Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 8:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Hoi Bert,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik snap wat je bedoelt en ik denk dat je in veel dingen gelijk hebt.
Voor mij geld in ieder geval dat ik inderdaad geen jaren ervaring heb. Ik ben pas bezig sinds 2016.
En voor wat betreft "het ook willen kunnen" dat is voor mij een lange termijnplan.
Ik ben nu rustig begonnen met weathering poeder en weathering sticks en dat bevalt me tot nu toe erg goed.
Met mijn figuurtjes ga ik nu de gezichten een wash geven en dat is voor mij de eerste keer.
Ik hoef niet zo nodig allerlei technieken toe te passen alleen maar om het toepassen. Het moet wel iets toevoegen.
Het is ook maar net wat ik mooi vind en bij een model vind passen.
Voor alles een eerste keer en alles op z'n tijd.
Bij mij is het probleem vooral dat ik dingen niet eens uitprobeer omdat ik denk dat ze te moeilijk zijn en dat ik het toch niet kan.
Terwijl het in veel gevallen makkelijker en eenvoudiger is dan ik denk. Dat is een karaktertrek van me.
Uiteindelijk leer je alleen maar door dingen uit te proberen, fouten te maken en het weer opnieuw te proberen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 11:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Dat ik te snel ga, staat volgens mij buiten kijf. De jarenlange ervaring heb ik ook zeer zeker niet, ben vorig jaar echt begonnen, en heb pas 3 of 4 modelletjes mijn eerste airbrush.

Of ik dat erg vind, nee totaal niet. Het draait mij plezier, en dat zit hem voor een mega groot gedeelte in dit forum en dergelijke "discussies" Dus op voorhand dank mannen! My two cents:

Ik denk dat het en/en/en is en niet of/of/of

Je leert van iedere bouwfase
Je leert van iedere verfbeurtfase
Je leert van iedere verweerfase

De technieken die je gebruikt, en verandert, en aanpast. Die passen ergens in je leercurve, ben het zeker niet eens met dat als je bouwfase bijvoorbeeld nog niet op 100 procent zit, je in een andere fase niet nieuwe technieken zou kunnen uitproberen. Hoe fancy of basic ze ook zijn :D Of mij dat veel of weinig respect oplevert maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit, we zijn maar een stel nerds met wat plastic.

Ben overigens altijd maar wat blij met kritiek en op en aanmerkingen. Soms ben je zo bezig "ingezoomd" op een project dat je hele simpele dingen zelf niet meer ziet.

Wat mij wel opvalt, ik zie zoveel bouwverslagen die alleen maar GOED gaan, je ziet weinig fouten en blunders. Dat betekent of dat ze niet gemaakt worden, of dat mensen ze niet posten. Ik vind het altijd leuk om fouten te zien, vooral ook omdat je dan van elkaar leert. Overigens zie je ook kwaliteit waar je mond open valt.

Maar goed, het heeft ook met karakter/wensen/uitkomst te maken. Het eindproduct an sich is niet mijn doel, maar meer de weg ernaar toe. Ik lach mij helemaal suf om mijn domme fouten, vooral ook omdat iedere keer als ik iets heb geleerd, ik weer een nieuwe fout maak. (maar de mustang waar ik nu mee bezig ben gaat foutloos, je zal het zien, echt, beloofd, op zeker :lol: )

Daarnaast raak ik ook geïnspireerd door YouTube en bijvoorbeeld dit forum, ik zie dan dingen en denk ik al snel wauw dat is gaaf, dat MOET ik proberen.
Om het vervolgens te kunnen omarmen of te constateren dat je daar nog niet bent, en als het je al past, moet je er ook nog tijd in steken om het goed te kunnen. Daarnaast, maakt schaal, voorkeur en smaak ook een verschil. De een zal een pinwash beter passen, de andere een sludge.

Gelukkig lees ik dat Walter al sinds de jaren 80 bezig is (en misschien ook nog wel daarvoor) dus dan heb ik nog een jaar of 30/40 om nog te oefenen. En ben helemaal blij dat we in de tijd van YouTube/Fora/Internet, anders had ik de inspiratie ook niet gehad.

@Bert colormodulatie vind ik nog echt een stap te ver. Eerlijk gezegd zie ik het ook nog niet zo op 1/72. Als ik naar een tank kijk op 1/35 dan snap ik de techniek heel goed. Maar dat heeft ook volgens mij ook met de schaal te maken. Dit zal ook uiteraard te maken hebben met mijn skillset. Dus wie weet wellicht in de toekomst.

Thnx mannen voor jullie feedback. Jullie eigen projecten aanschouw ik altijd met veel bewondering, en als ik ze ooit maar voor de helft kan benaderen ben ik al heel blij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja Huub, je hebt ergens ook wel een punt: als je niks probeert zal ook niks lukken en we zijn ook allemaal begonnen van nergens hoor! Mijn allereerste modelletje stak ik in elkaar op mijn twaalfde, dat was 1966... in die tijd modderde ik ook maar wat aan tot ik in de jaren '70 mijn mentor leerde kennen. Die man deed al langer modelbouw en maakte dingen die ik toen niet voor mogelijk achtte. Dankzij hem kon ik gestaag mijn niveau opkrikken, kreeg ik meer interesse in bvb de achtergrond en de geschiedenis van het model en werd ik ingewijd in de technieken van toen. Jullie hebben nu internet: de fora, Youtube, Google... wij moesten ons "behelpen" met wat voorhanden was en aansluiten bij een club was ook een openbaring.
Maar door allerlei omstandigheden zoals familiale- en beroepsverplichtingen, renovatie van je huis etc lag de modelbouw bij mij jaren stil die ik wel mondjesmaat passief volgde, ik kocht nog steeds kits maar van bouwen kwam niks in huis. :(
Sinds een jaar of tien nu heb ik de draad weer opgepakt, ttz: zo tussendoor want nu ik eindelijk op pensioen ben weet ik niet eens meer waar eerst aan beginnen! :lol:
Ik heb hier al wel een paar bouwverslagen opgestart waar ik ooit wel mee verder doe maar intussen blijf ik dit mooie forum volgen, enerzijds om te genieten van al het moois dat hier voorbij komt, anderzijds kan ik mensen wel helpen met tips en soms zelfs (gratis) onderdelen.

Nu goed... doe maar lekker verder en probeer alstublieft niet verder te springen dan je stok lang is want dat kan demotiverend werken op termijn. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 16:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Mijn eerste model was in 1969, ik was toen een 6 , een gele spitfire volgens mij, mijn vader was houten vliegtuigbouwer dus op zich wel bezig met de hobby, maar had geen ervaring met plastic, ik had helaas ook geen mentor dus moest mijn behelpen met mijn eigen fantasie en zakgeld, en geloof me, ik heb heel wat weggebracht.
Begin jaren 80 voor het eerst een boekje van Verlinden gekregen en een wereld ging open. al had ik sommige dingen zelf al ontdekt.

Tuurlijk, experimenteren is de beste manier om iets te leren en dat stimuleer ik zeker, alleen merk ik, en dat geeft walter ook aan, wat wij in enkele jaren leerden, moet nu in enkele maanden.
Okee, het wordt ook wel "opgedrongen" door de vele YT fimpjes en de fora's, waarin het ene fraais na het andere voorbijkomt

Het laten zien van fouten en blunders, och, ik maak er zat en laat ze ook zien en inderdaad, ik lig soms ook dubbel over mijn eigen stommiteit.......................nou ja vallen en opstaan is ook een handeling he.

Waar ik op doelde is dat door de snelheid en gretigheid om dingen uit te proberen de basistechnieken soms een beetje op de achtergrond verdwijnen. Nogmaals, ik heb soms meer respect voor een basic model zonder verwering, maar rete strak gebouwd en gespoten dan voor de ingewikkelde technieken die zijn toegepast op een slecht model. Maar dat is mijn persoonlijke instelling en kan inherent zijn aan mijn leeftijd en de tijd dat ik al aan modelbouw doe, ik heb eigenlijk nooit echt een stop gehad, ben alleen een hele trage bouwer die te snel zijn focus kan verliezen en dan wat anders pak. Zo staat mijn huis vol met projecten die bijna af zijn, sommige al meer dan 20 jaar oud.

Maar inderdaad, een ieder doet het op zijn eigen wijze, ik ben misschien de ouwe forumopa die soms probeert zijn ervaring te gebruiken om de omstuimige forum kleinkinderen even tot rust te manen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja Bert, ik had het geluk een mentor te hebben maar inderdaad: tijden veranderen. De komst van Verlinden bracht al een hele evolutie teweeg en ja... ik ben dus blijven hangen in de jaren '80. :lol:
Ik heb hier ook heel wat onafgewerkte modellen liggen waarvan sommigen al wel zo'n 30 jaar oud zijn, nu ja: misschien worden ze ooit wel eens afgewerkt maar telkens krijg ik nieuwe ideeën en maakt het ene project onafgewerkt weer plaats voor een ander. :?
Hoe dan ook, ik bouw mijn modellen nog steeds zoals ik ze toen bouwde... ik concentreer me op de bouw en dat schilderen nadien is voor mij een noodzakelijk kwaad al zou ik me wel iets meer willen bezighouden met figuur schilderen wat dan weer een heel andere discipline is in de modelbouw.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 apr, 2018 18:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ach, figuurschilderen is een makkie, je hoeft alleen maar de kleurtjes er in de juiste volgorde en vorm op te kwasten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2018 13:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
nou, we zijn maar wat blij met jullie "modelbouw-opa's" :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 apr, 2018 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
:brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 178 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement