Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 7:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cortijo de Andalucía
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2007 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 okt, 2007 23:00 pm
Berichten: 131
Woonplaats: Haastrecht
Een tijdje geleden kocht ik in Spanje een zgn. Domus-Kit. Had ik ook nooit van gehoord maar he ik begin pas!
Maar ok ik heb geleerd dat een Domus-kit een bouwpaket is met kartonnen bouwplaten waar kleine steentjes tegenaan geplakt worden.

Terug in Nederland vond ik het toch niet zo veel fun om een kant en klaar huisje uit de grond te gaan stampen. Ik wilde dus zelf iets bedenken. Omdat ik niet met een half huisje wil eindigen ben ik eerst op internet naar een leverancier van Domus-onderdelen gaan zoeken. Het werd Eijck Electronics in Katwijk. Meteen 1000 dakpannen besteld. Mmmhhh dat was 3 weken geleden. Waar blijven ze?

Maar vooruit. De laatste dagen heb ik me scheel gekeken aan de foto's van spaanse cortijos (boerderijen, spreek uit kortiego) uit de streek Andalucía. Yep het wordt dus een cortijo.

Kreeg ik een brainwave! heb ik het programma Super architect 3D opgestart (leuk die had ik nog) en ben ik daarin gaan ontwerpen. Het houd je van de straat en ik vind het nog leuk ook.
Alleen even nog gaan begrijpen hoe ik foto's op dit forum kan zetten . . . mmmhhhhh Dan kan ik laten zien wat ik heb gemaakt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2007 1:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 okt, 2007 23:00 pm
Berichten: 131
Woonplaats: Haastrecht
Eeeehhhh ok hier mijn eerste 2 foto's van hoe het e.e.a. eruit moet gaan zien

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2007 10:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 06 okt, 2007 20:07 pm
Berichten: 503
Woonplaats: Vrouwenpolder
Ziet er leuk uit met dat programma. Worden het alleen de gebouwen of komt er nog wat activiteit omheen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2007 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 okt, 2007 23:00 pm
Berichten: 131
Woonplaats: Haastrecht
Remy schreef:
Ziet er leuk uit met dat programma. Worden het alleen de gebouwen of komt er nog wat activiteit omheen?


Kwas wel van plan om de nodige aankleding te maken in de vorm van struiken, bomen, zand, rotsen e.d.
Waar ik nog het meeste over twijvel is of het uiteindelijk een verlaten boerderij wordt of eentje waar nog mensen wonen. . .

Zo'n ruine lijk me wel wat hebben omdat je dan meer kan spelen met het gebouw en de overwoekering van het geheel.

Het probleem zit hem er in dat de techniek van Domus bestaat van het plakken van de steentjes tegen karton. De binnenkant van de muren is dus karton. Maak je dan een ruine dan wordt de binnenkant van de muren ook zichtbaar en moet je daar dus eigenlijk ook steentjes tegen aanplakken (dubbele muren dus) Als ik dan naar de schaal (1:50) kijkt dan worden de muren zo'n 50 cm dik. Dat laatste kan nog wel, maar dan mag het karton niet te dik zijn (wat voor de stevigheid ook niet meer hoeft).

Oh ja en de materiaalkosten gaan wel omhoog vanwege de dubbele uitvoering en omdat je ook binnenmuren moet maken.

Maar he een ruine maakt het volgens mij wel leuker . . . Wat denken jullie?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2007 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 okt, 2007 23:00 pm
Berichten: 131
Woonplaats: Haastrecht
Kijk en dat vindt ik nou handig . . . Je laat Super Architect automatisch een bouwplaat van je ontwerp maken. Beetje jammer dat het programma voor elk onderdeeltje een nieuw A4-tje gebruikt. . . Dit kost je voor de hele bouwplaat al snel meer dan 50 A4-tjes.

Om het model te maken gebruik ik 3 mm karton. En dan snijen maar!

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2007 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 jan, 2007 20:24 pm
Berichten: 757
Woonplaats: Heerenveen
Leuke manier van bouwen dit! Goed dat dat architect-programma die tool heeft. Maar ik begrijp dat dit meer een volledig aangeklede diorama moet worden, in plaats van een kale maquette?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2007 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 okt, 2007 23:00 pm
Berichten: 131
Woonplaats: Haastrecht
JorritS schreef:
Leuke manier van bouwen dit! Goed dat dat architect-programma die tool heeft. Maar ik begrijp dat dit meer een volledig aangeklede diorama moet worden, in plaats van een kale maquette?


pcies anders wordt het maar een beetje saai leek mij. Ik ga er toch ook steeds meer aan denken om een ruine van de cortijo te maken. Kan je je volgens mij meer uitleven dan als het allemaal zo strak wordt. Kan je denk ik ook meer met details doen. Maar ja voor beide is wel wat te zeggen natuurlijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2007 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 okt, 2007 21:49 pm
Berichten: 2064
Woonplaats: Den helder
Voor binnenmuuren kun je beter dun karton papier nemen...
Anders worden het te dikke muuren :D

Mitchell.

PS: bedankt voor de naam van het programma:D

Wil later architect worden dus dan weet je het wel :lol: :D 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2007 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 okt, 2007 23:00 pm
Berichten: 131
Woonplaats: Haastrecht
Mitchell300 schreef:
Voor binnenmuuren kun je beter dun karton papier nemen...
Anders worden het te dikke muuren :D

Mitchell.

PS: bedankt voor de naam van het programma:D

Wil later architect worden dus dan weet je het wel :lol: :D 8)


Kheb zelf een tijd gezocht zo'n programma. Uiteindelijk is het Super Architect 3D Platium geworden. Origineel geloof ik een amerikaans product van Punch! software (Professional Home Design Suite Platinum). Er zijn verschillende versies op de markt. Het verschil zit'm in het aantal "powertools" die je erbij krijgt.

Kijk maar eens op:
http://www.easycomputing.com/action/architect/vergelijk.asp

Overigens ik denk er over om helemaal af te stappen van het papier en karton. Kheb gisteren als proef wat stenen gelijmd en het staat als een huis. Het kartonnen model gaat wat mij betreft alleen als voorbeeld / mal dienen.

De afmetingen van 1 steentje is ongeveer : 12 x 4 x 5 mm (l x b x h)
met een schaal van 1:50 wordt dit 60 x 20 x 25 cm.
Dat zijn flinke stenen.
(oude) huizen in Zuid Spanje zijn veelal van natuursteen gemaakt. Daarnaast hielden dikke muren de warmte buiten. Buitenmuren van 50 cm dik zijn helemaal geen uitzondering.
Strikt genomen voldoen de Domus steentjes naar mijn mening dus zowiezo niet.

Afbeelding

Ik wortsel wel eens met het probleem van: wil je nu iets "historisch"corrects neerzetten of wil je gewoon plezier hebben in het bouwen. Als ik nu in Spanje zou zitten zou ik alles met natuursteen zijn gaan maken. Gewoon de heuvels in en kleine steentjes rapen. MMmmhhh project 2 denk ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2007 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 11:48 am
Berichten: 587
Woonplaats: Utrecht
Jammer dat dat progamma niet van het net te plukken is, klinkt namelijk erg handig voor OA diorama makers :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement