Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 jun, 2017 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Zoals gezegd ben ik geen geoloog, de vorm en de grote van de stenen deden mij gewoon denken aan dat type steen.

Wat betreft de lantaarnpaal: "I stand corrected :oops: ....". Doordat bij het laatste bericht van Sander de eerste foto met een blik op de achterzijde is genomen, ben ik er bij de tweede close-up foto inderdaad vanuit gegaan dat hier ook de achterzijde te zien was. Terugkijkend naar een foto waarop de voorzijde en de stoep te zien zijn, moet ik natuurlijk erkennen dat die lantaarnpaal daar prima kan.

Desondanks blijf ik 'm volgen :wink: ...

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jun, 2017 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
remarc777 schreef:
Zoals gezegd ben ik geen geoloog, de vorm en de grote van de stenen deden mij gewoon denken aan dat type steen.
Groeten, Richard.

Die stenen van het gebouw hier op het dio zijn zogenaamde "cementblokken", de voorloper van de bekende "Yton stenen"... tijdens de repressie na WO1 in Duitsland was er een gebrek aan baksteen maar cement en beton was er genoeg, vandaar dat veel huizen in dit soort materiaal werden opgetrokken. De productie van dit soort stenen ging sneller en was goedkoper, ook vandaag worden ze nog steeds her en der gebruikt.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jun, 2017 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
Haha, ik had al zo'n vermoeden dat je het plaatje niet helemaal goed voor je had Richard. Hieronder staan wel twee nieuwe afbeeldingen van de achterzijde van het dio. Daar heb ik de lantaarnpalen maar weg gelaten haha.

walesha schreef:
Die stenen van het gebouw hier op het dio zijn zogenaamde "cementblokken", de voorloper van de bekende "Yton stenen"...

Interessante informatie. Natuursteen leek me al iets te kostbaar maar wist niet dat er toen al werd gewerkt met dit soort blokken. Tegenwoordig zijn het echt een soort van legoblokjes in het groot geworden die eenvoudig in elkaar vallen.
Overigens laat ik het beeld van een stad in Duitsland in 1945 zien maar op de doos van MiniArt staat dat deze ruine in Sevastapol zou moeten zijn in 1941. Daar zouden ze dan dus ook gebruik hebben gemaakt van dit soort blokken om gebouwen uit op te trekken blijkbaar.

Hierbij overigens nog weer twee kleine update foto's. De eerste foto hadden jullie nog tegoed van me. Dit betreft de Wehrmacht soldaat die op het muurtje zit en de HJ kinderen nakijkt. Dit is de achterzijde. De tweede foto heb ik nog een DP-28 munitie tas en puin toegevoegd aan de balkonscène :wink:

Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jun, 2017 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Het zou best kunnen dat die techniek ook in de voormalige Sovjet unie werd toegepast... om baksteen te maken heb je klei nodig en dat vind je ook niet zomaar overal. Ik ben niet zo op de hoogte van de bodemgesteldheid in de Sovjet unie maar ik kan me wel voorstellen dat klei delven daar misschien niet zo evident is/was.

Hoe dan ook, als Miniart het zegt zal het wel kloppen en nu verder met het dio... op naar het eindplaatje! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jul, 2017 9:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Het blijft mooi om naar te turen en keer op keer zie ik weer een ander mooi klein detail. Eveneens erg mooi om te zien hoe tal van technieken steeds meer leven in het geheel blazen...!!!

Binnen de vliegtuig-tak is er zeer zeker wel ruimte om een fraai diorama te maken maar ik houd me hoofdzakelijk met de snelle jongens bezig en die worden hoofdzakelijk "schoon" opgesteld. Met een diorama voor die rakkers kom je al snel uit op een crash-scenario of een maintenance-scenario en dat is niet echt mijn ding. Carrier-based ops biedt wel erg veel mogelijkheden maar dan is er al snel sprake van een aantal toestellen bij elkaar waardoor een dergelijk project erg veel tijd vergt... Maar wie weet, wellicht dat er nog eens een Apache word gebouwd gedurende een fase-beurt waarbij de wentelwiek helemaal uit elkaar word geschroefd. "Ooit", als ik me echt verveel en erg veel tijd heb... :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jul, 2017 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
Zo is het Walesha. We mogen hopen dat die lui uit Oekraïne van Miniart een beetje weten wat voor gebouwen er in hun deel van Europa staan en hoe die in elkaar steken. ;-)

En dank voor het mooie compliment Ruud. Het is leuk om bezig te zijn met dat soort details en je kan er bij een diorama helemaal los op gaan. De details kleden het geheel niet alleen aan maar maken het ook leuker om naar te kijken ben ik achter gekomen. Zou je diorama met een "uitgeklede" Apache graag voorbij zien komen. Klinkt als een mooi project. Maar las ik je zo hoor kan het nog wel even gaan duren. Bekend probleem hoor, heeft bij mij ook jaren geduurd voordat ik dit projectje aan heb gedurfd. En uiteindelijk moet je het alsnog half zo klein maken als wat je in gedachten hebt om het binnen de grenzen van het haalbare te houden. Althans, wel met mijn spanningsboog.. :mrgreen:

Hoe dan ook, hieronder weer een stel nieuwe foto's. Ditmaal van de kinders met hun karretje vol grote mensen "speelgoed". Deze figuren heb ik eigenlijk als eerste geschilderd. Nog voor de Wehrmacht soldaat welke in de vensterbank zit (of wat er van over is) en die ik jullie al eerder toonde. Dit is met name aan het gezicht van het meisje te zien.

Ik was voor dit diorama grotere figuren gewend van 54 of zelfs 120mm groot. Dat vraagt om een hele andere manier van gezichten schilderen. Een welke niet echt een op een over te nemen is voor 1:35 figuren zo is gebleken. Met name de ogen van het meisje zijn groter als die van de figuren welke ik daarna heb gedaan wat komt door het oogwit wat bij het meisje wel zichtbaar is en bij de andere figuren niet. Ook haar gezicht is wat bleker. Achteraf ben ik hier niet helemaal tevreden over, maar gezichten zijn nogal makkelijk te verprutsen en een diorama vol scheelkijkers is zo gemaakt. :roll:
Uiteindelijk is het niet echt storend maar ik denk toch dat ik toch nog een kleine wash op haar ogen probeer om het wit wat te "down-tonen".

Verder heb ik het meisje een gele 'Wehrmacht' armband gegeven. Een armband die aan het einde van de oorlog aan veel burgers werd uitgereikt die (al dan niet gedwongen) in verschillende rollen werden ingezet voor de oorlogsinzet. Met deze armband kon men zich identificeren als (tijdelijk) lid van het leger. Deze zijn ook uitgereikt aan leden van de Hitlerjugend. Deze waren hier vaak erg trots op, want vanaf dat ogenblik "hoorden ze er echt bij". Ik heb dan ook originele jassen van de Hitlerjugend gezien waar deze band vast op was gestikt om de linker bovenarm. Zie hier een origineel;
http://www.germanmilitaria.com/Heer/photos/H032976.html

De jongen heeft een (te groot) Wehrmacht uniform aan dat hij heeft aangetrokken over zijn lichtbruine Hitlerjugend uniform met zwarte stropdas. Hoewel ik de armband zelf heb gefabriekt zijn die andere zaken allemaal mooie details die Matchbox zelf heeft geïntegreerd in hun nieuwe modellen. Moet zeggen dat MB dat prachtig heeft gedaan al zijn soms de gezichten, handen en uniformdelen van hun modellen wel wat grof gemodelleerd.

Verder heb ik nog een Russische helm toegevoegd aan het puin welke het slachtoffer is geworden van een stel kwaadwillende granaatsplinters en de kar van de kinderen lekker vol gestopt met goodies. Hier kon ik ook weer allerlei leuke details in kwijt zoals bedrukking en een etiket op de panzerfaust, de camo van de helmovertrek en tekst op de granaatkoffer. Wel een klein foutje, de blauwe strepen op de Haupt Verpflegung Sack (voorraadzak) hadden verticaal moeten lopen en niet horizontaal. Kleinigheidje hou je toch.. ;-)

Nou, dat was hem weer voor nu. Bijna meer tekst als afbeelding waarvoor excuses. Zal het binnenkort vast wel weer een keer goedmaken met een willekeurig plaatje van een van de vrouwen van Ruud als die dat goed vindt. :mrgreen: :brouw:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2017 10:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Ziet er verdomd goed uit........veel details, love it :mrgreen:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jul, 2017 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
Dank Ronald!

Ook de andere Duitse soldaat voor het dio is klaar. Deze komt in de deuropening te staan is de bedoeling. Twee krassen in het gezicht en een paar flinke wallen onder zijn ogen is alle oorlogsschade die hij tot nu toe op heeft gelopen. Daar kan je het toch mee doen gezien het feit dat het diorama mei 1945 moet voorstellen. :mrgreen:
Stiekum zijn deze krassen een best prima gelukte oplossing om een randje te ontstoren in het gezicht dat zichtbaar bleef. Dit heeft ermee te maken dat Dragon het lumineuze idee heeft gehad om het gezicht te scheiden van de rest van het hoofd. Dit zodat je een dikke gleuf over beide lengtes van het gezicht over houdt als je het gezicht er op plakt. Recht over de wangen e.d. Zie dat maar eens weg te werken. Ik zou zeggen, mensen bij Dragon, niet alles wat je in de kroeg na 28 bier bedenkt en op een viltje schrijft is een goed idee. :brouw:
Hoe dan ook, ondanks alle opvul en veil-werk bleef het aan een kant iets zichtbaar als er verf op kwam. Dat is op deze manier onzichtbaar geworden.

De broodzak die hij op zijn rug heeft is overigens bewust blauw. Dat is dus geen kwestie geweest van verkeerd wassen o.i.d. Dit moet een Luftwaffe broodzak voorstellen. Je moet bedenken dat de Wehrmacht soldaten van 1945 met alles werden uitgerust wat er maar voor handen was. Ten slotte functioneerde een blauwe Luftwaffe broodzak net zo goed als een Wehrmacht ding van de Heer. Deze blauwe kleur contrasteert mooi vond ik zelf en de kleur is in het echt iets minder fel.

Dat was hem voor nu. Volgende stap wordt de houten rand die om de base heen komt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jul, 2017 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Wat die broodzak betreft, daar heb je een punt.... net zoals bij de geallieerden liep tegen het einde van de oorlog bevoorrading nogal eens meer in het honderd en moesten ze zich behelpen met wat nog voorhanden was. Terwijl het bij de geallieerden eerder een kwestie van organisatie en stellen van prioriteiten was, was het bij de Duitsers meer het gebrek aan materiaal.
Ik kan me heel goed vinden in de setting, het vertelt een verhaal en ik blijf volgen tot het eindplaatje! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2017 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Op vakantie, 's avonds meer op de terrasjes en dus wat minder tijd om op het forum te neuzen (.... :twisted: ....). Daarom een zeer korte reactie:

Goed bezig, ik blijf ook tot het einde volgen :D !

groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement