk ik?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 70  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement