Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: A break between battles
BerichtGeplaatst: do 21 jun, 2018 14:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Hierbij wil ik de foto's van het diorama waar ik al weer een tijdje aan werk met jullie delen
Het begint met de panzer IV in de basiskleur want helaas heb ik van de bouw hiervan geen foto's gemaakt

De panzer IV in de basis kleur

Afbeelding

De camo zit er op
Afbeelding

Afbeelding

Met roest voor de uitlaat zitten spelen

Afbeelding

Roest en modder pigmenten op de Schurtzen aangebracht


Afbeelding


Afbeelding


Decals aangebracht en een filter gegeven om de kleuren naar elkaar toe te trekken en de zilvering van de decals weg te nemen.

Afbeelding


Bosgrond gemaakt en de panzer IV even voor de setting op het dio gezet

Afbeelding


Bomen maken , ik gebruik voor de stam een echte tak uit de natuur en boor in de zijtakjes gaatjes waar ik dan weer zeegras in steek.
hierna spuit ik het geheel in met spuitlijm en bestrooi het met strooimatriaal
Als alles goed droog is met de Airbrush nog een beetje in de gewenste kleuren gespoten


Afbeelding


De eerste boom en de panzer op het dio

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


En de tweede boom gemaakt en geplant alleen hier en daar nog wat takjes bijwerken qua kleur
Tevens nog wat struikgewas gemaakt al met al toch een heel bos geworden


Afbeelding


Afbeelding


En de figuren die er straks bijkomen

Afbeelding


En de figuren waar ik nog aan werk
Helaas is figuren schilderen niet mijn beste ding en valt er nog veel te leren voor me op dit gebied
Desondanks durf ik ze zeker hier wel te plaatsen om te tonen.

Afbeelding


Tot zover mijn brouwverslag dames en heren
Hoop dat jullie het wat vinden en zit klaar voor je suggesties, complimenten en kritiek ( mits opbouwend :D )


Groet Richard


Laatst bijgewerkt door Tankboy op do 21 jun, 2018 15:06 pm, in totaal 18 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jun, 2018 14:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
da's wel een heel kleine foto (die eerste dan)... binnenkan luiken mag je, dacht ik, meedoen in de basiscamo

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jun, 2018 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ziet er gaaf uit. Zeker de tank en de basis van het dio.
Ik vind de bomen die je maakt erg mooi.

Ikzelf vind alleen persoonlijk de roest te zwaar aangezet voor een voertuig in actieve dienst.

Poppetjes schilderen kost tijd, maar je bent aardig op weg. Alleen de ogen zien er een beetje raar uit. De gezichtsuitdrukking die de figuurtjes nu hebben, bedoel ik dan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jun, 2018 19:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Knappe bomen, knappe tank
Okee, misschien is de tank iets te zwaar aangezet, maar zoals ik jaren roep................
Ik snap niet dat mensen die zulke knappe bomen en voertuigen weten neer te zetten opeens alle technieken en skills vergeten als ze een figuur in handen hebben.
Ik durf te wedden dat er geen gietnaad te vinden is op de tank, maar waarom dan wel op de figuren?

Qua kleurzetting niets mis mee, ik ga er van uit dat het nog mat gaat worden, maar ik zou nog wel gaan inlijnen langs de hemdranden en zo, ook zal een wat donkere kleur als zweetplekken het goed gaan doen.
Maar die ogen, die kunnen echt niet, beter is om deze dan geheel in te kleuren met een bruinige kleur, ik weet niet meer bij wie ik het zag, maar dat zag er eigenlijk best goed uit, voor een figuur op een dio. De kleur van het gezicht is valer dan de armen, maar dat kan ook aan de belichting liggen, misschien nog een washje er over en dan drybrushen met een lichtroze kleur en de wangen misschien heel dun met rood in penselen (de mannen zijn intensief bezig met hun spelletje zo te zien).

okee, misschien niet die opbouwende kritiek die je wilt krijgen, maar ik vind dat dit wel gezegd mag worden, ik zie het te vaak dat figuren of een enorme angstdrempel veroorzaken of als sluitpost worden gebruikt.

Figuren, en zeker op deze schaal zijn eigenlijk best makkelijk, als je het snapt. iedereen kan drybrushen, dus waarom deze techniek niet eens op een figuur toepassen. Ik heb het al heel vaak uitgelegd, maar nog een keer vind ik helemaal niet erg

Je schildert je figuur zwart, daarna ga je met een 4 tal op elkaar volgende kleuren drybrushen, heb je toevallig niet 4 kleuren blauw dan kan je:
bijvoorbeeld;
blauw met 75% zwart
blauw met 50% zwart
blauw met 25% zwart en dan
gewoon blauw, als laatste neem je dan
blauw met 50% wit

en dan per kleur steeds subtiele drybrushen van boven naar beneden

Het gezicht in een bruine kleur zetten en daar dan eerst met een wash over en dan drybrushen met een vleeskleur, ogen gewoon een donkerbruin lijntje binnen de ogen doen.

Een andere methode is de wash methode
je schildert het figuur in de gewenste kleuren en dan met een wash de schaduwen aanbrengen.
Het gezicht in de basiskleur zetten en dan met een olieverf overschilderen, dat laat je een 10 minuten zitten en dan met een brede schone kwast van boven naar beneden de verf wegvegen. De olieverf zal dan in de schaduwplekken blijven zitten.
Het is afhankelijk van je voorkeur, maar google eens op Marijn van Gils of jaume Ortiz, Bill Horan en zo zijn er nog een paar. Peter Stoof hier op het forum schildert ook mooie figuren, kijk eens hoe die zijn figuren heeft gedaan, op zich vrij simpel maar erg doeltreffend

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 11:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Bert en no leaf clover bedankt voor de complimenten wat betreft de bomen en tank.

@no leaf clover wellicht is het iets zwaar aangezet maar wou een tank maken die al een tijd mee gaat en wellicht uit de winterperiode de zomer in is gegaan
en met al dat smeltwater krijg je natuurlijk roest :D

Wat betreft de bomen dat is niet zo moeilijk om die zelf te maken en vind ik persoonlijk mooier dan gekochte bomen
de laatste zien er vaak allemaal het zelfde uit en zijn vaak niet echt natuurlijk,

@ Bert dank je voor de uitgebreide uitleg wat betreft het schilderen van figuren en het mag zeker wel gezegd worden dat het schilderwerk
van de figuren te wensen over laat maar durf de minder mooie dingen hier ook te laten zien om er van te leren.
Ga zeker met jou uitleg aan de slag en wat jij zegt van knappe bomen en voertuigen maken hoor ik vaker en inderdaad dat lukt me allemaal redelijk goed
Figuren daartegen is een ramp ik ben daar veel op aan het oefenen maar krijg het maar niet zo voor elkaar als ik wel zo willen
Ik zet de verf verdund op en schilder in twee tot 3 laagjes en niet gelijk dekkend
Ik heb 1.5 week gedaan over die drie figuurtje op de foto voor mijn gevoel best lang maar wellicht is dat helemaal niet zo.

Groet Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Begrijp me niet verkeerd, de roest ziet er realistisch uit.
Alleen hou ik persoonlijk niet zo van roest in deze mate.
Zelf vind ik de roest beter passen bij de situatie dat deze tank een aantal jaren werkloos in een veld gestaan heeft.
Maar dat is mijn persoonlijke mening en dat doet verder niets af aan jouw uitvoering.

Qua bomen heb je gelijk. Jouw bomen zien er natuurlijker uit dan de bomen die ik in mijn 'panzerschlacht' Dio gebruikt heb. In de toekomst wil ik ze ook zelf gaan maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 17:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Richard
Wat is nu drie weken.
Maar er is een truk om figuren goed te doen


Beschouw ze eens als een voertuig of bepakking en ga met die gedachten aan het schilderen. De techniek heb je in huis, dus daar ligt het niet aan

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 23:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Wat eerder al vermeld werd, de binnenzijde van de luiken en de roest zou ook mijn criteria zijn. Verder een prima voertuig op een prima ondergrondje hoor. Een pinwashje hier en daar zou niet misstaan denk ik. Dapper van je dat je ook de vaardigheden laat zien waarvan je vind dat het beter kan. Een dikke *high five* daarvoor man. Bert heeft dat onderdeel al getackled lees ik.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Jeroen Zuiderduin schreef:
Wat eerder al vermeld werd, de binnenzijde van de luiken en de roest zou ook mijn criteria zijn. Verder een prima voertuig op een prima ondergrondje hoor. Een pinwashje hier en daar zou niet misstaan denk ik. Dapper van je dat je ook de vaardigheden laat zien waarvan je vind dat het beter kan. Een dikke *high five* daarvoor man. Bert heeft dat onderdeel al getackled lees ik.

Jeroen


Bedankt voor de complimenten Jeroen en ik vind dat je ook de dingen moet laten zien waar het resultaat minder van is want uiteindelijk til je je door de tips en adviezen die je krijgt vanzelf naar een hoger niveau

Doet me dan ook goed te lezen dat Bert zegt dat ik kijkende naar de rest van mijn dio de techniek zeker in huis en dat lukt me ook wel redelijk maar vind gewoon figuren erg moeilijk
Maar ga aan de slag met de raad en adviezen van Bert en eens moet het toch lukken om een leuk figuur neer te zetten :D

Wat betreft de kleur van de luiken , ik dacht dat dit altijd net als de binnenzijde ivoor wit was ( " elfenbein " ) maar wellicht heb ik het dus fout.


Groet Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik zie dit voor het eerst en hoed af voor de bomen. Zo realistisch zie je ze niet vaak, het doet me plezier dat er dan toch nog modelbouwers zijn die natuurlijk materiaal gebruiken i.p.v. alles kant-en-klaar te kopen. :brouw:
Om even terug te komen op de binnenkant van die luiken: het interieur van tanks en pantserwagens was/is wit vanwege het zou anders een heel donker hol worden... de binnenkant van de luiken echter hebben dezelfde kleur/camo als de buitenkant anders heeft camouflage weinig zin en heel zichtbaar vanuit de lucht.
Tot slot sluit ik me aan bij mijn voorgangers hier: de roest is inderdaad iets overdreven... verder niks dan lof! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement