Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 11:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 mei, 2017 1:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Hoi mannen

Dank jullie voor de complimenten en de tips de laatste heb ik wel wat mee gedaan zoals jullie hebben gezien.

@remarc777 : putdeksel aangepast en tanker figuur verwijderd.

@walesha : wat betreft de middelste meerpaal heb je wel gelijk maar deze zit er niet voor niets want hij verbergt namelijk een stukje H profiel die de twee delen van de kade aan elkaar verbind.

Heb het al eens gevraagd en zoals walesha aangaf hadden matrozen een soort van jeans broeken aan maar wie oh wie kan mijn vertellen wat voor kleur verf ik moet gebruiken om deze kleur een beetje te benaderen.


Groet Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 mei, 2017 10:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Voor die broeken zou ik naar een soort "mid-blue" gaan, niet te donker, niet te licht. Zoals je wellicht weet verschilt de kleur van een jeans wel eens van donker naar lichter naarmate het aantal keren wassen en er zit ook een tintenverschil in naargelang de fabrikagedatum en de fabrikant. M.a.w: daar kan je een beetje mee spelen.
Ik kan me voorstellen: die blauwe broeken waren de "werktenue" van de matrozen en de broek van de ene zal al wat donkerder of lichter van kleur zijn geweest tegenover die van de andere. Hou ook voor ogen dat die broeken tijdens de dienst niet echt proper bleven... overalls waren voor de grote klussen, zoals schilderwerk en in de machinekamer.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jun, 2017 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Zo slechts een hele kleine update want met dit mooie weer komt er bij mij van bouwen niet zo veel terecht, te veel buitenklusjes thuis :D
Maar goed de figuren geplaats en nu nog een oplossing voor de ramen ik wil trachten kruis ramen met 6 vakken te maken


Afbeelding


Helaas zijn alle ramen anders van maat wat het er niet makkelijker op maakt...iemand een idee ?

Word vervolgd


Groet Richard


Laatst bijgewerkt door Tankboy op wo 09 aug, 2017 1:34 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jun, 2017 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tankboy schreef:
en nu nog een oplossing voor de ramen ik wil trachten kruis ramen met 6 vakken te maken
Helaas zijn alle ramen anders van maat wat het er niet makkelijker op maakt...iemand een idee ?

In die tijd keek de metser niet zo nauw, waar een raam of een deur moest komen liet die gewoon een opening die bij benadering de gevraagde maat had. De schrijnwerkers paste alles aan en elk raam, elke deur werd op maat gemaakt.
Bij fabrieksgebouwen en magazijnen ging men anders te werkt, daar waren de ramen meestal in metaal en dus werden de kozijnen eerst gemaakt en dan gewoon door de metsers mee in het metselwerk geplaatst tijdens het metsen zelf.
Aangezien er bij jou geen metalen raamkozijnen inzitten zal je dus de schrijnwerker moeten spelen die alles aanpast... raam na raam! :mrgreen:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2017 0:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Helaas heeft Photobucket mij ook verlaten en zijn de foto's in mijn topic hierdoor verdwenen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jul, 2017 19:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
Tankboy schreef:
Helaas heeft Photobucket mij ook verlaten en zijn de foto's in mijn topic hierdoor verdwenen


Jammer. Was wel benieuwd. Zelf gebruik ik: http://tinypic.com/index.php

Werkt prima, is gratis en heeft me tot nu toe nog niet in de steek gelaten. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jul, 2017 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
ja, inderdaad heel jammer... ik gebruik het fotoalbum van het forum zelf dus geen problemen! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2017 15:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Dag Richard,

Inderdaad heel mooi dat je iets van de Navy hebt kunnen vinden, geen verstand daarvan, al is dat van de Britse Navy geen jeans maar meer harder blauw, maar wol dus inderdaad ietwat kleurnuance in de stof.
Als ik daaraan denk dan denk ik in ieder geval aan drybrushen, met een tweede iets licht blauwgrijze kleur. Eventueel een zelfde diagonale kant op met een niet al te grote, zachte kwast.
Dus toch wel blauw en dan met een huid of zachtgeel opgelicht drybrushen.

Met vriendelijke groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2017 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@Anne.... Bepaalde mogendheden zullen wel diverse soorten stof gebruikt hebben maar tijdens WO2 (en bij sommigen nu nog) zijn voor de zeemacht de kleuren wit, grijs en blauw primerend. Tinten zijn relatief, kleding verkleurd hoe dan ook vooral door het aantal wasbeurten en/of de weersomstandigheden. Zo doet zonlicht bvb kleuren verbleken, ook de invloed van zeewater is een element dat slijtage bevorderd en dus ook verkleuring van de kleding.
Hoe dan ook: blauw was de kleur van de Navy destijds bij de broeken van de werkkledij van de bemanning en geen twee broeken hadden identiek dezelfde tint (tenzij ze allemaal op het zelfde moment een nieuwe broek aanhadden en dan nog...!) :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jul, 2017 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
walesha schreef:
@Anne.... Bepaalde mogendheden zullen wel diverse soorten stof gebruikt hebben maar tijdens WO2 (en bij sommigen nu nog) zijn voor de zeemacht de kleuren wit, grijs en blauw primerend. Tinten zijn relatief, kleding verkleurd hoe dan ook vooral door het aantal wasbeurten en/of de weersomstandigheden. Zo doet zonlicht bvb kleuren verbleken, ook de invloed van zeewater is een element dat slijtage bevorderd en dus ook verkleuring van de kleding.
Hoe dan ook: blauw was de kleur van de Navy destijds bij de broeken van de werkkledij van de bemanning en geen twee broeken hadden identiek dezelfde tint (tenzij ze allemaal op het zelfde moment een nieuwe broek aanhadden en dan nog...!) :lol:


Sluit ik me bij aan. Kleuren precies vaststellen is te kort door de bocht. In theorie en op papier is het allemaal makkelijk te benoemen, maar het verschil tussen wat er op papier gedragen moest worden en wat er daadwerkelijk uitgereikt en gedragen werd is vaak groot. Er is wel zoiets als een globale standaard te benoemen voor een bepaalde periode maar de praktijk laat zien dat alles afhing van aanbod, beschikbaarheid en soms persoonlijke voorkeuren.
Zo zijn bijvoorbeeld de beroemde donkerblauwe wollen truien van de Britse navy met zo'n rolkraag (turtle neck) ook uitgereikt in crèmekleurige (eigenlijk dus ongekleurde) wol om maar iets te noemen. Dat had alles te maken met de beschikbaarheid van kleurstoffen om de wol te kleuren. Toen deze kleurstof tijdelijk niet beschikbaar was werd het kleuren achterwege gelaten. Dat maakte voor de warmte verder natuurlijk ook weinig uit dus een bemanningslid van een Brits oorlogschip had er maling aan of hij in een witte of een blauwe trui rondliep. Ook waren er grootschalige burger initiatieven waarbij het homefront (de huisvrouwen thuis) zelf truien breide om de oorlogsinspanning te ondersteunen en hun mannen aan het front van goede kleding te voorzien. Daarbij werd minder gekeken naar voorgeschreven modellen en kleuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement