Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 13:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: za 17 jun, 2017 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
Lekker bezig. Toch altijd lastig zo'n voertuig als je figuren gewend bent. Stapje voor stapje wordt het wel wat! Grappig overigens om te zien hoe de foto's de kleuren toch weer net anders weergeven als de werkelijkheid. Ben benieuwd naar het eindresultaat straks! :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: zo 18 jun, 2017 11:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
SanderDeGrote schreef:
Lekker bezig. Toch altijd lastig zo'n voertuig als je figuren gewend bent. Stapje voor stapje wordt het wel wat! Grappig overigens om te zien hoe de foto's de kleuren toch weer net anders weergeven als de werkelijkheid. Ben benieuwd naar het eindresultaat straks! :D


Thx! Waarschijnlijk ogen de kleuren veel anders dan in het echt ivm de felle zon. Langzaam verven we verder en wordt het (voor zover ik dat kan) steeds realistischer.

De foto's laten nog even op zich wachten. Morgen wellicht meer.

Afgelopen vrijdag ben ik nog even op zoek gegaan naar boompjes (van noch oid). Ik wil namelijk takken afknippen en op de StuG plaatsen als extra camo. De boompjes vielen erg tegen qua detail, dus dat gaan we anders doen.

Ik ga vandaag of morgen gewoon even de gemeentetuin in, en neem daar wel wat takjes mee. Je betaald niet voor niets gemeentebelasting, toch? De takjes ga ik dan met flockgrass besprenkelen. Of het ook wat word? We gaan het zien!

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: zo 18 jun, 2017 11:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Ha die Marek,

Ik vind je StuG er goed uitzien :D . De camo is netjes aangebracht, verf is dekkend en bouwtechnisch valt er ook weinig op dit model aan te merken. Wellicht is het voertuig wat te donker in de basis, zou daarom voorzichtig, stapsgewijs, bezig gaan met de washes en de filters. Zeker wanneer je daar kleuren als donkerbruin en zwart voor gebruikt kan je je het voertuig al gauw té donker krijgen.

Je schrijft dat je al met camouflage bezig gaat (takken etc.)... Komen er geen decals op?

Ik ben benieuwd naar het diorama, blijf deze volgen :) .

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: zo 18 jun, 2017 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Hoi Richard,

Ik denk dat ik het niet helemaal juist heb geformuleerd mbt de washes/inks. Ik ga niets meer doen aan de kleuren, omdat ze anders inderdaad te donker zouden worden. De eerstvolgende stap is het verweren; Beschadegingen, roest en modder etc.

Op de schürzen heb ik inmiddels de kruizen geschilderd. Op de achterzijde komt ook nog een kruis. Verder komt er geen decal oid op, omdat ik dat op veel foto's ook niet ben tegen gekomen. Vond het persoonlijk wel geinig om het abteilungsnummer niet te plaatsen (dit komt ook grotendeels door het feit dat ik nog nooit wat met decals heb gedaan, en ik niet het risico wil lopen dat het fout gaat bij het aanbrengen). Iets met het zekere voor het onzekere... :oops:

De takken komen pas op het eind, als het voertuig klaar is.

Groeten,

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: di 20 jun, 2017 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Weer een kleine update;

AfbeeldingAfbeelding

Het schilderwerk op de zijplaten is klaar. De beschadigingen had ik achteraf gezien beter eerst met een warme naald echt kunnen aanbrengen op het ongeschilderde model, dan zou het nét wat mooier zijn. Op zich ben ik niet ontevreden, een dingetje voor de toekomst dus.

De kruizen heb ik met de hand geschilderd i.p.v. decals te gebruiken. Ze zijn niet symmetrisch, maar dat versterkt mijn beeld dat ik wil tonen; Het voertuig is in het veld geschilderd, en dus zal het niet waterpas zijn. Vond het stiekem wel geslaagd en heb daarom besloten om op de achterzijde ook nog een soortgelijk kruis te plaatsen.

De volgende stappen zijn het afronden van het metaal en houtwerk op het voertuig, en het bevestigen van de zijplaten. Daarna kan ik aan het figuur beginnen.

Vragen en/opmerkingen altijd welkom!

Groeten,

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: vr 23 jun, 2017 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
We zijn weer een stapje verder met de StuG.

De zijplaten zijn inmiddels gemonteerd en waar nodig zijn de lijmresten weggewerkt en/of verweerd zodat ze niet meer opvallen;

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Het hout- en metaalwerk is inmiddels helemaal geschilderd en ook alle verdere details (zoals beschadigingen en roest) zijn klaar. Het enige dat nu nog rest, is het verweren met wheatering spulletjes. Ik ga oa. gebruik maken van een aantal Vallejo producten zoals oil, engine grease, diesel en rust. Ik heb een testplaatje gemaakt om dit spul eerst te kunnen testen, voordat ik het op het voertuig smeer. Het testplaatje ligt nog te drogen, dus daar heb ik verder nog weinig over te vertellen. Daarover later meer.

Ondertussen heb ik de commandant alvast in de basiskleuren gezet;

Afbeelding

Het figuur is nog lang niet af, maar het begin is er. Het shirt ga ik blauw/grijs maken. Ik heb me laten vertellen dat er onder het uniform van alles en nog wat kon worden gedragen, dus voor een beetje contrast met het vele groen op het voertuig en het uniform vond ik grijsblauw wel een mooie (authentiek ogende) oplossing. Uiteraard krijgt ook de koptelefoon nog een kleurtje. Waarschijnlijk ga ik de ogen niet eens proberen. Eerst maar eens kijken of ik wegkom door wat shading te gebruiken, maar dat zien we snel genoeg :) De emblemen op het uniform ga ik in het wit schilderen. Niet helemaal correct, maar ze knallen er dan wel uit.

Met de base zit ik ook nog steeds te spelen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen zin heb om een groots spektakel te bouwen, dus het zal een kleine base worden. Ik zit in m'n hoofd nog te spelen met een zandweg voor een weiland, dat is afgezet met prikkeldraad o.i.d. Tussen het struikgewas wat wilde dieren... Ik ga er nog eens rustig over nadenken.

Tips, trucs en kritiek zijn altijd welkom!

Dat was hem weer voor deze keer.

Gr,

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: za 24 jun, 2017 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 08 jun, 2017 16:20 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Nederland
Wat een leluk ding! :mrgreen: Hahaha, nee prachtig man. Ziet er al heel goed uit. De kruisen zijn heel mooi gelukt, zeker gezien het feit dat je free hand heb zitten schilderen. Ook de slijtage vind ik al erg mooi. Ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat straks op de base! Keep up the good work!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2017 8:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
SanderDeGrote schreef:
Wat een leluk ding! :mrgreen:


Nou ja, wat een gemene man ben je toch ook! As. schilderavond gaan al je verfjes en popjes om! :lol:

Even een korte update zonder foto's;

De StuG is inmiddels volledig geassembleerd en het schilderwerk is afgerond.

Inmiddels ben ik al vrij ver met de ondergrond, alleen stond de StuG een beetje wankel i.v.m. hoogteverschil en dus moest ik een klein beetje bij kleien. Zodra de klei volledig is uitgehard en ik weer wat verder ben zal ik weer wat foto's plaatsen.

Groertjes,

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2017 8:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Marek de oor schreef:
Ik ga vandaag of morgen gewoon even de gemeentetuin in, en neem daar wel wat takjes mee.

Wel, ik heb nooit begrepen waarom sommigen geld uitgeven aan iets wat je gratis kan vinden? :roll:
In de natuur vind je tig materiaal wat perfect bruikbaar is... zo heb ik hier een doos met natuurlijk materiaal staan zoals bvb gedroogd mos en met takjes die echt lijken op een miniatuurboom, her en der een beetje bijwerken en groen op de takjes: klaar! En het kost niks op het groenstrooisel na dan, hoewel mijn mentor zaliger daar o.a. losse theeblaadjes voor gebruikte en andere kruiden die je meestal in de keuken hebt. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dat lijkt me...
BerichtGeplaatst: za 09 dec, 2017 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 jul, 2013 12:55 pm
Berichten: 225
Woonplaats: Tiel
Beste allemaal,

Het is inmiddels al weer veel te lang geleden dat ik iets in dit topic heb geplaatst, maar door werk en iets met een bruiloft had ik er geen tijd voor.

Inmiddels is het project al lang afgerond, dus een bouwverslag komt er niet meer echt van. Uiteraard wil ik jullie nog wel enkele foto's tonen;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Of ik nou echt tevreden ben over het eindresultaat? Ja en nee. Nee omdat ik weet dat, als ik er wat meer tijd en moeite in zou stoppen, het een mooier geheel zou zijn geworden. Ja omdat dit mijn eerste 'serieuze' poging was tot het fabriceren van een voertuig, en in die zin vind ik het best geslaagd.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik toch echt meer heb met figuren en dat ik daar ook bij ga blijven.

Het was een leuk project en een prima kit voor een beginner als ik. Maar of ik ooit nog een keer aan een voertuig begin? Dat lijkt me dan weer... :lol:

Vragen, kritiek en/of opmerkingen zijn altijd welkom!

Groeten,

Mark

_________________
"When in doubt, add mud."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement