Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 414 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1:72 ww2 diorama
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 18:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 23 jun, 2013 22:15 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Zuid Holland
Zoals beloofd in het voorstel topic, hier mijn verslag, plannen en foto's van mijn nog te maken diorama.
De bedoeling is om het dio te maken en om natuurlijk lekker ontspannen bezig te zijn en ik ben benieuwd hoe het gaat worden en of alles gaat lukken.

Het idee is om dorpjes, zee en weggetjes enz. te maken, maar wel elk verwijzend naar een land/plek waar fel gevochten is of belangrijke keerpunten werden behaald.. (zie foto).

Afbeelding

De ware bouw kan wat afwijken van de tekening, maar in lijnen zal het wel ongeveer zo gaan worden.
Het betreft dus een flinke diorama te worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:72 ww2 diorama
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 19:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 okt, 2012 15:07 pm
Berichten: 552
Woonplaats: heerhugowaard
Ziet er uit als een fantastisch ontwerp ik ben zeer benieuwd!!
Deze ga ik zeker volgen!!

_________________
.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:72 ww2 diorama
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Interessant...een soort rondgang langs de verschillende "Theatres of War" van de 2e Wereldoorlog. Origineel idee!
Wel een enorm project lijkt me, hier zul je wel een aantal jaar mee bezig zijn.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:72 ww2 diorama
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 20:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 jun, 2013 16:49 pm
Berichten: 86
Fantastisch idee, hele kamer vol. Meerjarenplanproject. Ik zal je volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:72 ww2 diorama
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 23 jun, 2013 22:15 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Zuid Holland
Dank u voor de leuke reactie's!
Ja eigenlijk hoop ik toch wel dat de bouwtijd wat korter is dan een paar jaar hoor.. Het is mijn 1e echte dio (heb al flink rond gekeken hoe anderen het doen en jaja niet groot beginnen, ik ben wat dat betreft eigenwijs) dit word geen dio die ik tot in de treuren op perfectie ga maken, het doel is gewoon lekker ontspanning en lol hebben, het hoeft van mij geen levensecht fotoplaatje op te leveren, het mag dus gezien worden dat het een eigen maaksel is wat mij betreft.
Het is natuurlijk wel de bedoeling er wat leuks van te maken uiteraard.

Over de bouw zelf.. ik heb het frame al gemaakt en voor de helft de bovenplaten er op gelijmt/geschroeft. De onderplaat op foto 2 had ik nog leggen en die ga ik voor "Engeland" gebruiken.
Afbeelding
(mooi behang he?! :lol: )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De huisjes, bunkers enz zal deels bestaande bouw zijn maar ook modelbouw zoals de "forward commando post" van Airfix zal er in komen te staan tot volledig eigenbouw d.m.v. piepschuim.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(basis voor de drie "Normandie" bunkers)
Afbeelding
Voorbeeld van eigenbouw huisjes van piepschuim

Dat piepschuim "afval van verpakkingsmateriaal" zal gaan dienen voor bunkers bruggen enz.. onvoorstelbaar wat je kan gebruiken.. als je er op let tenminste!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:72 ww2 diorama
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 2:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als je riviertjes en zeeën wil maken, zal je toch de houten planken moeten bedekken met piepschuim platen om enig reliëf erin te krijgen. Ga dus nog niet de planken schilderen in de aangeduide kleuren. Je zelfgemaakte huisjes zien er niet slecht uit, al zal ik nooit een fan worden van 1/72. Welke oorlogstuigen komen er te staan?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:72 ww2 diorama
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 9:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 23 jun, 2013 22:15 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Zuid Holland
Ik heb voorlopig genoeg piepschuim (platen) leggen maar ga deze vooral voor de hoogte verschillen van het landschap gebruiken. De zeeën/rivieren worden het laagste gedeelte.. ik heb deze bij andere dio's in veel verschillende vormen gezien.. van dure watermengbusjes (wat soms ook nog wit uitsloeg) tot verven van het water.
Ik ga het eerst verven, daarna kijken hoe het resultaat is, evt zat ik te denken aan doorzichtig plastick er overheen wat ik nog heb leggen hier, dat spiegelt best wel mooi in de zon en denk dat dat ook wel een mooi resultaat kan hebben... daarna het landschap..

Ik wil zelf niets anders dan 1:72, zie dit maar eens te bouwen in 1:32.. :mrgreen: dan moet je wel heel groot wonen. :wink:

Qua oorlogstuig.. de gebruikelijke tanks, infanterie, geschut, bunkers, luchtafweer.. en verder..
- De amerikaanse zijde een speciale amfibie eenheid met Dukw's, Buffalo's en die andere kleine amfibie karretjes.
Afbeelding

- De duitsers ook wat schwimmwagens, v-1 v-2 en "secret weapons" een west en oostfront.
- De russen krijgen een "siberië team" met een Polikarpov op ski's en twee aerosan sledes.. en katushka's zitten er ook bij.
- De Engelsen en Jappen wil ik kijken of er bij beiden een leuk watervliegtuig kan staan, met loopbruggetje enzo..
En wie weet wat er nog bij komt..

Ja met het bouwen van alles bij elkaar kan het nog wel eens een tijdje duren, maar hoop het dio toch wel af te hebben als aankomende winter weer op z'n eind loopt.. maar ga me verder niet bezig houden met de tijd die het kan duren want dat is nou juist de ontspanning.. ik zie het wel hoe lang of kort het duurt :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:72 ww2 diorama
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 12:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zelf heb ik voor een 1/700 wateroppervlak aluminiumfolie gebruikt, wat op 1/72 ook best zal lukken. Je kan dat met emailverf beschilderen en het blijft beter in vorm dan plastic. Je wil het waarschijnlijk ook niet doorzichtig hebben op zulke kleine schaal, tenzij je de Pacific wil nadoen waar je vissen op tien meter diep kan zien.

Afbeelding

Dingen uitproberen is een goed idee. Heb je je diorama's al eens met plaaster afgewerkt of uitsluitend met piepschuim?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:72 ww2 diorama
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 13:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 23 jun, 2013 22:15 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Zuid Holland
Ziet er goed uit! allufolie is ook een goed idee indd :brouw:
Wat ik tot nu toe gedaan heb waren alleen wat uitprobeersels met piepschuim/houtlijm, plaaster ken ik niet.. heb wel van dat klei waarmee ik bijvoorbeeld de zandzakken wil gaan maken.. de rest zal een hoop uitproberen worden met strooisels en dat soort dingen.
Ik wil ook kijken of ik verschillende delen "los" kan leggen zoals bijvoorbeeld het graanveld, dat kan handig zijn als het eens schoon gemaakt moet worden, ik ga er van uit dat het geheel op den duur toch wat stoffig zal kunnen worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:72 ww2 diorama
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 22:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een zak plaaster is niet duur en zo leer je een diorama op te bouwen in laagjes, want het zal anders onvermijdelijk te zien zijn dat alles modulair opgebouwd is uit blokken en platen, vrees ik. Het voordeel is dat je het kan uitgieten over de basis en dat alles dan geleidelijk omhoog of omlaag gaat. Als je de kans ziet, moet je het maar eens uitproberen, want voor het maken van bergen is het haast onontbeerlijk.

Afbeelding

Wat je hier ziet, is niet meer dan een hoop stenen op piepschuim (nou ja, PU-schuim) gelegd, maar het plaaster bedekt dat allemaal als een geheel en het is op alle denkbare manieren af te werken, terwijl piepschuim steeds herkenbaar blijft als piepschuim.

Je idee om je diorama in delen te verdelen is zeker aan te raden, ook al voor in het geval je er eens een deel van zou willen exposeren buiten dat zoldertje of als dat om een of andere reden leeggemaakt moet worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 414 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 42  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement