Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2018 10:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jan, 2018 20:08 pm
Berichten: 341
Op 13/12 om 13.00 heb ik mijn eerste mal gegoten en dat viel goed mee, om 21.30 was dit al goed uitgehard Maar... Op 14/12 om 09.30 merk ik dat het geheel nog steeds plakkerig aanvoelt terwijl de kamertemperatuur 21 graden is. De verhouding was 10% verharder op het gewicht van de gietrubber. Wat is er mis gegaan of moet dat zo kleven???
Mvg bossy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2018 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Nee, die mal mag zeker niet kleven of plakkerig zijn. ik zou nog 24 uur langer wachten, misschien is hij toch nog niet geheel uitgehard. Blijft het probleem dan is hij jammer genoeg voor de vuilnisbak en gebruik je de volgende keer iets meer verharder. Het is in het begin een beetje uitzoeken want er kunnen zoveel elementen zijn die het uitharden kunnen beïnvloeden: omgevingstemperatuur te warm, te koud, te vochtig of te droog om er maar enkele te noemen. De mengverhouding die de fabrikant aangeeft is tenslotte relatief: dat wordt bij hen getest en bepaald aan de hand van een welbepaalde omgevingssituatie die ze op de verpakking dus niet vermelden. Je kan er dus een beetje mee "spelen" en iets meer verharder kan echt geen kwaad zolang je niet overdrijft. Ik geef je ook de raad de beste verhouding uit te zoeken met kleine malletjes, zo betaal je minder "leergeld". :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2018 11:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jan, 2018 20:08 pm
Berichten: 341
Moet nog een mal maken voor die pilaren, anders steen voor steen gieten zie ik niet zitten. Die mal is veel kleiner dus moet lukken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2018 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Goed doorroeren is ook echt belangrijk.

Zo rustig mogelijk anders roer je er heel veel luchtbellen in.
Maar wel heel goed roeren ook langs de randen en bodem van je mengbakje anders kun je ook met een plakkerige mal blijven zitten.

Oja nog een vraagje over jouw vorige post over het wegwerken van die naad.
Waarom die vierkante steentjes in het midden? Als je daar ook rechthoekige stenen doet heb je toch één stuk muur en hoef je de naad in het midden ook niet te camoufleren met een pilaar?
Of mis ik iets? 8)

Tenzij je daar natuurlijk een pilaar wílt.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 dec, 2018 19:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jan, 2018 20:08 pm
Berichten: 341
Beste, het was de bedoeling om van dat stuk een mal te maken zodat ik dat stuk uit 1 geheel kon gieten...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 9:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jan, 2018 20:08 pm
Berichten: 341
Het is al even stil rond mijn projectjes maar daar komt stilaan verandering in. Had even een vraag, ik zie op YouTube etc veel diorama bouwers die met ceramiek werken en ze gebruiken "pvp gleu" kent iemand dat en wat is de Nederlandse naam hier voor en kan je dat krijgen binnen belgie/Nederland?
Mvg...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 10:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt maar ik ken er ook de naam niet van. Dat spul is een soort gips waar onder meer het "hotelporselein" van wordt gemaakt. Kunstenaars gebruiken het om de zogenaamde "bisquit" te maken: die porseleinachtige beeldjes die je veel vind. Verlinden maakte destijds zo zijn bunkers en ruïnes en noemde dat "ceramische delen"... vandaar ceramiek. Waar verkrijgbaar... ik zou eens informeren bij winkels zoals bvb "De Banier" die allerlei spul verkopen voor dergelijke hobby's... misschien ook wel bij "Lucas Creatif"... nu ja: dat soort winkels.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
walesha schreef:
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt maar ik ken er ook de naam niet van. Dat spul is een soort gips waar onder meer het "hotelporselein" van wordt gemaakt. Kunstenaars gebruiken het om de zogenaamde "bisquit" te maken: die porseleinachtige beeldjes die je veel vind. Verlinden maakte destijds zo zijn bunkers en ruïnes en noemde dat "ceramische delen"... vandaar ceramiek. Waar verkrijgbaar... ik zou eens informeren bij winkels zoals bvb "De Banier" die allerlei spul verkopen voor dergelijke hobby's... misschien ook wel bij "Lucas Creatif"... nu ja: dat soort winkels.


IN plaats van kopen kun je zelf ook verschillende soorten klei gaan maken, je moet er wel wat tijd aan spenderen.
De link:
https://nl.wikihow.com/wikiHowTo?search=klei+maken
Je kunt dan zoveel maken als je nodig hebt.

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Wat jij bedoelt is denk in cold porcelain. Droogt als wit porcelein of keramiek. Dat is heel makelijk te maken. Het wordt gemaakt met pva lijm en maïzena. De lijm kan je goedkoop kopen bij Action, dat is tacky glue. Gewoon de witte schoollijm. De maïzena haal je bij iedere supermarkt.
De verhouding is 1 cup op 1 cup, Dan steeds 15 seconden in de magnetron en doorroeren tot het eruit ziet als klei. Duurt ergens tussen de 3 en 9 keer. Sommige mensen voegen druppels babyolie of glycerine toe om het gladder te maken. Uiteindelijk kneed je het tot het afgekoeld is. Ongeveer 15 minuten. Daarna moet het nog 24 uur goed afgedekt rusten.

Preciese uitleg staat hier:
https://m.wikihow.com/Make-Cold-Porcelain

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 15:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@ Esther;
Blijft dit op de lange duur wit? Of vergeelt het?

Odorf


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement