Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 23:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 13:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Dit is mijn eerste plastic model dat ik sinds mijn kindertijd ooit weer bouw.
Zo'n beetje alle technieken die nodig zijn om het model mooi te maken zijn nieuw voor me dus ik zal alles moeten leren.

Hier een foto van de doos:

photo 380354

Aanvankelijk liep ik tegen het verschijnsel aan dat er een teveel aan, voor mij onbekende, onderdelen waren geleverd.
Navraag leerde me dat dat normaal is en ik ze voor diverse doeleinden kan gebruiken.


Ik heb zoals te zien is op bijgevoegde foto diverse muurdelen van mijn diorama aan elkaar geplakt.

photo 380141

Om de gaten op te vullen en oneffenheden ten opzichte van de naden van elkaar te egaliseren heb ik een vraag welke volgorde ik moet handhaven.

Moet ik eerst lang vijlen om de overhangende naden egaal te maken, ik heb een paar cm gedaan al en dat kostte me best wat tijd en moeite.
Of los ik dat op door overal plamuur te gebruiken en dan te vijlen?

En dan het gereedschap, ik gebruik nu kleine zwarte houtvijltjes in diverse vormen, werkt op zich goed maar voor grote stukken te klein, daar heb ik inmiddels een grotere diamantvijl 600/1200 voor besteld.
Of moet ik het schuren puur met schuurpapier doen, en moet ik dat dan nat doen of maakt dat in deze fase van de bouw nog niet uit omdat de plamuur en primer en verf er nog overheen gaan?

Bedankt alvast.

Groet
Martijn


Laatst bijgewerkt door Mamo op di 02 aug, 2016 11:05 am, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: autoplamuur aangebracht
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 15:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Zoals te zien op foto heb ik autoplamuur laagje aangebracht.
Heb met amoniak verdunning ontvet en daarna met verdund sopje schoongemaakt en gedroogd.
Licht opgeschuurd en afgestoft en toen de plamuur erop.

Merkte dat het al heel snel dik werd en ik geen mooie effen baan plamuur kon maken.
Is dit ok zo of moet ik verdunnen met terpetine en dan mooie effen baan dunnere plamuur smeren?

photo 380150


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 19:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Na een paar uur wachten heb ik eerst met grove korrel geschuurd daarna met korrel 1200 afgeschuurd.
Zoals te zien op de foto brokkelde er hier en daar wat plamuur af wat lelijke oneffenheden geeft.
Blijkbaar was de plamuur op dat plekje niet goed gehecht aan het plastic?
Ah ik zie net op vorige foto dat het aanbrengen niet goed was gebeurd op de plek waar het er afgebrokkeld uitziet.

Verder voelt het wel glad maar ik heb het idee dat het nog meer geschuurd moet worden en wellicht nog een plamuur laag dan nodug heeft maar dan iets meer verdund?
Is mijn vermoeden juist?

photo 380247


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: nat geschuurd
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 20:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
photo 380248

Nat geschuurd met 600 en 1200 korrel.
In close up foto is te zien dat het grijs tevoorschijn komt en ook de richel (naad) zichtbaar wordt.

Ik heb geen idee of dit het nou is of dat er te weinig plamuur op zit en of ik (glad) genoeg geschuurd heb voor de volgende laag de primer er overheen kan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ik denk dat je wat te dik plamuurt, als je bv Vallejo putty haalt, kan je dunne laagjes aanbrengen en het bijna gelijk met wat water glad strijken.
En ook niet onbelangrijk, schuurt veel makkelijker.

Succes!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2016 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Bedankt voor de tip!
Heb voorlopig even de autoplamuur verdund met terpetine en met een kwast op een ander stuk van de muur aangebracht.

Op dit stuk, te zien op de foto zit behalve een naad ook baksteen relief die ik natuurlijk niet weggeplamuurd wil zien.

Wederom nat geschuurd en daarna met een hoekig houtvijltje het relief van de bakstenen beetje bijgevijld.

photo 380297

Inmiddels begint dit toch wel op een bouwverslag te lijken welliswaar vol met vragen maar wat mij betreft mag dit topic ook verplaatst worden naar de sectie verslagen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 aug, 2016 0:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zou je de eerst post nog wat kunnen aanpassen zodat we zien wat je juist gaat bouwen? De doos staat net buiten beeld.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Nog meer plamuur
BerichtGeplaatst: di 02 aug, 2016 15:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Hier heb ik 3 rechte zijden van een muur geplamuurd en nat geschuurd, ik wist niet precies tot hoever ik moest schuren en ben dus gestopt toen ik grijs van het plastic zag komen en daarna verder licht geschuurd met 1200 korrel tot het glad was en de naad is niet meer voelbaar in ieder geval.

photo 380361
photo 380360
photo 380359

Bij deze mijn vraag, moet ik nog verder schuren en zo ja wat is dan het punt waarop ik ofwel moet stoppen ofwel moet besluiten hier moet nog een tweede laag plamuur over?

Dank alvast!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 aug, 2016 17:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 sep, 2012 20:28 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Gendt
Als je een mooi en glad resultaat hebt dan is het goed toch. Zolang je de naad niet meer zien kan
en je een mooie basis hebt om op te gaan schilderen en verweren is het prima.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 aug, 2016 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Plamuur nooit in één keer te dik opleggen, begin met een dun laagje, laten drogen en schuren. Bekijk het resultaat en herhaal desnoods meerdere malen tot je een bevredigend resultaat hebt bereikt... modelbouw is nu eenmaal een geduldwerkje! In één keer een dikke plak plamuur zorg voor nog meer werk, het kan beginnen afbrokkelen en je bent eens zo lang bezig. Ik gebruik al jaren simpele plamuur van Polyfilla, dat kan je met een spateltje heel dun uitsmeren. Is te verkrijgen in elke doe-het-zelf zaak en ik heb er nooit probleem mee gehad en het is nog goedkoop ook en met zo'n tube kom je jaren toe! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement