Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 feb, 2017 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
30 oktober vorig jaar was ik weer dapper begonnen aan een BF-109 van Tamiya, lekker bouwen en airbrushen......dacht ik :(.......drukke tijden op het werk en de kou in mijn mancave (5 graden) gooide roet in het eten, nadeel van een hobbyruimte in de garage. Binnen airbrushen is een "no go" volgens de leidinggevende des huizes...dus mijn oude liefde voor diorama bouw maar weer eens opgepakt :mrgreen:

Ik had al veel technieken toegepast in de diorama bouw behalve met kurk, veel over gelezen maar nog niet eerder aan toegekomen. Het leukste vind ik ook altijd om van afval diorama's te bouwen en laat ik daar nou een garage vol mee hebben, of hebben jullie misschien een garage waar wel een auto in past :lol:

Ik had op het net al diverse foto's bekeken van oude stenen bruggen, leek mij wel een mooi onderwerp om met kurk te beginnen. Na een duik in de garage vond ik al snel alle materialen om te beginnen. Foam bord van oude fotoplaten, een oud kurken prikbord van de kinderen, plakband rol, houtlijm en een emmer kant en klare pasta tegellijm. Wat ook vaak gebruikt word zijn kurken onderzetters, zijn niet duur en makkelijk te verwerken.

photo 401926
photo 401928

Ik ben begonnen met het snijden van de foam platen in de vorm van een brug daarvoor heb ik de plakband rol gebruikt, deze heb ik later doormidden gesneden voor de binnenzijde van de brug en heb het geheel gelijmd met houtlijm.

photo 401925
photo 401924

Zo......de vorm is daar, nu het snijden van heel veel stenen . Het mooie van kurk is dat het makkelijk snijd en schuurt, het is alleen veel werk........echt heel veel werk :shock:
Het voordeel ten opzichte van gips is het gewicht en de kans op stoflongen is vrijwel nihil.

Afijn....de stenen in wording

photo 401927

Voordat ik de brug onderhanden neem met kurk ga ik eerst wat proef stukjes maken.....daarvoor de overgebleven foam gebruikt. De stenen heb ik random gesneden qua maat en dikte en erop gelijmd met houtlijm.

photo 401929

En na het drogen gevoegd met de pasta tegellijm......je kan deze ook op kleur brengen met pigmenten of verf.

photo 401930

Zelf ben ik nooit tevreden maar volgens mijn kinderen ziet het er goed uit.............nog maar eens op het net gekeken naar voorbeelden en begonnen met het bekleden van de brug.

photo 401931
photo 401933
photo 401934

De binnenzijde van de brug word ook bekleed..........ga maar weer eens verder met het snijden van stenen, heel veel stenen :mrgreen:

Tot zover...
Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Laatst bijgewerkt door Middel67 op zo 09 apr, 2017 18:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stenen brug 1/35
BerichtGeplaatst: za 18 feb, 2017 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Deze ga ik volgen, dergelijke constructies zijn altijd interessant. :)
Tot nu toe ontwaar ik een realistisch geheel in opbouw, toch zou ik de stenen in het midden van het gewelf vervangen door een balk. Door de druk op de brug is dat net het zwakste punt.

Zeker zo interessant aan dit project is dat je hier nog eens laat zien dat het allemaal geen of weinig geld hoeft te kosten.
"Doordreven recyclage" noem ik dat en je slaat drie vliegen in één klap: je helpt het milieu, je bespaart geld en je houdt er iets moois aan over! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Laatst bijgewerkt door walesha op zo 19 feb, 2017 8:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stenen brug 1/35
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2017 8:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Mooi werk,eentje om te volgen,zeker met die nieuwe technieken voor mij.

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stenen brug 1/35
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2017 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Kleine update....

@walesha....ik heb op verschillende foto's gekeken van oude bruggen maar geen hele balk/steen gezien in het midden van het gewelf. Of die van mij correct is.....niet helemaal :mrgreen:

Vandaag maar eens begonnen met het metselen van de verschillende maten stenen. Ik heb er geen tekening en/of een berekening van gemaakt....gewoon random plakken maar wel in verband. De lange balk op de brug kerf ik later in om er losse stenen van te maken.

photo 402084

Ook maar eens geëxperimenteerd met het schilderen en drybrushen van de proefstukjes. één zijde geschilderd met Tamiya pantser grijs, andere zijde heb ik alleen gevoegd met pastalijm gekleurd met pigment....

photo 402086
photo 402085

Tot zover.......
Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stenen brug 1/35
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2017 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2012 12:06 pm
Berichten: 392
Woonplaats: Roosendaal
Ziet er veel belovend uit maatje ga zo door 8) 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stenen brug 1/35
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2017 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Na bergen steentjes, noeste arbeid vergezeld van koffie, muziek, lijm en een sigaret (ja... is slecht voor je) zijn beide zijdes gevuld met kurk. De bovenzijde ga ik nog bekleden maar eerst de foam wat dunner snijden anders worden het wel hele dikke muren.

Ik heb toch nog wat kurk gekocht op het net bij die dikke meneer, voor ongeveer 7 euro heb ik 4 vellen kurk 50x40cm en 2mm dik. Genoeg om 2 kilometer weg en/of muren te bouwen :mrgreen:
Deze gebruik ik om een stenen weg op de brug te maken, voorbeelden volgen nog.......maar eerst de beide zijdes.

photo 402351
photo 402349
photo 402350

Nu de binnenzijde van het gewelf aanpakken...............ga maar weer koffie zetten en een cd'tje uitzoeken.

photo 402348

Tot Zover......
Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stenen brug 1/35
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2017 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Kon het niet laten......tijdens het snijden van de stenen voor de weg op de brug hield ik wat kleinere steentjes over. Gelijk maar eens een proef muurtje van gemaakt. Ik heb eerst de stenen in verband gelijmd met houtlijm. Na het drogen de steentjes gevoegd, de overige pasta verwijderd met een vochtig doekje en na een uurtje de voegen wat opgeruwd met een grove kwast.

Na een dagje drogen heb ik de kurken steentjes geschild met olie verf in verschillende tinten........En dan is dit het resultaat.

photo 402552
photo 402553
photo 402554


Tot zover.....
Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stenen brug 1/35
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2017 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 dec, 2006 2:17 am
Berichten: 28
Woonplaats: Doetinchem
Erg mooi!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stenen brug 1/35
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2017 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Eindelijk weekend :mrgreen: .......


Vandaag maar eens begonnen aan het dicht metselen van het gewelf van de brug. Nu wachten tot het voldoende gedroogd is, dan kan ik het gaan invoegen.

photo 402672
photo 402674
photo 402673

De foam laag boven op de brug wat smaller gemaakt voor de stenen brugrand en alvast wat stenen voor de weg droog gelegd........hmmm gaan we deze gebruiken voor WW1 of WW2 :?

photo 402676
photo 402675

Eerst koffie.....wederom steentjes snijden :shock:
Tot zover en allemaal een prettig weekend

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stenen brug 1/35
BerichtGeplaatst: zo 26 feb, 2017 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Vandaag maar eens de brugrand onderhanden genomen. Ik heb de brugrand anders gemetseld dan de brug zelf, eigenlijk gedaan omdat het voor mij de eerste keer is dat ik met kurk werk en meerdere bouwmethodes wil toepassen. De dekstenen op de muur ga ik nog wat schuren om een wat verweerde uiterlijk te geven. Het invoegen is in zicht.........

photo 402776
photo 402777
photo 402775
photo 402774

Tot zover.....

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement