Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 17:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nederlands landschap
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2017 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik had een paar dagen geleden hier een link geplaatst waar je heel wat landbouwtractoren op 1/87 kon vinden en die is blijkbaar weg? :roll:
En nee... wij kunnen zelf niks weghalen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nederlands landschap
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2017 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 06 sep, 2014 21:51 pm
Berichten: 10
Beetje gek, maar ja. Toch bedankt voor de moeite. Ik heb al wel gekeken op google. Moet nog het juiste modelletje vinden. Niet te nieuw, maar ook niet een te oud model.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nederlands landschap
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 6:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Arrien schreef:
Wat had je gereageerd dan? Ik heb niks weggehaald.


Dat kun je ook niet, dat kan alleen een moderator ;)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nederlands landschap
BerichtGeplaatst: zo 11 jun, 2017 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 06 sep, 2014 21:51 pm
Berichten: 10
Maar weer even een update op deze warme dag. Heb een aantal dingen geprobeerd, de molen afgemaakt en ben begonnen met het weiland.

De molen heb ik helemaal in elkaar gezet, wat ouder laten lijken en hier en daar wat details aangebracht.
photo 413099
photo 413098
photo 413097

Ook heb ik van een oude kwast en houtlijm vast een aantal rietkragen/planten gemaakt.
photo 413100
photo 413090

Even de ballast bekeken. Zwart of bruin. Ik ga denk ik voor de bruine. Lijkt wat meer echt dan helemaal zwart denk ik.
photo 413096
photo 413093

Van Dasklei heb ik de weg gemaakt. Toch maar niet van het hout wat ik over had. Geprobeerd om er klinkertjes in te maken (wat een rotklusje ;)) en niet te strak. Heb hem eerst maar bruin geschilderd. Moet het nog wel verweren, want zo ziet het er niet zo echt uit.
photo 413091

Een deel wordt weiland. Daar heb ik inmiddels gips op gegoten. Wel glad, maar niet te strak. Van cocktailprikkers heb paaltjes gemaakt voor de afrastering van het weiland.
photo 413089

Ook een klein stukje gemaakt om het een en ander te proberen.
photo 413092

En een kweekbakje gevuld voor in de moestuin. Slakropjes of iets dergelijks.
photo 413094

Als ik het zo op een rijtje zet, toch weer een hoop gedaan afgelopen week. Tot de volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nederlands landschap
BerichtGeplaatst: zo 11 jun, 2017 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat wordt netjes, hou er wel rekening mee dat bij een bereden spoorlijn het loopvlak van de rails blinkt als een spiegel en het ballast: ja inderdaad, bruin is meer op zijn plaats. Ik weet niet of het nu nog is maar vroeger werd er veel ijzerhoudende kiezel gebruikt, deels bestaande uit afval (slekken) van de hoogovens en dan krijg je die bruine roestvorming op die bedding.
Doe rustig verder: ik blijf volgen! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nederlands landschap
BerichtGeplaatst: ma 12 jun, 2017 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er goed uit. Als ik een tip mag geven, voor je de ballast vastlijmt kun je het beste eerst de rails in roestkleur spuiten/kwasten. Dan maak je de bielzen vies en kun je het loopvlak van de rails schoonmaken. Als je dan de ballast plaatst en vies maakt lijkt het net echt. Op deze manier krijg je geen verf op de ballast. Ik blijf dit graag volgen .

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nederlands landschap
BerichtGeplaatst: do 15 jun, 2017 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 06 sep, 2014 21:51 pm
Berichten: 10
Daar ben ik weer.

Bedankt voor de reacties. Om te beginnen met de tip van Ferry. Heb ik de rails bruinig geverfd en daarna met roestpoeder bestrooid. Het roestpoeder heb ik gemaakt mer schuursponsjes en azijn. Dit een poosje laten staan en daarna fijn gemaakt. Ideaal. En zoals Walesha ook al aangaf het loopvlak weer helemaal schoongemaakt.
photo 413447

De weg (heeft inmiddels meerdere laagjes verf en vegen gekregen) en de akker heb ik vastgemaakt en de bermen volgegoten met gips. Expres een beetje grof, zodat het niet te strak wordt. De berm moet wat grover zijn dan het weiland. Daarna heb ik een en ander bruin geverfd, zodat de ondergrond klaar is voor de eerste strooisels. De eerste laag strooisel is zeer fijn gezeefde, droge, zwarte grond. Eerst ingesmeerd met verdunde houtlijm, daarna een flinke laag erop gestrooid. Het overschot, wanneer de lijm droog is, weer eraf laten vallen. Het stuk waar de molen komt te staan heb ik nog niet gedaan. Moet nog even precies kijken hoe dat ingericht gaat worden.
photo 413445

Walesha ik heb inderdaad gekozen voor de bruine ballast. Deze lijkt van zichzelf al meer roestig. De rails een beetje vastgelijmd met houtlijm en daarna de ballast erover gestrooid en met een droge, grote kwast egaal verspreid. Daarna verdunde houtlijm erover heen laten lopen. Na het drogen zit alles stevig vast.
photo 413446
photo 413444

Nu eens verder kijken naar al het strooisel dat ik heb staan, zodat het landschap wat kleur gaat krijgen. En de poppetjes uitzoeken en een kleurtje gaan geven. Wordt vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nederlands landschap
BerichtGeplaatst: za 17 jun, 2017 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
Begint er al heel mooi uit te zien als je kijkt naar de bestrooide en geschilderde delen! Goed zo doorgaan!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nederlands landschap
BerichtGeplaatst: za 17 jun, 2017 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik vraag me af of je met dat spoor al klaar bent want ik miszie iets aan dat bruggetje... ik kan me echt niet voorstellen dat een trein op die manier een waterloop, hoe klein ook gaat oversteken. De rails hangen daar gewoon boven het water te zweven en dat kan niet! :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nederlands landschap
BerichtGeplaatst: za 17 jun, 2017 19:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 06 sep, 2014 21:51 pm
Berichten: 10
Gisteren lekker doorgewerkt en vandaag ook nog wat gedaan.

Jij let wel heel goed op Walesha. Er komt inderdaad nog een dubbele balk onder de rails, waar deze op rust, maar die moet nog op maat gemaakt worden.
Allereerst heb ik de molen geplaatst, een gat gemaakt waar het waterrad komt. De kunststof basis van de molen vastgelijmd en daarna de boel ook met gips overgoten. uiteindelijk ook bruin gemaakt en met zand bedekt. Bij de sloot in de molen heb ik van een plug een duiker gemaakt, zodat het water van het waterrad naar de sloot kan.
photo 413506
Tussendoor ook het weiland van gras voorzien. Met verdunde houtlijm, grasvezels en daarna de stofzuiger met een panty. Een fris groen weiland. Later zal ik het nog bewerken met wat andere kleur grasvezels. Door er een tweede laagje op te doen op een aantal plekken krijg je ook het resultaat dat het niet te strak is, maar dat er ook pollen ander gras groeien. Het hoekje onderin heb ik met donkergroen gras gedaan.
photo 413503
photo 413502

Ook even iets uitgeprobeerd met bomen. Anders zit er zo weinig hoogte in het geheel. De bomen staan nog wel los. Moet er nog even over nadenken.
photo 413505

Ook de andere delen met gras bedekt. Dan begint het al echt ergens op te lijken.
photo 413510
photo 413511
photo 413508
photo 413512

De paaltjes van het hekje hebben inmiddels een draadje gekregen. Een flinke worsteling met een geluidsdraad. Om daar een hele lange, dunne koperdraad uit te krijgen was een pittig klusje. Er zijn er heel wat gesneuveld.
photo 413515
photo 413507

Ook heb ik de mensjes uitgezocht en geschilderd. Een priegelwerkje.
photo 413516

Voor op het water heb ik een kameleon bootje gemaakt. (mijn oudste zoon leest de boeken en bracht me op dat idee) Ook Hielke en Sietse kunnen dus niet ontbreken.
photo 413517

Ben ook begonnen met het maken van begroeiing. Verschillende kleuren en soorten door elkaar heen met bloemetjes.
photo 413504

We gaan weer rustig verder! Tot de volgende update.


Laatst bijgewerkt door Arrien op za 17 jun, 2017 19:28 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement