Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 12:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 66, 67, 68, 69, 70  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 maart, 2019 8:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ja simpel en mooi gemaakt, Bas

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 maart, 2019 8:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Daar mag je terecht heel tevreden over zijn, ik zou aan de voet van de paal toch nog een beetje hoger gras bijzetten en misschien een paar dorre takjes. Rond zo'n palen tiert het onkruid welig hoor omdat men daar niet kan maaien.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 maart, 2019 9:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Dank u heren! :)

walesha schreef:
Daar mag je terecht heel tevreden over zijn, ik zou aan de voet van de paal toch nog een beetje hoger gras bijzetten en misschien een paar dorre takjes. Rond zo'n palen tiert het onkruid welig hoor omdat men daar niet kan maaien.


En ik dacht dat het gras dat ik er nu had staan al wat aan de hoge kant was. :lol:
Nemen we vanavond mooi mee bij de laatste werkzaamheden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 maart, 2019 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
no leaf clover schreef:
Nemen we vanavond mooi mee bij de laatste werkzaamheden.

:brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 maart, 2019 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
En dan is ineens je dio klaar waar je bijna driekwart jaar aan gewerkt hebt.
Blijft een raar gevoel. :lol:

Vandaag hier en daar nog wat zaken mat gemaakt en ook hier en daar nog wat donkere wash aangebracht.
Rondom de ANWB-paal nog wat hogere begroeiing aangebracht en dorre takjes, ook op de bestrating hier en daar in de berm nog wat takken bevestigd.
Om het nog iets meer herfstig te maken.

Afbeelding

Vrijdagmiddag eindfoto’s maken.
Hopen dat het een beetje bewolkt is, dat past beter bij dit dio voor de sfeer dan een stevig voorjaarszonnetje. :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2019 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
En nu is het eind maart 2019 en komt ook m'n tweede brouwverslag dat hier vanaf het begin te volgen was ten einde.

Chapeau voor de die hards die het 69 pagina’s hebben volgehouden. :brouw:
Een compact brouwverslag schrijven lijkt me nog niet te lukken, maar er zijn dan ook nog veel dingen te vragen, oefenen etc. :lol:

Voorafgaand aan de eindfoto’s, eerst een kleine voorgeschiedenis.
Ik wilde na het “Panzerschlacht” dio een kleiner dio bouwen rondom een wat goedkoper model.
De halftrack van Tamiya die ik in dit dio gebruikt heb, voldeed aan die beschrijving.
Een kleiner dio bouwen daarentegen is niet echt gelukt. :lol:
Uiteindelijk kwam er tijdens de bouw van het dio ook de kit van de carrier bij en die heeft ook een heel mooi prijsje.

Tijdens de afgelopen zomervakantie in Zeeuws-Vlaanderen besloten om het dio aan Operation Switchback te wijden. Deels omdat ik tot mijn 15e elk jaar in Zeeuws-Vlaanderen op vakantie ging en de voormalige Duitse bunkers daar altijd m’n aandacht trokken. Veel van deze bunkers heb ik een of meerdere keren bezocht en gefotografeerd, een aantal daarvan zijn inmiddels gesloopt en hebben plaats moeten maken voor vakantiehuisjes en woonwijken.
Ook omdat het Zeeuwse landschap met de dijkweggetjes me altijd erg aantrekt in combinatie met de vele herinneringen aan de vakanties daar deed dat me besluiten om dit dio dus aan de bevrijding van Zeeuws-Vlaanderen te wijden.

De kits die ik gebruikt heb, zijn dus de Duitse halftrack, beter bekend als de Hanomag, maar ook de Britse universal carrier “forced reconn” kit en een setje Duitse en geallieerde jerry cans, alledrie van Tamiya. Uit de restanten van de MiniArt kit op de foto komen de telegraafpalen.

Afbeelding

En deze zaken heb ik gebruikt voor de o.a. de bestrating, de washes, het pigment, het water in de sloot en het gras:

Afbeelding

Ik vind het wel leuk om kort te laten zien welke dio’s aan deze vooraf gingen.
Ook omdat er een zekere mate van vooruitgang te zien is van dio naar dio.

Dit was de eerste, een Tiger I van het Afrika Korps met ammo loading crew:

Afbeelding

De tweede, een Sherman M4A3 105 mm howitzer:

Afbeelding

En de vorige, de derde, het “Panzerschlacht” dio, met als middelpunt de ‘After Hitler’ Sherman van het oorlogsmuseum in Overloon:

Afbeelding

Ik heb wel gemerkt dat ik een echte diobouwer ben. Daar ligt m’n hart.
Een standalone model op een ondergrondje doet me weinig tot niks.
Een verhaal uitbeelden, dat trekt me.

Uiteraard ben ik over bepaalde zaken meer tevreden dan over andere in dit dio.
Over het totaalplaatje ben ik meer dan tevreden. :D
De bomen geven voor mij het dio echt een herfstaanblik.
Ik wilde eigenlijk dezelfde soort bomen gebruiken als in m'n "Panzerschlacht" dio, maar ben blij dat ik die plastic dingen in de kast heb laten liggen en dat ik deze takken gebruikt heb, afkomstig uit een doos diomateriaal, overgenomen van Walter.
Ik vind de ANWB-paal stiekem toch wel erg goed gelukt, net zoals de prikkeldraadhekjes en het ‘bruggetje’ over de sloot.
Over de rest van het landschap ben ik ook heel erg tevreden en eigenlijk ook wel over de voertuigen en de figuurtjes.
Inlijnen van de figuurtjes was een doel, dat is niet echt uit de verf gekomen.
Bij mijn “After The Action” dio moet dat er nu maar van gaan komen.
Ook diepte aanbrengen op de voertuigen is niet helemaal gelukt, maar heb wel geoefend met pinwashes en dat heeft wel enig resultaat gehad, dus daar kan ik mee verder bij m’n huidige en volgende dio’s.
De draden van de telegraafpalen zitten niet strak. Ik dacht dat ik dat wel zo zou kunnen maken als ik ze bevestigd had, maar dat liet het materiaal niet toe.
Bij een volgende keer dus ander materiaal kiezen.

Ik heb enorm veel plezier gehad bij de bouw van dit dio, maar ben ook wel blij dat het nu klaar is. :)
Tijd voor de volgende uitdaging, waarmee ik alweer bezig ben.
Dit dio zou er niet uitgezien hebben zoals nu zonder de kritische blikken van een inmiddels vaste groep volgers. Die mij voorzien hebben van commentaar, kritische blikken, tips, aandachtspuntjes etc.
Jeroen, Peter (die mij een schop onder m’n kont gaf omdat hij de voertuigen niet top vind, sorry nogmaals voor mijn reactie toen, no hard feelings, het gaf me wel de prikkel om nog wat meer met de voertuigen aan de slag te gaan), Walter, Bert, Odorf en Richard Tankboy, jullie allemaal hartelijk bedankt voor de moeite om elke keer de zoveelste post van mij te bekijken en er op te reageren en jullie kennis en inzichten te delen!
Uiteraard ook alle anderen die gevolgd hebben, bedankt voor het kijken.

Nu dan toch echt de eindfoto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2019 18:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Hoi Bas

Dat er wellicht enige punten zijn die die je achteraf anders had willen doen in dit dio hoort bij het spel zullen we maar zeggen.
Je zult zien dat je dat ook weer in andere dio gaat tegenkomen want perfectie bestaat niet en er is altijd nadien wel iets
wat je achteraf gezien anders had willen doen ,

Maar ik vind het een zeer geslaagd dio van het mooie zeeuws vlaanderen geworden die me zeer aanspreekt
De namen op je wegwijzer zijn mij zeer bekend maar dat kan ook niet anders want mijn vrouw haar roots liggen daar
en dus zijn we regelmatig in die omgeving :lol:

Maar dat terzijde nogmaals het is een dio geworden die je met trots kan laten zien

Grtz. Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2019 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
En dat is het dan... een mooi geheel wat inderdaad een verhaal vertelt en historisch verantwoord is... gelet op de minpuntjes die reeds veelvuldig aan bod kwamen zou ik na een kritische analyse voor de ondergrond toch een 9.5/10 geven en voor het totaalplaatje een 8/10! :)

Zoals ik al eerder zei groei je met een snelvaart, ben je je bewust van de foutjes zodat ik er zeker van ben dat je volgende dio - wat reeds in de startblokken staat - er nog beter zal gaan uitzien. Naar mijn mening ben je de betere leerling van de klas! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 maart, 2019 23:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Hoi Bas, heb je de meeste tijd in stilte gevolgd. Het eindresultaat is mooi geworden! Je hebt in ieder geval een duidelijk verhaal neergezet! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2019 8:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Mooi eindresultaat bereikt, Bas. Zoals boven al geschreven leer je elke keer weer bij.
Nu je een airbrush heb zal je zien dat de resultaten nog beter zullen worden omdat je meer mogelijkheden heb tot subtiele veranderingen. Ik zie jou namelijk best snel de colormodulatie technieken toepassen.
ALLEEN.....vergeet je figuren niet, dat is toch vaak een sluitpost en dat zie je dan ook meteen, althans ik.
Kijk eens bij Figuren naar het figuurtje van Martin Visser, die geeft eigenlijk in 1 beeld weer wat ik al een paar keer heb beschreven (al zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden)
Op dit figuurtje kan je duidelijk de verschillende kleuren en effecten zien, die je helaas bij Peter dan niet in detail ziet (Hint Peter :lol: ) Leer naar dit soort effecten te kijken , ook bij voertuigen en probeer de techniek te ontleden, hierdoor leer je en wordt je beter.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 697 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 66, 67, 68, 69, 70  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement