Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 6:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: diorama walvisvaart.
BerichtGeplaatst: wo 28 jul, 2010 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 aug, 2009 19:48 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Eerbeek
Hallo allemaal.

Soms heb je wel eens dat je iets tegenkomt en dat inspiratie opwekt voor een diorama. Dit had ik in natuurmuseum Friesland in Leeuwarden. Daar heb je een potvis skelet met daarbij een stukje over de walvisvaart in vroegere tijden. Daar trof ik dit tafereeltje aan wat op de foto staat. Hier heb ik wel tien minuten naar staan staren, maar het heeft me wel op een idee gebracht ook zoiets te maken! Heel moeilijk lijkt het me niet, behalve dan de sloepen uit een blok hout te snijden. De figuren zijn blokjes hout met een hoofdje en flinterdunne armpjes, het roer en de riemen waren volgens mij van papier, dus leuk genoeg om na te maken!
Enfin, hier is het tafereeltje:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Zelf doe ik het niet in een fles, maar zoek een mooi ondergrondje. Het idee is als volgt: twee sloepen uit een blok hout gesneden/gevijld, met elk figuren aan de riemen, het roer en één vooraan die op het punt staat een harpoen te werpen. Er komen natuurlijk ook twee potvissen, één die weer naar beneden duikt( de staart steekt dus uit het water) en één die met de stompe kop boven water komt op de spuiten. Ik weet nog niet hoe ik de zee kan nabootsen, misschien DAS klei met een likje blauwe verf?
Tips en natuurlijk altijd welkom!

Mvg Jur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: diorama walvisvaart.
BerichtGeplaatst: vr 30 jul, 2010 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 aug, 2009 19:48 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Eerbeek
Hallo allemaal.

Ben vanmiddag begonnen aan de bouw van een sloep, wat goed is afgelopen voor de eerste keer. Hij lijkt niet echt als op de foto, misschien was het ook alleen maar een oefening.
Hier zijn de foto's:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Het blokje hout wat het vandaag moest doen.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Begint al wat op een bootje te lijken.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Ook geprobeerd uit te hollen met de bolle kant van mijn vijl, maar dat ging niet snel en het was erg moeizaam, weten jullie misschien een andere methode?

Mvg Jur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: diorama walvisvaart.
BerichtGeplaatst: vr 30 jul, 2010 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Met houtgutsen kom je al een heel eind,verder is dit een leuk project om te volgen.

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: diorama walvisvaart.
BerichtGeplaatst: ma 02 aug, 2010 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 aug, 2009 19:48 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Eerbeek
Hallo allemaal.

Ben weer even verdergegaan met het diorama. Ik eerste bootje was veel te hoog om als sloep te dienen, dus heb ik vanmiddag twee nieuwe gemaakt. Helemaal af zijn ze natuurlijk niet, de achterkant moet nog wat ronder en er komt nog een mast in. Ik zal ook eens kijken om houtgutsen. Hier zijn de foto's:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Daar komen de sloepjes al tevoorschijn:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Ook een leuk ondergrondje gevonden, het heeft wel wat van een fotolijstje. Dan stort ik het vol met DAS klei en boetseer daar golfen uit.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Dat was het dan voor vandaag, tips en commentaar altijd welkom!

Mvg Jur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: diorama walvisvaart.
BerichtGeplaatst: za 07 aug, 2010 23:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hallo Jurr, je hebt hier een leuk ideetje maar ik zou eerst een soort schets maken op ware grootte hoe alles zal komen te staan alvorens naar een kader te zoeken. En ik zou ook eerst alle elementen die in het water moeten terechtkomen, eerst vervaardigen alvorens aan de golven te beginnen, want die golven moeten reageren op de krachten die de boten en potvissen erop uitoefenen. In mijn hobbywinkel heb ik een product gezien waar je water mee kan namaken in vaste vorm, misschien even overwegen want het water namaken uit DAS-klei zal niet zo gemakkelijk zijn (verschillende kleurschakeringen nodig) en je zal niets onder de waterlijn zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: diorama walvisvaart.
BerichtGeplaatst: zo 08 aug, 2010 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 aug, 2009 19:48 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Eerbeek
Hallo allemaal.

Heb de voorbeeldtekening erbij gehaald, ga van de week ook kijken om houtgutsen. Over water gesproken, hoe zou de maker van dat fles tafereeltje het gedaan hebben? Dat is toch wel het voorbeeld wat ik voor dit projectje gebruikXD.
Hier is de bouwtekening, misschien beperk ik het aantal potvissen tot één die met de stompe kop bovenwater komt, of heeft iemand een idee hoe ik een mooie ronde staart kan maken?
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Tips en commentaar altijd welkom!

Mvg Jur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: diorama walvisvaart.
BerichtGeplaatst: zo 08 aug, 2010 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 15 aug, 2008 16:19 pm
Berichten: 99
Woonplaats: Arnhem
Hallo Jurr,

Mooi idee heb je gevonden voor je diorama. Ik heb gezien dat je vurenhout hebt genomen voor de sloepen, dat is redelijk grof. Je ziet de nerven in het hout en daar heb je een hele klus aan om dat glad te krijgen. Wellicht kun je eens kijken voor wat fijnnerviger hout dat makkelijker te bewerken is. Palmhout is een idee maar daar is niet zo makkelijk aan te komen. Balsa kan ook, heel zacht en licht hout, te koop bij een goede modelbouwwinkel. Daar zou je ook een strip fineer kunnen krijgen waarvan de de doften (roeibankjes) van zou kunnen maken. Balsa kun je met een mesje uithollen en goed in de vorm krijgen met schuurpapier. Een idee voor de potvissen: je zou een skelet kunnen maken van ijzerdraad en dat bekleden met gips. Gips kun je heel goed schuren maar het stoft wel erg. Voor het water zou je blauwe plasticine kunnen gebruiken: een soort klei waarin je met de metalen haak van een kleerhanger golven in kunt maken. Blauwe variatie aanbrengen met verf en de golfkopjes wit. Zoek eens wat foto's op van zout water dmv Google voor het schuim (dat verschilt echt van zoet water!!) en je hebt een voorbeeld voor het zog achter de sloepen en de riemen.

Succes.

Cor

_________________
"Don't think unless I tell you to...."

Bezig met:
Monogram Jaguar E type 1:8
Italeri Willys MB en Fire jeep 1:24
Tamiya Cromwell + PE + separate tracks 1:35
en nog van alles..........


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: diorama walvisvaart.
BerichtGeplaatst: za 25 sep, 2010 10:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Jurr,

Heel tof idee, ikzelf doe bijna alleen maar militaire geschiedenis maar "gewone" geschiedenis is ook niets mis mee. Heel orgineel om zoiets te doen.
Ik weet niet goed hoeveel ervaring je hebt met modelbouw, maar als je gemotiveerd wilt blijven is het misschien makkelijker om met iets te beginnen waar al een kit van is en je "alleen maar" in elkaar hoeft te zetten.
Op deze site kun je in schaal 1/128 whalers krijgen (halverwege pagina) figuurtjes zijn er ook wel in deze schaal en die walvis kun je misschien wel van hout maken of zo'n souvenir kopen en em dan half onder de golven stoppen. Voor water kun je prima Vallejo gebruiken, in deze schaal gewoon alleen Water Effects, niet heel goedkoop maar wel goed.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.model-dockyard.com/acatalog/QN27.jpg&imgrefurl=http://www.model-dockyard.com/acatalog/1_128_Scale.html&usg=__zE67Ko-6e8gZbN5HmWXgXWkh41o=&h=225&w=300&sz=7&hl=nl&start=18&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=JJMz0vLTqVxNzM:&tbnh=87&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dwhaler%2Bscale%26um%3D1%26hl%3Dnl%26tbs%3Disch:1

In 1/16 is ie ook prachtig maar qua prijs ook best wel een (terechte) drempel (om mee te beginnen)
http://www.albatrosmodelbouw.be/category.php?id_category=133
Ik moest meteen denken aan een 1/35 dio van iemand, natuurlijk volledig zelfgemaakt, van een walvis met harpoensperen in z'n lijf die zich op z'n belagers in zo'n sloep stort. Het dio is dan natuurlijk net geplaatst op het moment dat de walvis half of driekwart uit het water boven die sloep hangt en die gasten allemaal omhoogkijken. Zo'n omgeekeerd achtbaanmoment als het karretje net bovenaan is gekomen.
Ik weet niet of je het dio kent, maar als je heel gemotiveerd bent zou je es in de wedstrijd-bijeenkomstverslagen van armorama en kitmaker kunnen zoeken.


Cheers,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement