Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 507 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2018 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Net even onder het genot van een kop thee nog eens goed naar m’n dio gekeken en een paar knopen doorgehakt.

Geen dood bemanningslid en geen tweede G.I. achter de Kubel. Het voegt eigenlijk gewoon niks toe. Ook geen losse blaadjes, want het zijn andere blaadjes dan wat er aan de bomen in m’n dio hangt. Dat zou een rare aanblik geven.
Zoals hier wel vaker gezegd wordt “less is more”, ik denk dat dat hier ook op gaat.

Ik ga deze week besteden aan het afwerken van allerlei details en hoop aan het einde van de week hier de eindfoto’s te kunnen laten zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2018 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja inderdaad, een te vol dio wordt soms snel oninteressant wegens "te druk". Beter proberen om subtiel een verhaal te vertellen dan wel een chaos te creëren! Tenslotte draait het om de Sherman zo ik meen begrepen te hebben, die moet dus dan ook het meest in het oog springen.

Ik volg dit al de hele tijd en nu kijk ik uit naar het eindresultaat. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2018 14:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ben het met je eens Walther.

De Sherman staat inderdaad nog steeds centraal ondanks de toevoeging van de Duitse soldaten en later ook de Kubelwagen.
In mijn ogen klopt het dio: de uitgeschakelde Sherman en de gesneuvelde G.I. die achterbleven na een aanval, de Duitse soldaten die er langs oprukken en de officier, uit de Kubel gestapt om de tank te bekijken.
Er moest rondom de tank wat chaos komen want dat hoort bij de situatie, maar het moest niet gaan overheersen.
Op naar de afwerking!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2018 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Vanavond nog wat gedeeltes van de figuurtjes in de matte lak gezet, met weathering poeder de schoenen wat doffer/smeriger gemaakt net als sommige voorraadzakken in het dio.
De bovenkant van de losse bogie heb ik nog wat meer gedrybrushed met geel.
Ook de kapotte kist nog wat kapotter gemaakt. Ik had de twee losse delen kunnen beschadigen, maar dat is voor mij niet meer dan een detail. Zie de eerste foto.

Tweede foto is een preview van het dio. :wink:
Met een beetje geluk morgen de eindfoto’s. :D

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Dit is het dan, het eindpunt van dit dio. Mijn eerste brouwverslag dat hier vanaf het begin te volgen is geweest.

Op een gegeven moment is iets klaar. Voor mij is dit dio in ieder geval klaar. In maart eraan begonnen en tussendoor ook een Duitse halftrack in elkaar gezet voor mijn Switchback dio, wat hierna mijn volle aandacht krijgt.

Voor de eindfoto’s komen, toch een klein stukje voorgeschiedenis.

Ooit, ik denk nu meer dan 25 jaar geleden, kreeg ik van mijn oma een museumgids van ‘Overloon’.
De volgende foto en het bijbehorende verhaal in de gids wekten meteen mijn interesse en die interesse is nooit meer weggegaan:
Afbeelding

Na drie Duitse tanks en een andere Sherman gebouwd te hebben, waarvan een Tiger en de Sherman in een dio terechtkwamen, wist ik dat dit m’n volgende project zou worden. De ‘Overloon’ Sherman in een dio. Dat moest en zou gebeuren. :D
Dit zijn de (delen van) kits die ik uiteindelijk gebruikt heb om dit dio te maken:
Afbeelding

Dit zijn de foto’s die me geïnspireerd hebben wat betreft de verdere aankleding en vormgeving van dit dio:
Afbeelding

Afbeelding

Nu het dio klaar is, kan ik alleen maar zeggen dat ik er heel tevreden over ben en dat ik er uitermate veel plezier aan beleefd heb. Na menige werkdag hier heerlijk mijn hoofd mee leeggemaakt.
Vooral tevreden over de progressie die ik als modelbouwer geboekt heb en hoe het dio er nu uitziet.
Ter vergelijk met de eindfoto’s verderop, hieronder de Panther die ik twee jaar geleden als eerste model bouwde:
Afbeelding

Natuurlijk zijn er verbeterpunten. Ik zal de eerste zijn om te zeggen dat het goed schilderen van de gezichten en armpjes nog veel oefening nodig heeft en dat er toch nog gietnaden in het dio zitten. Ik heb ze domweg over het hoofd gezien. Ook het aanbrengen van kleurnuances in de uniformen is een aandachtspunt net zoals drybrushen. De glans heb ik helaas niet helemaal van de figuurtjes af kunnen krijgen, ik heb er vrede mee met hoe ze eruit zien. Kijkend naar hoe ze eerst blonken dan is dit een wereld van verschil.

Dit was een dio van ‘eerste keren’. Eerste keer washes maken en aanbrengen, filters maken en aanbrengen, drybrushen, werken met glans- en matte lak. Niet alles is even goed gelukt, zoals bijvoorbeeld het maken en aanbrengen van filters. Kwestie van in het volgende project opnieuw proberen.
Ook dingen nog niet gedaan, zoals inlijnen. Dat ga ik proberen in mijn Switchback dio.

Ik wil eigenlijk iedereen die met dit dio heeft meegekeken en/of er zich mee bemoeid heeft, erg bedanken! Dit dio ziet er door die inbreng zoveel beter uit dan hoe ik het me in het begin had voorgesteld. Hartelijk dank dus! :D

Hier zijn de eindfoto’s:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op di 16 okt, 2018 13:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Voor je eerste bouwverslag is het wel een hele lange geworden :D . Ik vind het eindresultaat echt fraai geworden. Ik vond het leuk om je verslag te volgen alhoewel ik niet veel reageerde. Wat ik erg positief vond was dat er veel feedback kwam en dat jij daar ook daadwerkelijk mee aan de gang bent gegaan. Je ziet een duidelijk verschil tussen je eerste stappen en het eind. Goed ook dat je er een eind aan hebt gemaakt want je blijft altijd verbeterpunten houden.

Nogmaals gefeliciteerd met dit resultaat en op naar de volgende. :brouw:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Heel geslaagd! :brouw: :brouw: :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 19:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Goed bezig geweest Sebastiaan, en zoals Freddie zegt, gaaf dat je de tips zo goed oppakt en een paar dio's verder heb je echt prijswinnaars

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Goed gedaan Bas! Ik laat de minpunten even achterwege want over zo'n beetje alles is al gesproken. Je laat zien wat er goed ging maar óók wat er fout ging. Men zag dit dio steeds beter en beter worden. Kudos!

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 okt, 2018 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Bedankt voor de positieve commentaren. Altijd leuk om te lezen! :)

Een lang verslag was het zeker, volgens mij heb ik letterlijk elke stap laten zien. :lol:

Dit was voor mij een speciaal project omdat Overloon in het algemeen (toen alles nog buiten stond) en deze Sherman in het bijzonder veel indruk hebben gemaakt toen ik klein was.

Nu op naar Operation Switchback! :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 507 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement