Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 5:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Werkplaats ratrod
BerichtGeplaatst: do 20 sep, 2018 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Dank je Marc S.

En jeetje Bert, jij wilt nogal wat :lol: Zal eens kijken wat ik voor je kan doen. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Werkplaats ratrod
BerichtGeplaatst: do 20 sep, 2018 19:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Meer suggesties:
Altijd makkelijk vanuit mijn luie stoel :mrgreen:

Assteuntjes wellicht.

Met jouw mooie krik kan de auto omhoog, met assteuntjes kun je er veilig onder werken.
Verder heb ik in mijn werkplaatsje een stapel houten balkjes in een hoek liggen 6x16cm en dunner doorsnede van verschillende lengte. Ook als ondersteuning. Zijn inmiddels diverse gradaties lekker vies.

Als er plaatwerktools liggen (dat hamertje) misschien wat stukjes Zincor-plaatmateriaal.
(Grijs dun staalplaat) platen zijn meestal 50x50 of 50x100cm en 0,8/1/1,5mm dik

Misschien een transparante stofbril en evt wit mondkapje voor slijpwerk
En een paar handschoenen.

Dit zijn zo wat vrijblijvende suggesties.
Niets moet hoor :wink:

Edit:
Al dit spul kan natuurlijk ook gewoon netjes in de kastjes opgeslagen zijn.
Want op dit moment heb je ook al een heel overtuigende uitstalling. :brouw:

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Werkplaats ratrod
BerichtGeplaatst: vr 21 sep, 2018 7:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Weet je Esther

Een flex is gewoon onmisbaar weet ik uit ervaring, ik verbouw nog wel eens wat aan mijn motor en gebruik dat ding dus vrij veel

Compressor is ideaal, spuiten, schoonblazen maar ook voor de luchtsleutel

Verlengsnoer, nou ja, het moge duidelijk zijn wat voor gemak je van zo'n ding hebt.

Maar net als wat Odorf schrijft, getuige je schaduwbord werk je netjes in je garage dus kan het spul ook netjes opgeruimd in de kast liggen, maar mij lijkt het dan een gaaf detail als je bijv de stekker van een apparaat op de grond voor de deur van de kast ligt, dus apparaat in de kast , deur dicht maar je stekker is niet meegegaan (jeetje hoe leg je dat uit?)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Werkplaats ratrod
BerichtGeplaatst: vr 21 sep, 2018 8:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Dat van het snoer en stekker snap ik. Maar de plannen voor een haspel zitten al in mijn hoofd.
Maar een een flex?! :( heb ik het goed gegoogled dat het een haakse slijptol is?
Dacht dat ik best wel wat kende maar hier heb ik nog nooit van gehoord. :lol:

Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Werkplaats ratrod
BerichtGeplaatst: vr 21 sep, 2018 10:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ja, geloof dat de officiele benaming inderdaad haakse slijptol is, maar ik ken dat voornamelijk als flex, zo wordt het ook op mijn werk genoemd. misschien streekgebonden benaming.

Zo heb je ook de "Fransoos" of "moordenaar" officieel pijptang

Afbeelding
Grote verstelbare tang, dus geen Bahco (die officeel verstelbare sleutel genoemd moet worden omdat Bahco een merknaam is)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Werkplaats ratrod
BerichtGeplaatst: vr 21 sep, 2018 12:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Je hebt al slijpschijfjes gemaakt toch? Die 3 schijfjes met de gekleurde middenringen die tegen het pegboard staan.

Officieel is het inderdaad Haakse slijper.
Ik doe ook aan plaatwerk aan mijn auto en heb zelfs een hele collectie van die dingen. Zodat je niet steeds van schijfje hoeft te wisselen. Ik heb er dan eentje met een dun schijfje voor fijne doorzaagwerkjes, een met een dikkere schijf voor ontbramen en een met een lamellenschijf voor schuurwerk. Ze liggen als ik bezig ben ook allemaal binnen handbereik, soms erg lastig met al die snoeren. (Er bestaan ook draadloze maar die zijn mij te duur 8) ) Het zijn allemaal kleinere uitvoeringen voor schijven van 115-125 mm doorsnede.
De grotere variant van 180 en 230 mm komt minder vaak voor. Tenzij je chassisbalken door zou gaan slijpen om bijvoorbeeld een hotrod in te korten.
Overigens worden de haakse slijpers altijd afgebeeld met extra handvat aan de kop. Dat is voor zwaar werk handig. In de praktijk zit dat vaak in de weg en wordt het handvat dus losgeschroefd en verdwijnt in het koffertje. 230mm variant is zonder extra handvat niet in de hand te houden, daar staan ook veel meer krachten op.

Voor een klein werkplaatsje zou één ‘Flex’ volstaan, maar die dingen gebruik je eigenlijk niet zonder veiligheidsbrilletje/stofbril (ik heb zelf een simpel ‘vol-gelaads-scherm’ -dat mijn hele gezicht afschermd-) én handschoenen.

Compressor staat bij mij verder weg, ik heb een losse luchtaansluiting met vochtafscheider aan de muur. Daar plug ik mijn tools in. Behalve luchtblazer om stof enzo weg te blazen heb ik ook een banden oppomp ding hangen en heb ik ook een kleine compacte slijper op lucht. Ideaal zo groot als je hand, kunt er overal mee bijkomen, maar het kreng krijst als een malle, dus oordoppen (van die grote soort koptelefoon met rode blauwe of gele oordoppen.) zijn dan ook onontbeerlijk. (Eigenlijk moet je die ook bij alle slijpwerk op)

Wat ik ook veel -heel veel- gebruik is een kleine bankschroef op hoek van de de tafel.

Maar dat alles weer geheel terzijde, ter lering ende vermaeck zegmaar. :mrgreen:

Edit:
Suggestie; je zou ook alleen een achterkantje van een Flex kunnen maken (ronde behuizing that’s all) en die op een van de plankjes in het open kastje kunnen leggen, met het samengebonden snoer ernaast/half eruit. Ieder merk heeft zijn eigen kleurtje van blauw, geel, oranje, tot groen, grijsblauw of rood. Formaat behuizing ongeveer 30-40cm lang doorsnede 10cm in 1:1.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Werkplaats ratrod
BerichtGeplaatst: vr 21 sep, 2018 15:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Dank je Odorf voor al je info.
Ik ben zeker van plan de flex te maken. Jou voorstel om het in het kastje te leggen maakt het wel een stuk makkelijker :lol: Zou goed kunnen dat ik voor die optie ga.

Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Werkplaats ratrod
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2018 10:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Het verlengsnoer is klaar.
Buiten dat de stekker een gepriegel was, duurde het drogen van de onderdelen langer dan het maken.

photo 454645


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Werkplaats ratrod
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2018 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Toppie. :brouw:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Werkplaats ratrod
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2018 13:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
perfecto, echt weer een juweeltje

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement