Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Hallo allemaal,
Nadat ik de Leopard 1 en de Landrover van de Koninklijke Marechaussee af had gebouwd was het door drukke werkzaam heden even wachten op inspiratie voor een diootje om beide voertuigen op te plaatsen.Na een tijdje kreeg ik die gelukkig ! :D :D
De setting vind plaats in het oefengebied in de buurt van waar destijds de Nederlandse kazernes van Seedorf, Langemanshof en Bergen-Hohne gelegen waren. Gewoon een op een boeren asfalt weggetje ergens achteraf.
Verder is er een discussie gaande tussen de bemanning van de tank en anderzijds de Marechauzee die het verkeer moet regelen.

Wat voor mij hier belangrijk was, was hoe de natuurlijke omgeving in combinatie met een asfaltweg er uit zou komen te zien. Ik moet zeggen "Het valt me niet tegen, alhoewel er natuurlijk altijd dingen voor verbetering vatbaar zijn." ,
Maar daar heb ik jullie voor! :brouw:

Genoeg geluld ! Hier komen de foto's met her en der uitleg.


Als eerste moest ik even de afmetingen van het geheel weten natuurlijk.
Dat doe ik altijd op deze mannier ; tape, snijmat en de voertuigen op de plek.
Deze afmetingen zijn mooi, omdat ze ook nog in mijn vitrine kastje moet passen.

photo 432323



Vervolgens een plankje gezaagd, lijstje (in verstek) er omheen gemaakt. Daarna de weg met eerst kurk en daarna met asfalt van AK bewerkt. Moet zeggen dat dat asfalt van AK echt topspul is! Goed mee te werken en zijn belofte helemaal waar gemaakt. Na het asfalt de strepen aangebracht dmv afplakken en met wit airbrushen.
Toen dat gedroogd was heb ik het reliëf naast de weg aangebracht met styrofoam , en het begin was daar !!


photo 432324


Hier eventjes de grootste ruimtes gevuld met plafondvuller, iets wat ik de volgende keer niet meer doe want dat spul droogt érg traag!

photo 432325



Even weer passen en meten hoe alles er uit komt te zien met een paar boompjes voor het idee , en er vervolgens achter komen dat de afmetingen niet meer kloppen omdat ik de binnen en buiten maten door elkaar gehaald heb !! :( :oops: :oops: .
Dan maar iets aanpassen en het geheel iets knusser maken. Komt goed !!

photo 432326


Ook hier weer AK gebruikt, nl Terrains, dark earth.
Ook dit is mooi spul om mee te werken .
Links is nog nat, rechts is grotendeels al opgedroogd.
Ondertussen heb ik het asfalt nog wat bijgewerkt met pigmenten om de weg iets te verouderen.

photo 432327



Alles is inmiddels opgedroogd. Her en der nog wat modder op de weg aangebracht en natuurlijk de Duitse reflectorpaaltjes voor het menselijk aandeel in het terrein.

photo 432328



Eerste indruk van het diorama met begroeiing, het gras zijn graspollen van het merk Mininatur. Het is even wat meer werk maar ik ben er wel tevreden over. Ik heb voor het gras 3 verschillende soorten gebruikt om het geheel mooi gemêleerd te laten lijken. De struik is overigens van Silhouette. Op foto's verderop heb ik hier nog afgevallen takjes en kastanje bladeren aan toe gevoegd die ik van echte bladeren gemaakt had met een perforator voor kastanjeblad ( leuk ding btw). Voor de overkant geldt natuurlijk hetzelfde. De graspollen heb ik overigens telkens in de houtlijm gedipt en daarna op de ondergrond gedrukt.

photo 432329


Laatste shot van bovenaf voordat alles er op wordt geplaatst

photo 433010


Even weer een tussendoortje met alles er op om te kijken hoe het geheel er nu uit ziet.
De bomen was ik op dit moment nog niet over uit, die staan er nog steeds voor de beeldvorming.

photo 432331


Vanaf deze foto begint het eindresultaat!!
Ik heb toch gekozen voor naaldbomen en heb deze voor de eerste keer zelf gemaakt naar een voorbeeld van iemand die dat op YouTube demonstreerde en wat een redelijk gemakkelijke en goedkope mannier is gebleken. Ben er redelijk tevreden over , het is wel een kwestie van vaak doen en het wordt steeds beter.
De militair van de Kmar is scratchbuild voor de volledigheid. En de lijst heb ik ook nog even een zwart tintje gegeven voor het contrast.


photo 432819


photo 432820


photo 432821


Op deze foto zijn de gevallen en her en der verspreide kastanje bladeren mooi te zien die van een boom komen die net niet meer te zien is op deze diorama. :lol: :lol:

photo 432822


photo 432823


photo 432913



Dit waren de foto's, veel plezier met het bekijken. Ik ga zsm beginnen met mijn volgende projectje,nl de Leopard 2 A4
op een leuk diootje.

Greetz,

Patrick.


Laatst bijgewerkt door patrick leferink op di 09 jan, 2018 2:56 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een zeer geslaagd dio en eentje met een humoristische noot! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 22:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Het eerste wat bij mij op kwam toen ik je KMAR bak zag....................................Ehhh Cars, maar waar is McQueen. maar dat kan komen omdat ik met mijn kleindochter een paar dagen Cars en Planes heb zitten kijken :lol:

Ik vind het geslaagd, mooie voertuigen (al lijkt mij die KMAR bak aardig vaal voor hun). Zeker dat kleine driehoekige stukje begroeiing komt er goed over.
Ik heb alleen vraagje, zowel tank als LaRo zijn er nogal vuil uit, en er ligt best een hoop modder op de weg. Ik zou dan juist wat sporen van de LaRo in de berm hebben verwacht, maar ik ben beter in het benoemen van deze kleine dtails dan zelf een ondergrondje maken, dat geef ik direct toe

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 22:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Hoi Bert,
Bedankt voor het compliment!
Je moet het zo zien dat de Leo al in de modder heeft gereden en nu tijdelijk op het asfalt rijd. De Laro is er achterwaarts in gezet en staat eigenlijk dwars op een zandpad wat je niet goed meer kunt zien. Eigenlijk is de modder op dat gedeelte van de weg niet van hem maar van andere (al eerder gepasseerde voertuigen).

Patrick.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 22:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Goeie ontsnapping :lol: Ik kan daar mee leven

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Bert Takken schreef:
Goeie ontsnapping :lol: Ik kan daar mee leven


:D :D :D Hahaha!!!
Als ik een diorama aan het bouwen ben , is dát wel hoe ik het op dat moment voor me zie, snap je?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2018 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
Zeer geslaagd dio! Mooi spul dat AK8013, waar kun je dat in Nederland kopen?

Kon het op de site van AK zelf niet vinden, maar misschien dat iemand hier het weet. Hoeveel m2 of cm2 kun je met 1 potje van 25ml maken?

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2018 12:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Bor_ schreef:
Zeer geslaagd dio! Mooi spul dat AK8013, waar kun je dat in Nederland kopen?

Kon het op de site van AK zelf niet vinden, maar misschien dat iemand hier het weet. Hoeveel m2 of cm2 kun je met 1 potje van 25ml maken?


Thank's,
Die AK bestel ik altijd bij Modellbau König.
Ik heb voor het weggedeelte ongeveer 1/4 nodig gehad, dus het verbruik valt op zich wel mee en je kunt het goed bewaren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2018 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 maart, 2015 10:43 am
Berichten: 342
Thx voor je reactie Patrick, wat zijn de afmetingen van het asfalt kan ik het grofweg omrekenen. Moet over een tijdje ook de ondergrond van mijn dio gaan maken en ben benieuwd hoeveel ik dan nodig heb.

_________________
"Iets wat op voorraad ligt, roeleert niet."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jan, 2018 0:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Bor_ schreef:
wat zijn de afmetingen van het asfalt kan ik het grofweg omrekenen.

Ik heb het even na gemeten en het is ongeveer 35x12cm.
ik hoop dat je er wat aan hebt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement