Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 16:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 maart, 2018 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 dec, 2008 19:59 pm
Berichten: 271
Woonplaats: Blerick
hoi allemaal,

ik ben begonnen aan een vignette voor mijn figuren van de 1st aircav.
en wel deze:
Afbeelding

aan de positie van de figuren te zien lijkt het alsof ze luchtsteun aan willen vragen..
ik maak de vignette op deze ondergrond:
Afbeelding

Het lijkt mij een wat speelser geheel te krijgen als ik het op deze ondergrond maak i.p.v zo een statig standaard sokkel.
Vooral omdat het voornamelijk jungle gaat worden.
Maar eerst moet het geheel nog geschuurd en gelakt worden, maar dat is wat voor later.

de afmeting van het geheel is 15x12 cm.

omdat ik niet alleen maar jungle erop wil, heb ik besloten er ook een pagode op te maken.

dit is geheel scratchbuild van foam.
eerst heb ik het dak gemaakt uit een klein blokje waarvan ik ze zijkanten schuin naar elkaar toe heb afgevijld met een oude nagel vijl, deze is zeer fijn zodat ik niet teveel in een keer eraf vijl en dat het niet zo snel breekt tijdens het vijlen.
Daarna nog een iets groter plat stukje eronder geplakt met houtlijm.
en bovenop het dak nog een kleine versiering aangebracht en op het dak vastgeplakt met houtlijm om het geheel aan te kleden.
de eventuele naden smeer ik straks dicht.

Vervolgens ben ik met de voetzuiltjes van de pilaren verder gegaan, dit ook weer uit twee hele kleine vierkantje stukjes.
Afbeelding

Van een planten stek heb ik twee stukjes afgezaagd die dienst moeten doen als pilaren.
Deze vervolgens in de zuiltjes gestoken en ook weer vast gezet met houtlijm.
Afbeelding

en dan straks het geheel( zuiltjes en dak insmeren met een dun laagje gips voor een beetje hardheid), want ik weet eigenlijk niet of verdunde houtlijm ook gaat werken... zou ik uit moeten proberen op een test stukje.

om alvast een idee te geven, zo staat het straks op de base:
Afbeelding

maar het komt nog wel op een trap te staan die ik eronder wil bouwen, en tussen de twee pilaren komt nog een bord, voor een betere overgang tussen het dak en de pilaren.

dus volgende project: de trap
en ik zat te denken aan zoiets?
Afbeelding

laters...

_________________
een bouwmodel mislukt nooit, je bent er gewoon niet tevreden over....

op de werkbank: M274 Mule 106mm R.R >http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=201&t=37193


Laatst bijgewerkt door d'Angelo op zo 25 maart, 2018 21:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 maart, 2018 0:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
Ziet er veel belovend uit

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 maart, 2018 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 dec, 2008 19:59 pm
Berichten: 271
Woonplaats: Blerick
hoi allemaal,

ik heb een begin gemaakt met de trap.
Begonnen met een blok schuim en daarop eerst een beetje uitgezocht waar ik de pagode wil hebben.
daarna aan de zijkant als leidraad lijntjes getekend, zodat ik ongeveer weet waar ik uit kom :D

Afbeelding
blok aan het begin..

na al wat werk met een vijl is er al een beetje een trap idee (goed kijken :wink:)
Afbeelding

en nog eentje van een andere hoek:
Afbeelding

ik maak de trap uit een geheel dus vandaar dat de zijkanten eraan blijven en dat het geheel nu nog op een bankstel lijkt.
Als ik me niet vergis, moet ik uitkomen met mijn treden :roll:

oja, en ik ben al bezig met het voorbereiden van mijn palmboom, ja want die moet toch ook op een Vietnam vignette..

vandaag verder gegaan aan mijn trap, met het verder uit vijlen van de treden, dit doe ik met een gewone nagel vijl omdat deze ook een spitse punt heeft en met een andere smalle platte vijl.(je ziet ze in de achtergrond liggen op de foto)

hier had ik al alle treden uit gevijld:
Afbeelding

Toen ik daarmee klaar was heb ik vervolgens de individuele stenen op de trap uit gevijld, de kieren tussen de stenen extra diep gehouden voor straks een goed schaduw effect te krijgen en dat ik niet per ongeluk alles dicht verf.
Afbeelding

De uiteinden bij de treden ook nog extra diep ingekrast anders lijkt het alsof de trap verdwijnt in de muur en om een 90 graden hoek te krijgen.
Afbeelding

Vervolgens verder gegaan met de tegel vloer op de bovenkant ik ben met de tegels het hoekje om gegaan, om een doorlopend geheel te krijgen.
Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik de tegelvloer bovenop klaar had ben ik met de zijkanten begonnen.
eerst onderaan een paar millimeter vrijgehouden, want daar komt een stenen rand, en boven aan een paar millimeter vrijgehouden en daar tussenin alles weer weg gevijld zodat je een beetje diepte krijgt in de muur, vond ik wel een mooi effect hebben anders is ook maar recht toe recht aan.

Afbeelding

Vervolgens ook hier weer een stenen motief ingekrast zoals ik het ook bij de tegelvloer heb gedaan, en dat alle drie de muren.

Toen ik daarmee klaar was heb ik de muren en stenen hier en daar wat ''gechipped'' voor een verweerde en versleten look.
en daarna dat ook met de pagode gedaan.

Afbeelding

Na al het vijlsel zo goed en zo kwaad mogelijk er af te hebben geblazen alles ingesmeerd met een mengsel van water en houtlijm om het een beetje te laten harden.
Na dat dit droog was alles gespoten in zwarte primer en daarna met matte blanke lak eroverheen gespoten om de basis te fixeren.

Hier een dryfit van het geheel:

Afbeelding

Het zit nog niet precies zoals het moet maar het is om een idee te krijgen van het geheel.
Qua hoogte leek het me wat veel, maar de doorgang van de pagode is maar 9.5 cm wat eigenlijk wel oke is naar mijn mening.

Wat ik niet zo oke vindt is dat nu mijn base wel erg klein lijkt, het scheelt dan wel dat ik er niet een heel elftal op kwijt hoef maar toch...

Er moeten iets van 3 a 4 figuren op, struikgewas en een palmboom het liefst..

Nu kan ik twee dingen doen:
-een nieuwe base nemen.
-compositie aanpassen.

Wat vinden jullie? hoor het graag...

help me Obi-wan Kenobi your my only hope.. :wink:

_________________
een bouwmodel mislukt nooit, je bent er gewoon niet tevreden over....

op de werkbank: M274 Mule 106mm R.R >http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=201&t=37193


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2018 12:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
Persoonlijk misschien eerst eens je figuren provisorisch assembleren en positioneren op het vignette (soort spelen met blokken eigenlijk) en dan de afweging maken volgens het verhaal wat je wil vertellen in je vignette:
- Minder figuren, zelfde basis
- Kleiner stuk tempel
- grotere basis

Ook rekening mee houden dat als je een grotere basis neemt, je jezelf ook meer werk op de hals haalt tegen dat het af gaat raken

minder is soms meer... deze mag je nooit vergeten!!!!

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2018 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
*** Vooral omdat het voornamelijk jungle gaat worden.*** Als ik het zo bekijk: die pagode, de figuren... veel plaats voor jungle zal je niet overhouden vrees ik op zo'n kleine ondergrond. :roll:
Ik volg hiermee dus de conclusie van Silenoz.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2018 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 dec, 2008 19:59 pm
Berichten: 271
Woonplaats: Blerick
Bedankt voor de feedback.

Na de opties van Silenoz te hebben overwogen heb ik besloten om een iets grotere basis te gaan gebruiken.

Ik heb de figuren uitgelijnd en het verhaal komt nog steeds goed naar voren, @ Silenoz;ik weet dat ik me daar meer werk mee op de hals haal..
Maar het moet te doen zijn.

Vandaar dat ik de grote niet overdreven heb.
Hieronder overzichtje van de nieuwe situatie:

Afbeelding

De linkerhoek vooraan kan helemaal jungle worden en links en rechts van de tempel ook nog een beetje.
Voor de trappen kan ik eventueel nog een overgroeide weg maken daar waar de potlood streep loopt m.bv erwten zoals gedaan bij het dio ''Marder in the house''.
Dan is het ook wat duidelijker waar de rechter figuur naar wijst.

_________________
een bouwmodel mislukt nooit, je bent er gewoon niet tevreden over....

op de werkbank: M274 Mule 106mm R.R >http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=201&t=37193


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2018 22:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Als je een weg maakt kun je ook een Willy jeep met bepakking ofzo neerzetten half in de jungle geparkeerd links voor. Dan is het niet alleen maar jungle.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 maart, 2018 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 dec, 2008 19:59 pm
Berichten: 271
Woonplaats: Blerick
dan zou het een Ford Mutt moeten worden..maar het is de 1st aircav en die werden voornamelijk per helikopter verplaats.
Ik heb wel nog een M274 Mule liggen maar die werd geloof ik alleen door de Marines gebruikt..een M49 Otter amphibious zou ook wel tof zijn...
Die werd wel door leger en Marines gebruikt, maar die kit heb ik nog nooit gezien, en daarbij dan ga ik me weer nog meer werk op de hals halen.. :roll:

_________________
een bouwmodel mislukt nooit, je bent er gewoon niet tevreden over....

op de werkbank: M274 Mule 106mm R.R >http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=201&t=37193


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2018 7:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
misschien dat de volgende link je kan helpen?

dio van Remarc777

Ik moet nog ergens links hebben van een paar sublieme Nam-dio's maar op het werk wordt het niet zo gewaardeerd als ik de hele dag met modelbouw bezig ben (alleen Juggernaut heeft zo gave baas begrijp ik)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2018 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
en dan heb je verder nog:

https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 0&start=50

https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... &start=100

http://www.modelbouwen.be/threads/10121 ... ht=marines

ter inspiratie

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement