Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 okt, 2014 18:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2014 18:20 pm
Berichten: 3
Hallo allemaal,

Ik ben net klaar met mijn 2de project een Patton M48A3. Omdat zo een tank toch meer uitstraling heeft op een voetje dan gewoon in de kast wil ik er graag een scene bij maken. Helaas heb ik hier geen ervaring mee en had ik jullie graag om hulp gevraagd.
Het liefst zou ik een originele scene hebben (denkt aan Vietnam of Midden-Oosten) waar de tank dienst heeft gedaan. Hoe kan ik het beste zand, steentjes, bladeren,... plakken op een PVC plaat ?

Ik zal morgen een foto maken van mijn tank. Misschien dat jullie nog leuke ideetjes hebben voor de scene.


Alvast bedankt !

Met vriendelijke groetjes,
ML


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 okt, 2014 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dan zit je meer in de richting van een diorama, best kijk je eens op internet naar beelden van de Patton in bvb Vietnam zo dat je een beter beeld krijgt van de mogelijkheden en opbouw enz.
De Patton heeft dienst gedaan tot in de jaren '70, mogelijkheden genoeg dus.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 okt, 2014 18:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2014 18:20 pm
Berichten: 3
Dank je voor de tip.

Weet jij toevallig ook hoe je de materialen kan bevestigen, welke lijm er gebruikt moet worden bijvoorbeeld.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 okt, 2014 18:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Moet je even rondneuzen in het Tips en Technieken gedeelte van die forum, daar is meer dan genoeg info te vinden :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 okt, 2014 19:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 06 okt, 2014 18:20 pm
Berichten: 3
Dank je wel voor de info, ik ben net nieuw en ik ben mijn weg op het forum nog aan het zoeken :)

Heel hard bedankt !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 okt, 2014 19:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Morrow_Less, ik heb je topic verplaatst naar bouwverslagen diorama's in de veronderstelling dat je ons wil tonen hoe je tewerk zal gaan. Voor een ondergrond gebruik ik vaak plaaster, dat ik zo bewerk dat er eigenlijk geen zand nodig is. Als je zand gebruikt, dan zijn dat op schaal stenen. Ga ook op zoek naar pigmenten voor stoffigheid en gebruik houtlijm om planten of static grass vast te hechten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 okt, 2014 16:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 feb, 2011 15:30 pm
Berichten: 40
Woonplaats: Frankrijk
Ik gebruik meestal dikke verf op de bodemplaat en daarop dan gras of bladeren plakken. Verf met hoge viscositeit dus. Je kan daar veel me doen en er ook reliëf in steken bvb. Wel zorgen voor een bodemplaat die tegen vocht kan.
Er bestaan verschillende kleuren en uiteraard kan je ze ook mengen om andere kleuren te krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 okt, 2014 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Als bodemplaat zou ik geen PVC gebruiken maar hout, Steven haalt gips aan maar op PVC hecht dat niet, dat komt op termijn los. Dan zou je het verharde gips al op je PVC-plaat moeten verlijmen met echte PVC-lijm wat dan weer een heel gedoe is en ik betwijfel of die lijm ook hecht op gips.
Wil je je tank situeren in Vietnam heb je al meer een jungle-achtige ondergrond, drassig, warm en vochtig, veel vegetatie en rijstpaddy's.
Aangezien je pas met de mooie hobby die modelbouw is bent begonnen en dit volgens ik begrijp je eerste diootje is zou ik het een beetje simpel houden... de Patton werd ook gebruikt tijdens de koude oorlog in Europa. Ik zou dus zeggen: een simpele ondergrond gesitueerd in Duitsland tijdens een reforger dan heb je genoeg aan een asfalt- of kasseibaantje met links en rechts een beetje begroeiing.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 14:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ik sluit me bij Walesha aan, simpel houden. Diorama bouwen is echt een ingewikkeld iets, niet iets wat je zo maar even doet zeg maar.

Bovendien zou het wel handig zijn als je binnenkort eens je Patton laat zien, de uitvoering waarin de tank gemaakt is zou namelijk al heel bepalend kunnen zijn voor je uiteindelijke setting, zo zou een IDF tank niet bepaald passen in een Vietnam setting. :wink:

Voor het ondergrondje zelf, Gewoon een fotolijstje zoeken en daar het geheel op bouwen met behulp van gips. Je maakt een basisvorm van gips, bijvoorbeeld een weg met daaromheen wat natuur (dus het nodige reliëf in de bodem is noodzakelijk). Vervolgens schilder je dat, eventueel bewerk je de boel nog met wat pigment en daarna begroeiing toevoegen. Ik heb iets vergelijkbaars recent nog gemaakt voor een 1:72 T-Ford Ambulance:


Afbeelding

Afbeelding

Linkje vind je in mijn onderschrift...



Heel eenvoudig, doch doeltreffend.






Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 14:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja DJ, je hebt gelijk... een dio is niet op 1-2-3 in mekaar te flansen... een probleem dat ik al meer ben tegengekomen (let op: niemand hoeft zich hier onmiddellijk aangesproken te voelen) is dat veel beginnende bouwers in no time het niveau willen neerzetten van een ervaren bouwer die er soms ettelijke jaren over deed om tot dat bepaald resultaat te komen.
Ik heb het al zo vaak tegen beginners gezegd: begin eenvoudig, lees de tips & trics, stel vragen en leer en net zoals bij iedereen bij gelijk wat leert de ene sneller dan de ander en modelbouwen is als autorijden: je leert het niet uit een boekje maar door het te doen!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: no leaf clover en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement