Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 jun, 2017 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
Hallo allen,

mijn naam is Sander en dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben al geruime tijd niet meer actief geweest op fora laat staat een modelbouwforum maar aangezien mensen vervelen met ongewenste informatie een hobby van me is naast modelbouw dacht ik; "ik geef het weer eens een kans." :wink:

Ik heb al even rond zitten neuzen op dit forum waar ik door een goede vriend (ook forumlid) op gewezen werd en kom leuke dingen tegen. Leuk om elkaar zo te inspireren en te enthousiasmeren. Modelbouw is ten slotte best leuk als je het uitgelachen worden door vrienden wanneer er weer eens iets mislukt en de aan elkaar gelijmde vingers even vergeet :mrgreen:

Ooit ben ik zelf zoals vast iedereen hier begonnen met vliegtuigjes en vervolgens een paar diorama's welke eerder onder de noemer 'diodrama' vielen. Daarna viel het jaren stil met dank aan andere interesses maar een jaar of 3 geleden ben ik weer begonnen geïnspireerd door een vriend van me met een kast vol mooie figuren. Zodoende ben ik ook begonnen met 120mm of 54mm. figuren en daarnaast ook een stel leuke 28mm. figuren voor wat wargaming.

Echter bloed kruipt waar het niet gaan kan en toen ik op een beurs een mooi setje 1:35 figuren tegenkwam was ik om; Diodrama 2.0 was geboren. In dit 'brouwverslag' zal ik proberen wat van de stappen te laten zien op weg naar een hopelijk niet volledige mislukking. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jun, 2017 22:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 okt, 2014 10:50 am
Berichten: 426
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt :mrgreen:

Henri

_________________
I give up the fight, the deamen wins


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jun, 2017 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
henri m schreef:
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt :mrgreen:

Henri


Mooi zo Henri, kijken of ik die aandacht vast kan houden. ;)

Ok, zoals gezegd ging het mis op een beurs waar ik dit Volkssturm setje van Masterbox tegenkwam met kind-soldaten die ammunitie naar de frontlijn brengen met een handkar;

Afbeelding

Nu hou ik van scenes met enige voelbare dramatiek erin en dit setje gaf me direct dat gevoel. De zinloosheid van tere kinderzieltjes in de strijd werpen wanneer deze eigenlijk al verloren is. De dramatiek spat er vanaf. Nu is MB (Masterbox) niet direct mijn favoriete merk qua gietwerk maar ze zijn top als het gaat om de levendige scenes welke ze in de afgelopen jaren hebben verbeeld met hun nieuwere sets.

Dus set gekocht, thuis nog even flink bewonderen en dan zoals het hoort; de kast in! (of zolder op als die kast al vol is 8) ) Er moet ten slotte ook een mooi plaatje omheen en dat idee moet even kunnen rijpen. Beetje als een goede kaas, of wijn, of whiskey, of.. nou ja, je snapt m'n punt. Aldus begon het denkwerk.
Dat had er zo uit kunnen zien als ik een mooie vrouw was geweest;

Afbeelding

Dit plaatje voegt niet veel toe als het gaat om het bouwproces van het diorama en ik ben geen mooie vrouw, maar ik ben ervan overtuigd dat jullie dit geen probleem vinden.. :mrgreen:

Nu hou ik naast dramatiek ook van ruïnes. Dat zijn van die plekken waar ooit van alles is gebeurd maar wat slechts een schim geworden is van z'n oorspronkelijke glorie. Je kan vervolgens zelf gaan verzinnen wat er ooit was op die plek en daar wordt ik blij van. Kortom, ik wilde graag een keer een ruïne bouwen. Twee bijkomende voordelen;

1. Je kan als modelbouwer helemaal los gaan op ruïnes met alles wat je maar kan verzinnen en/of in je modelbouwkast hebt liggen.
2. MiniArt heeft heel veel aantrekkelijke wo2 ruïnes op de markt gebracht die een mooie basis lijken voor een dergelijk diorama.

Dat laatste punt is schijn die bedriegt maar daarover later meer. Een beurs verder viel mijn oog op deze en ik zag meteen een combinatie met het MB setje.

MiniArt Sevastopol 1941;

Afbeelding

Niet alleen biedt deze set een basis voor een ruïne, het bevat ook een mogelijk bruikbare ondergrond, allerlei extra's als hekjes, deuren, lampen, enzovoorts en het bevatte een aantal Russische soldaten waarvan ik uitrusting kan gebruiken voor de aankleding. Met deze twee sets had ik eigenlijk al de basis voor mijn diorama. Tijd om te beginnen! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2017 0:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
Het idee van het diorama heeft in mijn hoofd inmiddels vorm gekregen;

Het is 2 mei 1945,
slechts enkele dagen voor het einde van de Tweede Wereldoorlog in Europa. Ondanks dat de strijd hopeloos is verloren en doorvechten zinloos, besluit de Fuhrer door te gaan tegen beter weten in. Overal werpt hij zijn laatste reserves in de strijd zover als die er nog zijn.
Luftwaffe soldaten zonder vliegtuigen en vliegvelden worden ingezet als grondtroepen, net als Kriegsmarine soldaten die hier helemaal niet voor getraind zijn. Sommigen van hen worden tegen wil en dank zelfs ingedeeld bij Waffen SS eenheden. Hun moraal is over het algemeen ver te zoeken en het geloof in een eindoverwinning niet meer aanwezig. Duitsland ligt in puin en wat nog overeind staat wordt met de grond gelijk gemaakt door de gevechtshandelingen in het hart van het voormalige Duitse rijk. Overal worden haastig burgers getraind om een panzerfaust of karabijn te bedienen en onder de noemer van Volkssturm op een overmachtige tegenstander afgestuurd.

De enigen die nog blind geloven in wat Hitler beloofd zijn de gehersenspoelde jonge "soldaten" van de Hitlerjugend en de BDM (Bund Deutscher Mädel). Zij krijgen te horen dat de eindoverwinning nabij is en dat nog slechts een laatste krachtinspanning nodig is om de vijand op de knieën te krijgen. Trots nemen zij de wapens op om de roep van het vaderland te beantwoorden. De armbanden met daarop "Deutsche Wehrmacht" en de militaire uniformstukken die ze uitgereikt krijgen onderstrepen nog eens dat ze er nu echt bij horen. De tijd van de Duitse jeugd is gekomen. Onwetend en vol vertrouwen vertrekken zij naar het front, want "Der Endsieg ist Nah!".


-------------------------

Een andere titel die ik in mijn hoofd had voor het diorama was "Smells like teen spirit" maar vond het uiteindelijk toch mooier om voor een Duitse titel te kiezen met eenzelfde soort ironie erin. Met het bovenstaande verhaal in mijn hoofd en een enkele beelden van hoe ik het eruit wilde hebben zien was het wachten op de volgende modelbouwavond met vrienden, oftewel toen het zover was;

Afbeelding

Het begin van het diorama bestond uit het in elkaar zetten van de ruïne uit de MiniArt set. Zoals in de vorige post al genoemd zien deze sets van Miniart er aan de buitenkant fantastisch uit. Ook als je de doos openmaakt sta je te kijken van de prijs-kwaliteit verhouding gezien de hoeveelheid extra's die de set bevat voor in verhouding weinig geld. Echter wanneer je de set in elkaar begint te zetten begin je te ontdekken; "Aaah, kijk! Daarom betaal je voor goed spul wel veel geld." :evil:

Het ergst is het verlijmen van de muren waarbij de makers van MiniArt er blijkbaar vanuit gaan dat je twee helften wel op elkaar kan plakken zonder plakranden. Je wordt dus geacht randjes van 0,01mm goed op elkaar te lijmen terwijl de delen ook nog eens niet een op een op elkaar aansluiten. Kortom fantastisch genieten. Uiteindelijk gekozen voor plastic-card materiaal verknippen en hier zelf een soort van plakranden van maken en vervolgens alle gaten met zo'n 2 kg. vulmiddel dicht kleien (ok, het was wellicht geen 2 kg. maar in elk geval veull! ;))

Uiteindelijk 2 avonden verder en nog een avond schilderen erbij opgeteld was ik niet eens zo heel ontevreden met het voorlopige resultaat. Vanuit hier kan ik verder werken aan de ondergrond en de restanten van de eerste verdieping. Ik wil namelijk dat het diorama niet alleen van de voorkant interessant is maar ook van de achterkant.
Maar die achterkant zie je toch nooit? Klopt helemaal, maar als we dan toch bezig zijn 8) ;

Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2017 7:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat setje van Masterbox heeft iets. Ik weet niet goed uit te leggen wat het dan is maar door de dramatiek sprak het mij wel meteen aan. Ik blijf dit graag volgen. De eerste stappen zien er al goed uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2017 9:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Op Youtube vind je een paar interessante filmpjes van Miniart i.v.m. hun huizen:

https://www.youtube.com/watch?v=mhvGbV35ZL0

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2017 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Sander,

Welkom terug in de hobby :D !

Wat je laat zien is mooi werk, voor mijn gevoel duidelijk geïnspireerd door het feit dat je een Wargaming achtergrond hebt. Het huis is gedaan in passende kleuren, duidelijk onderscheidend van elkaar zonder dat het stoort. Wat ik wellicht anders had gedaan is de binnenmuur. Ik denk dat wanneer je Googled op "interieur jaren '40" dat je dan andere kleuren zal vinden: aardekleuren, beige, terracotta... Veel motiefwerk ook (strepen/bloemen etc.), met banden om de verschillende delen van de muur met de verschillende motieven af te scheiden. Denk aan het onderstaande:

Afbeelding

Er zijn verschillende producenten die behang op schaal maken, maar met een nieuwe zoekopdracht en een goede kleurenprinter kom je er ook :wink: . Wat ook leuk kan zijn is beschadigd, afgescheurd behang waar de originele muur nog te zien is. Wellicht met vellen die los van de muur komen, zwartgeblakerde randen en roetvlekken.... Je kan je helemaal uitleven op zo'n interieur :D .

Ik blijf deze volgen. Zelf bouw ik ook het liefst diorama's die een verhaal, een zekere emotie laten zien. Dat kan spanning zijn, wanhoop, humor, kortom: ik vind het leuk om diorama's te doen die net even wat anders zijn als de "huisje, boompje, beestje diorama's". Je presentatie is in ieder geval leuk om te lezen en prettig om te volgen. Succes :brouw: !

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2017 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik volg Richard... in die tijden was het niet gebruikelijk om in woningen binnenmuren te schilderen, dat werd eerder toegepast in o.a. fabriekshallen. Behangpapier was algemeen tot zelfs de jaren '70-'80. Wat het stucwerk betreft: dat bestond uit twee lagen... het bruin en het wit. Het bruin (de onderlaag) was een mengeling van leem en/of klei, zand en fijngehakt stro, daarover kwam het wit wat een dun laagje gips was. De huizen hadden een plankenvloer, vooral op de verdiepingen, op de begane grond lag meestal een tegelvloer. Om het plafond te bezetten werden tegen de balken dunne houten latjes genageld waarop het stucwerk werd gezet.
Hou ook rekening met de status van de bewoner: in een gewoon burgerhuis en in (kleine) werkmanswoningen en boerderijen ontbrak in veel gevallen het stucwerk tegen het plafond, waar het wel aanwezig was, was het meestal heel strak en simpel. In een herenhuis daarentegen was het stucwerk er altijd met een keur aan versieringen zoals cirkelvormige ornamenten in het midden waar de luchter kwam te hangen en versieringen langs de randen.
Vloerbekleding was in die tijd ook niet zo algemeen, in de meeste gevallen legde met gewoon een groot tapijt op de blote plankenvloer. De rijken konden zich "balatum" permitteren: de voorloper van o.a. de Novillon en het kamerbreed tapijt of ze hadden parket. Balatum bestond uit een laag kunststof (geen idee het welke) en een onderlaag van teer.
Ik hoop dat je met deze info iets kan doen om een zo realistisch mogelijke ruïne van een woning neer te zetten. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2017 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Ook welkom op het forum, Sander. Stiekem heb ik het project al een paar keer live mogen aanschouwen, maar het is leuk om het project ook hier te gaan volgen. Gewoon omdat het kan. Zoals ik al zei zitten er een aantal erg goeie bouwers op dit forum, daar kun je altijd wat van leren :brouw:

SanderDeGrote schreef:
Dit plaatje voegt niet veel toe als het gaat om het bouwproces van het diorama en ik ben geen mooie vrouw, maar ik ben ervan overtuigd dat jullie dit geen probleem vinden.. :mrgreen:


Het voegt wellicht niet veel toe, maar het helpt wel! Creatief denken is dat! Mooi! :lol:

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jun, 2017 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
fvdm schreef:
Dat setje van Masterbox heeft iets. Ik weet niet goed uit te leggen wat het dan is maar door de dramatiek sprak het mij wel meteen aan. Ik blijf dit graag volgen. De eerste stappen zien er al goed uit.

Dank Ferry!

walesha schreef:
Op Youtube vind je een paar interessante filmpjes van Miniart i.v.m. hun huizen:

https://www.youtube.com/watch?v=mhvGbV35ZL0

Dank voor de tip! Ik heb het filmpje bekeken en moest er wel om lachen. Gebouw gaat daar wel erg makkelijk in elkaar. En de delen sluiten ook gewoon perfect op elkaar aan! It's a miracle! Zal wel een extra luxe MiniArt setje geweest zijn. :mrgreen:

remarc777 schreef:
Ha die Sander...

walesha schreef:
Ik volg Richard... in die tijden was het niet gebruikelijk om in woningen binnenmuren te schilderen...

Ha Richard en Walesha, dank voor je tips! Had echter even moeten vermelden dat ik al een stuk verder ben met dit dio dan m'n eerste posts doen vermoeden. Ik zal dus nog wat meer gaan posten in de komende week/weken. Ik snap wat je zegt en sluit me daar ook bij aan. Je behang tip daar ben ik ook mee aan de gang geweest. Heb je een keer geen verbouwing, zit je alsnog te behangen maargoed.. Dat zal je nog wel terug gaan zien. ;)
Werk zelf in de erfgoedsector en kom veel in oude panden. Weet dat vanaf ongeveer 1900 behang in swung raakte, echter was dat vooral voor de woonvertrekken. Zaken als de entree e.d. daar werd vaak gekozen voor stuc. Vergeet daarnaast ook niet dat niet iedereen zijn huis altijd aanpaste aan de laatste mode. Gelukkig maar zou ik bijna willen zeggen, daardoor hebben we nu nog mooie voorbeelden over van oude interieurs. Ruwweg tussen 1850 en 1900 was de Oriënt helemaal hot en gebruikte men in interieurs juist weer veel exotische kleuren als groen, geel, blauw, rood enzovoorts. Allemaal beetje geïnspireerd op 1001 nachten en dat soort zaken.

De kleur blauw die ik heb gebruikt heeft overigens nog als bijkomend voordeel dat vliegen blauw geen prettige kleur vinden dus deze op afstand blijven. In het verleden werden de lemen delen van boerderijen daarom ook wel eens blauw geschilderd om ongedierte weg te houden. Was voor mij ook fijn. Kon ik lekker rustig aan mijn diorama werken :roll: :wink:

Marek de oor schreef:
Ook welkom op het forum, Sander. Stiekem heb ik het project al een paar keer live mogen aanschouwen, maar het is leuk om het project ook hier te gaan volgen. Gewoon omdat het kan. Zoals ik al zei zitten er een aantal erg goeie bouwers op dit forum, daar kun je altijd wat van leren :brouw:

Cheers mate! Deze reactie is zeer mild van je, je hebt niet eens de gelegenheid te baat genomen om mijn dio af te vallen. Eigenlijk ben je helemaal niet zo onaardig als dat je eruit ziet haha :mrgreen:
Nee we gaan eens lekker rondsnuffelen en ondertussen bouwen we lekker verder :brouw:


------------------------------------------------------------------------------

Afbeelding

En dan nu ook weer een paar vervolgstappen voor het dio. Stilstand is ten slotte achteruitgang. En terwijl ik me afvraag of die vlieger ook opgaat in het geval van een ruïne, heb ik de ondergrond die bij de MiniArt set was geleverd gebasecoat en een paar lagen grijs gegeven om eens te kijken wat dat is.
Eigenlijk wilde ik de ondergrond zelf fabrieken zodat deze perfect passend zou zijn voor mijn idee. Echter na het passen en meten met de figuurtjes uit de MB set bleek dat deze ondergrond eigenlijk een prima formaat heeft voor mijn idee. De flexibiliteit van het plastic heeft me nog wel even doen twijfelen. Een te slappe en te flexibele ondergrond is namelijk niet fijn om op te bouwen maar ach, het leven is te kort om lang te twijfelen dus gewoon doen!

Afbeelding

Vervolgens een stukje balkenlaag aan de achterzijde waar jij het al over had Waslesha. Gewoon de geeikte methode hiervoor gebruikt van houten koffieroersstaafjes (goed woord voor scrabble) en een stel ijsstokjes (doos raketjes leegeten. Vervelend, maar alles voor de hobby ;)). Deze vervolgens met dunne Valejo model air verf gewerkt die mooi intrekt en wat pigmenten er alvast op voor de stof en vuil.

Afbeelding

Tot slotte vast een begin gemaakt aan het kleuren van verschillende formaten brokstukken en wat in en exterieurdelen welke straks tussen het puin kunnen liggen. Voor de ruiten heb ik een afgedankt CD-hoesje gebruikt. Die CD van de Backstreet Boys luisterde ik ten slotte toch minder sinds ik hun hele repetoire op Spotify terug kan vinden.
Dit ziet er best prima uit maar de volgende keer zou ik toch kiezen voor nog dunner materiaal om het glas na te bootsen. Nu zit het vrij dik in de kozijnen. Niet direct storend gelukkig maar een prima les voor een volgende keer.
Aan de deur heb ik nog wat beschadigingen aangebracht alsof er kogels en granaatscherven doorheen zijn gegaan en de verf zo aangebracht dat deze gesleten lijkt. De foto laat niet het eindresultaat zien van de onderdelen zien maar geeft een indruk van het proces.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement