Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 507 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 51  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2018 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Eindelijk weer wat foto's van de voortgang van deze week.

Allereerst ben ik begonnen met het aanbrengen van roet in de koepel. Dit vanwege het feit dat er in de tank van alles gebeurde nadat er 3 granaten in deze tank vlogen.
Ik heb besloten om het laadmechanisme te laten zoals het is, dat wil zeggen dat ik hem niet meer kapot maak zoals de originele versie. Ik ben bang dat ik het
model daarmee onnodig beschadig. Het laadmechanisme is overigens toch alleen maar te zien als je recht boven de tank hangt en in de koepel kijkt.
Hier veroorloof ik me dus weer wat modelbouwersvrijheid. :)

Afbeelding

Verder ben ik ook begonnen met het schots en scheef bevestigen van uitrustingsstukken op de tank. Dit omdat de koepel van de tank losgekomen is en weer op de tank teruggevallen is volgens bronnen. In ieder geval is de koepel zwaar ontwricht geraakt door de 88 mm treffer.
Ik kan me voorstellen dat er daardoor uitrustingsstukken en andere zaken van de tank afgevallen dan wel geblazen zijn.
Daarom dat ik dus ook verschillende zaken rondom de tank neerleg in het diorama straks.
Ik wil sommige zaken nog met matte vernis behandelen, want de stelen van de schep en de hamer die blinken me teveel.

Afbeelding

Ook ben ik bezig geweest met de basis van dit diorama. Ik heb de straatstenen met matte vernis behandeld en dat is naar mijn mening mooi geworden.
De eerste keer dat ik matte vernis gebruikt heb.
Ik heb de randen van de berm met light sand structuurverf bewerkt.
De overgang van berm naar de straat is nu wel heel hard door het contrast tussen de twee kleuren structuurverf, en de lichte strook misschien ook wat breed.
Misschien dat ik die nog wat versmal door er met donkere structuurverf overheen te schilderen.
De overgang wordt waarschijnlijk nog wel wat natuurlijker doordat ik de begroeiing nog aan moet brengen.
Ook schilder ik de stukken links en rechts van de basis, het uitstekende gedeelte van de ondergrond ook met de lichte structuurverf. Is in ieder geval het kurk van de ondergrond weggewerkt.
Onderstaande foto is genomen meteen na het schilderen. Vanochtend na een nacht drogen is de overgang al minder abrupt omdat de lichte structuurverf voor een deel in de donkere structuurverf is getrokken.

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar reacties mochten mensen die hebben.

Vanavond weer verder!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2018 19:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Wow, superdruk bij mij ivm 3 programma's, dus ff geen updates bij mij. Maar de stenen zijn echt wel mooi aan het worden. Ga je ze nog meer bewerken? Drybrushen? Of een filter eroverheen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2018 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Aan de kleur van de stenen doe ik denk ik niks meer.
Wel komt er nog zand, stof en gras tussen de stenen.

Gisteren en vandaag nog wat verder aan de tank gewerkt.

Deze foto's zijn van het proces van het vastlijmen van de koepel aan de romp.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerst gekeken hoe schuin de koepel moest en toen voorzichtig op twee punten lijm gedaan en er een kwast tussen gestoken zodat hij schuin zou blijven staan, terwijl de lijm opdroogde.

Verder bleef de opmerking van Silenoz over dat het ijzer van gereedschap zwart was, door m'n hoofd spoken.
Ik heb inmiddels van de schep, pikhouweel, hakbijl en hamer het "ijzer" overgeschilderd met gun metalverf.
Dat heb ik uit de losse pols gedaan en vooral niet dekkend. Hierdoor krijg je een "gebruikt" effect. En zo moest het er ook uitzien.
Ik ben blij dat Silenoz die opmerking maakte, want ik ben best wel te spreken over het resultaat. :)

Ook nog verschillende delen van de tank bewerkt met olive drab en oil earth washes van Vallejo en weathering poeder van Tamiya.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik ben tot nu toe tevreden zoals het gaat. :)

Tot de volgende!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2018 19:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Ziet er goed uit hoor maar een kleine opmerkingen

Mogelijk ligt het aan de foto maar het rubber van de loopwielen ziet er erg zwart glimmend uit.

Als ik een tip mag geven ik gebruik zelf hiervoor dark rubber van Vallejo

Wat betreft wapens en gereedschap gebruikers sporen geven met een simpel zacht tekenpotlood kan je hele leuke resultaten krijgen

Bedoel mijn tips absoluut niet als kritiek en hoop dat je dit ook niet zo opvat

Groet Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2018 19:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Voor het gereedschap enzo kijk eens bij Armorguy met zijn panzer, die heeft heel simpel manier om iets netjes neer te zetten'

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2018 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
De loopwielen glimmen inderdaad. Dat klopt.
Daar ga ik nog overheen met weatheringpoeder en dan is die glans weg.

Dit model staat voor mij in het teken van het uitproberen van voor mij nieuwe technieken dus ik sla je opmerkingen zeker op in mijn achterhoofd. :)
Wie weet wanneer ze van pas komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2018 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bert Takken schreef:
Voor het gereedschap enzo kijk eens bij Armorguy met zijn panzer, die heeft heel simpel manier om iets netjes neer te zetten'


Indrukwekkend hoe hij die Panther heeft gemaakt.
Een niveau dat ik ooit hoop te halen.

Ben bij deze Sherman echter ook tevreden over hoe het gereedschap eruit ziet dat ik nu met de gun metalverf behandeld heb.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2018 21:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Tuurlijk, snap ik, maar misschien weet ik iets waarmee je het heel simpel iets beter kan maken.
Maak een filter aan met bruin ( zo'n 5 % bruin) en breng daar een paar laagjes me aan op je gereedschap. je ziet de eerste paar laagjes niet meteen effect, maar opeens ga je het zien, het wordt net even wat minder glimmend en beter in overeenstemming met de rest

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2018 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Hoi Bert,

Bedankt voor de tip. Ga ik me in verdiepen. Glimmen doet het inderdaad nog wel.

Wat ik hier ook wilde vragen en misschien dat jij daar iets voor weet:
- Ik heb nu enamel chocoladebruin om de gezichten van de figuurtjes een wash te geven. Kun je daar uniformen ook mee behandelen om bijvoorbeeld plooien schaduw te geven?
- Terugkomend op het gereedschap: ik vind de stelen wel houtskleurig, maar een echte houtuitstraling heeft het niet. Wat kan ik daaraan doen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 apr, 2018 6:49 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Als je de wash lekker dun heb, prima spul om ook de uniformen te doen

De houtstelen kan je opfleuren door een beetje bruin te nemen, daar een wat bredere droge penseel heel even indippen en dan in de lengte over de stelen aaien, je creëert daarmee de illusie van houtnerf.
Als je olieverf heb is het nog beter, paar stipjes olieverf aan het begin van de steel en dan met een droge kwast uitsmeren met 1 beweging. Ik heb op deze manier eens de romp van zo'n plastic zeilschip gedaan en het zag er perfect uit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 507 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 51  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement