Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 apr, 2017 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
[list=][/list]Hoi,

Deel 3 voor mijn diorama ( deel 1 = Opel Blitz en deel 2 de mannetjes)

Het betreft een helft van deze bouwdoos

photo 407391

Het deel met de kerk-ruïne met muurtje/doorgang wil ik gebruiken.

blouwplannetje:

photo 407390
photo 405220

Voor wie nog Mini-art niet kent ziet een bouwdoos er zo uit: Vaccuüm gevormde platen. Je moet de 'onderdelen' eruit snijden.

photo 407408


Zo effekes een dryfit opgesteld.

photo 407392

photo 407404

photo 407405

photo 407406

photo 407407

De bodemplaat is zo flutsig als wat. Deze heb ik eerst en vooral op een tiplex-plankje gelijmd met een montagepasta

photo 407395


Toch maar eens begonnen met het muurtje met doorgang.
Omdat het maar dun plastic is heb ik aan de binnenkant extra strips op de boorden geplakt om zo meer lijmoppervlakte te hebben én dat zo de plamuur er niet invalt en blijft plakken. gezien op dit forum 8)
Heb van het binnenste vh muurtje geen foto, maar het vergelijkbaar met dit op een kerkmuur

photo 407398

Kijk en huiver : grote kieren en naden en slechte pasvorm.

photo 407397

photo 407396

Sommige kieren moesten opgevuld worden met stukjes styreen en afvalschilfers.

photo 407401

Als plamuur en lijm uitgehard zijn, kan het rescriben beginnen met driehoekvijl en mes.

photo 407403

photo 407402

Ik ben er nog bezig.

Bij een dryfit op de grondplaat bleek dat muurtje niet tussen de uitsparingen past.
Simpel opgelost door de grondplaat een beetje aan te passen. Het is maar de achterkant en het kan gecamoufleerd worden.

photo 407399

photo 407400

Je moet ook aan alles denken en vooruitziend zijn om niet voor verrassingen te staan.

Als ik alle onderdelen zo moet aan elkaar plakken en plamuren en schuren en passen en ....
En dan alles schilderen, verweren, .... dan ben ik het hele jaar zoet ermee.
Mijn projekt voor 2017, dus :brouw:

groetjes en tot de volgende

Ives


Laatst bijgewerkt door Mac Reel op vr 03 nov, 2017 20:58 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2017 9:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Succes, niet de eenvoudigste kits, maar als je ze samen krijgt staat er wel iets moois... ziet er al goed uit zo... Misschien nog een tip, als je kijkt naar de instructievideo van miniart schuren ze de platen op een groot stuk schuurpapier voor ze deze tegen elkaar zetten, misschien kan je zo de kieren beperken?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2017 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik wens je veel succes toe want vacuform is echt niet aan mij besteed, ik vind het een verschrikkelijk iets! :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2017 19:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Bedankt, heren

@ Silenoz : Heb dat ook gezien, is het overwegen waard. Maar ik ben bang dat het niet 'recht' zal zijn door het duwen en het vervormen van het plastic. Er zit daar echt geen stevigheid in.
iK zal het eens toepassen op de kerkmuren, we zullen zien :wink:

@ Walesha : Het is voor mij ook de eerste keer met vacuform. Tot nu toe valt het wel mee, hoor.

Zouden er andere methodes zijn ( ipv vacuform) om zo'n grote stukken voor muren oid te maken?? Ik vraag me het effekes af


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2017 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Mac Reel schreef:
Zouden er andere methodes zijn ( ipv vacuform) om zo'n grote stukken voor muren oid te maken?? Ik vraag me het effekes af

Die zijn er zeker: in een vorig leven gebruikte we daar architectenkarton voor, sommigen gebruiken gips of gipsplaat zoals bvb Gyproc en verleden jaar zag ik voor het eerst balsafoam... schijnt iets nieuw te zijn. :roll:
Eigenlijk kan je muren en gebouwen maken in zowat eerder welk materiaal maar de eerstgenoemden lijken me de meest interessantste.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 apr, 2017 10:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
ik maak zelf mijn gebouwen en bunkers van die blauwe platen ondervloer. zijn te verkrijgen bij de normale bouwmarkt. als de muur dikker moet zijn plak ik er een paar op mekaar. kost geen drol en is heel makkelijk te bewerken. ik plak het wel aan mekaar met 2 componenten lijm want plastic lijm lost het spul op.

groeten luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 apr, 2017 8:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo
Walter en Luuk,

Toch bedankt voor die 'tips', maar ik bedoelde eigenlijk methodes die fabrikanten van bouwkits zouden gebruiken. Geen 'zelfbouw'-methodes.
Ik ken (voorlopig) alleen Mini-art als fabrikant van diorama/ gebouwen met vacu-form-methode.
Hoe doen de anderen dat dan? Ook op een sprue dmv injection-molding zoals de bouwkits die we allemaal kennen??

Kan het zijn dat ik eens iets gelezen heb over diorama kits in gips of zoiets???

Toch eens leuk over zo'n ideetje na te denken, maar laten we niet afdwalen van dit hoofdtopic :brouw: :brouw:

groetjes,
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 apr, 2017 8:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Verlinden Productions had destijds bunkers en gebouwen in een soort kunstporselein, dat spul waar ze ook van die beeldjes van maken... ze noemen dat "bisquit" of zoiets en Italeri heeft (of had) een paar van die VP-dingen overgekocht en uitgebracht in spuitgiet. Ik weet niet zo dadelijk welke andere merken ook nog gebouwen uitbrengen in een ander materiaal dan vacu maar die zullen er wellicht wel zijn.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 apr, 2017 10:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb eind vorig jaar in Putte nog een stukje diorama gewonnen in plaaster. Er zijn merken die zich daarmee bezighouden.

photo 394701

photo 394700

Matchbox had de gewoonte om bij elk van hun AFV's in 1/76 een stukje diorama mee in de sprue te stoppen. Excuseer me voor de kwaliteit van de afwerking, dit was vijfentwintig jaar geleden geschilderd met plakkaatverf... Als ik het er dik genoeg op smeerde, bleef de verf liggen. Daarna zijn we toch eens naar modelbouwverf gaan zoeken.

photo 408190


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 apr, 2017 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hoi, iedereen

Een update

@Silenoz:
Het idee om de platen over een groot stuk schuurpapier te wrijven, zo in feite wel kunnen werken, maar in mijn geval kon ik het niet 100% toepassen. Ik had namelijk al stukken plasticsheet aan één helft geplakt ter versteviging/lijmbody ( zie foto in beginpost).

Om dus lijmbody genoeg te hebben op dat dun plastic, heb ik dus extra stukken aan de binnenkant van de pennanten ( hoe dat noemt in AN???)
gekleeft.

photo 408633

Een stuk van de grote muren:
Met terug zo'n kier in boog.

photo 408632

Ik dacht het te kunnen verbergen met een nog te monteren raam, maar helaas, pindakaas.....

photo 408631

......het raam kan niet mooi in het midden zitten. Het zit in de voorste helft, met gevolg dat je het midden dus wel kan zien vanaf de achterkant :evil:

photo 408634


Zo zijn we dus nog wel efkes bezig, hé


Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement