Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 3:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2018 16:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Een druk weekend gehad, hier weer een fijne foto update.

Eerst maar eens de bak omgedraaid, dit ging eigenlijk nog best wel eenvoudig. Al blijft het nooit ideaal. Nieuwe decalls erop, details bijgeschilderd en glanslak eroverheen.

Afbeelding

Toen eerst een zwarte pinwash aangebracht op de uitstekende details, mind you: dit is 1/72 dus echt heel fijntjes werk

Dit heb ik met enamel samen met kunstenaars white spirit gedaan, iets duurder dan normaal, maar totaal geurloos.

Afbeelding

Afbeelding

Maar toch niet helemaal tevreden met het resultaat, dus daarna maar een bruin zwarte sludge wash erover heen gedaan:

HIer met de wash er nog op:

Afbeelding

Afbeelding

En dan moet je de wash goed laten drogen, en er dan afboenen met in dit geval een wattenstaafje.

Na een eerste poetsbeurt

Afbeelding

Na een tweede (wel heel erg ingezoomd)

Afbeelding

Nu staat het bakkie er zo bij:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En trek ik de volgende conclusies:
- De wash valt veel lichter, (bruiner in dit geval) uit dan ik dacht, denk dat meer richting zwart beter is geweest. Denk dat ik er nog een zwarte sludge overheen klap. Wat denken jullie?
- Hoe krijg ik al dat pluizige spul van de wattenstaafjes er goed af? Al zie je het in het echt veel minder want dit is ingezoomd en een leeslamp er vol op, maar toch.
- Ja ik weet het, rode achterlichtjes mogen eigenlijk weer opnieuw, en al het geruk en getrek aan het bakkie heeft het nogal uit zijn verband getrokken. Fix ik aan het eind wel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2018 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Je zit op een kleine schaal, 1/72... veel details kan je op die schaal niet zo vlot toevoegen en die wattenstaafjes; je hebt zo van die "statische" doekjes die ze verkopen om lenzen van camera's etc schoon te maken; daar krijg je dat wel mee weg.
Nu de bak is omgekeerd is je modelletjes best ok hoor en die bruine tint, het groen van de US army in die tijd had inderdaad wel een bruine schijn en soms had je wel de indruk, naargelang de lichtinval dat het voertuig meer bruin dan groen was! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2018 19:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Thnx! Zolang ik nog progressie maak vind ik het leuk.

Het is ook nog geel licht, ipv wit, dus in het echt is het iets groener.

Over Olive Drab maak ik mij niet zoveel zorgen, ik lees overal: geen 2 batches zijn en waren hetzelfde.
Dus kleurverschillen waren in de Olive Drab periode toch erg aan de orde lijkt mij. Toch?

Maar, heeft iemand een handige tip voor dat "pluis" en ik denk dat zo'n zwarte sludge wel een gaaf effect geeft. Ik ga het gewoon proberen. Zien we wel wat het wordt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2018 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Over die kleur "olive drab" hoef je je geen zorgen te maken, die verschilde naargelang de fabrikant, de fabrikagedatum enz.. in die tijd namen ze het niet zo nauw. Neem nu bvb het uniform dat de Amerikanen ten tijde van de Vietnam oorlog droegen: dat was "olive green 107" maar ofschoon zowel vest en broek dezelfde kleuraanduiding hadden waren de vesten opmerkelijker donkerder dan de broeken... dus ja. :roll:
Ga maar lekker verder zoals je bezig bent en zoals al werd gezegd: je bouwt voor jezelf en tenslotte... foto's geven kleuren niet altijd weer zoals ze werkelijk zijn.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2018 21:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Thnx, ach ja, vind het fijn om feedback te geven, en door mijn brouwsels hier zo te verslaan, dwing ik mijzelf om letterlijk afstand tot mijn werk te nemen en kan ik zo veel beter leren.

OVer de foto's. nee, kleuren worden bijna altijd verkeerd weergegeven.

Al kun je met white balance (vaak zelfs een automatische optie op je camera en de betere telefoons) een redelijk goede kleurweergave geven. Vooral telefoons willen nog wel eens de verkeerde lichtbron met een lage kleurtemperatuur als basis nemen.

Een lage kleurtemperatuur (1000K bijvoorbeeld) heeft meer "rood' in het spectrum, een te hoge kleurtemperatuur meer "blauw" (6500/10.000K) Zo worden je kleuren vaak dan heel onnatuurlijk weergegeven. Geel licht (hallogeen is 4000K) geeft je een andere kleurtemperatuur waardoor andere kleuren in het spectrum naar voren komen. Zo geeft mijn "gele" licht bruin veel beter weer dan groen.

Het beste is gewoon daglicht. Niet verstrooid zonlicht, geeft indirect de beste kleurtemperatuur (6500K stel je monitoren opaf) en dat geeft de natuurlijkste weergave. (wit licht)

Daarom maak ik ook graag als het kan foto's bij daglicht.

(bouwen ben ik een novice in, maar tv is mijn beroep, dus daar weet ik dan weer veel van)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2018 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ach wat... lig niet wakker van die foto's, zoals je zelf zegt: de beste foto's neem je in daglicht maar ook dan krijg je af te rekenen met omstandigheden... helder weer, de zon in de rug... We zijn op de eerste plaats hobbymodelbouwers en geen professionele fotografen, die nemen foto's in een studio en gebruiken buiten allerlei truukjes die wij ons niet kunnen permitteren.
Waar ik uiteindelijk het apenzuur van krijg is het eindeloos gezeik over het juiste kleurtje van een modelletje ten opzichte van het origineel, als het erop lijkt is het voor mij ok... je kan een schaalmodel niet dezelfde kleur geven als het origineel! :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 maart, 2018 22:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Bedankt voor de foto’s Huub, leuk om te kijken. De wash is wat mij betreft prima van kleur maar pak die donkere gewoon nog, is het niks dan heb je getijgerd geprobeerd en weer wat geleerd.

De enige tip die ik nog heb is probeer om de onderdelen (staanders van de gun ring) nog mooier parallel/recht te krijgen, maar wellicht past dat allemaal niet zo lekker en hebt blijft allemaal ook piep klein dat 1/72 en op foto’s lijkt alles veel erger dan in het echt.

De bak zit nu prima, good catch!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2018 14:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Thnx! Ja foto's geven een dramatische weergave van de werkelijkheid, en wat (deci)meters lijkt is in werkelijkheid nauwelijks waarneembaar. Maar... zorgt er wel voor dat je nog netter wilt werken.

Overigens is alles wel redelijk uit zijn verband gerukt door het sjorren en losmaken van de laadbak wat natuurlijk wel met wat relatieve kracht gepaard ging. De pasvorm van die staander was niet helemaal lekker, maar tijgeren, leren en weer doorgaan! Die donkere wash, die klap ik erop. Hopelijk ben ik vnvnd beetje op tijd thuis, want dan kan ik misschien nog ff pielen.

Gegroet!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 maart, 2018 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
:D

Tijgeren moest “in ieder geval” zijn, foutocorrect! Ik schrik ook elke keer weer van mijn brouwsels op een foto.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 maart, 2018 6:52 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
walesha schreef:
Waar ik uiteindelijk het apenzuur van krijg is het eindeloos gezeik over het juiste kleurtje van een modelletje ten opzichte van het origineel, als het erop lijkt is het voor mij ok... je kan een schaalmodel niet dezelfde kleur geven als het origineel! :?



Hahahaa, die ga ik onthouden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol:

Sorry, even een onderonsje met Walter

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement